A látszatfüggetlenségtől a Jobbik nyílt szolgálatáig
Vonáék pártsajtójává tette Simicska Lajos az ellenzéki média színe-javát.
2017. november 18. 14:42

Simicska Lajos a 2015. február 6-i G-nap óta eltelt több mint 33 hónap alatt a Magyar Nemzetet, a Hír TV-t, a Lánchíd Rádiót, sőt az Indexet is a Jobbik választási harcának eszközévé tette. A tendencia egyértelmű: a nyilvánosságnak hazudott függetlenségtől – titkos tárgyalásokon, egyeztetéseken át – jutottak el a jobbikos pártsajtó jelzőig. Először csak a vezetőket, újságírókat cserélte le, üldözte el a milliárdos, de mára a tartalom és az olvasótábor is jelentős változáson ment át.

Kormánykritikus, de független, polgári, konzervatív értékeket megjelenítő újságírást ígértek a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó sajtóorgánumok új vezetői az emlékezetes G-nap utáni nyilatkozatokban. Az első hetekben, hónapokban kategorikusan tagadták, hogy 180 fokos fordulatot kért a tulajdonos, miközben sorra érkeztek a baloldali, liberális elkötelezettségű munkatársak, és a változás egyértelművé vált a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír TV és a Lánchíd Rádió lapszámaiban, illetve műsoraiban.

Az említett fordulatot jelentő nap történéseinek közvetlen előzménye, hogy Simicska Lajos 2015. február 5-én a Népszavának úgy nyilatkozott: totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az ötszázalékos reklámadót. Másnap a Magyar Nemzetnél, az MNO-nál, a Hír TV-nél és a Lánchíd Rádiónál megkezdődött a máig tartó fel-, illetve lemondási hullám. Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője és Csermely Péter főszerkesztő-helyettes, továbbá Szikszai Péter, a Hír TV vezérigazgató-helyettese, Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió vezetője és Élő Gábor, az MNO.hu főszerkesztője lelkiismereti okból felmondott, mert nem kívánták vállalni, hogy etikátlan támadásokat intézzenek Orbán Viktor kormányfő és családja ellen, valamint kirúgják azokat a kollégáikat, akik erre nem hajlandók.

Dühkitörés trágár stílusban

A ritkán nyilatkozó Simicska Lajos ezután kifakadt, és médiatörténelmet írt. Az Indexnek azt mondta: „Most bemegyek a szerkesztőségbe, és mindenkit kib…szok. (…) Kirúgok minden orbánistát, aztán kinevezem a helyükre az én embereimet, akiket nem lehet megfélemlíteni meg lefizetni.” Az Index azon kérdésére, hogy miért mondtak fel a médiabirodalma vezetői, mondta el a sokat idézett „gondolatát”: „Orbán egy g…ci.” A rádió-, tévé- és laptulajdonos még aznap a 24.hu-n folytatta verbális ámokfutását: „És lehozhatja: mindenki g…ci, mindenkit nyugodtan ki lehet rúgni, merénylet, izé, nyugodtan hozza le, csókoltatom, viszhallás.” Simicska Lajos azonnal személyi döntéseket hozott, amelyeket az Átlátszó.hu-val osztott meg: „A Magyar Nemzet élére a főszerkesztő az D. Hor­váth Gábor lesz. Az ügyvezető igazgatóját meg Tóth Mariann-nak hívják. (…)
A Hír TV elnöke én leszek személyesen. Simicska Lajosnak hívják. Mire kíváncsi még?” Az Átlátszónak felvázolta médiabirodalma új irányvonalát is: „A mi médiánk ellen fog állni, és k…rvára le fogja sz…rni, hogy az Orbán mit akar. Tehát ha úgy tetszik, ha ilyen értelemben kérdezi, akkor kormánykritikus lesz, igen. (…) Igen, független lesz a média, és nagyon független lesz, igen. Ehhez ragaszkodom.”

A valódi irány első jelei

Ekkor a Jobbik még említés szintjén sem szerepelt a milliárdos terveiben. Nem is Simicska Lajos mondta ki a Vona pártjával való együttműködésének szorosabbra fonását. Április 16-án Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón arról beszélt, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Hír TV a radikális jobboldal sajtója lett: „Nagy szerelem és szép barátság van kibontakozóban Simicska Lajos és a Jobbik között, és ez egy bimbózó szerelem, ami első hajtásait hozza.” Lázár János szerint ennek a szerelemnek a kibontakozását bárki láthatta, aki végignézte az időközi választáson a közterületi plakátokat Tapolcán. A miniszter elmondta: a vállalkozó érdekeltségébe tartozó Hír TV-nél diszkriminálják a kormánypárti politikusokat, és a csatorna a radikális jobboldal sajtója lett.

