”Azonnal, de azonnal..!”
Látványos pillanatokat hoztak e héten is az azonnali kérdések ütközetei.
2018. június 15. 10:29

Csodás dolog a mentelmi jog, mindenki mondhat amit akar. Parádésnak számított  a hölgyek tündöklése, ám a legényesen szólaló férfiak sem adták alább.

 

 

Hogyan lehet Zaid Naffa még ma is tiszteletbeli konzul Magyarországon?

DEMETER MÁRTA,  (LMP): - Államtitkár Úr! Zaid Naffa a mai napig Jordánia tiszteletbeli konzulja itt, Magyarországon! És teszi ezt, megtörténhet ez annak ellenére, hogy ő volt az, aki segédkezett Ghaith Pharaonnak, a terrorizmus finanszírozásáért is körözött nemzetközi bűnözőnek a magyar hatóságokkal karöltve, hogy idejöhessen Magyarországra, üzletelhessen Orbán Viktorral és családjával. Ő az a tiszteletbeli konzul, aki folyamatosan a miniszterelnök környékén sertepertél, aki családtagjainak Semjén Zsolt intézett állampolgárságot, és folyamatosan Áder Jánossal is mutatkozik, tehát látszik, hogy rendkívül fontos, főleg üzleti szempontból a magyar kormányzati szereplőknek.

- Államtitkár úr! Ez a tiszteletbeli konzul, tehát Zaid Naffa volt az, aki megbukott a Terrorelhárítási Központ átvilágításán, szakhatósági jogkörében tette ezt az átvilágítást és így mutatta ki azt, hogy Orbán Viktor kedvenc arab üzletembere. nemzetbiztonsági kockázatot jelent. Önök persze rengetegszer hivatkoztak arra, hogy nem hívhatják vissza, nem foszthatják meg a tiszteletbeli konzuli tisztségétől, mert önöknek erre nincsen lehetőségük. Ez szemenszedett hazugság! Eleve az első Orbán-kormány kérte, hogy Zaid Naffa itt legyen tiszteletbeli konzul Magyarországon. A másik pedig: önök bármikor léphetnek a bécsi egyezmény 23. cikke szerint, amely alapján persona non gratának minősíthetik Zaid Naffát, tehát jelezhetik, hogy nem elfogadható Magyarország számára. Ezt indoklás nélkül önök bármikor megtehetnék. Ezt annak ellenére sem tették meg, hogy - még egyszer ismétlem - megbukott a nemzetbiztonsági átvilágításon Zaid Naffa! A kérdésem tehát továbbra is az, és egyenes választ várok:

- Mikor minősítik Zaid Naffát persona non gratának?

- Mikor jelzik végre Jordánia számára, hogy önöknek nem elfogadható ez az ember?

***

MAGYAR LEVENTE, (Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára): - Képviselő Asszony! A fogadó országba akkreditált tiszteletbeli konzulok kinevezési eljárása a küldő állam által a fogadó országnak címzett szóbeli jegyzék megküldésével veszi kezdetét. Ezt azért fontos tisztázni, és azért fontos visszatérni újra és újra erre a momentumra, mert az ellenzék részéről rendszeresen ér bennünket az a vád, hogy olyan tiszteletbeli konzulok kinevezését kezdeményezzük Magyarországon, akikkel - úgy vélik - valamilyen probléma fennáll. Tehát nem Magyarország kezdeményez, Magyarország a fogadó állam, tehát jóváhagy. A jelölés a külső ország kizárólag joga!

- Ez így történt Jordánia magyarországi tiszteletbeli konzulja esetében is, akinek a jelöléséről Jordánia bécsi nagykövetsége 2003. január 8-án tájékoztatta az akkori Külügyminisztériumot, és egyben kérte Magyarország hozzájárulását a kinevezéséhez, amit a külügyminiszter 2003. szeptember 5-i döntése alapján meg is adott. Szeretném tájékoztatni képviselő asszonyt: a tiszteletbeli konzul úr tevékenységével kapcsolatban az illetékes intézmények a mai napig kockázatot nem jeleztek! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

DEMETER MÁRTA: - Államtitkár Úr! Most már teljesen világos, hogy inkább csinálnak hülyét a Külügyminisztériumból, és csinálnak hülyét a magyar államból, csak hogy védjék azt az embert, akiről a TEK is kimondta, hogy veszélyt jelent Magyarország biztonságára, és teszik ezt úgy, hogy naponta hallunk önöktől mindenféle kommunikációs paneleket, hogy küzdenek a terrorizmus ellen. Hát, itt egy olyan emberről beszélünk, aki terrorszempontú kockázatelemzéssel végzett eljárásban bukott meg a nemzetbiztonsági átvilágításon. Nem tudom, miért ilyen értékes önöknek Zaid Naffa, bizonyára rengeteg szívességet tehet a magyar kormánynak.

- Államtitkár Úr! Ezt most már nem söpörhetik a szőnyeg alá! Gondolom, ismeri a bécsi egyezmény 23. cikkelyét. Úgyhogy teljesen mindegy, hogy tiszteletbeli konzuli minőségében mit csinál ez az ember, veszélyt jelent az ország biztonságára, nem töltheti be ezt a tisztséget. Azt mondja meg:

- Lépnek-e?

- Kiállnak-e az ország biztonságáért?

***

MAGYAR LEVENTE:  - Képviselő Asszony! Még egyszer szeretném önnek hangsúlyozni: a Külügyminisztérium semmifajta jelzést azzal kapcsolatban nem kapott, hogy Zaid Naffa magyarországi tiszteletbeli konzuli tevékenységével kapcsolatban nemzetbiztonsági kockázat merült volna fel.

- Képviselő Asszony! Ön egy olyan személy aktív tevékenységét, veszélyességét  kifogásolja, aki idestova több mint egy éve halott. Azt gondolom, hogy ez legalábbis nem etikus. Arra kérem, hogy a jövőben az ellenzéki képviselőtársaival egyetemben tartózkodjanak attól, hogy halott embereket citáljanak ide az ország nyilvánossága elé. (Taps a Fidesz soraiban.)

Kaspersky Lab!

DR. VADAI ÁGNES, (DK): - Képviselőtársaim! Önök talán és államtitkár úr sem ismeri ennek a felszólalásnak a szövegét, de lehet, hogy az oroszok már igen, merthogy a tervezetet és a gondolatokat azon a számítógépen tároltam, amelyre az Országgyűlés Hivatala a Kaspersky Lab vírusirtóját telepítette föl. Ez az a cég, tudja, államtitkár úr, amelyet az amerikai és az izraeli hírszerzés is azzal vádolt, hogy kémkedett.

- Képviselőtársaim! Az oroszok már nem a spájzban vannak, hanem a számítógépeinken, az önök számítógépein, az államigazgatási számítógépeken, az országgyűlési képviselők számítógépén, és ki tudja, még hol! Jóllehet a Kasperskynek nincs is sok választása, hiszen az orosz törvények előírják az együttműködési kötelezettséget az orosz titkosszolgálatokkal. Ebben persze megvan a rutinjuk is, hiszen a cég tulajdonosa korábban maga is az orosz hírszerzésnek dolgozott.

- Vannak persze kormányok, amelyek kemény választ adtak a kémkedési vádra és a kémkedési tevékenységre. Az amerikai belbiztonsági minisztérium már tavaly szeptemberben megtiltotta, hogy az amerikai kormányzat számítógépein a cég vírusirtóját használják. Azóta a holland kormány is közölte, hogy a hivatalokban a nemzetbiztonsági kockázat miatt megszüntetik a Kaspersky Lab szoftvereinek használatát. Nálunk viszont ez a nemzetbiztonsági kockázat kormányzati szerződésekbe van foglalva! Önök úgy döntöttek, hogy az oroszok ne szűkölködjenek a spájzban, beinvitálták és leültették őket a nappaliban! Orbán Viktor talán maga sem gondolta volna 30 évvel ezelőtt, hogy a „ruszkik, haza!” azt fogja jelenteni az ő világában, hogy a ruszkik haza fognak járni! Éppen ezért kérdezem államtitkár urat:

- Meddig leszünk még bekötve a Kremlbe?

- Lehetséges-e, hogy a kormány bontson szerződést a Kaspersky Labbel, hogy a „nemzetbiztonság” kifejezés ne egy komolyan vehetetlen és cinikus kifejezés legyen az önök tevékenységének köszönhetően Magyarországon, 2018-ban!? Köszönöm!

***

KONTRÁT KÁROLY, (Belügyminisztérium államtitkára): - Képviselő Asszony! A kibertér védelme érdekében a kormányzati rendszerekben arra kell törekedni, hogy a számítógépeken tárolt adatok megbízhatósága, sértetlensége és elérhetősége mindig biztosított legyen, és azokba semmiképpen se kerülhessen be vírus. Ezt csak akkor lehet elérni, ha az érintett rendszerekben egymástól függetlenül több vírusirtót használnak, ezáltal még abban az esetben is elkerülhető a fertőzés, ha esetleg maga a program készítője hagy erre vonatkozó kiskaput. A központi kormányzati adatközpontban többféle vírusvédelemmel látják el a szervereket, így nem marad nyitva kiskapu még az előállítók számára sem. Ennek a munkának az az eredménye, hogy bár több behatolási kísérlet is történt Magyarországgal szemben, egyik sem volt sikeres… (Vadai Ágnes: Dehogynem!) Mindegyiket elhárítottuk. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. is folyamatosan figyelemmel kíséri a hálózati kommunikációt, hogy megakadályozza az esetleges adatvesztést.

- Képviselő Asszony! Az elmúlt időszakokban - évekre visszatekintve - semmiféle adatvesztést nem detektált a Nemzeti Kibervédelmi Intézet. A jelenleg hatályos, Magyarország nemzeti kiberbiztonsági stratégiájáról szóló 1139/2013. kormányhatározat értelmében Magyarországon a kibertér szabadságának és biztonságának szavatolása a kormányzat, a tudomány, a gazdasági és a civil szféra közös felelősségvállalásán alapuló szoros együttműködésével, összehangolt tevékenységével valósul meg. Tehát a kibertér védelmének együttműködésre, közös felelősségvállalásra alapozott modellje valósul meg Magyarországon. Eredményesen!  (Taps a kormánypárti padsorokból.)

***

DR. VADAI ÁGNES: - Tisztelt Ház! Itt gyér volt most a taps, az oroszoknál biztosan nagyon tapsoltak! Ők ezt a választ várták. Mi is azt gondoltuk, hogy ez a válasz érkezik, hiszen az lett volna a valódi, korrekt szakmai válasz, hogy önök felmondják a Kaspersky Labbel szerződést, de nyilván nem teszik, mert Putyin és az oroszok ezt nem engedi önöknek. Önök ezekkel áruba bocsátják Magyarországot!

- Engedje meg, államtitkár úr, hogy figyelmeztessem önt arra, hogy nagyon szép volt, amit a kibervédelemről mondott, nagyon szép volt a kibervédelmi stratégia, de azért felhívnám a figyelmét arra, hogy van olyan minisztérium, amely érzékelte ezt a veszélyt, és fél évvel ezelőtt eltávolította a minisztérium valamennyi számítógépéről a Kaspersky Labet. Eltávolították, mert ők megértették, hogy vannak olyan titkosszolgálatok, és ebbe nemcsak az orosz, hanem minden más titkosszolgálat beletartozik, akiket sem a spájzba, sem a nappaliba, sem a számítógépekre, sem sehova nem engedünk be, mert ez az önök feladata, hogy távol tartsák Magyarországtól ezeket a titkosszolgálatokat. Most nem ezt teszik, nyitva hagyják az ajtót, nyilván, mert ez a politikai érdekük! (Taps a DK és az LMP padsoraiban.)

***

KONTRÁT KÁROLY: - Ha visszagondolok az elmúlt tíz évvel ezelőtti történésekre, akkor azt kell mondanom, önök engedték be az oroszokat a nemzetbiztonsági szolgálathoz… (Vadai Ágnes: Ez nem igaz! Ez nem igaz!) Önök engedték be… (Vadai Ágnes: Ez nem igaz!) Büntetőeljárás is van folyamatban ezzel kapcsolatban… (Vadai Ágnes: Most bukott el a peretek! - Zaj. - Az elnök csenget.) Ön akkor kormányzati felelősséget vállalt, úgy tudom, a Honvédelmi Minisztérium államtitkára volt, önök engedték be az oroszokat a spájzba vagy a házba…. (Vadai Ágnes: Hova?) Mi bezártuk az ajtót, tudja, képviselő asszony?!  (Lukács László György: Miután bejöttek és vendégül láttátok őket!) Nálunk a biztonság a legfontosabb közösségi érték, és Magyarország minden szempontból biztonságos ország, a kibervédelem tekintetében is biztonságos ország!  (Vadai Ágnes: Kormányzati honlapot támadnak, a Honvédelmi Minisztériumét is!)

- Képviselő Asszony! Arra kérem önt, hogy hallgasson meg, én is meghallgattam, tisztelem mint nőt, de tegye meg, hogy végighallgat! Még egyszer mondom: Magyarországon minden magyar hatóság, titkosszolgálat, egyéb szerv a magyar nemzet érdekében dolgozik, nem úgy, mint annak idején önöknél, amikor beengedték az oroszokat a Nemzetbiztonsági Hivatalba.  (Vadai Ágnes: Ki? Hol?) Sajnos ez megtörtént. Mi viszont bezártuk az ajtókat! Mi Magyarország érdekeit képviseljük. (Vadai Ágnes: Jogerős ítélet született! - Lukács László György: Ki kellett volna őket rakni!)  Köszönöm szépen!  (Taps a kormánypárti padsorokban.)

A vonat nem vár, de a mozdonyvezető sem?

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ, (MSZP): - Tavaly 3,5 évet késtek összességében - ha összeszámoljuk - a magyar vasúton a vonatok. De azt is tisztázni kell, hogy az összeadott késésekben nincsen benne a 6 perc alatti késések száma. Aki nap mint nap használja a vasúton közlekedő eszközöket, az nagyon jól tudja, hogy nem a minősége javult a vasútnak, bármekkora beruházások is történtek az elmúlt időszakban, hanem mi, utasok simulunk bele a rendszerbe. Elfogadjuk azt, amit kapunk. Nem tudunk mit csinálni: elfogadjuk, hogy napi szinten késve érkezünk meg, vagy beleszámoljuk azt, hogy egy órával hamarabb, az előző járattal indulunk a munkába.

- Államtitkár Úr! Sok mindent láttunk sok mindent hallottunk, már, aki vonattal közlekedik, de ami a hétvégén történt olyat még nem:  Füzesabonynál megállt a vonat, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, és meg kellett a vonatot állítani, és így több órás késéssel érkezett meg a menetidőhöz képest. Én azt gondolom, hogy olyat produkált, amit jóformán csak filmekben tudnánk előidézni. Hozzáteszem: jogos, hogy ha valakinek lejár a munkaideje, ne veszélyeztesse az emberek életét, mondjuk azért, mert fáradt, de államtitkár úr, a XXI. században úgy, hogy önök azt fogják nekem majd mondani, hogy mekkora fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt időszakban, és hogy minden rendben van, hogyan fordulhat az elő, hogy nyílt pályán leáll egy vonat, mert nem tudnak biztosítani munkaerőt, nincs ott a váltótársa a mozdonyvezetőnek.  Én azt gondolom, hogy ilyen már nem fordulhatna ma Magyarországon elő! A kérdésem:

- Többször fogják ezt előidézni a Magyar Államvasutaknál,  szokjunk hozzá, vagy csak egyedi esetről beszélhetünk?

***

DR. FÓNAGY JÁNOS, (Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára): - Képviselő Asszony! Hogy miért fordult ez elő? Azért, mert leszakadt a vezeték. A vezeték a világ minden részén leszakad ilyen melegben; ez, ahol a vasút jár, előfordul. Ön, évek óta kíséri figyelemmel utasként is a magyar vasút történetét, ezért sajnálom, hogy felül az ilyen bombasztikus újságcikkeknek.

- A következő történt: leszakadt a vezeték, valóban késett a vonat, ezért innen is elnézést kérünk az utasoktól. A mozdonyvezető Nagyút állomásig továbbította az egyébként Nyíregyházáig járó 560-as számú vonatot, ahol a 12 órás munkaideje egyébként lejárt, beleszámítva a 45 perces munkaközi szünetet is. A vasúti közlekedésről szóló törvény alapján a 10 óra lehetséges munkaidőből 9 óra 46 percet használt fel. Ahogy neki elő volt írva, jelentette ezt a felettesének, jelentette, hogy fáradt, lejárt a munkaideje, váltást kér. A leváltó mozdonyvezető, akinek a forgalmi helyén, Miskolc-Tiszai pályaudvaron kellett volna őt leváltania, a szembe jövő, egyébként IC 517-es számú vonattal érkezett meg Nagyútra 10 óra 16 perckor. Nagyúton tehát 22 percet állt a vonat emiatt, amiért ismételten megköszönöm az utasok türelmét, és ezért elnézést kérek, de a mozdonyvezető és a magyar vasút úgy járt el, ahogy ilyen helyzetben el kell járni. Betartották az utasok biztonságára vonatkozó szabályokat, s ennek megfelelően jártak el.

- Egyébként a mozdonyvezető nem hagyta el a mozdonyt, biztosította az energiaellátást, és bevárta az őt leváltó mozdonyvezetőt, ezért köszönet a mozdonyvezetőknek, és köszönet önnek, ha a jövőben nem ül föl az ilyen újságcikkeknek. (Felmutat egy újságot. Taps a kormánypártok soraiban.)

***

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ: - Államtitkár Úr! Gyakorló utasként mondom: nem bombasztikus hír, hogy leszakad a felsővezeték valamelyik vasútvonalon, heti szinten akár többször előfordul azon a vonalon is, ahol én járok, Budapest-Kaba viszonylatában. Az sem bombasztikus hír, hogy tényleg úgy ülünk föl a járatokra, hogy rászámoljuk azt a 15 perces, fél óra, egy óra késést, mert ha csak a menetidőt nézem, akkor tuti biztos, hogy soha nem érek oda pontosan, ahova elindulok.

- Államtitkár Úr! Arra sem foghatjuk a felsővezeték-szakadást, ha meleg van, mert a Magyar Államvasutaknál, ha meleg van, ha hideg van, ha fúj a szél, ha esik, teljesen mindegy, hogy milyen időjárás van, állandóan történik valami. Azzal egyetértek, hogy ha valaki fáradtabb és lejárt a munkaideje, csak tudja, a legnagyobb probléma az, hogy már az Államvasutaknál is, évek óta nem tudják kezelni a munkaerőhiányt. Aki utazik vonalon és beszélget a vasutasokkal, nagyon jól tudja, hogy milyen lehetetlen körülmények között kell végezniük a munkájukat, és önök évek óta nem tesznek ez ellen semmit!  (Taps az MSZP, a DK és az LMP soraiban.)

***

DR. FÓNAGY JÁNOS: - Képviselő asszony megjegyzései lehetőséget adnak számomra, hogy itt a nagy közvéleményt is tájékoztassam arról, hogy tavaly a vasútnál 3 éves bérmegállapodás keretében több mint 30 százalékos bérfejlesztést hajtottunk végre, tehát a magyar kormány igenis megteszi azt, amit meg lehet.

- Egyébként igen, ahogy ön mondta, egy vasúti vezeték, ha hideg van, akkor attól, ha meleg van, akkor attól, fönnáll a veszélye, hogy leszakad, -  ez a világon mindenütt előfordul. Továbbra is azt mondom, hogy 7600 kilométer hálózaton, sok ezer kilométer felsővezetéknél ez előfordul. Javultak a magyar vasút késettségi mutatói,  az, hogy nem tökéletes, abban én önnek igazat adok. Tekintettel azonban arra, hogy ön mindig olyan vonatra száll fel, ami késik, fel kell tennem a kérdést: lehet, hogy nem a vasútban van a hiba, hanem önben? (Derültség. - Taps a kormánypártok soraiban. - Bangóné Borbély Ildikó: Ezt azért nem gondoltam volna, hogy csak én tehetek róla.)

Hogyan valósultak meg a kitűzött kormányzati célok az ingyenes gyermekétkeztetés területén?

DR. ARADSZKI ANDRÁS, (KDNP): - Államtitkár Úr! A Kereszténydemokrata Néppárt kiáll minden olyan kezdeményezés mellett, amely a társadalmi együttélés legkisebb egységének, a családnak az erősítését, támogatását szolgálja. 2018 a családok éve, ami azt is jelenti, hogy a kormányzat az eddiginél is nagyobb figyelmet szentel a családoknak. A 2010 óta létező Fidesz-KDNP-kormányzat által kidolgozott családtámogatási rendszer számos részből áll, amelynek egyik fontos eleme az ingyenes gyermekétkeztetés. Napokon belül megkezdődik a nyári vakáció, amely mintegy másfél millió általános és középiskolába járó gyermek számára jelent rendkívüli örömöt. A kormányzati erőfeszítéseknek köszönhetően immár harmadik éve nemcsak a nyári, hanem mind a négy iskolai szünetben biztosított a szünidei gyermekétkeztetés, így a rászoruló gyermekek szülei igényelhetik az ingyenes gyermekétkeztetés biztosítását. Tavaly minden eddiginél több településre jutott el természetbeni ellátásként a nyári szünidőben is a gyermekétkeztetés országszerte. Több mint 130 ezer gyermek kapott naponta meleg ételt a leghosszabb iskolai szünetben. Ezért is kérdezem:

- Hogyan valósultak meg a kitűzött kormányzati célok az ingyenes gyermekétkeztetés területén?

***

DR. RÉTVÁRI BENCE, (Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára): - Képviselő Úr! A kormánynak az volt a célkitűzése, hogy ha valamelyik település azt az igényét bejelenti, hogy vannak az ő településén olyan gyerekek, akiknek a szünidei étkeztetését bármelyik szünetben, tavasszal, ősszel, télen vagy nyáron a családjuk nem tudja megoldani, akkor központi költségvetésből biztosítsuk azt a forrást, hogy minden önkormányzat ezt a feladatot a család helyett el tudja látni. És már évek óta elmondhatjuk, hogy nincs olyan pályázat, nincs olyan önkormányzat, amely a kormányzathoz fordul támogatásért, fennállnak a feltételek és ne kapná meg.

- Magyarul: forráshiány miatt soha egyetlenegy pályázatot sem utasítottunk vissza az elmúlt években. Így elmondhatjuk: most már 2333 települést vontunk be a szociális gyermekétkeztetés rendszerébe, és mindenki, aki igényel, kap támogatást, pontosan azért, hogy a gyermekek megkapják a kellő mennyiségű és kellő minőségű ételt. Sőt, elmondhatjuk, hogy a nyári szünetben egy elég jelentős, 350 forintról 550 forintra történő emelést is kaptak, pontosan azért, hogy megfelelő minőségű ételt kaphassanak a gyermekek.

- Pár évvel ezelőtt, mondjuk, 2010-ben még csak a nyári szünetben volt szociális étkeztetés, most már viszont az évközi szünetekben, tavasszal, ősszel és télen is van. A nyári szünetben a tavalyi évben összesen 133 ezer gyermek után jelentettek be igényt; a tavaszi szünetben 95 ezer gyermek után, az őszi szünetben 104 ezer gyermek után, a téli szünetben pedig 113 ezer gyermek után. Azért tudunk minden korábbinál szélesebb körű támogatást adni, mert a költségvetés is sokkal bőkezűbb a szociális gyermekétkeztetésnek, mint valaha korábban. Míg erre 2010-ben a költségvetési törvényben 29 milliárd forint volt, idén már 79 milliárd forint szerepel. (Taps a Fidesz soraiból.)

***

DR. ARADSZKI ANDRÁS: - Azt azért alá szeretném még húzni ezek mellett az adatok mellett, hogy ma Magyarország GDP-arányosan az OECD átlagának kétszeresét költi a családok támogatására. Tehát ebben a hármas támogatási rendszerben, amelynek része az ingyenes gyermekétkeztetés, fontos elem az, hogy erre képesek vagyunk. Az elmúlt nyolc év gazdaságpolitikájának köszönhetően a magyar gazdaság biztosítja a költségvetés számára azokat az összegeket, amelyek a nehezebb sorsú gyermekek számára lehetővé teszi a gyermekétkeztetést. Hozzá kell tennem: ez a rendszer, amit a magyar kormány alkalmaz, rendkívül liberális, tehát nem túl bürokratikus, nem sok adminisztrációt követel, önkéntes bejelentkezés alapján lehet igényelni a ténylegesen rászorulóknak ezeket a szolgáltatásokat. (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

DR. RÉTVÁRI BENCE: - Azt hiszem, teljes az egyetértés minden józanul gondolkodó ember között, hogy ez az egyik legjobb támogatási forma, hiszen természetben kapják meg a gyerekek, a családok, éppen ezért biztosan azokhoz ér és úgy ér, akiknek ezt szánjuk a költségvetésből. Az is fontos, hogy egyre többen és többen részesülhetnek ebből. Ha megnézzük, hogy ingyenesen és kedvezményesen mennyien étkeznek, akkor azt láthatjuk, hogy ez most már 626 777 fő ebben a tanévben.

- Azért tettük ezt így, mert úgy gondoljuk, hogy ez nem csupán, sőt nem elsősorban szociális juttatás, hanem a családtámogatási rendszer része: nemcsak azoknak jár, akik nagyon nehéz szociális helyzetben vannak, hanem egyre többeknek jár, akik gyermeket vállalnak. Főleg az óvodás korosztályban bevezetett új rendszer alapján a legfelső egy, maximum két jövedelmi tizedbe tartozók azok, akiknek nem jár, önkéntes adatszolgáltatás alapján, de mindenki másnak jár, mert szeretnénk, hogyha minden család azzal számolhatna, hogy aki gyermeket vállal, sem a gyerekek tankönyvére, sem az esetek többségében a gyerekek étkeztetésére a későbbiekben nem kell fordítani, mert azt az állam fogja fedezni számukra. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Miért nézi tétlenül a kormány az albérletárak robbanását, amely sok esetben a fiatalok továbbtanulását, életkezdését lehetetleníti el?

 FARKAS GERGELY,  (Jobbik): - Államtitkár Úr! A lakhatás kérdése egy olyan kérdés, amely nagy hatással van a hazánkat fenyegető demográfiára, a kivándorlásra, amely soha nem volt még ilyen nagy, a családok helyzetére, és még lehetne sorolni azokat a problémákat, amire befolyással van ez a kérdéskör. Amikor mi felvetünk ezzel kapcsolatban valami problémát, akkor önök általában ezt a CSOK-ra való hivatkozással, megindoklásával és pozitív fejleményeivel próbálják lekeverni, ugyanakkor én most szeretném hangsúlyozni: nem a CSOK-ról szeretnék vitát nyitni, ugyanis nem az állandó, tartós lakhatásról szeretnék beszélni, hanem az ideiglenes, átmeneti lakhatásról.

- Mindannyian tapasztalhatjuk, hogy az elmúlt években árrobbanás történt az albérletpiacon. Néhány városban megmásfélszereződött az albérletek ára, Budapesten konkrétan kétszeresek lettek az albérletárak , ma 130-140 ezer forint környékén van. Ez különösen súlyos például a fiatalok esetében, akik a továbbtanulás miatt sokszor albérletet kénytelenek igénybe venni. Tudjuk nagyon jól: Magyarországon kevés a kollégiumi férőhely, így nagyon gyakran előfordul, hogy a diákokat, az egyetemistákat nem veszik fel kollégiumba. Ilyenkor nem marad más választásuk, albérletbe próbálnak menni, ugyanakkor nagyon sok fiatalnak ezt nem teszi lehetővé a családi háttere. Így tehát rögtön egy olyan tényező lép életbe, amely esetén nem az számít, hogy egy fiatal mennyire tehetséges, szorgalmas, hanem az, hogy a családi háttere megengedi-e számára azt, hogy albérletet tudjanak bérelni számára. Nagyon sokan nem mernek belevágni egy hitelfelvételbe, nem tudják még, hogy hol fognak hosszú távon letelepedni. Albérletet keresnek, pontosabban keresnének, hogyha a fizetésük megengedné ezeknek a horribilis összegeknek a kifizetését. Mindezekre tekintettel kérdezem államtitkár urat:

- Milyen lépéseket tesz a kormány ezen társadalmi rétegek megsegítése érdekében?

***

TÁLLAI ANDRÁS,  (Pénzügyminisztérium államtitkára): - Képviselő Úr! Ahogy ön is említette, bizony megváltoztak a gazdasági körülmények Magyarországon. 2010-ben még 12 százalékos munkanélküliségről beszélhettünk, most 2018-ban pedig már munkaerőhiányról. Ennek sok pozitív hatása van, például a jövedelmeknek, béreknek a megemelkedése, a kivándorlás lényegesen kisebb, lassabb, sőt a visszafelé áramlás is lényegében elkezdődött. Sajnos - mint kiderült - negatív hatásai is vannak, mégpedig a munkaerő-mobilitás szempontjából nagyon nehezen elégíthető ki a lakhatás igénye. A lakhatást a piac befolyásolja, a kereslet és a kínálat, ezért a kormányzatnak direkt, közvetlen behatási lehetősége nincs. Ezt a kormány felismerte, ezért a következő intézkedéseket emelném ki.

- Megnöveltük az adómentes lakhatási támogatás összegét, tehát amit a munkáltató adhat a munkavállalójának, hogy keressen albérletet, és ezt fizesse ki. Ez 82 800 forint. Eltöröltetett az egészségügyi hozzájárulás a lakás bérbeadása esetében, hogy növekedjen a kínálat. További ösztönzések vannak a társaságiadó-levonás tekintetben a munkásszállások kialakítására és fenntartására.  Január 5-én második alkalommal írtunk ki pályázatot 5 milliárd forint összegben munkásszállások építésére, erre több önkormányzat is jelentkezett.  (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

FARKAS GERGELY: - Államtitkár Úr! Ezek édeskevesek, sokkal többet és sokkal gyorsabban kellene tenni. Ön is tudja azt a nagyon egyszerű közgazdasági tételt, hogy ha a kínálatot sikerül növelni, akkor az az árak csökkenéséhez fog vezetni. Igenis, ha gyorsabban épülnének kollégiumok, akkor az már segítség lenne a fiataloknak. Igenis, lehetne kormányzati beavatkozásként plafont szabni az albérletáraknak. Berlin egy szabadpiaci ország fővárosa, ott ezt meg merték tenni. De hogy egy másik példát mondjak: a Jobbik egyik régi programpontját hozom fel, amely szintén a kínálat bővítését segítené: szociális bérlakásrendszer építése igenis nagy segítség lenne mind a fiatal, életkezdés előtt álló családoknak, mind pedig a továbbtanulás miatt más városba költözőknek. Ezt kellett volna már nagyon régen meglépnie a kormánynak, sajnálom, hogy eddig nem tették, de bízom benne, hogy mielőbb meg fogják tenni ezen társadalmi csoportok megsegítése érdekében.  (Taps a Jobbik soraiból.)

***

TÁLLAI ANDRÁS: - Tehát folytatom azzal, hogy a kollégiumok fenntartására 3,7 milliárd forint van a felsőoktatási intézmények költségvetésében, lakhatási támogatásra még ennél is több, 3,8 milliárd forint, illetve a felsőoktatási intézményekhez nem tartozó diákotthonok, kollégiumok támogatására pedig 230 millió.

- Igenis, a kormány figyel arra, hogy a felsőoktatási intézményekben növelje a kollégiumi férőhelyek számát, és ezzel könnyebbé tegye a hallgatók számára a kollégiumi elhelyezkedést. Elkészült az országos felsőoktatási, kollégiumfejlesztési stratégia, amelynek eredményeként 48 018 férőhelyre nőhet a teljes kapacitás. És feltétlenül meg kell említeni - bár ön megtiltotta - a CSOK otthonteremtési támogatás lehetőségét, ami jelentős bővülést fog hozni, a diákhitellel rendelkezők esetében pedig az állam átvállalja a törlesztést, vagyis eltörli bizonyos feltételek esetén. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Nem szégyellik magukat legalább egy kicsit?

TORDAI BENCE,  (Párbeszéd): - A múlt héten ismét többszörösen bebizonyosodott, hogy nincs még egy akkora tolvajbanda az Európai Unióban, mint az Orbán-rezsim. Napvilágot látott az Európai Csalás Elleni Hivatal 2013-2017-re vonatkozó jelentése, amely szerint a Magyarországnak juttatott támogatások 4 százalékát vissza kellene venni. Összehasonlításul: ez a szám kétszer akkora, mint a második legrosszabb eredményt hozó Szlovákiáé, és több mint kilencszer akkora, mint az uniós átlag.

- Ízlelgessük csak egy kicsit: korrupcióban az Orbán-rezsim 912 százalékon teljesít. De nem csak a Csalás Elleni Hivatal állapította meg, hogy Magyarországon szétlopja a pénzeket a Fidesz és vidéke. Az Európai Bizottság tavaly az intézményrendszert vizsgálta, és most a jelentéstervezetükben azt mondják: az uniós támogatású projektek hazai közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre, közel elégtelenre vizsgázott. Olyan közpénzszivattyúkat vettek górcső alá, mint a 3-as metró rekonstrukciója, amely 69 milliárdról további 60 milliárd forintra drágult (sic!!!), a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy, illetve a Fonyód-Kaposvár vasút fejlesztése, amely 55 helyett 72 milliárd forint lett, vagy éppen a Kelenföld-Százhalombatta vasút-korszerűsítés, amely 31 helyett 51 milliárd forintba fájt.

- A teljes intézményrendszer 3-as osztályzatot kapott a négyfokozatú skálán, ahol az 1-es a legjobb jegy. Ez azt jelenti, hogy nagy hibákkal éppen hogy csak működik a rendszer. Annyi szabálytalanságot találtak, hogy 10 százalékos visszafizetési kötelezettséget javasoltak a projektek mindegyikére. Magyarán, ez azt jelenti, hogy a fideszes tolvajok zavartalan működését tevő rendszer miatt 100-150 milliárd forinttal lesznek szegényebbek a magyar adófizetők. Minden magyar állampolgár 10-15 ezer forint büntetést fizet azért, mert nem bírnak leállni a lopással. Kérdezem az államtitkár urat:

- Ilyenkor azért legalább egy kicsit szégyellik-e magukat? 

***

CSERESNYÉS PÉTER,  (Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára): - Képviselő Úr! Én azt hiszem, hogy az elmúlt időszakban való megszólalásai alapján akinek szégyenkeznie kell, az ön, hiszen mintha nem tudná, hogy hol van,  - néha úgy fogalmaz és úgy nyilvánul meg.

- Olyan jelentéstervezetet citált ide, amelynek a vizsgálata még folyamatban van. De ha ön következetes akarna lenni és nem egy politikai megfontolásból megfogalmazott gondolatsorral állt volna ide, hanem ténylegesen a problémát próbálta volna elemezni akkor visszament volna, mondjuk, a 4-es metró építésére is. Abban az esetben arról kérdezett volna, hogy áll az az ügy, amelyről már szinte teljes mértékben bebizonyosodott, hogy nagyon komoly visszaélések voltak a szocialista-liberális kormányzat idején. Úgy néz ki, hogy a következő időszakban visszafizetési kötelezettsége lesz az országnak, éppen azért, mert abban az időben történtek hasonló események vagy bizonyítható történések, amit most itt ön feltételezésként, sugallásként megfogalmazott.

- Képviselő Úr! Azt hiszem, hogy a címben megfogalmazott kérdésre a válasz egyébként az, hogy miután az ország fejlődik, és folyamatosan lépésről lépésre megmutatkozó eredményeket tudunk felmutatni mind a beruházások, mind a munkanélküliség, mind a képzés, mind az egészségügy kapcsán, ezért a kérdésben megfogalmazott sugallást visszautasítom. Azt kérem öntől, hogy következetes legyen, és azokról a visszaélésekről beszéljen, amikről már bebizonyosodott, hogy visszaélések, és ne állítson olyanokat, ami még vizsgálatban sincs, vagy vizsgálat folyamatában van és még csak feltételezések vannak!  (Taps a Fidesz soraiban.)

***

TORDAI BENCE: - Államtitkár Úr! Azért, mert Polt Péter nem ítél el egy Fidesz-bűnözőt sem, még nem jelenti azt, hogy nincsenek Fidesz-bűnözők ebben az országban. Ha minden korrupciót kutató nemzetközi és hazai szervezet azt állapítja meg, hogy példátlan a korrupció mértéke, hogy szétlopják az országot, és hogy a Fidesz-rezsim gyakorlatilag eköré építi a politikáját, akkor én hadd legyek már annyira valósághű, hogy ezt kimondom ezt itt az Országgyűlésben is.

- Ha jól értettem az államtitkári választ, azt mondta, hogy mivel egyébként fejlődik az ország, ezért nyugodtan lophatnak.  Attól tartok, hogy ezt nem tudjuk elfogadni, de nem tudják elfogadni a magyar és európai adófizetők sem, akiknek a pénzét szétlopják. S igen, politikai indíttatású beszédet mondok itt, hogy ne tehessék meg ezt mindenféle reflexió nélkül, tökéletesen büntetlenül. Nem hagyjuk szó nélkül, hogy havi és éves szinten száz- és ezermilliárdokat visznek el a közös kasszánkból. Ez továbbra sem lesz elfogadható, és igen, szégyellhetik magukat!  (Taps a Párbeszéd, az MSZP és az LMP soraiban.)

***

CSERESNYÉS PÉTER: - Arról én nem tehetek, hogyha a képviselő úrnak szövegértési problémái vannak. Nem azt mondtam, amit ön állított. Az a probléma, képviselő úr, hogy ön vindikálja a jogot magának, meg bizonyos szervezeteknek, hogy ítéletet mondjanak a bíróság helyett. Ugyanis ítéletet Magyarországon, de más országokban is az arra feljogosított bíróságok hozhatnak. Tehát az, hogy ön kitalál valamit vagy valamit állít valamiről, nem ítélet, ez csak egy feltételezés!

- Az, hogy egy megszövegezett jelentésben feltételezések vannak, még nem azt jelenti, hogy az úgy is történt. Ők gyanakodnak valamire, de hogy a valóságban úgy van-e, ahogy azt megfogalmazták, az egy másik kérdés. Csak a közelmúltban számtalan olyan kérdés és olyan megfogalmazás került nyilvánosságra önöktől vagy éppen nem kormányzati szervektől a kormányt támadva, amelyekről bebizonyosodott, hogy a valósággal köszönőviszonyban sincsenek. Úgyhogy arra kérem önt: amikor egy kérdést vagy állítást megfogalmaz a tényekkel is legyen tisztában, és a tényeken alapuljon az!  (Taps a Fidesz soraiban.)

Meddig próbálkozhat még a baloldal a törvények megkerülésével?

DR. SALACZ LÁSZLÓ,  (Fidesz): - Államtitkár Úr! Mint ismert, az MSZP és szatellitpártjaitól nem áll távol a tisztességtelen politikai küzdelem, jelesül: a pártjaik törvénytelen eszközzel történő finanszírozása. A gyanú szerint az előzetes letartóztatásban lévő, többmilliárdos adócsalással vádolt Czeglédy Csaba, az MSZP és a DK házipénztárosa a bűncselekményekből származó pénzből finanszírozta az MSZP és a DK és egyes álfüggetlen jelöltek kampányát és egyéb párttevékenységét. A baloldali pártoknak a hatalom megszerzése érdekében az sem drága, hogy fiatalokat, nyugdíjasokat és magát a magyar államot is megrövidítsék.

- Államtitkár Úr! A közelmúltban újabb tiltott pártfinanszírozás gyanúját magában hordozó dokumentum került napvilágra. Az MSZP nemrég leköszönt elnöke, jelenlegi parlamenti képviselője, az MSZP-frakció tagja és Karácsony Gergely, a szintén pártfrakcióval rendelkező Párbeszéd társelnöke, valamint a Liberálisok megállapodást írtak alá arról, hogy választási együttműködésük fejében 60 millió forintot juttatnak a társadalmi támogatottság nélküli Bősz Anették részére.

- Államtitkár Úr! Mivel a jelenlegi jogszabályok nem adnak lehetőséget arra, hogy bármely szervezet párt részére vagyoni hozzájárulást adjon, ezért felvetődik, már nem először, hogy az MSZP-Párbeszéd burkolt pártfinanszírozást kívánt-e megvalósítani az adófizetők által befizetett közpénzből. Jelen eset is jól mutatja, hogy a baloldali pártokat semmi más nem tartja össze, semmilyen nemes elv mentén nem gondolkodnak, - az egyedüli kapocs közöttük a pénz éhsége, a hatalom mindenáron történő megszerzése!  Kérdezem tehát:

- Meddig próbálkozhat még a baloldal a törvények megkerülésével?

***

DR. VÖLNER PÁL,  (Igazságügyi Minisztérium államtitkára): - Képviselőtársam! Valóban, úgy tűnik, hogy a baloldal hemzseg a korrupciós botrányoktól! Szeretném emlékeztetni arra, amit ön is említett, hogy Czeglédy Csaba és társai ellen bűnszervezetben, üzletszerűen elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette és más bűncselekmények elkövetése miatt indított nyomozást a NAV. A gyanú szerint a DK és az MSZP házi ügyvédjéhez, Czeglédy Csabához köthető bűnszervezet hozzávetőlegesen több milliárd forint vagyoni hátrányt okozott az állami költségvetésnek.

- A kormány és a Fidesz a Czeglédy-üggyel kapcsolatban is azt tartotta a legfontosabbnak, hogy kártalanítsák az ügy sértettjeit, tekintettel a megkárosítottak kiszolgáltatott helyzetére. Országgyűlési határozati javaslatot nyújtott be a Fidesz-KDNP képviselőcsoportja, amelyben méltányosságon alapuló kárrendezés kifizetésére kérte a magyar kormányt. Ezt 2017. november 14-én elfogadtuk, utat nyitottunk a károsultak, diákok és nyugdíjasok lehető leggyorsabb kárrendezésére.

- Ez a kárrendezés azonban nem eredményezheti azt, hogy a kártérítés megfizetése alól a károkozók mentesüljenek! Ugyanis egy, a közelmúltban a sajtó által kiszivárogtatott megállapodás szerint valóban Molnár Gyula és Fodor Gábor egyezkedett arról, hogy 2018 és 2022 között 60 millió forinttal támogatják a Liberálisokat. Zárójelesen megjegyzem, hogy a megállapodást Karácsony Gergely is aláírta. Az ügy kellemetlenségét fokozza, hogy ismételten felmerülhet a tiltott pártfinanszírozás gyanúja, mert felmerül a kérdés: a szocialisták, Karácsony Gergellyel karöltve, hogyan tudnak eljuttatni 60 milliós anyagi hozzájárulást anélkül, hogy az ne minősülne tiltott pártfinanszírozásnak? Ugyanis a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény értelmében jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat, a párt pedig jogi személytől, jog személyiséggel nem rendelkező szervezettől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el.  (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

DR. SALACZ LÁSZLÓ: - Államtitkár Úr! A Liberálisoknak nyújtott 60 millió forintos támogatás körüli botrány különösen kellemetlen a szocialisták és Karácsony Gergely számára, mert erősen felveti a gyanúját a tiltott pártfinanszírozásnak. Meggyőződésem: a választók pontosan látják, hogy a baloldal továbbra is folytatja a jogszabályok megkerülésével folytatott tevékenységét, és úgy látszik, hogy ez a klán további meglepetéseket is tud tartogatni az országnak és számunkra is. Felvetődik bennem a költői kérdés:

- Vajon meddig fognak még kihullani a szocialisták által itt hagyott csontvázak a szekrényből?

***

 DR. VÖLNER PÁL: -  Összességében valóban kijelenthető: a Czeglédy-ügyben is tiltott pártfinanszírozás árnyéka vetül a baloldalra és Karácsony Gergelyre egyaránt, hiszen nem tisztázott, hogyan tette volna lehetővé a pártok gazdálkodásáról szóló törvény, hogy ezt legális formában tegyék meg. Ha egy átverési trükk volt, az is egy szép manőver természetesen, tehát ezt  politikailag is értékelni kell! (Derültség.)

- Nagyon sajnálom, hogy Tordai Bence képviselő úr nincs a teremben, mert ebben a kérdésben szerintem neki is lenne beszélgetnivalója a csoportosulás vezetőjével, Karácsony Gergellyel. Ha ezeket a kérdéseket tisztázták, talán több erkölcsi alapjuk lenne feltenni más kérdéseket is itt a parlamentben.  (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Bartha Szabó József
  • Vakulástól látásig
    Mondom, 1998-ban a világ még boldog (?) volt. De eltelt harminc év és most nem vagyunk annyira boldogok. És talán azért nem, mert felébredtünk. Azt nem mondanám, hogy buták voltunk, de mégsem láttunk semmit.
  • Rágalmazás mint politikai művelet
    Egy jelöltet undorító rágalmakkal illetni – ez a „demokrácia” része.
MTI Hírfelhasználó