Szemtől-szembe…I.
Híven a hagyományokhoz, látványos napirend előtti ütközetekkel ”köszöntötték” a héten is egymást. Népszerűséget, hangulatot, irigységet és sanda utálatot egyaránt jeleztek.
2018. június 12. 17:03

Kormánypárti és ellenzéki szónoklók ugyanazt egészen másként látták. A mentelmi jog birtokában szabad volt keserűen igazat mondani, valóságot leleplezni, és szabad volt tévedni,  hazudni, sértegetni, vádaskodni. Szenvedélyes mondataikat - a hagyományokhoz híven - e héten is hangos  „észrevételek” kísérték.  Szerényen stilizálva,  egy-egy alkalommal  a ”szolidabb” zajokat, „beszólásokat” is jelezve, közvetítjük ”szózataikat”.

Megvédjük a családok otthonát és a nemzet otthonát, Magyarországot!

- HARRACH PÉTER, (KDNP): - Képviselőtársaim! Az otthon több mint egy lakóhely, ott él a család, ott nőnek fel a gyerekek, ott tanulják meg a gyerekek az egymás iránti felelősséget, ott fogadjuk a barátainkat, egyszóval jó oda hazatérni is, mert az otthon biztonságot nyújt. Ezt a biztonságot kötelessége az államnak megvédeni. De van egy másik közösség is, amelynek van otthona, és ez a nemzet, ezt az otthont hívjuk Magyarországnak! Ez az ország az, amiért megküzdöttek az elődeink, amiért mi is megdolgoztunk, és aminek megvan a maga rendje, ünnepei, szokásai, amiben biztonsággal élhetünk. Ezt a biztonságot is kötelessége az államnak megvédeni! És aki hozzánk bekopog, mert súlyos veszélyben van, azt megvédjük; azokat viszont, akik a jobb élet reményében tömegesen be akarnak jönni hozzánk, azokat nem engedjük! Ők veszélyeztetik az életformánkat, a szokásainkat, az ünnepeinket és a biztonságunkat.

- Két lényeges szabályt ki kell mondanunk: az egyik a jog és felelősség egyensúlya, a másik pedig a joggyakorlás határa.  Felelősség ebben az esetben a családokért és a nemzetért érzett felelősség.A joggyakorlásnak viszont korlátai is vannak. A korláton túl visszájára fordul a szabadság is, és az emberi jog eltorzul. A gyülekezési és a véleménynyilvánítási szabadság létezik, de nemcsak létezik, hanem ezt meg is kell védenünk! Viszont nem létezik a zaklatás joga! Ezt meg kell akadályoznunk! Az ország védelme kapcsán a vendégszeretet és a veszélyeztetett élet védelme felelősségünk, sőt kötelességünk; ezt meg kell tennünk. De nem létezik olyan jog, amit az országfoglalás jogának nevezhetünk,  -  vannak, akik ezt sáskajárásnak hívják!

- Képviselőtársaim! Az emberi jogok érvényesítése a biztonságunkat is növeli, erősíti, de ahhoz az kell, hogy az emberi jogokat helyesen értelmezzük, annak egyensúlyát és korlátait megtartva, mert akkor érvényesül csupán az emberi jog, ennek hiányában viszont eltorzul, és rossz megoldást eredményez. Ez a két gondolat, a két otthon védelme az, amit az Alaptörvény módosításánál is meg kell gondolnunk. Aki tudja, mi a család, és tudja, mi a nemzet, annak ez elfogadható, sőt kívánatos! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

DR. RÉTVÁRI BENCE, (Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára): - Frakcióvezető Úr! Valóban, az ellenzéki pártok még mindig nem mernek a magyar választók szemébe nézni és egyértelműen állást foglalni arról, ami minden országot Európában az elmúlt időszakban foglalkoztat, hogy mi a valós elképzelésük, a valós véleményük Európa jövőjéről, és hogyan akarják megvédeni Európát és majd legfőképpen Magyarországot attól a bevándorlási hullámtól, amelyet 2015 óta már mindenki világosan kell hogy lásson. Azért nem mernek belenézni a magyar választók szemébe, mert nem tőlük függnek, nem úgy gondolják, hogy tőlük eredeztethető a hatalmuk, hanem mindig is valamilyen más, erős médiabefolyással, erős gazdasági befolyással rendelkező körnek keresték az igényeit. Akkor is, amikor 1994 után privatizálták, és nemzetközi befektetők, pénzügyi befektetők kezébe adták a magyar stratégiai ágazatokat. Akkor is, amikor 2002 után, ami még volt az állami vagyonból - a MAHART-tól kezdve sok minden másig - mindent eladtak, kiárusítottak. Tették ezt még a magyar nemzeti tankönyvellátással is, így azt is, hogy Magyarországon az előállított tankönyvekben mi legyen a tartalom külföldi cégek dönthették el. Nos tehát, mivel mindig is a viszonyítási pont számukra nem a magyar választók voltak, ez most sem változott. Jobban tartanak Soros György bosszújától, mint a magyar választók véleményétől. Sajnos ez a reális helyzetkép a teljes magyar ellenzékre nézve.

- Ezért fontos, hogy a Fidesz-KDNP viszont végrehajtsa az emberek akaratát, azt is, ami a nemzeti konzultációban kijött, azt is, ami korábban a népszavazás során kijött több mint 3 millió embernek az egy irányba szavazásával, és azt is, ami a legutóbbi országgyűlési választásokon kijött a választások végeredményének. Ezért fontos az Alaptörvény módosítása és a büntető törvénykönyv módosítása is. Fontos Magyarország szuverenitása szempontjából - láthatjuk más országokban óriási problémákat okoz -, hogy megtiltsuk idegen népességnek Magyarország területére való betelepítését.

- Bizonyára képviselőtársaim is nézték a híreket a hétvégén, valószínűleg sokan nem hittünk a szemünknek, amikor Angela Merkel is már azt mondta: „a magyarok igazából Németország külső határait is védik!” Hányszor hallottunk ezzel ellentétes nyilatkozatokat akár Németországból, akár más európai uniós országokból, hogy micsoda szörnyűség, micsoda embertelenség az, amit a magyar határőrök tesznek akkor, amikor kerítést emelnek. Most pedig Angela Merkel elismeri azt, hogy igenis Németország érdeke is az, hogy Magyarország a külső európai uniós határt megvédje.

- Ki az egyetlen európai vezető az elmúlt három évből, akinek egyetlen centit, egyetlen millimétert sem kellett változtatni a migrációval, a bevándorlással kapcsolatos álláspontján? Csak Magyarország, csak Orbán Viktor esetében igaz az, hogy ugyanazt mondja ma, mint 2015-ben! Azóta az Európai Unió több országában is, óriási változásokat láthatunk. És azt hiszem, ahol nem volt eddig változás, ott lesz a későbbiekben. Soros György legnagyobb ellenfele mindig egy-egy ilyen karakteres nemzeti kormány. Ha elolvassák a különböző megnyilatkozásait, félreérthetetlenül közli: meg kell erősíteni Brüsszelt, meg kell erősíteni a különböző, általa civil szervezetnek nevezett nyomásgyakorló csoportokat. A nemzeti kormányokban viszont mindig csak akadályt lát. Soros György emberei szinte mindenhol megtalálhatók, de úgy látszik, Brüsszelben és egyes nyomásgyakorló csoportokban sokkal inkább, mint máshol, ezért akarja erősíteni Brüsszelt és az NGO-kat, és ezért akarja csökkenteni a kormányok súlyát.

- Frakcióvezető úr mondta: az otthont meg kell védeni. Nem tévedett!  Magyarország nemcsak a magyar emberek otthonát védi, hanem újjáépíti azoknak az embereknek is az otthonát, akiket elűztek a saját szülőföldjükről, mert őket is a saját otthonukban kell megvédeni. Nem Európában, hanem a szülőföldjükön, mert mindenkinek a saját szülőföldjén való boldogulásához van meg a joga! Erről szól a Hungary Helps program. Ennek a keretében már a szülőföldjükről elűzötteknek a saját szülőföldjükön építettük újjá az iskolájukat, mondjuk Erbílben, vagy építettünk újjá egy teljes falut Telskuf településen, ahova több ezer ember tudott visszatérni, és ugyanúgy folytatja az életét pár év kihagyással, mint ahol korábban abbahagyta. Ezért adtunk gyógyszerszállítmányokat a Szent József Kórháznak, ezért segítünk akár szíriai, akár jordán területeken, ezért segítünk Afrikában, Nigériában és máshol, hogy egészségügyi ellátást, lakhatást, biztonságot tudjunk biztosítani ezeknek az embereknek, mert nekik is a saját szülőföldjükön van joguk folytatni az életüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Európai ügyeink…

DR. VADAI ÁGNES, (DK): - Képviselőtársaim! Már 21 olyan európai kormány van, amely csatlakozott vagy jelezte csatlakozási szándékát az európai ügyészséghez. Az Orbán-kormány, mondanom sem kell, nincs közöttük. Az Európai Csalás Elleni Hivatal jelentéséből tudjuk, hogy a Fidesz okkal fél az európai ügyészségtől, mint a tűztől! Ha ugyanis nem Polt Péter Legfőbb Ügyészségének kellene vádat emelnie az uniós pénzekkel kapcsolatos korrupciós ügyekben, akkor számos fideszes politikus, fideszes oligarcha, rokonok és barátok lennének már rács mögött. Többek között Orbán Viktor veje, Tiborcz István is, aki - és itt idézem a vonatkozó OLAF-jelentés nyilvánosságra került részét - bűnszervezetben elkövetett csalást valósíthatott meg.

- Lehet, hogy a miniszterelnök veje sötétséget hozott a magyar városokra a szétlopott közvilágítási fejlesztésekkel, de Európában nem tud olyan sötétség lenni, hogy ne látnák: Magyarországon köztörvényes bűnözők vannak hatalmon. Önök ezért nem hozták nyilvánosságra a Tiborcz István közbeszerzéseiről szóló OLAF-jelentést; ezért menekül Tiborcz úgy a sajtó elől, mintha vasvillával kergetnék. Ha a miniszterelnök vejének rémálmai vannak, akkor azok az európai ügyészségről szólnak. De mondhatnám példaként még Mészáros Lőrincet is: az ember, aki gázszerelőből lett az ország egyik leggazdagabb embere. Egy gyengébb pillanatában még el is ismerte, hogy Orbán Viktor barátsága kellett ahhoz, hogy ennyi magyar és európai közpénzt nyerjen.

- Azért nem akarnak önök európai ügyészséget, mert félnek a börtöntől! Ezt a kormányzást az európai ügyészségen úgy neveznék - no, nem kereszténydemokrácia, hanem -: különösen nagy értékre, bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás és hivatali visszaélés. Ez az igazság! De tudják, mit, képviselőtársaim? Tegyük fel egy pillanatra, hogy önök nem velejéig korrupt bűnözők. Ugyan nem vagyok híve a fikciós műfajnak, de tegyük föl! Érdeklődni szeretnék, mi okuk van arra, hogy azt mondják: nem, nem akarják, hogy az Európai Uniónak hatásköre legyen arra, hogy megvizsgálja és börtönbe zárja azokat, akik a közös európai kasszát fosztogatják. Semmi! Ha önök tisztességesek lennének, akkor semmi okuk nem lenne erre! Ezért ez nem más, képviselőtársaim, mint egy beismerő vallomás. Ha egy bűntett helyszínén valaki nagyon erősen tiltakozik az ellen, hogy rendőrt hívjanak, akkor azért általában az az ember az elkövető. Pontosan így viselkednek önök is!

- Tisztelt Ház! Trócsányi László igazságügyi miniszter mindig azzal indokolja, hogy miért nem csatlakozunk az európai ügyészséghez, hogy - idézem - jelenleg is vannak olyan intézmények, amik elvégzik a kívánt feladatot. Remélem, figyeltek: a kívánt feladatot! A magyar ügyészséggel éppen ez a baj, hogy nem a törvények betartásán dolgozik, hanem a Fideszben kívánt feladatokat végzi el: kimosdat fideszes politikusokat, oligarchákat, rokonokat, és természetesen besároz ártatlan embereket, főleg ellenzéki politikusokat. Kérem, nekem ne mondják azt, hogy az európai ügyészség munkáját elvégzik a magyar intézmények, mert láthatóan nem végzik el! Ha elvégezték volna, akkor, azt gondolom, már régen börtönben ülne vagy legalábbis a vádlottak padján lenne Tiborcz István a közvilágítási fejlesztések miatt. Ugyanígy nincs börtönben a romák felzárkóztatására kapott pénzzel elszámolni nem tudó Farkas Flórián. De nincs börtönben a letelepedési kötvényekkel az illegális migrációt és a nemzetközi bűnözést segítő Rogán Antal, ahogyan nincs börtönben az orosz bűnözőknek és kémeknek útlevelet adó Kiss Szilárd sem.  És természetesen lehetne még folytatni a sort, hiszen sokan vannak… Majd akkor mondják nekünk, hogy az európai ügyészség munkáját elvégzik Magyarországon a magyar hatóságok, a legfőbb ügyész, az ügyészségek, ha ezek az emberek börtönben vagy - ahogy jeleztem - legalábbis a vádlottak padján fognak ülni, és nem csak azt hallgathatjuk Polt Pétertől, hogy nincs miről nyomozni. Amíg ezt mondják, addig - ahogy önök szokták mondani - csak duma, hablaty és hamuka van.

- Tisztelt Ház! Mi a Demokratikus Koalícióban határozottan támogatjuk azt, hogy Magyarország csatlakozzon az európai ügyészséghez, mert hiszünk abban, hogy aki lop, annak pártállásra tekintet nélkül börtönben a helye! Még akkor is, ha jelen esetben egy független igazságszolgáltatás esetén ez a letartóztatások miatt azt jelentené, hogy a Fidesz parlamenti kétharmada rövid idő alatt egyharmaddá csökkenne! (Taps a DK soraiban.)

***

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN, (Honvédelmi Minisztérium államtitkára): - Képviselőtársaim! És nincsen börtönben Gyurcsány Ferenc sem (Arató Gergely: Pedig nagyon akartátok. Vadai Ágnes: Pedig mindent megtettetek érte.), pedig ő saját maga vallotta be őszödi beszédében, hogy oda való! Nos, amit most hallottunk, az semmi más, mint annak a hetek, hónapok, évek óta zajló folyamatnak a része, amelyben a DK-s politikusok és a hozzájuk csatlakozó ellenzékiek Magyarország szuverenitását, magyar emberek szabadságát tiporják lábbal! (Felzúdulás az ellenzéki padsorokban.) Arra szeretnének bennünket rávenni, hogy itt, a magyar parlamentben mi, magyar képviselők - akiket egyébként legutóbb április 8-án megválasztottak az emberek, és nagyon világosan elmondták, hogy mi a dolgunk a magyar parlamentben: a magyar érdekek képviselete - ne a magyar érdekeket képviseljük, ne Magyarország szuverenitásáért, ne a magyar emberek biztonságáért emeljünk szót. Ennek része az a folyamatosan szajkózott, egyébként az igazságügyi miniszter úr által teljes egészében megcáfolt érvelés, amely szerint az ügyészséget, a bíróságot, meg nem tudom még kicsodát (Vadai Ágnes: Meg a hadihajókat.) Brüsszel alá kellene rendelni. Mi viszont az április 8-án a magyar emberek által meghatározott úton menve a jogszabály-változtatásokkal pont ennek az ellenkezőjét tesszük. Mi nem akarjuk, hogy Brüsszelből irányítsák a magyar ügyészséget, mi nem akarjuk, hogy Brüsszelből irányítsák a magyar bíróságot!

- Egyébként, ha már korrupciós ügyekről beszélünk, azért gondoljunk bele, mondjuk, az EMIR-botrányba. 18 milliárd! Ez a botrány egyértelműen az Altushoz, Gyurcsány Ferenchez köthető. De a valaha volt, nemcsak Magyarország, hanem az Európai Unió történetének legnagyobb korrupciós botránya is Gyurcsány Ferenchez vezet. Itt csaknem 160 milliárd forintról van szó, és most ennek a kormánynak, nekünk kell majd visszafizetni 59 milliárdot! (Arató Gergely: Nem fizetsz te vissza semmit!)

- Tehát szerintem egy kicsit szerényebben kellene bánni akkor, amikor másokat vádolnak korrupcióval. De menjünk a családi cégekhez! Az Altus úgy ki van bélelve milliárdos brüsszeli megrendeléssel, hogy a világ olyat nem látott! (Vadai Ágnes közbeszól.) Tehát akkor, amikor a szomorú ellenzéki kenyeret kell enniük immár harmadszor az emberek döntése értelmében, akkor Brüsszelből kapnak megrendelést, hogy brüsszeli érdekeket képviseljenek itt, a magyar parlamentben. Ezt nem tűrhetjük! Ugyanezt tapasztaljuk akkor is, amikor a bevándorlással kapcsolatban folyamatosan azt szajkózzák, ami benne van a Soros-tervben (Arató Gergely: Ennek mi köze az ügyészséghez?) a határok teljes meggyengítése, a magyar parlament döntése nélkül a beáramlás megszervezése (Vadai Ágnes közbeszól.). Az összes ilyen ügyben azt látjuk, hogy Magyarország ellen, a magyar emberek biztonsága ellen, a magyar szuverenitás ellen küzdenek itt a parlamentben!

- Szeretném fölhívni a figyelmét mindenkinek arra, hogy ellentétben azzal amit a DK-sok mondanak, nekünk Magyarország az első, nekünk a magyar emberek érdekeit kell képviselnünk a magyar és az európai parlamentben  is! (Taps a kormánypártok soraiban.)

Bunda!

DR. TÓTH BERTALAN, (MSZP): - Képviselőtársaim! Amiről beszélni szeretnék, az a magyar igazságszolgáltatási rendszer megbundázása, mert ez zajlik ma Magyarországon! A Fidesz folyamatosan megbundázza az igazságszolgáltatási rendszer egyes részeit, és készül megbundázni az egészet! A Fidesz ugyanis gátlástalanul közvetlen politikai irányítás alá vonta az ügyészséget. Polt Péter kinevezése volt párttagként teljesen egyértelműen ezt mutatja. Polt Péter a Fidesz, azaz a párt ökle!

- Orbán Viktor hátat fordított a tisztességes ügyészeknek, a demokráciának, a független igazságszolgáltatás elveinek, amikor őt nevezte ki legfőbb ügyésszé. Polt Péter szolgál és véd, szolgálja az önök politikai hatalmát, és védi az ellopott pénzt! A „kéz kezet mos” régi mondása, igazsága is testet ölt, amikor azt látjuk, hogy a legfőbb ügyész milyen családi összefonódással rendelkezik a Magyar Nemzeti Bankban, holott a Magyar Nemzeti Bank alapítványainál napnál is világosabb, hogy milyen visszaélések zajlanak. De ha szükséges, akkor Polt Péternél az is belefér a demokráciába, ha a Nemzeti Választási Irodánál valakik, valamilyen kopasz emberek megakadályoznak egy magyar állampolgárt abban, hogy népszavazási kezdeményezést nyújtson be. Lefolytat, lebundáz egy olyan nyomozást, amelynek során nem hallgatnak meg bizonyos embereket, eltűnnek bizonyos bizonyítékok, majd lezárják a nyomozást, hogy ott aztán nem történt semmi. Ezzel szemben Polt Péter a bűnüldözés helyett a leszámolásra használja az ügyészséget, amikor Fideszhez közeli üzleti körök bűnügyeit eltussolja, és arra használja a hatóságot, hogy ne derüljön ki semmi.

- Képviselőtársaim! Tudja-e valaki, hogy mikor lesz az Elios-ügyben vádemelés, hol van a Quaestor-vagyon, mi van Simonkával, Mengyi Rolanddal, Farkas Flóriánnal, Farkas Sándorral, vagy éppen Szabó Zsolt nyomozásából mikor tudunk meg valamilyen információt? Mi van Kósa Lajos ezermilliárdjával, mi van Tiborczcal, mi van a többiekkel, mi van az uralkodó osztály szennyesével? Mi ez, ha nem bunda?! És ezt a bundát már érzik a civilek, akiket koholt vádakkal támadnak folyamatosan. Érzik az utcára vonuló tömegek, azok a civilek, fiatalok, akiket állampolgári jogaik gyakorlása során megbüntetnek. Érzik az ügyvédek, akiknek meg akarják mondani, hogy kit védhetnek és kit nem. Érzik a bírók, akiknek a pártközpontból üzengetnek, és onnan akarják megmondani, hogy egyes ügyekben hogyan kéne dönteni.

- Na ez az, ami a bundáról szól, és ez az, amit mi nem hagyhatunk! Nem hagyhatjuk, hogy az önök által létrehozandó közigazgatási bíróság a bírósági eljárások megbundázását szolgálja, hogy koncepciós eljárások, megbundázott eljárások induljanak Magyarországon bárki ellen. Ezt nem fogjuk hagyni! Egy jogállamban az ügyészi szervezet nem pártszolgálatot, hanem közszolgálatot lát el. Ma Magyarországon azonban a maffiamódszerekkel folytatott állami korrupciót és az elnyomást szolgálja. Ideje lenne arra a kérdésre egy egyszerű választ megfogalmazni, hogy önök miért nem akarnak csatlakozni az európai ügyészséghez? A válasz teljesen egyértelmű: azért, mert úgy félnek az európai ügyészségtől, mint ördög a tömjénfüsttől! Orbán Viktor pedig bárhogyan is próbálja hajlítgatni a valóságot, a tény az, hogy egyszer mindennek vége szakad, semmi sem tart örökké. Ennek a rendszernek is lesz vége, és akkor jön a jogi és erkölcsi elszámoltatás! (Taps az MSZP soraiban.)

***

DR. VÖLNER PÁL, (Igazságügyi Minisztérium államtitkára): - Képviselőtársam! Ha udvariatlan akarnék lenni, kétségbe kellene vonnom, hogy jogi végzettséggel bír. Valamennyien tudjuk, hogy Magyarországon az ügyészségi szervezet független szervezet, eltérően más uniós tagállamok többségétől, ahol a kormány alá rendelten működik. Magyarországon az ügyészség vezetőjét a parlament választja, a parlamentnek tartozik beszámolni, és a kormányzatnak semmilyen befolyása nincs az ügyészség  működésére, ugyanúgy, ahogy a bíróságok működésére sincs.

- Lehet, hogy az önök idejében ez másképp volt, más tapasztalataik vannak és másképp emlékeznek rá. Nagyon nem elegáns dolog egyébként legfőbb ügyész úr távollétében az ő személyét kritizálni, amikor nem védheti meg magát. Hadd hívjam fel képviselő úr figyelmét - bár majd hivatkozhat a korára, hogy ennek nincs tudatában -, hogy ő már korábban is betöltötte ezt a posztot, és az újabb megbízatása előtt is a Legfőbb Ügyészségen dolgozott, tehát mindvégig az ügyészi szervezet tagjaként végezte a dolgát, többek között az önök kormányzása idején is. Akkor fura mód nem merült fel, hogy pártkatona lenne, vagy bármilyen probléma lenne azzal, hogy hogyan végzi a dolgát. Az meg különösen nem tartozik ez elé a Ház elé, hogy kinek a családtagja milyen más munkahelyen végzi a tevékenységét, az ügyészségi dolgozó házastársa vagy gyerekei ugyanis ön szerint Magyarországon nem is vállalhatnának munkát...

- Ami a múltat illeti: ha a bíróságok, ügyészségek vagy akár a rendőrség szerepét nézzük az elmúlt évtizedekben, szerintem a legdicstelenebb mélypont a 2006 őszi zavargások ideje volt, amikor gyakorlatilag minden bizonyíték, jogi megalapozottság nélkül, a rendőrséget bevetve vízágyúkkal, szemkilövésekkel, lovas rohammal békés tömegeket gázoltak le a főváros utcáin. És ehhez asszisztált az akkori ügyészség, az akkori bíróságok alsóbb fokai is, beleértve többek között azt az önök által most is favorizált bírót, aki furamód a múltjából ezt nem emlegeti föl - mint kiváló szakember -, hogy hány marasztaló döntést hozott, amit aztán felsőbb fokon megsemmisítettek…

- Képviselő Úr! Nyilvánvalóan nem kellemes, hogy a Ház előtt gyakran elhangzik Czeglédy Csaba neve is, aki az MSZP, a DK vagy mindkét szervezet kölcsönös ágenseként próbált beavatkozni a választásokba, holott köztörvényes bűnözőként az adatlopásoktól, áfacsalásoktól kezdve egészen a korábbi Gyurcsányhoz, Mesterházy Attila köréhez köthető ifjúsági pénzáramoltatásokból is ismerjük a szerepét. Ezek valóban nagyon kényes ügyek, de nem akarok most négyesmetrót  és egyéb ügyeket is előhozni, de az biztos:  azért önöknek jócskán van vaj a fejükön, és nem jó a napra kimászkálni ezekben a történetekben.

- Ami pedig azt illeti, hogy az Alaptörvény-módosítást is idekeverték azzal, hogy új közigazgatási felsőbíróság jönne létre, ami a magyar történelmi hagyományoknak megfelel, ami az uniós államok többségében funkcionál, és ebből vizionálni egy pártbíróság felállítását, ez azt jelenti, hogy talán nem is nekem kellett volna ezt a kérdést megválaszolnom, mert ez nem szakmai felvetés volt az önök részéről, hanem egy politikai hacacáré! (Taps a kormánypártok soraiban.)

Komolyan gondolják, hogy nem új Nemzeti Alaptantervre, hanem gyorsabban tanító tanárokra van szükség?

SZABÓ SZABOLCS, (LMP): -Tisztelt Ház! Sok dolgot fel tudnék sorolni, amit szerintünk a két Orbán-kormány rosszul csinált az elmúlt négy évben, de mindenen túl tesz, hogy kifejezetten káoszba züllesztették a közoktatást. Az is mutatja, hogy ezzel önök is egyetértenek, mert állandóan új irányt váltanak, csak az soha nem jön be! Hofi mondta egyszer: „már annyiszor indultunk el új irányba, hogy lassan saját magunkkal jövünk szembe!”. No, a közoktatás meg a felsőoktatás terén tipikusan ez a helyzet. S mint említettem, a kormány is belátta - hiszen még az előző kormány döntött úgy , hogy a Nemzeti alaptanterv, ami az alapja ennek a fideszes oktatási rendszernek, rossz. Megbízták Csépe Valériát, hogy újítsa meg a NAT-ot, és erről kommunikált a kormány az elmúlt bő egy évben.

- Hogy mik a bajok és mik a problémák a NAT-tal, azt nemcsak független szakértők meg ellenzéki képviselők mondták el nagyon sokszor, hanem maga Csépe Valéria is eljött a Kulturális bizottság ülésére, és elmondta, hogy egyszerűen túl sok a tananyag és túl kevés a rendelkezésre álló idő. Magyarul: kevesebb tananyag kell a pedagógusoknak, és több idő, hogy azt meg tudják tanítani, plusz rugalmasabb tantervre van szükség. A biztos asszony március 6-ig kapott megbízatást a munkájára, és április 30-ig egy teljes szövegszerű javaslatnak a kormány elé kellett volna kerülnie. Mi erről egyébként azóta sem tudunk semmit. Beszámolója alapján, abban a hitben voltunk, hogy történik valami, elkészül egy anyag, és azt majd, ahogy ígérte, társadalmi és szakmai vitára bocsátják.

- Ehhez képest egy nagyon érdekes fejlemény történt a napokban: az új miniszter, Kásler miniszter úr nyilatkozott, hogy nagyon meg van elégedve a Nemzeti alaptantervvel. Szerinte ez, - idézem – „kiváló, legfeljebb az ismeretanyag átadásának tempója lehetne gyorsabb.” És idéznék Csépe Valériától is, nehogy azt lehessen mondani, hogy félremagyarázom a szavait. Azt mondta a NAT-ról: „A NAT az utolsó versszakig meghatározza, hogy mit mikor, mennyi időben kell tanítani. Ez nem biztosít lehetőséget a használható tudás felépítésére, nem határozza meg egyértelműen az ismeretek és készségek együttes megszerzésének arányát, hogyanját, ennek szakmai feladatokra történő konkrét lebonthatóságát, és ehhez időt sem biztosít.” Ezért van az, hogy 7-8 éves gyerekek karikás szemekkel mennek haza az iskolából, mert úgy elfáradnak, meg van olyan iskola és van olyan évfolyam, ahol heti 40 órát tanítanak a gyerekeknek. Ez 8-szor 45 perc. Maga a biztos asszony is mondta, hogy ez teljesen abszurd, mert maximum 4-szer 45 perc, amit egy gyerek be tud fogadni.

- Államtitkár Úr!  Ebből is látszik, hogy az alaptanterv rossz, és azt gondolom, ezt kellene megbeszélni a miniszter úrral, sajnálom, hogy ő nincs itt, adja át neki, legyen szíves,  hogy beszéljen már Csépe Valériával, az önök által megbízott szakértővel, és tíz mondatban foglalja már össze, hogy mi a probléma a NAT-tal. Mert nagyon nem lesz jó, ha abba az irányba mennek el, hogy újra gyorsítani akarnak az oktatáson, mert nem ez a probléma forrása.

- A legfontosabb egy korszerű NAT esetében az, hogy az alapkészségeket erősítse meg, az idegennyelv-oktatást erősítse meg, a digitális alapkészségeket fejlessze, a művészeti készségeket kell intenzívebben bevonni az oktatásba. Tehát ezek kellenének hogy legyenek a fő irányok, és erre kellene törekedni. Ezt a fajta párbeszédet kellene megkezdeni a szakmával is, hogy hogyan lehet ezt kialakítani. Mert az nem szakmai párbeszéd, hogy azt mondja a miniszter úr, hogy ő lement az érettségi találkozójára, és az egykori osztálytársaival megbeszélte, hogy mi a rossz a NAT-ban. Nem! Formális keretek között a szakmával kell egyeztetni! Ezért lenne jó, ha végre elkészülne a NAT, nem húzzák az időt, mert nem tudjuk, hogy mi történt, holott itt a költségvetés során a hasznos részeit érvényesíthetnénk. (Taps az LMP soraiban.)

