Hatásos módszerek az izomláz ellen
Egy-egy alapos edzés után általában abban mérjük le az izommunka hatékonyságát, hogy megnézzük, van-e izomlázunk. Ha igen, akkor annak is örülünk, ha nagyon fáj, hiszen a fejlődés lehetőségét látjuk benne. Egy idő után azonban inkább csak arra vágyunk, érjen végre véget a fájdalom.
2018. július 21. 11:25

Pedig az izomláz megléte nem feltétlenül annak jele, hogy jól edzettünk. Az izomláz tulajdonképpen a harántcsíkolt izmokban jelentkező fájdalom és duzzanat, ami az izomrostok mikroszkopikus méretű szakadásai és gyulladása, illetve a tejsav termelődése miatt jön létre. Jó ideig tartotta magát az oxigénhiányban szenvedő izmok által termelt tejsav elmélete, de a legújabb kutatások szerint nem kizárólag ez áll a jelenség hátterében, hanem valószínűleg a két jelenség együtt. A szervezet igyekszik helyrehozni, kijavítani a kis szakadásokat, ezért az izmokhoz fehérvérsejtek, gyulladásgátló prosztaglandinok és különféle tápanyagok, illetve folyadékok áramlanak, és ezek okozzák a fájdalmat. 

Mik az izomláz tünetei?

A fájdalom vagy duzzanat, az izom érzékenysége nem feltétlenül rögtön az edzés után jelentkezik, hanem órákkal vagy akár egy–három nappal utána. A megerőltetés, de még a nyújtás is erős fájdalmat vált ki, az ember legszívesebben csak pihenne és masszíroztatná magát. Mivel az izomrostok apró szakadásai okozzák a fájdalmas gyulladást, a további nyújtás nem feltétlenül segít, ám akkor igen, ha görcs jelentkezik. Ezért ha nem tudjuk, izomlázunk vagy izomgörcsünk van-e, próbáljuk ki, nyújtásra enyhül-e a fájdalom.

 

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Fotó: iStock.com/g-stockstudio

Mindenkinél máskor jelentkezik

Sokak szerint az izomláz nagyon is jó dolog, annak a jele, hogy végre sikerült megfelelő munkára bírni az izmainkat. Ugyanakkor nem veszi figyelembe, hogy ki honnan indul: egy, a sportolást épp csak elkezdő embernél teljesen természetes, hogy a berozsdásodott tagok hamar megfájdulnak, míg egy edzett embernél sokkal később jelentkezik fájdalom. Arra azonban mindenkinek vigyáznia kell, hogy ne erőltesse túl magát, mert az végül izomszakadásokhoz, ficamokhoz, sérülésekhez vezethet. Az izomlázra pedig nem feltétlenül kell rádolgozni, a pihenés ugyanúgy hatékony lehet.

Fontos a fokozatosság

Edzés előtt mérjük fel aktuális állapotunkat, erőnket, az azt befolyásoló tényezőket (hormonális változások, stressz, elegendő alvás, és még sorolhatnánk). Mindezek tudatában válasszuk ki, aznap mennyit mozgunk, és milyen intenzitással. Mindig fokozatosan építsük fel az aznapi gyakorlatot, és kezdjünk kisebb adagokkal. Ha jó ideje nem mozogtunk, kérjük ki szakértő segítségét, aki szépítés nélkül elmondja, milyen állapotban vagyunk, és segít megfelelő módon felerősödni. Hosszú távon sosem akkor járunk jól, ha egyszerre lefárasztjuk magunkat a végsőkig, hogy aztán elégedetten hátradőljünk újabb két hónapra, hanem a fokozatosan emelt adagú, rendszeres (igen, a rendszeres minimum heti egy alkalmat jelent) edzéssel, sportolással. Érdekesség, hogy az izomláz kialakulásában szinte semmi szerepet nem játszik az edzés előtti bemelegítés vagy az azt követő nyújtás– ám ettől még a sérülések elkerülése érdekében nagyon is szükségesek.

. Fotó: iStock.com/LittleBee80

Fotó: iStock.com/LittleBee80

Mit kezdjünk a fájdalommal?

Nem kell rögtön fájdalomcsillapító után nyúlnunk. Áztassuk tagjainkat meleg fürdőben, lazítsunk, pihenjünk. Jó hatású lehet a vérkeringés fokozása masszázzsal, illóolajokkal, lazító-hűsítő hatású, kifejezetten izomfájdalmakra kitalált krémekkel, tagjaink átmozgatásával vagy alacsony hatásfokú edzéssel. Ilyenkor figyeljünk arra, hogy ha a fájdalom csak fokozódik, inkább ne erőltessük az izmainkat tovább. Hasznosak lehetnek a mentolt vagy citrus-illóolajokat tartalmazó készítmények, a keringésfokozó hatású rozmaring, a gyulladáscsökkentő körömvirág vagy a regeneráló hatású fekete nadálytő.

hirado.hu - ridikul.hu
  • Polgárverés – 12 éve
    Azt sem sikerült kideríteni, hogy a brüsszeli bürokrácia miért hunyta be a szemét, amikor látta, hogy európai uniós polgárokat vernek véresre.
  • Antall József és Sargentini
    Amikor nagy a zűrzavar, a cosmos helyett chaos van, amikor a szervezetlen rotyogás uralkodik, nem árt, ha fogódzót keresünk.
MTI Hírfelhasználó