Az elektromos autók sem oszlatják szét a szmogot
Még évtizedekig eltarthat, amíg a zéró kibocsátású gépkocsik többségbe kerülhetnek a városok útjain. Addig időnként szükség lehet a mostani szmogriadós korlátozásokra, bár az adatok szerint a lakóházak kéményéből jön a veszélyes szennyező anyagok túlnyomó többsége.
2017. január 28. 11:56

A személyautókra vonatkozó fővárosi korlátozásokra válaszul az első – és jelenleg egyetlen – hazai autómegosztó szolgáltatás, az elektromos járműveket üzemeltető GreenGo ezekben a napokban elengedi a regisztrációs díjat – közölte a Magyar Időkkel a cég.

A 75 kocsiból álló flotta persze eltörpül a fővárosban veszteglésre ítélt 169 ezer, az egészségre károsnak ítélt jármű mellett, de arra jó az akció, hogy felhívja a figyelmet a megosztott autóhasználatra, amely nemcsak kevésbé terheli a környezetet, de költséghatékonyabb is.

Akkor, amikor a levegőben szálló, 10 mikrométer vagy annál kisebb részecskék koncentrációja olyan magas, mint ezekben a napokban Budapesten és az ország több nagyvárosában, szinte magától adódik a kérdés: miért nem ösztönzik a kormányok jobban az elektromos autók használatát a nagyvárosokban? Az e-autók ma még kétségtelenül meglévő technikai hátrányai – mint a rövid hatótáv vagy a hosszú töltési idő – városi körülmények közt nem okoznak leküzdhetetlen problémát. A magasabb beszerzési árat pedig ellensúlyozni lehet állami támogatással. Ez utóbbi hazánkban is adott, a kormányzat éves szinten 3 milliárd, autónként legfeljebb 1,5 millió forinttal támogatja a tisztán elektromos járművek vásárlását.

A környezetvédők körében ugyanakkor nem egyöntetű az elektromos meghajtású, magánhasználatú személygépkocsik támogatásának a megítélése, különösen ha ez közpénzből történik. Egyes vélemények szerint előbb a közösségi célú járművek körében kellene elérni, hogy a város belső részén kibocsátás nélkül működhessenek. Ebbe a körbe a kukásautóktól a kisáruszállítókig, az utcaseprő géptől a BKV-buszokig sok jármű beletartozna. A taxiflotta és a turistabuszok is elektromos vagy hibrid meghajtással működhetnének. A személyautók esetében a carsharing, vagyis az autómegosztás lehet az optimális választás, ebben az esetben több felhasználóra jut egy gépkocsi, emiatt jobb a jármű kihasználtsága, ugyanakkor beszerzési ára és fenntartási költsége is megoszlik.

Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a személyautó-állomány leginkább szennyező egyharmadának kitiltása önmagában nem befolyásolja döntő mértékben a levegő állapotát. Hivatalos adatok szerint a szálló por 45 százaléka, az egészségre rendkívül veszélyes apró részecskék kibocsátásának a 74 százaléka származik a háztartásokból, vagyis a lakóépületek kéményeiből. Ahhoz, hogy ezt mérsékeljük, vagyis lecseréljük a vegyes tüzelésű kazánokat a fővárosban, még a járműflotta elektromosra cserélésénél is jóval nagyobb beruházásra lenne szükség, ráadásul főként magánszemélyek részéről.

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • A „harangzúgásos" magyar irodalomról a bor fővárosában
    A baloldali értlemiségiek által szerzett becstelen, immorális előnyök és kiváltságok – s velük a (Fekete Gyula szavával jellemezhető) „nemzetundoros" beidegződések – gyakran túlélték a rendszerváltozás fordulatát – fogalmaz Bertha Zoltán a Tokaji Írótáborra készülve.
  • Magyar arany- és ezüstérem 200 méter pillangón
    Milák Kristóf címét megvédve arany-, Márton Richárd pedig ezüstérmet nyert 200 méter pillangón a római úszó Európa-bajnokság keddi napján.
  • Megerősítette az erdők fokozott védelmét az agrárminiszter
    Az energiaválság miatt hozott, fakitermelést könnyítő szabályok jövő március végéig érvényesek, természetvédelmi területen pedig továbbra is tilos az őshonos fák tarvágása - erősítette meg miniszteri utasításban a kormány eddigi álláspontját Nagy István, az Agrárminisztérium (AM) keddi közleménye szerint.
MTI Hírfelhasználó