Visszavenné az állam a MÁV Cargót
Magas szintű kormányzati egyeztetések folynak a Rail Cargo Hungaria – az egykori MÁV Cargo – részleges visszavásárlásáról, értesült iparági forrásokból a Magyar Idők. Az osztrák szövetségi vasútnak a szocialista–liberális kormány 2008-ban 102,5 milliárd forintért adta el a nyereségesen működő hazai vasúti áruszállító vállalatot.
2016. október 26. 09:03

Kormányzati szinten továbbra is tárgyalnak arról, hogy a magyar állam tulajdont szerezzen a Rail Cargo Hungariában (RCH), az osztrák állami tehervasút hazánkban működő leányvállalatában – tudta meg  Magyar Idők. Az egyeztetések sikerét elősegítheti, hogy az osztrák kancellár, Christian Kern jelenlegi posztjára éppen az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) vezetői székéből érkezett. Az egyébként magyar – bajai – felmenőkkel rendelkező politikus így pontosan ismeri mind a Magyarországon működő cargoleány helyzetét, mind a magyar kormány törekvéseit a legalább részleges visszaállamosításra.

A magyar tulajdonszerzés kérdése a 2010-es kormányváltás után többször felmerült. Christian Kern – akkor még az ÖBB vezérigazgatójaként – 2011-ben Budapestre látogatott, majd azután makacsul tartották magukat azok a sajtóhírek, hogy hazánk és Ausztria valamilyen stratégiai partneri viszonyra törekszik az RCH működtetésében. Például úgy, hogy a magyar kormány részesedést vásárol a cégben. Hazánk szempontjából a vállalat stratégiai jelentősége indokolta volna a tulajdonszerzést. Osztrák oldalról kiderült, hogy az RCH kiszolgáltatott a MÁV-val szemben, részben mert rászorul a magyar vállalat tolató- és tehervontatómozdony-flottájára, emellett a magyar állam a pályahasználati díj megállapításával is jelentős befolyással bír az RCH profitjára.

Értelmes kompromisszumnak tűnt a stratégiai együttműködés. Létre is jött egy megállapodásrendszer az ÖBB és MÁV között a tehervagonok magyarországi javítása területén, de a tulajdonszerzés mindeddig meghiúsult. A MÁV Cargót 2008-ban értékesítette az akkori szocialista–liberális kormány. Az aláírást követően 2008 januárjában az ellenzéki Fidesz elfogadhatatlannak minősítette a privatizációt, mert a szocialista kormány a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes ágát, a teherszállítást adta el.

Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A privatizáció kapcsán nagy feltűnést keltett, hogy a Rail Cargo Austria elnökségi tagja, Gustav Poschalko 2007 júniusában megbízási szerződést kötött a Geuronet Bt. budapesti céggel, illetve annak képviselőjével, Gulya Andrással, és a MÁV Cargo vételárának 1,75 százalékát (6,6 millió eurót, kétmilliárd forintot) ígérte oda sikerdíjként. Az ügyben Ausztriában indult büntetőperben – amelyben az osztrák tehervasút akkori vezetőjét felmentették a hűtlen kezelés vádja alól – azon folyt a vita, végzett-e érdemi tevékenységet Gulya András, a Geuronet Bt. résztulajdonosa. Az is felmerült, hogy a sikerdíjat valójában magyar politikusoknak, döntéshozóknak szánták. Az ügyben folytatott jogi eljárások Magyarországon sem vezettek eredményre. A Geuronet Bt.-t júliusban törölték a cégnyilvántartásból.

magyaridok.hu
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
MTI Hírfelhasználó