Nyomoznak a megrongált kifutópálya miatt
Gondatlan veszélyeztetés gyanújával rendelt el nyomozást a rendőrség a ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályájának múlt csütörtöki megrongálása miatt – értesült a Magyar Idők. Az üzemeltető belső vizsgálatot indított. Szakértők szerint egy startoló Jumbo Jet bonthatta meg a betont, ami miatt le kellett zárni a légikikötőt.
2018. június 13. 17:17

Nyomozást rendelt el foglalkozás köré-ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság a ferihegyi 2-es kifutópálya múlt csütörtöki sérülése ügyében – értesült a Magyar Idők. Ugyanakkor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) is vizsgálja a történteket.

Az esetről sem a rendőrség, sem az üzemeltető nem közöl részleteket a nyomozás, illetve a vizsgálat lezárultáig.

Ami tény, hogy műszaki hiba miatt múlt csütörtök éjjel le kellett zárni a nemzetközi légikikötőt, 14 járat nem érkezett meg Budapestre, és több, péntek reggeli induló járatot is törölni kellett. A BA tájékoztatása szerint éjjel fél 12-kor megsérült a 2-es kifutópálya, és mivel az 1-es jelenleg felújítás miatt zárva van, a műszaki hiba elhárításáig le kellett zárni a teljes repülőteret.

Hardy Mihály, a BA szóvivője a Magyar Időknek azt mondta: egy felszálló gép miatt sérült meg a kifutópálya szélén a felület, a megrongálódott felületet gyorsjavító aszfalttal kezelték.

Az AIRportal.hu szerint a 13L (2-es) kifutópálya földet érési zónájában, a B5 és K gurulóutak csatlakozása között nagyjából félúton sérült meg a burkolat. A szakportál hivatkozik az interneten visszahallgatható rádióforgalmazásra, miszerint az éjfél előtt nem sokkal Budapestről Kölnbe induló Eurowings-járat pilótája a felszállást követően jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy a kifutópálya-küszöb közelében idegen tárgyat észleltek. A pilóta úgy látta, mintha egy fehér színű műanyagdarab lenne a pálya felületén.

A Brussels Airlinesnak a repülőtér megközelítését végrehajtó repülőgépét a végső egyenesen a repülőtéri légiforgalmi irányítás ezt követően átstartolásra utasította, majd a futópályát lezárták. A virtuális radarok adatai alapján a repülőtéri szakszolgálatok ekkor kezdték meg a kifutópálya vizsgálatát, majd a hiba kijavítását, miközben az érkező forgalom – értelemszerűen – nem tudott leszállni Ferihegyen.

Egy ilyen óriásgép tehette használhatatlanná a légikikötő betonját Fotó: 123RF

A nyomozásnak és a BA belső vizsgálatának azt kell megválaszolnia, hogy melyik gép rongálta meg – a hírek szerint 6-8 négyzetméteren megbontva a többrétegű beton felső rétegét – a 2-es kifutópályát.

A Flightradar és a rádiózás adatai alapján többen is azt valószínűsítik, hogy június 7-én 23 óra 20 perckor a 31R pályavég felé induló ATG4452 járatszámú Boeing 747-400-as, teljes terheléssel 300 tonnás Aerotranscargo óriásgép szakíthatta fel a már valószínűleg megrepedezett pályatestet.

Pető György pilóta és repülésszakértő a 24.hu-nak kifejtette: egy ilyen óriási gép külső hajtóművei képesek komolyan megrongálni egy nem megfelelően karbantartott betonfelületet. A Boeing 747-400 típusú repülőgépet Jumbo Jetként ismeri a közvélemény, rakomány nélkül 183,5 tonnát nyom.

Az ATG4452-es járat teljes terheléssel startolt. A gép szárnyainak fesztávolsága 64 méter, és a négy hajtóműből a két szélső a ferihegyi 2-es pályán éppen a sérülés helyéig ér ki. A Jumbo Jet teljes terheléssel a hajtóművek teljes tolóerejével száll fel, ez történt aznap éjszaka is. Szakértők szerint azonban a pálya felületének megbontásához annak korábbi sérülése, például mikrorepedések vezethettek.

A nyomozásnak és a belső vizsgálatnak is ki kell térnie arra, hogy a kifutópálya legutóbbi felújítása során a legfelső réteg felhordásakor nem tértek-e el az előírt technológiától. Hardy Mihály szerint egyébként a pálya teljesen biztonságos, és az állapotát folyamatosan ellenőrzik.

magyaridok.hu
  • Eger írócsillaga magyar örökség
    Cs. Varga István: Magyar Örökség Díj „a világ magyarságának szellemi becsületrendje”, amely valóban kitüntető reflektorfénybe helyezi Gárdonyi életművét: a díj és díjazott egymás fényét erősíti.
  • Legyilkolt, elhamvasztott magyar nők és gyermekek
    Csehszlovák krematóriumban hamvasztották el 1947 októberében 195 magyar és német nemzetiségű, két esztendővel korábban, 1945 nyarán brutális módszerekkel halomra gyilkolt nő és gyermek földi maradványait. Erre azért került sor, hogy újra, véglegesen eltüntessék egy akkor már lassan-lassan kitudódó tömeggyilkosság nyomait.
  • Hazánk támogatja Észak-Macedónia EU-tagságát
    Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke kedden a Karmelita kolostorban fogadta a Belső Macedón Forradalmi Szervezet - Macedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártja (VMRO-DPMNE) vezetőségét, Hrisztijan Mickoszki elnököt és Alekszandar Nikoloszki alelnököt - tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
MTI Hírfelhasználó