Új lendületet kap a magyar légierő
Február 15-ig lehet még jelentkezni katonai légiforgalmi irányító- és pilótaképzésre az NKE újonnan induló állami légi közlekedési alapszakán. A Gripenek pilótafülkéjéhez azonban rögös út vezet. A kimagasló tanulmányi eredmény és a makulátlan egészségügyi állapot önmagában nem elég. Egy jó adag rátermettség is kell ahhoz, hogy valakiből „top gun” legyen.
2018. február 6. 12:51

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) szeptembertől induló állami légi közlekedési alapszakra már nagy szükség volt – nyilatkozta a Híradó.hu-nak Benkő Tibor vezérezredes, a Magyar Honvédség vezérkari főnöke a légierő új Airbus A319-es szállító repülőgépeinek kecskeméti sajtóbemutatóján. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program révén új, korszerű technikai eszközökhöz jut hozzá a honvédség, amelyek kiszolgáláshoz, üzemeltetéséhez jól felkészült és kiképzett katonákra van szükség a megfelelő létszámban – emelte ki a vezérezredes.

Az Airbus A319-es csapatszállító katonai repülőgépeinek egyike Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison (MTI-fotó: Ujvári Sándor)

Benkő Tibor úgy látja, hogy az új képzésen résztvevők szép eredményeket fognak elérni, hisz a modern gépek használatára való felkészülés nemcsak kihívást, hanem igazi örömet is jelent. Emellett fontosnak tartotta nyomatékosítani, hogy az NKE-n szeptembertől nemcsak pilótákat, hanem légiforgalmi irányítókat is képeznek.

Az újonnan belépők kapcsán hangsúlyozta: a Magyar Honvédség minden katonának kiszámítható karriert kíván felvázolni, rámutatva az előttük álló lehetőségekre, így mindenki saját maga tudja eldönteni, hogy milyen irányba akar fejlődni. A katonai hivatás ugyanis sok megpróbáltatással és lemondással jár mind az egyén, mind családja részéről – tette hozzá a vezérkari főnök.

Légi irányítók a Liszt Ferenc repülőtér irányítótornyában (MTI-fotó: Kovács Tamás)

A katonai repülés kapcsán Benkő Tibor beszélt egy vadászpilóta karrierlehetőségeiről is. A speciális szolgálattal járó fokozott fizikai igénybevétel megterheli a szervezetet, ezért egy idő után új területeken kell elhelyezkedniük a repülőtiszteknek, akik kezdetben lehetnek oktatópilóták, vagy vezethetnek csapatszállítógépeket is, de arra is lehetőség van, hogy később az elméleti oktatás, illetve a légierős műveletei tervezés területén helyezkedjenek el.

A vezérezredes megjegyezte, hogy a magyarországi pilótaképzés jó alapot ad a jövő pilótáinak, ám elismerte, hogy ez nem váltja ki a rövidebb külföldi kurzusokat, ahol olyan műveletekben szerezhetnek majd jártasságot a katonák, amiket itthon nem tudnak elsajátítani. Példaként az alacsony magasságon a vízfelszín feletti repülés említette, amit érthető okokból a Balaton fölött mégsem gyakorolhatnak a magyar pilóták.

Csak a legjobbak

Az állami légi közlekedési alapszakra mutatkozó nagy érdeklődés miatt magas ponthatárra számítanak a jelentkezők – mondta portálunknak  Palik Mátyás ezredes, az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézetének igazgatója. Hozzátette ugyanakkor, hogy a bejutáshoz a kiemelkedő tanulmányi teljesítmény mellett magas egészségügyi és szigorú fizikai alkalmassági követelményeknek is meg kell felelniük a jelentkezőknek.

A két szakirányon más a megméretés. Pilóták esetén négy napon keresztül végzik a fizikai felmérést és az orvosi alkalmassági vizsgálatot, míg a repülésirányítóknál ez kevesebb időt vesz igénybe, ám esetükben fokozottan vizsgálják a pszichológiai alkalmasságot, a pszichés terhelhetőséget, a térbeli orientációs képességet, és a monotonitás tűrését is – részletezte az ezredes.

A képzés struktúrájáról is szólt néhány szót: a légi közlekedési alapszakra bekerülő kadétok az alapkiképzést követően az első két évben Budapesten tanulnak, javarészt katonai, közigazgatási, gazdasági és humán, valamint természettudományos ismereteket, ám a negyedik szemesztertől kezdve már a repüléssel kapcsolatos alapozó kurzusokat is teljesíteniük kell. A következő félévekben Szolnokon folytatják tanulmányaikat, ahol kezdetét veszi a szakirányú képzés. Az elméleti tudásukról a légi közlekedési hatóság vizsgáját abszolválva tesznek tanúságot a pilótanövendékek, akik csak a sikeres megméretés után ülhetnek az oktató-repülőgépbe.

Zlin Z-242L gyakorló repülőgép a szolnoki helikopterbázison (MTI-fotó: Mészáros János)

A négyéves képzés végére a merevszárnyas repülőgép-, illetve a forgószárnyas helikopterpilóták egyaránt több mint 200 órát töltenek a levegőben, ami alatt elsajátítják a fejlett technikai eszközök biztonságos kezelését – hangsúlyozta Palik Mátyás.

A pilótaképzésnek ugyanakkor koránt sincs még itt vége. A „hajózóknak” legalább további két évet kell még gyakorolniuk a sugárhajtású oktatógépeken, mire a Gripenek pilótafülkéjének közelébe kerülnek – mondta az ezredes. A hosszú, megpróbáltatásokkal teli folyamat teljesítése pedig csak a legjobbaknak sikerülhet.

Egy JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgép az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, Kecskeméten (MTI-fotó: Ujvári Sándor)

hirado.hu
  • "...a gyanúsítottat agyonlőtték"
    Jött arra valaki, gyanúsnak találták, és lelőtték. Lehet, hogy háromgyerekes, a családjáról példamutatóan gondoskodó, kollégáival kedves agysebész volt az illető, de rosszkor jött rossz helyre: a rendőrök „gyanúsítottnak” minősítették, és ártalmatlanították.
  • Politikai stabilitás mint érték
    Az SZDSZ is megtorpedózta az 1996-os világkiállítást. A szélsőséges párt akkor bebizonyítatta, hogy komoly tényező az országban, nagy kárt tud okozni neki.
  • A parlamenti agresszió megfékezése
    A jelenlegi balliberális ellenzék szinte napra pontosan egy éve, tavaly december 12. óta sorozatosan felrúgja a parlamenti élet normális menetét.
  • A fővárosiak döntő többsége a Liget-projekt mellett áll
    A tervek ismeretében a megkérdezett fővárosiak hetven százaléka támogatja a Liget Budapest projektet, a fejlesztések elfogadottsága pedig a fiatalok, családosok és a parkot övező belvárosi kerületekben kimagasló. Európa legnagyobb kulturális városfejlesztése során nemcsak ikonikus kortárs múzeumi épületekkel gazdagodik Budapest, hanem a Városliget zöldfelülete is megújul és nő a lebetonozott területek parkosításával.
  • Bayer Zsolt: Se nem róka, se nem nyúl...
    Szóval előugrottak ők ketten, és elmagyarázták, hogy ők azok, de nem ők azok. Nem ők azok, ők ilyesféle dolgokkal nem töltenek időt, ellenben egy szörnyű, aljas és mocskos zsarolás áldozatai.
MTI Hírfelhasználó