***

DR. RÉTVÁRI BENCE, (Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára): - Képviselő Úr! Ha elolvassa a nemzeti köznevelésről szóló törvényt megtudhatja: bár valóban egy stabil alaptanterv jött létre, a Nemzeti alaptantervet ötévente felül kell vizsgálni. Ezért sem kapkodásnak, sem helyben járásnak nincs ideje, hanem van egy normál menetrend, amit itt az Országgyűlés elfogadott. Mivel a világ változik, a tudás változik, a pedagógiai módszerek fejlődnek, nyilván a társadalom, a gyermekek összetétele is változik, ezért ötévente teljesen természetes, hogy fölül kell vizsgálni a Nemzeti alaptantervet. Mi itt, az Országgyűlésben, az ön szeme láttára olyan  oktatási rendszert hoztunk létre, amelynek stabilak az alapjai, a nemzeti nevelésnek fontos bázisa, de ettől függetlenül ötévente folyamatosan igazodik a korszerű igényekhez. A NAT esetében az új kutatási eredményeket, a korszerű pedagógiai megközelítéseket kell beilleszteni. Ön most azt hiányolta, hogy ezek miért nem szerepelnek a célkitűzések között. Ezek ott vannak, pontról pontra mindegyik ott van. Csak ön direkt úgy olvasta ezeket a sorokat, hogy kitakarta egyiket-másikat, és így egy prekoncepciót, egy narratívát tudott megerősíteni anélkül, hogy a valóságban elolvasná a köznevelési törvényt és látná, hogy miért kell ötévente felülvizsgálni a NAT-ot. Lehet, hogy jó szándékú volt, és csak bizonyos balliberális portálokról tájékozódott; akkor pedig javaslom, hogy keresse meg az eredeti formát.

- Képviselő Úr! A miniszter úrnak jóval bővebb ismeretanyaga van az oktatásról, mint azt ön gondolja. Már 44 éve tanít graduális képzésben, négy itthoni és több külföldi intézményben, posztgraduális képzésben, továbbképző oktatásban is részt vesz 37 éve, és PhD-oktatásban is több intézményben 13 éve. Mindemellett van még 64 tudományos társasági és egyéb tagsága. Tehát szerintem arról, hogy mit és hogyan érdemes tanítani, neki bővebb ismeretanyaga van, mint önnek! Így építettük föl azt a rendszert, amit létrehoztunk, ötévenkénti felülvizsgálattal és nagy rugalmassági lehetőségekkel. Másfél-két évvel ezelőtt ön is megtalálhatta volna azokat a jogszabályokat, amelyek most már a kerettantervhez képest 20 százalékos eltérést biztosítanak minden iskola számára. Ön mondott egy problémát, hogy sokan úgy érzik, hogy a gyerekük túlterhelt az iskolában. Erre mi létrehoztunk egy megoldást, azt, hogy a kerettantervtől 20 százalékban el lehet térni. Ha egy iskola olyan profilt alakít ki, amelyben csak az átlagos mennyiséget követeli, megteheti. Ha pedig van egy iskola, amelyik többet kíván a diákoktól és a szülők szeretnék, hogy olyan iskolába járassák a gyereküket, ahol többet követelnek tőlük, ezt megtehetik. 20 százaléknyi eltérés van a kerettantervtől. Így a szülők, az iskola, a diákok, az iskola vezetése közösen tudja kialakítani egyik vagy másik iskola profilját. Aki olyan iskolába akarja íratni a gyerekét, ahol többet követelnek meg, megteheti. Aki pedig azt mondja, hogy nincs szüksége a gyerekemnek ilyen többlettudásra, az a szülő pedig egy másik típusú iskolába íratja a gyerekét, erre a lehetősége megvan. Az  Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet úgynevezett rugalmas tanmenetjavaslatokat is kidolgozott, pontosan azért, hogy azok az iskolák, amelyek élni akarnak az eltérés lehetőségével megtehessék.

- Képviselő Úr! Mi egy ilyen köznevelési rendszert építettünk ki, és ehhez biztosítottuk a forrásokat is pedagógusbér-emelésben és más téren is. Ha megnézi, hogy az Európai Unió átlagában egy ország mennyit költ GDP-arányosan oktatásra, akkor 4,9 százalékot fog találni, Magyarország esetében viszont  5,2-t, jóval többet tehát az uniós átlagnál. Többet, mert mi a jövőnkbe többet szeretnénk beruházni! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Bartha Szabó József
megmondó
Az őáltaluk Európába csábított migránsokkal legyenek boldogok saját határaikon belül.
  • Néhány szó Lovas Istvánnak
    Mindig ugyanaz volt és maradt, kőkeményen nemzeti és kőkeményen radikális. Átlátta a brüsszeli politikát, átlátta az amerikai politikát, mindent átlátott.
  • Az ügynökhálózat mérgezi a civil világot
    Most nincs diktatúra, így a társadalom védtelen a külföldről felbérelt ügynökök ellen. Az ügynökök ügyködhetnek. Zavartalanul, jó pénzért.
  • Szeszélyes évszakok
    Európa, az európai demokrácia néhány nap alatt megmutatta, hogy mire képes. Mi az hogy, nagyon is.
  • Tévedésből adták Merkel kezébe a szöveget
    A kancellár azonban felolvasás közben sem vette észre, ez nem az ő szövege, ez valami tudományos civil találkozó előszavának készült.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI