Veronai tragédia: kész a vád
Vádat emelt az államügyész a tavalyi veronai busztragédia ügyé­ben, a per október elején kezdődik. A vádlottak között van a magyar buszvezető, az A4-es autósztráda két üzemeltető mérnöke, valamint az autópálya átadás előtti, 1993-as tesztelői közül három mérnök.
2018. május 25. 12:32

Vádat emelt hat gyanúsított ellen kedden a veronai államügyész az olasz város bíróságán a 2017. január 20-án éjfél előtt, az A4-es autósztrádán történt magyar busztragédia miatt. A vád tömegszerencsétlenség okozása. A katasztrófában a helyszínen tizenheten, többségé­ben 14 és 18 év közötti diákok vesztették életüket, egy súlyos égési sérült a budapesti Honvédkórházban hunyt el.

A vádlottak Varga János buszvezető, Alberto Brentegani, az A4 Brescia–Padova sztrádaszakasz mérnöke, Giovanni Luigi Da Rios, az A4-es sztráda központi szakaszának és a biztonsági elemek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint Michele De Giesi, Maria Pia Guli és Enzo Samarelli, akik az A4-es sztráda, így a biztonsági korlátok tesztelését is végezték 1993-ban az Anas nevű cég munkatársaiként.

 

A balesetben tizenheten, többségükben diákok vesztették életüket Fotó: Kurucz Árpád

A tárgyalás október elején kezdődik Veronában – adta közzé két helyi hírportál, a TG és a Pantheon.

Áprilisban számoltunk be róla, hogy M. Fekete György szakértői véleményben állapította meg: a busztragédia legalább négy olyan hiányosságra vezethető vissza, amelyért az A4-es olasz autósztráda adott szakaszának biztonságikorlát-rendszere okolható. A végzetes hibákra rámutató magyar beadvány idén januárban jutott el a veronai államügyészhez, aki ennek alapján vádlottként azonnal bevonta a vizsgálatba a sztrádakivitelezés és -üzemeltetés további három mérnökét is. Információnk szerint a keddi vádemelés is nagyban támaszkodik a magyar szakvéleményre.

M. Fekete György szerint az ütközés közelében, a szalagkorlát mögött hatvan-hetven centiméterre, a korlát biztonsági zónájában egy „oszloptartó konzolt” hagytak ott, miután az oszlopot korábban eltávolították.

A konzolból felálló 15 centiméteres acélcsavarok okozták a busz jobb első kerekének durrdefektjét. A második akadályt a konzoltól a felüljáró irányában lévő „élő” villanyoszlop jelentette, amelyet a korlát biztonsági mozgásterében, szabálytalanul helyeztek el.

A sodródó autóbusz kidöntötte a villanyoszlopot, amelyben az áram alatt lévő elektromos kábelek szétszakadtak, szikrát okoztak, amely meggyújtotta a busz szétnyíló üzemanyagtartályaiból kiömlő gázolajat.

Azaz nem a felüljáró oszlopának ütközve tört ki a tűz, hanem még korábban. Időközben a szalagkorlát alsó összekötő eleme levált, s a védőeszköz egyébként sem megfelelő visszatartási képessége tovább romlott, a negyedik akadályt pedig a hídpillér közelsége jelentette.

A szakértő elképesztő hiányosságként értékelte, hogy a korlátrendszer a hídpillérre támaszkodott, nem előtte haladt el, így a kigyulladó járművet egyenesen a pillérnek vezette, ezzel súlyosbítva a tragédiát.

A veronai államügyész szerint a hat vádlott felelőssége eltérő mértékű. Bűnösségük megállapítása esetén 18 évig terjedő szabadságvesztést kaphatnak.

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó