Nincs nagy verseny az emeletesvonat-tenderen
Szűkebb lehet a pályázók mezőnye a MÁV-Start emeletes motorvonat beszerzésére kiírt tenderén a korábban vártnál – értesült a Magyar Idők. A vasúttársaság eredetileg arra törekedett, hogy minél több nagy nemzetközi gyártó vegyen részt a 600 személy szállítására alkalmas járművekre vonatkozó pályázaton.
2016. december 20. 09:33

Jelenleg a Stadler és az Alstom rendelkezik olyan járművekkel, amelyek megfelelnek a magyar vasúttársaság által meghirdetett járműbeszerzési pályázat műszaki feltételeinek – tudta meg iparági forrásokból a Magyar Idők. Mint lapunk korábban beszámolt róla, a MÁV-Start december elején tette közzé a felhívást 40 nagy befogadóképességű, egyenként 600 utast szállító villamos motorvonat beszerzésére, amire a kormány korábban 150 milliárd forint uniós forrást különített el. A járműveket a ceglédi vonalra szánják, amely átépítése után érinteni fogja a Ferihegyi repülőteret is.

A MÁV-nál korábban azt mondták, a teljes világpiacot felmérték és elemezték, hogy minél élénkebb versenyt támasszanak a pályázaton. Ehhez képest meglepetést okozott, hogy a kiírás időpontjában viszonylag kevés nagy gyártó rendelkezik a MÁV-Start igényeinek megfelelő emeletes járművel. Bizonyos európai gyártók számára akadály, hogy a magyar vasút villamosáram-hálózatán 25 kV váltóáram biztosítja az energiát. Közéjük tartozik a német Siemens, a cseh Skoda, a lengyel Pesa és társaik. A kanadai Bombardier éppen egy svájci emeletesvonat-megrendelés teljesítésével került komoly késésbe. Marad a lehetséges kínálatban a francia Alstom, amely eleve 25 kV feszültségre gyártja járműveit, és a Stadler, amelynek KISS emeletes vonatai számos országban teljesítenek szolgálatot.

Szakértők szerint megéri emeletes járműveket beszerezni, mert azoknak az egy ülőhelyre jutó tömege mintegy húsz százalékkal, az élettartamköltsége pedig csaknem ötven százalékkal alacsonyabb a hagyományos szerelvényekénél, így olcsóbb a fenntartásuk. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380-460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Az ajánlatok benyújtásának határideje 2017. január 13. Szerződéskötés jövő nyárra várható, a MÁV-Startnál arra számítanak, hogy 2018 végén, 2019-ben ebből a beszerzésből már közlekednek majd vonatok itthon.

A hazai Flirt-flotta pedig hétfőn vált teljessé, amikor a Stadler átadta a legutóbb megrendelt 21 villamos motorvonat utolsó járművét is.

magyaridok.hu
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
MTI Hírfelhasználó