Továbbépül a borostyánút a Nyugat-Dunántúlon
Továbbépülhet Szombathelytől délre az M86-os gyorsforgalmi út. A Nyugat-Dunántúl legfontosabb észak–déli áruszállítási folyosóját 24 kilométeren bővítik kétszer két sávosra. A Szombathely és Csorna közötti szakaszt tavaly ősszel adták át.
2017. július 30. 12:09

A 86-os út Egyházasrádóc és Szombathely közötti szakaszának bővítésére, négysávos kialakítására vonatkozó közbeszerzést hirdetett meg a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a közbeszerzési értesítőben. A pályázat nyertesének feladata a 86-os úton az 57 és 77,8 kilométerszelvények közötti szakasz engedélyezési és kiviteli terveinek módosítása, a környezetvédelmi engedély módosításával együtt. A 2015-ben készült engedélyezési és kiviteli terv, valamint építési engedély 14 kilométeren kétszer egy sávos, 8,2 kilométeren kétszer két sávos útra vonatkozott.

A most előírt módosítás következtében a 2015-ben készített terveket úgy kell átalakítani, hogy a teljes hosszon kétszer két sávos gyorsforgalmi út készüljön. A módosításban a 8,2 kilométeres négysávos szakasz terveinek korszerűségét is felül kell vizsgálni. Mivel a tervezési szakasz érinti a 86-os út 53–57,4 kilométerszelvények közötti kétszer két sávos, 2013-ban megépült szakaszát is, ezért a teljes tervezési szakasz az 53-as szelvénytől a 77-es szelvényig tart. A kiírás szerint további feladat a tervezett Körmend–Szombathely szakasz megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.

Az M86-osnak egy dél-dunántúli szakasza elkészült már, a zalalövői elkerülőt tavaly novemberben adták át. A 10,71 kilométer hosszú új nyomvonalon megépült út két jelentős méretű műtárgyat foglal magába: egy 600 méter hosszú, nyolcnyílású, felsőpályás acél gerendahidat a Zala folyón a Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba vasútvonalat átívelve, a Körmend–Zalalövő vasútvonal és Zalapatakai-patak keresztezésében pedig egy 160 méter hosszú, kétnyílású, felsőpályás acél gerendahidat. További egy kisebb átjáró épül a Keresztúri-patak felett. A 86-os főút és a 7411-es jelű összekötő út találkozásánál egy külön szintű csomópontot alakítanak ki.

Az M86-os út mint a Nyugat-Dunántúl legfontosabb észak–déli irányú nemzetközi közúti áruszállítási folyosója a tervek szerint északon Csornától Mosonmagyaróvárig húzódik majd, míg Szombathelytől a szlovén határnál fekvő Rédicsig épül meg hosszabb távon. A fejlesztés a Mosonmagyaróvárt és Rédicset összekötő 86-os út túlterheltségét kívánja megszüntetni, amit az okoz, hogy Ausztria korlátozta a vele párhuzamos A2-es autópálya forgalmát. Az osztrákoknál 2004-ben vezették be a kamionok számára az elektronikus útdíjat, 2010-ben pedig tovább szigorítottak. A besorolás módosításának következtében a leginkább környezetszennyező kamionoknak 10 százalékkal többet kellett fizetniük az autópálya használatáért, mint korábban.

A fuvarozás díjának emelkedése arra ösztönzött több szállítótársaságot, hogy elkerülje az osztrák autópályákat. Az észak–déli irányú tranzit az osztrák A2-es és A3-as autópálya helyett a magyar 86-os és részben a 85-ös főutat vette igénybe, amely párhuzamosan fut a határ magyar oldalán. Az E65-ös út az Északi-tenger lengyelországi kikötőjét, Szcsecsint köti össze Csehországon és Szlovákián át a magyar Rajka–Rédics szakasszal, majd továbbhalad Zágrábon át az adriai kikötőig, Rijekáig. Az útvonal többé-kevésbé megegyezik vagy párhuzamosan fut az ókori borostyánúttal, amely a Baltikumból, a mai Szentpétervár környékéről halad az Adriáig, Velence irányába.

magyaridok.hu
  • Szomorú séta ezzel a Gergővel
    Azt, hogy máris zöldebb és szabadabb lett a főváros, szép szülővárosom, nem kérdés, azt csak a hülye nem érzi.
  • Karácsony Kommün
    Hát igen, nagy pártokhoz, vagy egy fővároshoz azért komoly vezetők is kellenek, kellenének. S ha nincsenek, jön a szakadék.
  • Trianon mögöttese
    Csak az érti meg Trianont és tudja átélni a jelentőségét, aki ismeri történetét.
  • Horst Seehofer migrációügyi pálfordulása
    Az illegális migráció erősödése nem csupán egy kisiklás, hanem a második világháború és a német újraegyesítés után egy olyan fenyegetés, amely közép- és hosszú távon alapjaiban fenyegeti a német államot.
  • Folytatódik a brüsszeli gyalázat
    Írásbeli pótkérdéseket kap Várhelyi Olivér, ugyanis az európai parlamenti (EP-) frakciók koordinátorai egyelőre nem tudtak megállapodni a csütörtökön meghallgatott magyar biztosjelölt kinevezésének jóváhagyásáról - jelentette be az EP szóvivője.
MTI Hírfelhasználó