Szaktanárok a magyarérettségiről: Megoldható, diákbarát feladatokat kaptak a vizsgázók
2023. május 8. 16:12
Megoldható és diákbarát feladatsorként értékelték a hétfői írásbeli magyarérettségi tételeit az MTI által megkérdezett szaktanárok. Középszinten egy borokról szóló kortárs ismeretterjesztő szöveget kaptak a magyarból érettségizők szövegértési feladatként. A szövegalkotási részben a diákoknak 120-200 szó terjedelemben kellett írniuk a Bringázz a suliba! kampánnyal kapcsolatban, vagy választhatták ugyanebben a terjedelemben a levélírást is, az ajánló érveléshez részletes adatokat kaptak. A vizsga második részében műértelmező szövegalkotási feladatként Lázár Ervin: A kovács című novelláját lehetett elemezni, az összehasonlító műelemzést választóknak pedig Petőfi Sándor: Csokonai és Tóth Árpád: Invokáció Csokonai Vitéz Mihályhoz című versének összevetése volt a feladatuk.
Várhidi Gyula, a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium magyar munkaközösségét vezető tanár az MTI-nek azt mondta, megoldható, diákbarát feladatokat, barátságos témákat kaptak a magyarból középszinten érettségizők. A vizsga során a korábbi évekből jól ismert feladattípusokkal találkoztak a diákok, ami nem jelenthetett számukra meglepetést. A bikavér legendájáról szóló szövegértési feladat kérdései egyértelműek voltak. Az érvelésnél az ajánlólevél írása a Kiváló tanuló és sportoló díj elnyeréséhez, vagy a Bringázz a suliba! program egyaránt olyan téma, amely közel áll az érettségizők korosztályához. Lázár Ervin novellájának elemzésekor, illetve Petőfi Sándor és Tóth Árpád versének összehasonlításakor is világos megközelítési szempontokat kaptak az érettségizők – fejtette ki a tanár.
Horváth Krisztina, a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium igazgatóhelyettese és szaktanára az MTI-nek nyilatkozva jól teljesíthetőnek és megoldhatónak nevezte a középszintű magyar nyelv és irodalom érettségi írásbeli feladatsorát. A szaktanár szerint az idei feladatsor típusában hasonló volt, mint a tavalyi, ugyanakkor a diákok visszajelzése és a saját szubjektív értékelése alapján közelebb állt a diákokhoz a szövegértés, az érvelés és a Lázár-novella témája is.
Bódis László hangsúlyozta azt is, hogy az idéntől a középiskolától kezdve az egyetemi képzés legvégéig minden képzési szinten elérhető egy vállalkozói program a tehetséges fiatalok számára.
A tettlegességnek semmi köze sincs a demokráciához. A demokrácia egyik szerepe éppen az, hogy elejét vegye a tettlegességnek – legalább a politikai életben. A baloldal ezt az Európai Unióban sem tanulta meg. Valamikor Rajk-perek, majd az 56-os szabadságharc után tömeges kivégzések jellemezték a baloldal demokráciáját.
Tusványos egyik panelbeszélgetésében az Európai Unió kereszténydemokrata gyökereit, jelenlegi állapotát és jövőbeli lehetőségeit vitatták meg. Ennek kapcsán beszélgettünk Nádor Koppány Zsomborral, a Szent István Intézet kutatási igazgatójával, aki a miniszterelnök-helyettes tanácsadója is.
Surján László, a KDNP tiszteletbeli elnöke, volt népjóléti miniszter és EP-alelnök interjút adott lapunknak a kereszténydemokráciáról, Európai Unióról, kampányról és eldurvult közéletről, személyes hitéről.
Azbej Tristan, a Külgazdasági és Külügyminisztérium üldözött keresztényeket segítő programokért felelős államtitkára új Facebook-bejegyzésében ismételten arra hívta fel a figyelmet, hogy a keresztények elleni támadások Európában már nem elszigetelt esetek, hanem egyre inkább mindennapossá váló jelenségek.