Kevesebb lehet az esetleges büntetés
Tarlós István szerint 59 milliárd forintnyi lehet majd az az esetleges európai uniós büntetés, amelyet kiszabhatnak Magyarországra a 4-es metró beruházásának – az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által feltárt – szabálytalanságai miatt.
2017. január 20. 17:42

A főpolgármester pénteki budapesti sajtótájékoztatón kiemelte, a főváros teljes mellszélességgel a kormány mellett áll, és részt vesz „bármilyen legális jogi akcióban az esetleges visszafizetés mérséklésére”.

Az ügyben az Európai Bizottság még nem hozott határozatot – jegyezte meg. Elmondta, a kormány által közölt 76,6 milliárd forintos büntetés „egy szélső érték, (…) nem valószínű, hogy realizálódna”. Ez „valójában inkább 59 milliárd” – tette hozzá a főpolgármester.

Közölte azt is: a BKV-nak és a DBR Projekt Igazgatóságnak vannak érvei arra, hogy a 76,6 milliárdos összeget csökkenteni lehessen. Ezt a lehetőséget nem szabad kihagyni, vitatni kell az összeget, bármekkora is legyen – hangsúlyozta Tarlós István.

Jelezte, a 76,6 és az 59 milliárd közötti különbség abból adódik, hogy a DBR Projekt Igazgatóságnak az információi szerint ezt a különbözetet meg tudják védeni.

Elmondta, hogy az OLAF-jelentés nincs a birtokában, de a kedvezményezett jogutódjaként vannak hiteles információi, és eszerint az OLAF a jelentésében körülbelül nyolcvan súlyos megállapítást tett, ebből egyetlen egy kivételével valamennyi „egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül” a 2010 előtti időszakot érinti.

A főpolgármester kifejtette, arról az egyről, ami a 2010 utáni időszakot érinti, az OLAF azt írja, hogy közbeszerzési szabálytalanság történt. A lényege az, hogy az ellenőrző mérnök „személyét” megváltoztatták, mert a korábbi mérnök esetében hosszú időn keresztül, a figyelmeztetések ellenére összeférhetetlenség volt és komoly szabálytalanságok sorát követte el.

Amikor 2010 után a BKV megpályáztatta ezt a pozíciót, akkor „betámadták” a tendereket, és lehetetlen volt új mérnököt kijelölni. Ezt követően közbeszerzési eljáráson kívül kormányhatározat alapján új mérnököt jelöltek ki – mondta, hozzátéve: az OLAF arra is rámutatott, hogy az új mérnök kijelölésével megszüntették a súlyos szabálytalanságot.

Tarlós István szólt arról is, hogy az OLAF szerint a 2007 és 2009 közötti tanácsadói szerződések „gyakorlatilag” mindegyike szabálytalan és csalás gyanúját vetik fel. Ezek a szerződések a BKV-nál születtek, a Fővárosi Közgyűlés elé soha nem kerültek – közölte.

A főpolgármester kitért arra is, hogy 2010 után a Siemens- és a Swietelsky-szerződéseket újratárgyalták, és így több tízmilliárd forintot szereztek vissza a fővárosnak. „Tehát nem egészen arról van szó, hogy mi semmit nem vettük észre” – fogalmazott.

Tarlós István hangsúlyozta azt is: maximálisan az OLAF-jelentés lehető leggyorsabb nyilvánosságra hozatala mellett van.

A 3-as metró felújítása kapcsán elmondta, a napokban érkezett meg a hivatalos értesítés arról, hogy a felújított szerelvények megkapták a típusengedélyt. „Ez év tavasszal már felújított szerelvények fognak futni” – fogalmazott. Hozzátette: az infrastrukturális felújítás tendereztetése is folyamatban van.

Tarlós István Bíró Endrének, a Metróért Egyesület elnökének a bejárást követő tájékoztatóját is idézte: „összességében elmondható, hogy a pályán és annak környezetében a közlekedés biztonságát veszélyeztető meghibásodás nem tapasztalható. (…) a vonal legnagyobb kockázati tényezője az elöregedett, rossz állapotban levő járműpark. Reméljük, hogy a járműcserék az ütemezésnek megfelelően megvalósulnak, és ezzel a kockázati tényező hosszú évekre megszűnik”.

Mindezek kapcsán a főpolgármester megjegyezte, szerinte mindez minősíti azt, hogy mennyire aktuális a péntekre, a 3-as metró felújításával kapcsolatban az MSZP által szervezett tüntetés. Mi értelme van azok részéről a tüntetésnek, akik évtizedekig „egy szalmaszálat nem tettek keresztbe” a 3-as metró érdekében? – vetette fel.

A sajtótájékoztatón részt vett Révész Máriusz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa, aki elmondta, hogy néhány éven belül létrejöhet az a rendszer, amelynek köszönhetően kijelölt kerékpárúton bejárható lesz Magyarország.

Bejelentette, a fővárosban 8,4 milliárd forintból lesznek fontos fejlesztések az elkövetkező időszakban. Olyan mértékű kerékpáros fejlesztések, mint amilyenek az elkövetkező néhány évben Budapesten várhatóak, soha nem történtek még ilyen rövid időn belül – mondta.

Révész Máriusz emlékeztetett arra, a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott célkitűzés, hogy 2030-ra a kerékpáros közlekedés részarányát a mostani 2,9 százalékról 10 százalékra növeljék.

Közölte, Tarlós Istvánnal megállapodtak arról, hogy mire az országos kerékpáros fejlesztések elérnek Budapest határára, addigra ezek az utak folytatódnak majd a főváros centruma felé.

Kérdésekre válaszolva Tarlós István a síkosságmentesítés kapcsán elmondta, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. mindent megtesz erejéhez és forrásaihoz mérten. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a járdák esetében az épülettulajdonosoknak is vannak bizonyos feladataik.

A budapesti olimpiát ellenző helyi népszavazási kezdeményezésre vonatkozó kérdés kapcsán Tarlós István azt kérte a fővárosiaktól, hogy aki szereti a várost, ne írja alá az aláírásgyűjtő ívet, mert az olimpiával Budapest jól járna.

Kiemelte, az esemény sportértéke óriási, a magyar sportolók megérdemelnék, hogy Budapesten legyen olimpia, továbbá, ha a főváros megkapná a rendezés jogát, akkor „Budapestről kevésbé tudják elvinni a pénzeket”, és sokkal több olyan beruházás történne, amely csak sokkal később vagy soha nem valósulna meg.

OLAF-jelentés: MSZP-s felszólítás

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metró ügyében készített jelentésének azonnali nyilvánosságra hozatalát követelte a Miniszterelnökséget vezető minisztertől Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője és Nyakó István, a szocialisták sajtófőnöke pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.

Horváth Csaba szocialista képviselő.MTI Fotó: Kovács Tamás

Horváth Csaba a Magyar Narancs cikkére hivatkozva azt mondta: az OLAF cáfolta azt a kormányzati állítást, hogy a jelentés nem, vagy szinte alig érinti Tarlós István főpolgármesteri időszakát, mert “kiderült, hogy a beruházás összes szakaszában komoly szabálytalanságokat tártak fel”.

A főpolgármester sajtótájékoztatójára reagálva hozzátette: Tarlós István arról elfeledkezik, hogy 2010-ben még 370 milliárd forint volt a 4-es metró beruházása, és ebből úgy lett 452 milliárd forint a Fidesz kormányzása és Tarlós városvezetése alatt, hogy közben “levágták a kettes szakaszt”. “Elég a hazudozásból, a mellébeszélésből, a vádaskodásból és a rágalmazásból” – fogalmazott a politikus, aki szerint azonnali hatállyal nyilvánosságra kell hozni az OLAF-jelentést.

„Fizessék vissza a dohányt és csücsüljenek”

Nyakó István, az MSZP sajtófőnöke szintén az OLAF-jelentés nyilvánosságra hozatalát követelte. Hozzátette: ha a magyar bíróság jogerősen ítéletet mond az ügyben, akkor az érintettek párthovatartozástól függetlenül “fizessék vissza a dohányt és csücsüljenek”.

Nyakó István szocialista politikus MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

 

MTI
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó