Még több emeletes vonatot kaphat a MÁV-Start
Kiemelt projektté nyilvánította a kormány a MÁV-Start emeletes- motorvonat-beszerzését, így a már megrendelt tizenegy Stadler KISS mellé újabb nyolc szerelvényt rendelhet meg – a korábban megkötött keretmegállapodás terhére – a vasúttársaság. Az új járművek a felújított vonalakon képesek lesznek a legnagyobb, óránként 160 kilométeres sebességgel haladni.
2018. augusztus 17. 18:19

Nagy befogadóképességű motorvonatnak nevezik a Stadler KISS elektromos szerelvényeit, és joggal: egyszerre 600 utas foglalhat helyet a fedélzeten úgy, hogy ebből 595 rögzített és öt lehajtható ülés. Ha összehasonlítjuk a hazai síneken futó FLIRT motorvonatokkal, akkor a KISS 50 százalékkal több széket kínál ugyanakkora alapterületen. A FLIRT-ök 74,2 méter hosszúak és 200 hely található rajtuk, míg a KISS 156,8 méteres, és két szinten összesen 600 ülést szállít.

A héten megjelent kormányrendelet „egyetért nyolc nagy kapacitású motorvonat-beszerzése a MÁV-Start részére című projekt javaslatnak kiemelt projektként történő nevesítésével”. A járműveket teljes egészében uniós forrásból, az IKOP-keret terhére 39 milliárd forintért vásárolhatja meg a vasúttársaság.

Mint ismert, a MÁV-Start eredetileg egy keretmegállapodásban 40 emeletes motorvonat szállításáról állapodott meg a Stadler svájci vasútijármű-gyártóval, majd ebből 11 KISS-t megrendelt, amelyeknek a gyártása jelenleg is zajlik, várhatóan jövő ősszel állnak forgalomba.

Az első tizenegy motorvonat a váci, hivatalosan Budapest–Szob, valamint és a Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vonalakon áll forgalomba, azonban nyaranta távolsági közlekedésben, illetve a Balatoni déli partján is csatába küldheti ezeket a MÁV-Start. A később beszerzendő járműveket a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan vonalakon kívánják bevetni.

A KISS motorvonatok legnagyobb sebessége 160 kilométer óránként, és felszerelték ezeket ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy a felújított, ­GSM–­R-rel ellátott vasútvonalakon kihasználja az elméleti csúcssebességet. A szerelvényekben 12–36 kerékpárnak jut hely, lesz utasszámláló rendszer és leszállásjelző.

A fedélzeten a kor követelményeinek megfelelő tájékoztatórendszerrel, légkondicionált, tágas térrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal találkozhatnak az utasok. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható toilet lesz, a multifunk­ciós terek pedig négy kerekesszék, illetve öt babakocsi szállítására alkalmasak.

magyaridok.hu
  • Tarlós 50%-on áll
    Tarlós István egyedül is begyűjtené a szavazatok felét, így továbbra is jelentősen vezet a főpolgármesteri címért folyó versenyben – derül ki a Nézőpont Intézet legfrissebb budapesti közvélemény-kutatásából.
  • A Kárpátok védi a keresztény Európát
    Nemcsak lehetőség, felelősséggel is jár a kelet-közép-európai térségben zajló integráció – véli Maciej Szyma­nowski lengyel hungarológus. A régiós együttműködés kutatója szerint adott a kulturális háttér az integrációra, ezért azonban a gyakorlatban is tenni kell. Nagy probléma például, hogy a térségünket összekötő úthálózat még mindig a szocia­lista múlt örökségét tükrözi.
  • Kezdődik az egyhetes ellenőrzés az utakon
    Egyhetes összehangolt rendőrségi közúti ellenőrzés kezdődik hétfőn Magyarországon.
MTI Hírfelhasználó