A vasútnak központi szerepe van
A közösségi közlekedésben a vasútnak központi szerepe van - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára pénteken Budapesten a 68. vasutasnapon, a kitüntetések átadásán.
2018. július 6. 19:26

Mosóczi László hangsúlyozta, a közösségi közlekedést a továbbiakban is a gazdasági fejlődés motorjaként, a vidék lakosságmegtartó képességének kulcstényezőjeként kezeli a kormány.

Az államtitkár kiemelte, a tárca elvárásaiban a korábbiaknál is hangsúlyosabban jelenik meg egy ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép kialakításának igénye, a közösségi közlekedés használói arányának növeléséért hatékonyabb, összehangolt, vonzó kínálatot kell nyújtani az utasoknak.

Mosóczi László szólt arról, hogy a kormányzati munkamegosztásban elválik egymástól az állami közlekedési társaságok tulajdonosi joggyakorlása, illetve a szakmai felügyelet, a közszolgáltatások megrendelése.

Az államtitkár rámutatott arra, hogy a közúttal szembeni versenyképes vasúti szolgáltatás nyújtásának feltétele a vasúti infrastruktúra további korszerűsítése, amelynek fókuszában Budapest és térsége, valamint a főváros és a 100 ezernél több lakosú nagyvárosok összeköttetése áll. Kiemelt fejlesztési területnek nevezte az államtitkár a vasúti digitalizációt, a központi forgalomirányítást, a biztosító-berendezések és a vasúti kommunikáció rendszereit, az utastájékoztatást, az elektronikus jegyrendszer kiépítését.

Mosóczi László a kitüntetetteket köszöntve úgy fogalmazott, hogy ők a 150 éves MÁV hagyatékának továbbvivői, a mintegy 40 ezer magyar vasutas közül is a legkiválóbbak.

A kitüntetési ünnepségen bemutatták a MÁV megalakulásának 150. évfordulójára feldíszített mozdonyt, amelyen 150 nyelven írták ki a vonat szót.

Tisztavató ünnepség a 68. Vasutasnap budapesti központi rendezvényén Magyar Vasúttörténeti Parkban 2018. július 6-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Illés Zoltán, a Magyar Posta Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy a posta jubileumi bélyegblokkok kibocsátásával köszönti a 150 éves MÁV-ot, és a többi között felidézte a postások, valamint a vasutasok közös munkájaként 2004-ig működtetett mozgóposta-szolgáltatást.

A vasutasnapi ünnepségen 350-en kaptak miniszteri, illetve vállalati kitüntetést.

A MÁV az állam stratégiai fontosságú vállalata

A MÁV a magyar állam stratégiai fontosságú vállalata, míg 2010 előtt a vasúti hálózat leépítése, a vasutasok elbocsátása volt napirenden, mostanra a fejlesztésekről, a munkaerő képzéséről, az egyre sürgetőbb munkába állásról lehet beszélni - hangsúlyozta Bártfai-Mager Andrea, a nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszter pénteken a MÁV 68. Vasutasnap tisztavató rendezvényén, Budapesten.

Hangsúlyozta, 2010-ben a magyar vasút fejlesztése új lendületet kapott, azóta teljesítménye, létszáma, gazdasági ereje növekszik.

Felidézte, hogy a MÁV az idén ünnepli fennállásának 150. évfordulóját, és - mint fogalmazott - Magyarországon kevés olyan cég, intézmény van ma, amelyik elmondhatja magáról, hogy másfél évszázada meghatározó szerepet játszik a magyar társadalom, gazdaság életében.

A miniszter ismertette, az Országgyűlés 2011-ben hozott törvényt arról, hogy a Magyar Államvasutak nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon. Az állam és a Magyar Államvasutak hosszú távú közszolgáltatási szerződést kötött, amely kiszámíthatóvá teszi a vállalat működését, és lehetőséget ad a középtávú stratégiai megvalósítására - tette hozzá.

A magyar gazdaság nem nélkülözheti a fejlett, minden tekintetben XXI. századi vasúti szolgáltatást, ezért a kormány kiemelt jelentőséget tulajdonít a vasútnak, és törekszik a vasúti dolgozók megbecsültségének javítására - jelentette ki a miniszter.

Kifejtette, a MÁV-csoport korábbi 300 milliárd forintos adósságállományát 2017 végére az ötödére, 50 milliárd forintra sikerült leszorítani. A kormány döntése értelmében a vasúti dolgozók bére 2017 és 2019 között átlagosan 30 százalékkal nő, 2017-ben 13 százalékos volt a bérnövekedés, idén átlagosan további 12 százalékkal emelkednek a keresetek, amihez a kormány 45,6 milliárd forintot biztosít. A három évre szóló megállapodás értelmében 2019-ben további legalább 5 százalékos emelés várható - mondta.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója (b) és Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter a 68. Vasutasnap budapesti központi rendezvényén Magyar Vasúttörténeti Parkban 2018. július 6-án. MTI Fotó: Máthé Zoltán

A kormány 2020-ig összesen mintegy 1500 milliárd forinttal támogatja a vasút fejlesztését, miközben a családok közlekedési rezsije nem nőtt, a közösségi közlekedés alaptarifái 2010 óta változatlanok - mondta Bártfai-Mager Andrea.

A Vasúttörténeti Parkban a Baross Gábor Központ 213 végzett hallgatója tett vasutas tiszti esküt.

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a fogadalmat tett vasutas tiszteket köszöntve hangsúlyozta, hogy a MÁV-csoport jó pályán van, a társaság a felzárkózást megkezdte, az eredményei vitathatatlanok. Egyebek közt a felújított vasútvonalak, állomások, új járművek beszerzése, az online jegyértékesítési rendszer, a különböző informatikai megoldások, például az okos telefonon használható vasúti alkalmazás mutatják az eredményeket - mondta.

MTI
  • Vakulástól látásig
    Mondom, 1998-ban a világ még boldog (?) volt. De eltelt harminc év és most nem vagyunk annyira boldogok. És talán azért nem, mert felébredtünk. Azt nem mondanám, hogy buták voltunk, de mégsem láttunk semmit.
  • Rágalmazás mint politikai művelet
    Egy jelöltet undorító rágalmakkal illetni – ez a „demokrácia” része.
MTI Hírfelhasználó