Átlátható lesz az új Közlekedési Múzeum
Nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre Kőbányán, abban az új épületkomplexumban, amelyben Európa egyik legrégebbi és legnagyobb közlekedési gyűjteménye kap méltó elhelyezést.
2019. március 1. 11:29

– Az ország egyik leginkább családbarát, közkedvelt múzeuma, a Közlekedési Múzeum születik újjá Kőbányán, többhektáros egykori ipari övezetben – mondta köszöntőjében Tarlós István a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokában tartott sajtóeseményen, ahol bejelentették, hogy a Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervez­heti meg a múzeum új épületkomplexumát.

Budapest főpolgármestere hangsúlyozta: a környéken megvalósuló további kulturális és zöldterületi fejlesztésekkel – az Operaház Műhelyházának felépítésével és a Népliget megújításával – a főváros az elkövetkező években új szabadidős, sport- és kulturális alközponttal gazdagodhat.

 

A nagy kiállítóterekben változatos programok várják majd az érdeklődőket

– A barnamezős beruházás keretében Európa egyik első közlekedési múzeu­mát a múzeumépítészet terén a világ egyik legnevesebb építészirodája fogja megtervezni a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út sarkán – mondta Vitézy Dávid a díjazott pályaművek ismertetésekor. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ­főigazgatója bejelentette: a héthektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre a Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervei alapján.

A New York-i építésziroda nyertes pályázata az 1950–1960-as években épült Dízelcsarnokot új, üveghomlokzatos épülettel egészíti ki, az előretolt tető alatt pedig új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre.

A Közlekedési Múzeum új épületének tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat győztesének, az amerikai Diller Scofidio + Renfro építészirodának a látványterve az eredményhirdetés napján, 2019. február 28-án. MTI/Bruzák Noémi

„A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől” – olvasható a Közlekedési Múzeum által közreadott jellemzésben. A nyertes pályázat bemutatásán az is elhangzott: az épületegyüttesben a nagy kiállítóterek mellett változatos programoknak, tárlatoknak helyet adó ­mikrogalériák is lesznek.

A kiállított járművek egy része nemcsak körbejárható, hanem alulról és felülről is megtekinthető lesz. A járművek, gépezetek működését röntgenképek, videók és metszetek teszik szó szerint átláthatóvá.

Az amerikai építésziroda a tervében nagy hangsúlyt fektet az energiahatékonyság jegyében megújuló barnamezős épületeket körbeölelő zöldterületek megújítására és a városi szövetbe illesztésére.

A tervezők vállalták, hogy a magyar vasúti járműjavítás és -gyártás majd 150 éven át működő fellegvárának ipari műemlékei és egyes eszközei a múlt tiszteletben tartásával kapnak kortárs szerepet. Az új épületkomplexumban többek között 619 darab jármű és egy negyedmillió példányos közlekedési szakkönyvtár, gyűjtemény is helyet kap. Itt lesznek a raktárak, látványraktárak, műhelyek is.

Vitézy Dávid a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: a HÉV állami tulajdonba kerülésével Szentendrén a BKV zárványaként megmaradt, zsúfolt Városi Tömegközlekedési Múzeum legjobb darabjai szándékai szerint bekerülnek az új Közlekedési Múzeumba, azonban a működőképes villamosokat, trolikat, buszokat, metrókat továbbra is a BKV fogja üzemeltetni, fenntartva Európa egyik leggazdagabb nosztalgiajárat-üzemét.

– Az ezzel kapcsolatos szerződéseket, megállapodásokat még szentesíteni kell a BKV-val, de még bőven van idő az új múzeum megnyitásáig – jegyezte meg.

A főigazgató azt is elmondta, hogy továbbra is lesznek a múzeumnak filiáléi, például a Központi Kohászati Múzeum vagy az Öntödei Múzeum most is autentikus helyen vannak, ahogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér melletti Aeropark is.

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója (k), Charles Renfro, a győztes amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda vezetője (j2) és munkatársai a Közlekedési Múzeum új épületének tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat eredményhirdetésén a kőbányai volt Északi Járműjavító dízelcsarnokában 2019. február 28-án. MTI/Bruzák Noémi

– A nagy gépeknek a repülőtér mellett van helye, de a közlekedési gyűjteményből mindent, ami értékes, ide, Kőbányára szeretnénk hozni. Megmarad a Földalatti Vasúti Mú­zeum, ahogy a ­Vasúttörténeti Park is, de a Közlekedési Múzeumnak kell lennie az első számú gyűjteménynek – szögezte le. Vitézy Dávid azt is megemlítette, hogy folyamatban van egy új vasúti megálló tervezése az 1-es villamoshoz való átszállás, illetve az új múzeum megközelítésének megkönnyítésére.

MTI/Bruzák Noémi

magyarnemzet.hu
  • Gyurcsányi fordulat: igazat mondott
    A gyurcsányi cél ez volt: „visszaadni a baloldalnak a hitét, hogy megcsinálhatja, hogy nyerhet. Hogy nem kell lehajtani a fejét ebben a kurva országban. Hogy nem kell beszarni Orbán Viktortól…” Mi fűtötte? Az, hogy „ történelmet csinálok. Nem a történelemkönyveknek, arra szarok.”
  • Pluralizmus Ismét Működésben – PIM
    Ez itt a kérdés – Otthonosabbá tenni a magyar világot. Ezzel a címmel készített negyvenperces beszélgetést az M5-ös művelődési köztelevízió a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójával, Demeter Szilárd székelyföldi íróval, költővel, filozófussal.
MTI Hírfelhasználó