A jó szénhidrátok – mit együnk, és mit kerüljünk?
Azt már korábban is többször ajánlottuk, hogy a diétában sem érdemes elhagyni a szénhidrátok fogyasztását – ezek a makrotápanyagok ugyanis nem az ördögtől valók, csak nem mindegy, milyeneket fogyasztunk belőlük. Most adunk néhány tippet arra, hogy mely szénhidrátokat fogyaszthatjuk nyugodtan, és melyeket kerüljük inkább.
2018. február 10. 11:40

A szénhidrát alapvetően lehet egyszerű és összetett, és valójában ettől függ, hogy jót tesz-e a szervezetünknek. Az alapján soroljuk be őket ebbe a két kategóriába, hogy milyen a kémiai összetételük, valamint hogy a szervezetünk hogyan bontja le őket. Azt érdemes megjegyezni, hogy az összetett szénhidrát jó nekünk, az egyszerű pedig nem – valójában nem a kalóriamennyiséget, hanem a bevitt kalória felhasználását kell figyelnünk. Az összetett szénhidrátokat a szervezetünk lassan dolgozza fel, az egyszerűeket pedig gyorsan, így hamar éhesek leszünk tőlük, és nem kapunk annyi energiát belőlük, mint az összetett változatokból.

Éppen ezért a diéta és fogyókúra közben az összetett szénhidrátok fogyasztását ajánljuk, amelyek az alábbi élelmiszerekben találhatók meg.

Teljes kiőrlésű pékáru

Nem kell félnünk sem a kenyértől, sem a kiflitől és a zsemlétől, egészen addig, amíg nem fehéret vagy barnát, hanem rozsosat, teljes kiőrlésűt és korpásat fogyasztunk belőle. Rengeteg energiát nyerhetünk tőle, ami edzés előtt például elengedhetetlen.

Gyümölcs

Igen, a gyümölcsökben is van szénhidrát: a gyümölcscukor, vagyis fruktóz, megelőzi, hogy a vércukorszintünk hirtelen megugorjon, ezért sokkal egészségesebb, mint a hagyományos cukorváltozatok. Ennek ellenére túl sokat ne együnk belőle, de napi egy-két adagtól nem lesz semmi bajunk!

Fotó: iStock.com/dolgachov

Fotó: iStock.com/dolgachov

Keményítő

A keményítőtartalmú élelmiszerek nagyon jók az összetett, egészséges szénhidrátbevitel tekintetében. Bármilyen meglepő, de a krumpliban például rengeteg keményítő található, ami egészséges – persze egészen addig, amíg nem olajban sütjük vagy vajjal keverjük.

Hüvelyesek

Bár felpuffaszthatnak, a hüvelyeseket nem érdemes teljesen kizárni az étrendünkből. A csicseriborsó például egy igazi szuperkaja, de a babtól és a borsótól sem lesz semmi bajunk, akár minden nap fogyaszthatjuk őket.

hirado.hu - ridikul.hu
  • Orbán Viktor: Hazafias kötelességem vétózni
    A joguralomról szóló politikai vitát és a válságkezelés sürgető gazdasági kérdését nem lehet egymással összekötni; aki ezt megteszi, az felelőtlen, mert a válság idején gyors gazdasági döntésekre van szükség - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Budapesten tett sajtónyilatkozatában, miután hivatalában egyeztetett Mateusz Morawiecki lengyel kormányfővel az EU-s költségvetés és a válságkezelési alap ügyében. A két miniszterelnök aláírt egy közös nyilatkozatot, amelyből Orbán Viktor azt emelte ki: Magyarország nem fog elfogadni olyan javaslatot, amely Lengyelországnak elfogadhatatlan.
  • Máért - Diaszpóratanács - Semjén: egyhangú igen a zárónyilatkozatokra
    Egyhangúlag fogadta el a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) és a Magyar Diaszpóra Tanács is a zárónyilatkozatokat a csütörtökön - a koronavírus-járvány miatt online - tartott fórumokon - közölte Semjén Zsolt nemzetpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes a szintén online közvetített sajtótájékoztatón.
  • Gulyás: még bőven vannak kapacitások az egészségügyben
    A magyar egészségügy továbbra is képes ellátni a megnövekedett feladatát, bőven vannak még szabad ágykapacitások, így minden rászoruló színvonalas ellátást kaphat. A jövő hétig nem változnak a jelenlegi korlátozások - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki online Kormányinfón a koronavírus-járvány elleni védekezéssel kapcsolatban.
MTI Hírfelhasználó