Így védheti ki az influenzát
Hivatalosan is elkezdődött az influenza-járvány, a héten több kórház is bejelentette, hogy látogatási tilalmat rendel el a betegek érdekében. Kis odafigyeléssel és szerencsével elkerülhetjük a megbetegedést, ha betartunk néhány tanácsot.
2018. január 27. 18:30

A Fejér Megyei Szent György kórházban két napja látogatási tilalmat vezettek be, péntektől az egész megyére vonatkozik a tilalom. A Semmelweis Egyetem két klinikáján, és a szolnoki kórház három osztályán hétfőtől ugyanez a helyzet.

A szakértők minden évben felhívják a figyelmet az influenza elleni oltás fontosságára, különös tekintettel a két év alattiak és a hatvan év felettiek esetében. Ráadásul a rizikócsoportba tartozók esetében továbbra is ingyenes a vakcina, így a védőoltásra térítés nélkül jogosultak a 60 év felettiek, a szív- és érrendszeri, légzőszervi, anyagcsere-, immunhiány-betegségben szenvedő krónikus betegek, a várandós nők és az egészségügyi, szociális intézményekben dolgozók. Idén először pedig a pedagógusoknak, a köznevelési intézmények alkalmazottainak is ingyenesen biztosítják a védőoltást.

Beadatni még mindig nem késő – hívta fel a figyelmet az EMMI Egészségügyért felelős államtitkára. Ha el is kapják az influenzát azok, akik részesültek az oltásban, a betegségük jóval enyhébb lefolyású lesz.

MTI Fotó: Balázs Attila

Jól mosson kezet!

Az oltás mellett szinte végtelen a lehetőségek tárháza, ha megelőzésről van szó. Sokat segíthet például a kézmosás. Az sem árthat, ha fertőtleníti a saját, vagy akár a közös használatban levő tárgyakat, mert ruhán, papíron, akár fél napig is életben maradhatnak a kórokozók, a simább felületeken, mint a műanyag, akár 48 órán keresztül is fertőző lehet a vírus. Fertőtlenítésre a klóralapú tisztítószereket ajánlják.

Forrás: ANTSZ

A kiegyensúlyozott étkezés is segíthet

Nemcsak a gyerekek és a hatvan év felettiek tartoznak a fokozottan veszélyeztetettek körébe, hanem a túlsúlyosak, és a notórius diétázók is. Számos tanulmány igazolja, hogy az elhízás nem jó irányban befolyásolja a szervezet betegségekre adott immunválaszát. A testsúly csökkenése természetesen segítheti a helyzet normalizálódását, de nem mindegy, hogy milyen intenzitású edzést végzünk, vagy éheztetjük-e magunkat, ugyanis a szélsőségek rossz irányba befolyásolják a helyzetet.

Továbbá, ha már diéta, sokat segíthet, ha több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk. A citrusfélék, a kivi, a savanyú káposzta, a gyömbér, a répa, az édesburgonya, vagy az áfonya kiváló választás lehet ebben az időszakban.

Sárgarépaváltozatok: Touchon; Crème de Lite és Purple Dragon. (Fotó: AFP)

A réteges öltözködésben rejlik a titok?

Nem elhanyagolható ebben az időszakban az öltözködés sem. Ne hagyjuk, hogy fázzon a lábunk, ha hideg van, mindenképp cseréljük le a csinos, ámde vékonytalpú csizmánkat, vagy a kedvenc sportcipőt olyan lábbelikre, amelyek jobban megvédik a talpat.

A sapka és a sál megóvhat az arcüreggyulladástól, és több mint nyilvánvaló, hogy nem a tél a legmegfelelőbb időszak vékony, derékig érő ruhadarabok hordására.

(Fotó: Shutterstock)

Fontos a pihenés

Aludni márpedig muszáj. „Jó alvás után ép és egészséges test” – a régi magyar közmondás jó tanácsként szolgálhat sokaknak, ugyanis az alvás fontos része az emberi egészségnek, annak hiánya akár még depresszióhoz, vagy az immunrendszer legyengüléséhez is vezethet. Kipihenve könnyebb teljesíteni a munkahelyen és az iskolában is, ráadásul a szakértő korábban megerősítette a Kossuth Rádió Napközben című műsorában, hogy alvás közben az agyban fontos folyamatok zajlanak, ma már biztosan lehet tudni, hogy az alvás minősége döntő lehet az egészségünkre nézve.

Az elmaradhatatlan vitaminok

Az influenza megelőzésére az egyik legfontosabb vitamin a D-vitamin, amit tavasszal, nyáron és ősszel, képes szervezetünk is előállítani, de télen nem jutunk elég napfényhez, ezért célszerű lehet étrend-kiegészítőt szedni. A D vitamin azért nagyon fontos, mert ha elegendő mennyiség van belőle a vérünkben, képes aktiválni az immunrendszert és felvenni a harcot az influenzával.

Továbbá, ki ne ismerné a C-vitamint? Köztudott, hogy a C-vitamin, más néven aszkorbinsav, antioxidáns, és hatékonyan megköti a szabad gyököket. Továbbá az egyéb multivitamok is segíthetnek a megelőzésben, de hasznosak a probiotikumok, a cink, és a bíbor kasvirág (echinacea) is hatásos lehet.

Fotó: Shutterstock

hirado.hu
  • "...a gyanúsítottat agyonlőtték"
    Jött arra valaki, gyanúsnak találták, és lelőtték. Lehet, hogy háromgyerekes, a családjáról példamutatóan gondoskodó, kollégáival kedves agysebész volt az illető, de rosszkor jött rossz helyre: a rendőrök „gyanúsítottnak” minősítették, és ártalmatlanították.
  • Politikai stabilitás mint érték
    Az SZDSZ is megtorpedózta az 1996-os világkiállítást. A szélsőséges párt akkor bebizonyítatta, hogy komoly tényező az országban, nagy kárt tud okozni neki.
  • A Momentum identitástipró ideológiája
    Azokat az értékeket, amelyeket elődeink csendes hangyamunkával megteremtettek, a momentumosok most zsetonként herdálják el az egyre mélyebbre züllő európai politikai kaszinóban.
  • Enni, inni, venni
    Szemet gyönyörködtető karácsonyi fények, forralt bor, ínycsiklandó illatok és kézműves mütyürök. A legtöbbünknek valószínűleg ez jut eszébe a karácsonyi vásárokról. Ha valaki körülnéz a Vörösmarty téri és a bazilika előtti forgatagon túl Bécsben is, komoly meglepetéssel találkozhat: sógoréknál olcsóbb a kolbász, de a kerítés ott kínai csecsebecsékből épül.
  • Itt a 2010 előtti világ újracsomagolva
    Nem feltétlenül rossz a választói emlékezet felfrissítése szempontjából, hogy hosszú idő után a balliberális erők újra meg tudják mutatni a gyakorlatban, hogy kik is ők valójában.
MTI Hírfelhasználó