Nem lesz veszprém–balatoni vasútvonal
Az eredeti útvonalon nem épülhet újra a pálya, mert annak egyes szakaszain időközben lakóházak épültek.
2018. január 9. 11:46

Fel kellene mérni az egykori nyomvonalat, és össze kellene fogniuk a településeknek a veszprém–balatoni vasútvonal, illetve vasúti forgalom visszaállítása érdekében – hangzott el nemrég egy Balatonalmádiban tartott közlekedési fórumon. Habár az eseményről szóló tudósításban a vonatközlekedés újraindítása elméleti lehetőségként került szóba, megkérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, van-e esély a megszüntetett vonalszakasz újraélesztésére.

Úgy tűnik, egyelőre biztosan álom marad Veszprém és Almádi között a vasúti közlekedés újraindítása. – A veszprém–balatoni vonal kiépítésének öt­lete 1890-ben merült fel, ám a megvalósítás előkészítése és a kisajátítások után csak 1907-ben kezdődött meg az építkezés, az első szerelvény pedig rá egy évre indulhatott el a 22 kilométeres szakaszon.

Busszal gyorsan, könnyen elérhető a strand Fotó: MTI/H. Szabó Sándor

– A Veszprém–Balatonalmádi vasút­vonal az 1970-es évek elején főként azért szűnt meg, mert a kor gőzvontatású szerelvényei nehezen tudtak megbirkózni a terepviszonyokkal, így a menet­idő hosszú, az utasforgalom pedig – a nyári hónapok kivételével – alacsony volt. A nyomvonal jelentős részeire időközben városi közutak és épületek kerültek Veszprém és Almádi belterületén is.

Két szakaszon a vasút alépítményeinek felhasználásával kerékpárút épült, másutt nemcsak a síneket, hanem a szükséges műtárgyakat (például a 71-es főút fölötti felüljárót) is elbontották. A forgalom újra­indítására a pálya felszámolása miatt nincs esély. Egy új nyomvonalon megvalósuló fejlesztés a kifejezetten nehéz terepviszonyok miatt rendkívül költséges lenne – áll Arzt Gergelynek, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetőjének lapunknak küldött tájékoztatójában.

A balatonkenese–balatonfüredi partszakasz települései és a veszp­rémi megyeszékhely között jelenleg naponta harminc-negyven közvetlen autóbuszos járatpár közlekedik. Az útvonalak közül a balatonfüredi és a balatonalmádi tengelyek a legjelentősebbek, amelyeken akár irányonként hatvan indulás jelent sűrű kínálatot a téli időszakban is.

Villamossal a magyar tengerhez?

A balatoni villamos gondolata nem új, legutóbb az 1970-es évek közepén merült fel egy Keszthely és Hévíz között közlekedő, turisztikai attrakciónak számító villamosjárat indí­tása. A tervet a Balaton-fejlesz­tési Tanácsban vetette fel egy szakember, annak reményében, hogy az üdülőrégió átfogó közlekedésfejlesztési koncepciójának része lehetne egy egész éven át és akár a nap 24 órájában közlekedő múzeumkocsi-szerelvényekből álló villamosjárat. Csakhogy az utasforgalmi becslések nem támasztották alá a terveket, és már a másfél-kétmilliárdos pályaberuházásokat sem lett volna miből finanszírozni. Azóta sem közlekedik villamos a Balaton fővárosa és a gyógyüdülőhely között.

Földmunka a Balaton partján. A pálya kifut az alagútból Akarattyánál 1907 - 1909 között

Kubikosok Balatonakarattya közelében. Épül az alagút

Balatonalmádi környékén

Villanyvonattal Balatonfüredre

A Balaton északi partjára is korszerű, légkondicionált villamos motorvonatokkal mehetnek nyaralni az utasok, ha elkészül az a villamosítás, amelynek közbeszerzési pályázatát a napokban írta ki az állami beruházó. A Székesfehérvár–Tapolca vonal első szakaszán, Balatonfüredig már 2021 nyarán járhatnak a FLIRT vagy a KISS szerelvények.

A korábbi sikertelen pályázat után ismét meghirdette a Nemzeti Infra­struktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Szabadbattyán–Balatonfüred projekt felsővezeték-, vasútépítési és kiegészítő építési munkáinak tervezését és kivitelezését. Az érintett szakasz a hazai vasút 29-es számú, Székesfehérvár–Tapolca egyvágányú vasútvonalának része, amely forgalmának jelentős hányadát a nyári idegenforgalmi szezonban bonyolítja.

Miközben egyre népszerűbbek és egyre jobban kiépülnek a Balaton északi partján fekvő települések, a nyári hétvégéken rendszeresen bedugul az autópálya, és megtelnek a környékbeli utak. Sokat segítene, ha többen vennék igénybe a kötött pályás közlekedést, ehhez azonban korszerűsítésre szorul mind az infra­struktúra, mind a járműpark, mind a szolgáltatás.

Hatvanöt kilométernyi felsővezeték épülhet a villamosítási projekt keretében Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A budapesti vizes világbajnokság idején vitorlásversenyek színhelye volt Balatonfüred, a fejlesztési tárca ezért javítani kívánta a település kötött pályás elérését. Ebből az valósult meg, hogy felújították a füredi vasútállomást és környékét, a vasúti pálya rekonstrukciójára és a felsővezeték kiépítésére azonban idő hiányában nem került sor. Székesfehérvár állomásának átfogó felújítását tavaly fejezték be, Szabadbattyán az első megálló a fejér megyei székhely után.

A beruházás során többek között 64,5 kilométeren 50 Hz-es, 2×2,25 kV-os váltóáramú felsővezetéket helyeznek fel, kialakítják a felsővezeték energia-távvezérlési rendszerét, emellett egy új, villamos vontatási alállomást építenek. A villamosítás mellett hat vasúti átjárót adnak át, és 44,6 kilométeren végeznek el szabályozási munkálatokat.

A felújítás részeként négy állomást teljesen felújítanak: Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásait átépítik, 55 centiméteres, magas peronokat alakítanak ki kiselemes burkolattal. Alsóörsön egy felsővezetéki járműtároló épület is elkészül, hét állomás pedig esőbeállót kap. A közbeszerzési kiírás szerint a pályázatok beadási határideje február 19., a munkálatok befejezésének határideje a szerződéskötéstől számított harminc hónap, vagyis érvényes pályázat esetén 2020 végére, 2021 nyarára Budapest és Balatonfüred között már elektromos motorvonatok is járhatnak.

A felújítás egy nagyobb, a Balaton északi partjának vasúti közlekedését Keszthelyig megújító korszerűsítés első üteme. A szakmai sajtóban bírálták a szakaszkijelölést, hiszen a villamos járművek kényelmét a Székesfehérvár – valamint Budapest – felől érkezők csak Balatonfüredig élvezhetik. Azoknak, akik továbbutaznának Tapolca felé, át kell szállniuk, hiszen a villanyvonatok csak odáig tudnak közlekedni – mindaddig, amíg a villamosítás a további szakaszokon is el nem készül.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy a legnagyobb utasforgalmat Balatonfüred bonyo­lítja le az északi parton, a jegyvásárlók nagyobb részét az ide utazók teszik ki.
A vasúti szolgáltatás vonzerejét növelheti, ha korszerű járművek állnak forgalomba. Jelenleg koros, de felújított ingavonatok teljesítenek szolgálatot a nyári szezonban. Ha elkészül a rekonstrukció, ahogy a déli parton, úgy a Székesfehérvár–Balatonfüred viszonylaton is feltűnhetnek a korszerű, légkondi­cionált FLIRT elektromos motorvonatok.

Mi több, a tavaly nyári szerződéskötés értelmében már 2019-ben megérkeznek az első Stadler gyártmányú KISS emeletes motorvonatok a MÁV-Starthoz, így nem kizárt, hogy ezeket a 600 ülőhelyes járműveket is bevetik a zsúfolt nyári hétvégi forgalomban.

A Balaton megközelítése a főváros irányából vasúton a legbiztonságosabb: a forgalmas nyári hétvégéken az M7-es autópálya a balesetek miatt rendszeresen járhatatlanná válik. A déli oldalon az elmúlt években végig felújították a vasúti pályát, és korszerű járművekkel látják el a forgalmat. Siófokra nem egészen egy óra alatt leér a gyorsvonat.

 

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Déli határunkon tűzharcok folytak, sérültek is vannak
    Bűnözők folytattak katonai jellegű akciót hazánk ellen a déli határon: tűzharc zajlott, sérültjeink is vannak. Brüsszel süketnek és vaknak tetteti magát – derült ki Bakondi György rádiónyilatkozatából.
  • Szent Miklós Napok
    Szent Miklós ünnepe, és egyben a nevét viselő templom búcsúja jövő keddre esik, és ez zárja az idei Szent Miklós Napok programsorozatot Gyergyószentmiklóson, amely rendezvény szombattól kínál élményeket minden korosztálynak.
  • Magyarország 365 fotópályázat – díjazottak
    Kihirdették csütörtökön Budapesten az idei Magyarország 365 fotópályázat díjazottjait. A neves szakemberekből álló zsűritől 16 pályázó kapott elismerést.
MTI Hírfelhasználó