A Jobbik és Simicska első nyilvános találkozójára még hét hónapot kellett várni. Az akkor még magát radikálisnak valló párt elnöke, Vona Gábor és Simicska Lajos november 27-én találkozott egy rendezvényen, amelyet a vállalkozó lapja, a Magyar Nemzet szervezett az A38 hajón. A tudósítás szerint a jobbikos pártelnök azt mondta, hogy a vállalkozó nyugtalanító dolgokat mesélt a Fidesz működéséről, arról, hogy miért veszett össze Orbánnal.

A jobbikos kapcsolat tagadását és a függetlenség imázsát még sokáig próbálták fenntartani a Simicska-média vezetői. Tarr Péter, a Hír TV szakmai vezetője a Médiapiac.com-nak az általa vezetett hírcsatornáról úgy nyilatkozott: „Országos hírtelevízió kormánykritikus, de objektív híradókkal és kiegyensúlyozott véleményműsorokkal.” A lap azon felvetésére, hogy Rogán Antal szerint csak a vak nem látja, hogy a Hír TV a Jobbikhoz közelít, azt mondta: „Nálunk a BBC-s etikai szabályok működnek (…), amely szerint hírműsorban a pártoknak a parlamenti arányuknak megfelelően kell helyt adni. Valóban nem hívhattunk be jobbikosokat sűrűn a stúdió­ba a G-nap előtt, miközben ekkorra a Jobbik lett a legerősebb ellenzéki párt. Most csak betartjuk a szabályokat, a Jobbik körülbelül annyit szerepel, mint az MSZP…”

A Magyar Nemzet főszerkesztője, D. Horváth Gábor az év májusában szintén a függetlenség mellett tett hitet a némi ellentmondással tarkított Mindig ellenzékben című vezércikké­ben. „Milyen is legyen a közéleti sajtó egy demokráciában, ha nem mindig ellenzéki?” – tette fel a kérdést a patinás, éveken át kormánypárti lap szakmai vezetője. „A Magyar Nemzet tehát ellenzéki, de nem az ellenzéké. (…) A Magyar Nemzet ma a közhatalomtól és a pártoktól független újság. Függetlenségéhez nemcsak a tulajdonosa, hanem az alkotói közösség is ragaszkodik, tekintet nélkül a változékony politikai széljárásra” – szögezte le az írásban.

A milliárdos portfóliójának 180 fokos fordulata 2015. február 6-án kezdődött

Schlecht Csaba már Vonát dicséri

A Kaya Ibrahim-botrány kulcsszereplője, Schlecht Csaba, a Lánchíd Rádió főszerkesztője július 19-én a Média­piac.com-nak szintén a független ellenzékiségről beszélt. „Lajos csak azt kérte, legyünk elfogulatlanok és pártatlanok” – mondta a lapnak a főszerkesztő. Tagadta, hogy lenne bármiféle háttér-megállapodás Vona Gábor pártjával. „A Jobbiknak akkor teszünk jót, ha pont úgy kezeljük, mint a többi pártot. (…) Én sem tettem ki Vona-képet a szobám falára” – mondta. Schlecht Csaba néhány sorral lejjebb azonban már így fogalmaz: „Bármennyire is jóval szerényebbek Vona képességei, mint Orbáné, ha 2018-ban Vona lenne a miniszterelnök, az nagyon jót tenne az országnak.”

A fenti kijelentések ellenére egyre csak szivárogtak a hírek a Jobbik és Simicska Lajos között formálódó szövetségről. A néhai Népszabadságnak Simicska környezetéből többen is megerősítették, hogy a választásig hátralévő két évben valamilyen formában a Jobbikot fogják segíteni. Néhány hónap múlva, szeptember 26-án az azóta megszűnt baloldali lapnak egy névtelen forrás Simicska Lajos tervei kapcsán azt mondta: „Nem városi legenda, hogy a Jobbikban gondolkodik. De kivár. Érdeklik a közvélemény-kutatások.” Az informátor szerint Simicska nem hajlandó elfogadni azt a ver­ziót, hogy a következő parlamenti választások után is Orbán-rendszer lehet, szerinte meg lehet buktatni a miniszterelnököt.

A tulajdonos fia kétharmadot jósol

Simicska dühkitörésének kétéves évfordulóján a Magyar Nemzetben D. Horváth Gábor Utoljára a G-napról címmel írt vezércikket. A főszerkesztő a Jobbikot nem említette, továbbra is a polgári Magyarország eszményét helyezte írása fókuszába. A két évvel korábbi történések magyarázatát pedig abban látta: „Akik maradtak, azok viszont a tulajdonostól is függetlenül úgy gondolják, hogy a Fidesz fordult elfogadhatatlan irányba.”

