Világújdonság a Stadler nagy sebességű FLIRT-leszármazottja
Ma nyitja meg kapuit Berlinben Európa legjelentősebb vasúti szakkiállítása, amelyen magyar, illetve magyarországi kiállítók is részt vesznek. Látható lesz többek közt a MÁV saját fejlesztésű pályadiagnosztikai szerelvénye, illetve a svájci központú, de hazánkban is gyártóbázist fenntartó Stadler újdonsága, a világ első alacsony padlós, nagy sebességű villamos motorvonata, a Giruno.
2016. szeptember 21. 08:30
Akár az európai mobilitási hét csúcsrendezvényeként is tekinthetünk az InnoTransra, hiszen a szeptember 20–23. között tizenegyedik alkalommal összehívott nemzetközi közlekedéstechnikai szakvásáron valóban minden megtalálható, ami sok ember gyors elszállításához szükséges. A berlini rendezvényre Németországból és körülbelül hatvan másik országból – többek között az Egyesült Államokból, az Egyesült Arab Emírségekből, Indiából, Japánból, Marokkóból, Olaszországból és Tajvanból – összesen 2940 kiállító érkezik. Közülük körülbelül kétszázan most először teszik tiszteletüket, beleértve hat új országot – Azerbajdzsánt, Egyiptomot, Hongkongot, Örményországot, Thaiföldet és Vietnamot –, megmutatva innovatív termékeiket a világnak.
Bennünket persze elsősorban az érdekel, amit mi, magyarok gyártottunk, illetve amihez így vagy úgy közünk van. A hazai állami vasúttársaság, a MÁV-Start bemutatja a magyar vasútijármű-gyártás legújabb vívmányát: az FMK–008 jelzésű, saját gyártású mérővonat síndiagnosztikai méréseket végez. A vasúttársaság szakemberei a MÁV Központi Felépítményvizsgáló (KFV) Kft. megrendelésére tervezték meg és gyártották le az új, kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkező síndiagnosztikai mérővonatot. Az FMK felépítménymérő kocsi már üzembehelyezési engedéllyel is rendelkezik, tavaly megkezdte a síndiagnosztikai méréseket. A MÁV KFV Kft. döntése alapján az FMK–008 jelzésű járművek tervezését és nagyrészt az építését is a MÁV-Start maga végezte a Szolnoki Járműjavítóban.
A szerelvény egy mérőkocsiból és az azt vontató motorkocsiból áll. Engedélyezett sebessége 120 kilométer óránként, mérések alkalmával pedig 70 kilométer/óra. A motorkocsi – akár egy ingavonat, húzva-tolva – képes vontatni a mérőkocsit. A szóló motorkocsi kapcsolt végén is kialakítottak egy segéd-vezetőfülkét, így az képes mindkét irányban közlekedni.
A másik magyar vonatkozású hír, hogy a hazánkban is gyártókapacitással rendelkező svájci Stadler valódi különlegességgel jelenik meg a szakvásáron. Mint ismert, a világ leghosszabb vasúti alagútjának számító Gotthard-alagútban 2019-től a világ első alacsony padlós, egyszintes, nagy sebességű motorvonata fog közlekedni. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) pályázatát még 2014-ben a Stadler nyerte el, a szerződés értelmében a vállalat összesen 29 darab 11 részes, több áramnemű, 249 kilométer/óra végsebességre képes EuroCity vonat gyártására kapott megbízást. Az első jármű ötrészes, rövidített verzióját a cégcsoport éppen a berlini InnoTranson mutatja be a szakmai közvélemény előtt. Az SBB által Girunónak keresztelt nagy sebességű vonatok az Alpokon keresztül észak–déli irányban áthaladó nemzetközi hálózaton fognak közlekedni Svájcban, Olaszországban, Németországban és Ausztriában.
A részt vevő cégektől származó bejelentések tanúsága szerint az idei InnoTrans a motorvonatok teljes áttörésének a helyszíne lesz. Az a tény, hogy a Stadler az általunk is jól ismert FLIRT alacsony padlós elektromos motorvonat továbbfejlesztésével alkotta meg nagy sebességű vonatát, jól mutatja, hogy ez a technológia milyen jelentőségre tett szert a jelen vasútijármű-gyártásában. A svájciak mellett mind a hagyományos nagy gyártók – mint a Siemens, a Bombardier vagy az Alstom –, mind a feltörekvők – mint a lengyel Pesa – számos villamos motorvonatot, villamost, metrószerelvényt mutatnak be. Ezzel szemben a mozdonyok és vasúti vagonok körében jóval kevesebb újdonságot láthatunk majd.
A baloldali politikus ugyanis 2015. szeptember 29-én egy online újságnak az ügyre utalva a következőket mondta: „Amúgy nem azt mondtam, hogy az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel. Hanem azt, hogy az SZDSZ is tele van korrupciós ügyekkel. Fontos az az is.” Egészen különleges üzenet ez a veterán politikustól.
Csengey mint ikon is fontos volt az MDF-nek, farmeröltönyt viselt, hosszú haja, szakálla volt, a fiatalokat vonzotta ezzel a megjelenéssel.
Jó párost alkottak 1989. március 15-én a televízió előtt Cserhalmi Györggyel: a színész Kiáltványt olvasott fel Csengey beszéde előtt.
„Már velünk vannak" a Leopardok. Nemrég mutatták be a Lynx páncélozott harcjárművet, amely csúcstechnológiát képviselő, első alkalommal a magyar hadseregben rendszeresített és Magyarországon gyártott eszköz is lesz. A légvédelemhez pedig még idén megérkeznek azok a radarrendszerek, amelyek a híres izraeli Vaskupolának is részét képezik – mondta a miniszter.
Ugyanolyan globális kihívásoknak van kitéve a Székelyföld is, mint Európa bármelyik régiója, a székely embert is sokféle hatás éri, és ezzel együtt sokat változik. Ezeket a folyamatokat, változásokat próbálom íróként is „letapogatni”. Úgy vélem, a székely emberről alkotott sztereotípiák jórészt érvényüket vesztették – véli Zsidó Feremc.
Barcsay Jenő, a mester életműve egyedülálló egyetemes értékeivel teszi gazdagabbá az erdélyi magyar képzőművészetet, s a teljes magyar képzőművészetet – fogalmaz Feledy Balázs.