Újabb jégtörők indulnak Szerbiába
Újabb jégtörő hajókat küld Magyarország Szerbiába - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szerdán az MTI-vel. Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) vezetője a magyar jégtörő flotta legnagyobb hajóját, a Széchenyit is Bajára rendelte, ez szerda délelőtt fél 10-kor el is indult a fővárosból.
2017. január 18. 23:27

Az OMIT közleménye szerint délelőtt 10 órára összehívták a Magyar-Szerb Vízgazdálkodási Bizottság elnökeinek rendkívüli ülését Bajára, egy jégtörő hajópárnak a Vukovárig terjedő közös érdekű Duna-szakaszon túli, szerb szakaszra történő átvezénylésével kapcsolatban.

Felidézték: a jégtörő hajók bevetéséről múlt vasárnap már tartottak megbeszélést a magyar, a szerb és a horvát vízügyi szervek képviselői. A szerb és a horvát a szakemberek tájékoztatóikban akkor kitértek arra, hogy a déli országhatár és a Vukovár közötti Duna-szakaszon az elmúlt napokban több helyen megállt és részben feltorlódott a jég, így mára Dálya térségében álló jégtorlasz alakult ki.

A térségben jelenleg már két magyar jégtörő van: a Jégtörő VI. és a Jégtörő XI. nevű hajó áttöri a Dálya környékén összeállt torlaszt, azt követően indul a délebbi szakaszra.

A szerdai megbeszélésen döntés született arról, hogy Magyarország további két nagy teljesítményű jégtörőt hajóját, a Széchenyit és a Jégtörő VII-est indítja útnak a folyó közös érdekeltségű szerb-horvát szakaszára, illetve szükség szerint a szerb Duna-szakaszra.

Az átvezényelt hajók feladata lesz az alsó szakasz felügyelete, szükség szerint a jég terelése, törése, a káros torlaszok megbontása - olvasható az OMIT közleményében.



A Széchenyi a legkorszerűbb magyar jégtörő. Minimum hat ember üzemelteti, rendelkezik úgynevezett döngölővel, így a jármű nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni. Az 1472 kilowatt teljesítményű hajó előre- és hátramenetben is hatékony. Harminc centiméter vastag síkjégben 3-4 kilométer/órás sebességgel képes haladni és akár napi 30 kilométert is meg tud tenni.

A Széchenyi az elmúlt napokban a Duna budapesti szakaszán dolgozott.

 

A szerb-horvát-magyar közös érdekeltségű Duna-szakaszra indulnak jégtörők

A szerb-horvát-magyar közös érdekeltségű Duna-szakaszon teljesítenek majd szolgálatot azok az újabb jégtörő hajók, amelyeket Magyarország indít útnak - hangzott el az M1 aktuális csatorna szerda esti műsorában.

Láng István, az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője a elmondta, jelentős torlasz alakult ki a szakaszon, 80 kilométerre a határtól, ezért kell újabb jégtörőket a térségbe küldeni. Jelenleg két hajó van már Szerbiában, és újabb kettő csatlakozik hozzájuk.

Elmondta azt is, hogy csak lassan tudnak haladni, mert a torlaszon először át kell törni, és csak utána kezdhetik el alulról bontani a jeget. Kiemelten fontosnak nevezte a torlasz megszüntetését, mert egy árvíz esetén ez a magyar területekig is visszaduzzaszthatja a Dunát. A magyar hajók akár egy hónapig is Szerbiában maradhatnak. Láng István szerint az áttörés után az áruszállítás még szünetelni fog, mert Belgrádtól a Fekete-tengerig "beállt" a Duna.

Kiss László gépüzemvezető és Bubreg Barnabás gépkezelő matróz ebédel a Jégtörő XI. hajón a Dunán a horvátországi Dálya térségében 2017. január 18-án

MTI
MTI Hírfelhasználó