A milliárdos fia, Simicska Ádám – aki e hétig a Magyar Nemzet társügyvezetője is volt – idén márciusban ennél konkrétabban fogalmazott a jobbikos Zsúrpubi.hu-nak: „A Fidesz valódi küzdelme abban merül majd ki, hogy a mandátumok egyharmadát meg tudják-e szerezni. Vona Gábor pedig az egyetlen komolyan vehető jelölt.”

A Hír TV-s Tarr Péter március 28-án ennek ellenére a Kreatívnak úgy nyilatkozott: nem igaz, hogy a csatorna a Jobbik szekerét tolná, valójában csak a régi iskola tanításai szerint járnak el, és a frakció arányához mérten szerepeltetik az egyes pártokat. A Hír TV szakmai vezetője arról is beszélt, hogy az üzleti terv jóval tovább lát már 2018-nál, „médiapiaci és politikai szempontok miatt is úgy néz ki, hogy ugyanazt kell csinálnunk 2022-ig, mint jelenleg”.

Néhány nappal később, április 2-án maga Simicska Lajos is megszólalt a Hvg.hu-nak. „Állandóan azt terjesztik, hogy beálltam a Jobbik mögé” – mondta a nagyvállalkozó, aki azonban azt állítja: semmiféle megegyezés nincs közte és Vona Gábor pártja között, „nem vagyunk összebútorozva, nem állapodtunk meg semmiben”, ám „minden szimpátiám a Jobbiké”. „Ez egy büdös bűnöző banda, amelynek el kell takarodnia” – fakadt ki a jelenlegi kormány kapcsán Simicska Lajos, aki szerint eljött az ideje a generációváltásnak a magyar politikában, ő pedig úgy véli, ha a Jobbik nem veri meg a Fideszt 2018-ban, akkor más ezt nem tudja megtenni.

Simicska mindent bevet, jobban mondva megvesz a fenti cél elérése érdekében. Áprilisban egy bonyolult céghálón keresztül Simicska Lajos érdekeltségei tulajdont szereztek az Indexben. Az ország legnagyobb online lapja a G-nap előtt egy évvel szerzett opciós joggal került a milliárdos érdekeltségébe. A lap munkatársai megdöbbentek, véleményüket Dudás Gergely a Dühösek vagyunk, de függetlenek címmel írta meg a Indexen.

Színvallás

Valószínűleg az egyre fokozódó kézi vezérlés és a Jobbik kritikátlan kiszolgálása vezetett oda, hogy ezen a héten kedden bejelentették: D. Hor­váth Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője közös megegyezéssel távozik az egykori polgári lap éléről, és főszerkesztőnek a Lánchíd Rádiót vezető Schlecht Csabát nevezték ki. További változás a Simicska-médiában, hogy Simicska Ádámot Faragó Csaba, az ÁPV Zrt. és az MVM Zrt. korábbi vezetője, Magyarország volt szingapúri nagykövete váltotta a kiadó társügyvezetői posztján. Faragó Csaba a jövőben a Hír TV vezérigazgatói tisztségét is ellátja. Mindezt a kiadó azzal indokolta, hogy „egységes irányítás alatt erősíti felelős politikai-közéleti szerepvállalását a Hír TV, a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió”. Schlecht Csaba a kinevezése után a 24.hu-n keresztül azonnal újabb és nyilvános hűségesküt tett a Jobbiknak. „Ha valaki úgy érzi, hogy a Lánchíd Rádió jobbikos rádió volt, mondhatja, de szerintem nem volt az. (…) És azt sem titkoltam, hogy az a magánvéleményem, hogy sokkal jobban szeretném, ha 2018 után nem Orbán Viktornak, hanem Vona Gábornak hívnák az ország miniszterelnökét” – nyilatkozta az új főszerkesztő. A lap első embere a munkatársak előtti bemutatkozáskor azt is egyértelművé tette: „Nem tudom garantálni a Jobbiktól való függetlenséget.”

A történet azonban itt nem ér véget. Az áprilisban Simicska-közelbe került Indexnél is személyi változás történt. Az alapvetően baloldali elkötelezettségű egykori Napló-riporter és a Gyurcsány-kormány alatt a köztévét vezető Pusztay András hét év után távozik a portáltól, helyette jövő hétfőn Andacs Botond, a Port.hu vezetője érkezik. Az Indexnél a Jobbikkal kapcsolatos hangvétel az elmúlt hónapokban már jelentősen finomodott, az Origó információi szerint pedig Andacs Botond tisztában van a feladatával, hogy a portálnak a Jobbik választási céljait kell szolgálnia.

magyaridok.hu
megmondó
Egy amerikai tőzsdespekuláns széles, több kontinenst lefedő hálózatot szőtt az utóbbi negyven évben.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI