Palkovics: a Klik a jelenlegi formájában nem működik tovább
Oktatási államtitkár: a Klik megszűnése azt jelenti, hogy jelenlegi formájában nem működik tovább, de az állami fenntartás jó döntés volt és az továbbra is feltétel.
2016. március 22. 16:20

Palkovics László az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt kedden kiemelte: az iskolákhoz tartozó döntéseket lehetőség szerint az igazgató kezébe teszik, aki az intézmény költségvetését és létszámgazdálkodását is megtervezheti, de nagyobb szerephez jut a minősítési rendszerben, a tantestület motiválásában is.

Beszámolt a köznevelési kerekasztal keddi ülésének azon döntéséről is, amellyel megteremtik a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásának lehetőségeit is, maximum két évig.

A vitában Hoffmann Rózsa (KDNP) korábbi köznevelési államtitkár felvetette: nem volna szerencsés, ha a visszafoglalkoztatott nyugdíjasok elszakadnának a tanítástól, pusztán tanfelügyelői feladatokat látva el. Hangsúlyozta azt is: a fenntartói szervezetet létszámarányosan kellene létrehozni, az egy járás egy tankerület rendszerét túlzottan mechanikusnak ítélte. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet sorsára kérdezett rá, és arra: hogyan mentik át annak szellemi, tudományos hátterét? Közölte: nem hisz abban, hogy a tantervalkotást és a tankönyvírást az egyetemek önmagukban jól el tudnák látni. Az átalakítás sikere szerinte azon múlhat: az újabb változásokhoz ad-e a tárca több segítséget az iskoláknak . Ez ugyanis korábban sem volt elégséges - jegyezte meg.

Ikotity István, a bizottság LMP-s alelnöke a pedagógusok sztrájkjogára kérdezett rá, valamint arra: milyen eljárást alkalmaznak a munkájukat beszüntető tanárokkal szemben?

Dunai Monika (Fidesz) szerint az ellenzék nem a lényegről beszél. A lényeg az, hogyan tudnak a jelenlegi állapotokból továbblépni. Észlelik, vannak javítandó területek, ezt senki nem tagadja, ezért kérdezték meg mind a 160 ezer pedagógust, hogy mondják el a véleményüket. Felidézte a köznevelési kerekasztal létrehozását, és azt mondta: aki ma bármit tenni akar, annak ebben a folyamatban kell részt vennie. Aki tenni szeretne, az ne az utcára vonuljon, hanem menjen el a kerekasztalra - szólított fel. A pedagógusok szakmai kompetenciáját igyekeznek minden módon elismerni, anyagi és erkölcsi megbecsülést kívánnak nekik adni. Követeléseik jó része már most megállapodás, vagy ahhoz közeli állapotban van - jegyezte meg.

Farkas Gergely (Jobbik) azt firtatta, milyen garanciát tudnak adni arra, hogy a köznevelési kerekasztal konszenzusos megállapodásait betartják. Példaként hozta, sürgés-forgás van a kerekasztalon, de közben bejelentik a Klik megszűnését. Hasonló példaként említette a tananyag csökkentését. Dúró Dóra (Jobbik) a bizottság elnöke szerint a megoldáshoz hozzájárulnak a tüntetések, és a kerekasztal nem jött volna létre, ha nincsenek a politikai eszközöket is használó tiltakozások. A kerekasztal nem azért alakult meg, mert a kormány úgy gondolta, erre szükség van. Megjegyezte: szerinte ugyanakkor Pukli István is "túltolta egy kicsit a biciklit". Firtatta, hogy mit jelent a Klik megszűnése. Tudakolta, hogy ezzel a döntési kompetenciák lentebbi szintre kerülnek-e. Hosszú távon ez sem jelent megoldást - vélekedett. Nem minden iskolának a legjobb az állami fenntartás. Azt is kérdezte: elképzelhető-e, hogy elfogadják, van olyan iskola, ami önkormányzati fenntartásban működne jobban. Központilag előírt tananyag aránya milyen lenne a jövőben ? - tudakolta.

Kunhalmi Ágnes (MSZP) szerint a kormányoldal az elkeseredett pedagógusok jelzéseit próbálja politikai síkra terelni. De ők ezeket a problémákat öt-hat éve mondják, volt figyelmeztetés, ahogy jobboldali értelmiségiek részéről is - mondta, hozzátéve: gyerekközpontú és nem Klik-központú oktatási rendszerre lenne szükség.

A Klik megbukott - jelentette ki, majd feltette a kérdést: ki a felelős azért, hogy a pedagógusok 20 százaléka az utcán van.

A független Szabó Szabolcs a kerekasztal üléseinek nyilvánosságát kérte, és arra kérdezett rá: kik képviselik a neveléstudományt és a gyakorló pedagógusokat?

Reagálásában Palkovics László azt mondta: megvan a tüntetésnek is a szerepe, de a szakmai egyeztetéseken kell megoldást találni. A márciusra 30-ra tervezett akcióról azt mondta: a pedagógusoknak minden joga és lehetősége megvan, hogy sztrájkoljanak, ugyanakkor a szakszervezet szerinte nagyon bölcsen foglalt állást. A gyerekeik érdekének sérelmével járó akcióra úgy gondolja, felelőtlenség buzdítani.

Az állami fenntartás továbbra is feltétel, továbbra is fontosnak gondolják. Ez jó döntés volt, a szervezetének kell jól működnie - mutatott rá. A Klik megszűnése azt jelenti, ilyen módon nem működik majd, új állami struktúra váltja fel. A kormány abszolút komolyan veszi a kerekasztalt - rögzítette, hozzátéve: kezdettől fogva kommunikálják, hogy a Klik mostani formájában megszűnik és más formában működik majd.

A tananyag csökkentéséről azt mondta: olyan megoldást kell találni, ami a magyar viszonyoknak a legmegfelelőbb.

Az iskolák méretüktől függően fognak bankkártyára, vagy készpénzben forrást kapni a mindennapos beszerzéseire - jelezte egy másik témáról.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetről elmondta: a tankkönyvkiadás a Kellohoz kerülne, a tankönyvkutatás pedig az egyetemekhez.

MTI
  • Pluralizmus Ismét Működésben – PIM
    Ez itt a kérdés – Otthonosabbá tenni a magyar világot. Ezzel a címmel készített negyvenperces beszélgetést az M5-ös művelődési köztelevízió a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójával, Demeter Szilárd székelyföldi íróval, költővel, filozófussal.
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
MTI Hírfelhasználó