Fontos lépések a cukorbetegség korai felismerése felé
Az ELTE PIT Bioinformatikai Csoportja olyan új eljárást dolgozott ki, amellyel DNS vizsgálatból lehet következtetni a cukorbetegségre.
2016. március 7. 12:05

A publikációt a Genomics folyóirat közölte.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Matematikai Intézet PIT Bioinformatikai Csoportja olyan új eljárást dolgozott ki, amellyel rövid DNS szakaszok előfordulási gyakoriságából arra lehet következtetni, hogy a minta egészséges vagy II. típusú cukorbeteg alanytól származik-e. A Genomics folyóiratban 2016. március 3-án megjelenő publikációt Szalkai Balázs PhD-hallgató és Grolmusz Vince egyetemi tanár jegyzi.

Mióta a baktériumok azonosításához a kutatók főként a bakteriális örökítő anyag, a DNS leírását, és nem baktériumok táptalajon való tenyésztését használják, kiderült, hogy több betegségben az emberi bélflóra jelentősen különbözik az egészségesekre jellemző bélflórától. A kutatók korábban ezeket a különbségeket az autizmus spektrumzavarban, különböző gyulladásos bélbetegségekben és a II. típusú cukorbetegségben szenvedők esetében is azonosították.

A bélbaktériumok fajok, illetve magasabb rendszertani egységek szerinti leírása bonyolult eljárás – az ELTE kutatóinak eljárásával azonban egészen rövid DNS szakaszok előfordulási gyakoriságának mérésével következtetni lehet arra, hogy a minta egészséges vagy II. típusú cukorbeteg alanytól származik-e. A közleményben példaként említett kilenc nukleotid hosszú TGTGGTGTA sorozat statisztikailag szignifikánsan gyakrabban fordul elő az egészséges bélflórát alkotó baktériumok DNS-ében, mint a II. típusú cukorbetegektől származó mintákban. A felfedezés a későbbiekben alkalmas lehet olyan új, egyszerű diagnosztikai eljárások kifejlesztésére, amelyek megjósolják, hogy kiknél várható a cukorbetegség kifejlődése.

elte.hu
megmondó
Korruptak voltak Honecker alatt, korruptak voltak Medgyessy alatt, és „megbízhatóak”újabb bő évtized elteltével Brüsszelben az Európai Unió égisze alatt is.
  • Soros után
    „A kommunistáktól még nehéz lesz megszabadulni, mert senki nem olyan veszedelmes, mint egy bukott eszme haszonélvezője, aki már nem az eszmét védi, hanem a zsákmányt.”
  • Resurrexit tertia die
    Protonok, elektronok, neutronok élettelen parányaiból ragyog fel a csodálatos, megfoghatatlan, de azért körülírható és csodálatos érték: a szeretet.
  • Korlátozni a napi hülyeséget
    Állítólag Einstein mondotta egyszer, hogy a világűr és az emberi butaság végtelen – de különösen az utóbbi.
  • Gyűlölet és politika
    A kis párt elnöke utóbb bebújt egy pénzember hóna alá, olyan milliárdos hajlatába, amely figura korábban a nagy párt elnökének bizalmasa, diáktársa volt.
hírfolyam