Nincs nagy verseny az emeletesvonat-tenderen
Szűkebb lehet a pályázók mezőnye a MÁV-Start emeletes motorvonat beszerzésére kiírt tenderén a korábban vártnál – értesült a Magyar Idők. A vasúttársaság eredetileg arra törekedett, hogy minél több nagy nemzetközi gyártó vegyen részt a 600 személy szállítására alkalmas járművekre vonatkozó pályázaton.
2016. december 20. 09:33

Jelenleg a Stadler és az Alstom rendelkezik olyan járművekkel, amelyek megfelelnek a magyar vasúttársaság által meghirdetett járműbeszerzési pályázat műszaki feltételeinek – tudta meg iparági forrásokból a Magyar Idők. Mint lapunk korábban beszámolt róla, a MÁV-Start december elején tette közzé a felhívást 40 nagy befogadóképességű, egyenként 600 utast szállító villamos motorvonat beszerzésére, amire a kormány korábban 150 milliárd forint uniós forrást különített el. A járműveket a ceglédi vonalra szánják, amely átépítése után érinteni fogja a Ferihegyi repülőteret is.

A MÁV-nál korábban azt mondták, a teljes világpiacot felmérték és elemezték, hogy minél élénkebb versenyt támasszanak a pályázaton. Ehhez képest meglepetést okozott, hogy a kiírás időpontjában viszonylag kevés nagy gyártó rendelkezik a MÁV-Start igényeinek megfelelő emeletes járművel. Bizonyos európai gyártók számára akadály, hogy a magyar vasút villamosáram-hálózatán 25 kV váltóáram biztosítja az energiát. Közéjük tartozik a német Siemens, a cseh Skoda, a lengyel Pesa és társaik. A kanadai Bombardier éppen egy svájci emeletesvonat-megrendelés teljesítésével került komoly késésbe. Marad a lehetséges kínálatban a francia Alstom, amely eleve 25 kV feszültségre gyártja járműveit, és a Stadler, amelynek KISS emeletes vonatai számos országban teljesítenek szolgálatot.

Szakértők szerint megéri emeletes járműveket beszerezni, mert azoknak az egy ülőhelyre jutó tömege mintegy húsz százalékkal, az élettartamköltsége pedig csaknem ötven százalékkal alacsonyabb a hagyományos szerelvényekénél, így olcsóbb a fenntartásuk. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380-460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Az ajánlatok benyújtásának határideje 2017. január 13. Szerződéskötés jövő nyárra várható, a MÁV-Startnál arra számítanak, hogy 2018 végén, 2019-ben ebből a beszerzésből már közlekednek majd vonatok itthon.

A hazai Flirt-flotta pedig hétfőn vált teljessé, amikor a Stadler átadta a legutóbb megrendelt 21 villamos motorvonat utolsó járművét is.

magyaridok.hu
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
  • A propaganda logikája
    Hosszú cikket közölt a 24.hu nevezetű portál „A magyarok látják messze a legaggasztóbbnak az egészségügy helyzetét” címmel.
  • Orbán Viktor teljes beszéde
    A 100 évvel ezelőtti trianoni katasztrófára és a balliberális kormányok okozta 10 évvel ezelőtti csődből való kilábalására is emlékezett Orbán Viktor 22. évértékelő beszédében.
  • Orbán: Magyarország mindenek előtt
    Minden felemelkedő nemzet sikertörténete az önbecsülés megerősítésével kezdődik, a bajba jutott országok polgárainak személyes önbecsülése pedig csak nemzetükével együtt térhet vissza - fogalmazott a kormányfő.
MTI Hírfelhasználó