Trócsányi László a Velencei Bizottság munkájáról
2019. március 15. 20:27

Trócsányi László igazságügyi miniszter sikeresnek nevezte a Velencei Bizottsággal folytatott párbeszédet a közigazgatási bíróságokról.

A miniszter azután nyilatkozott az MTI-nek, hogy pénteken részt vett a Velencei Bizottság ülésén, amelyen a testület elfogadta a közigazgatási bírósági szervezet felállításával kapcsolatos törvényekről szóló véleményét.
   
Emlékeztetett arra: a vizsgálatot még novemberben kezdeményezte, figyelemmel arra, hogy az igazságszolgáltatás függetlensége a demokrácia alapja. Magyarországon 1949-ig működött önálló közigazgatási bíróság.

A Velencei Bizottság elfogadott állásfoglalása elismeri a szervezetileg elkülönült közigazgatási bírósági rendszer létjogosultságát, valamint a miniszteri igazgatási modellt, azzal, hogy abban a bírói önigazgatási szerveknek is szerepet kell kapniuk. Az Európa Tanács alkotmányjogi kérdésekkel foglalkozó szakértői testülete külön kiemelte az igazságügyi tárcával folytatott kiváló együttműködést, és értékelte, hogy már benyújtották azt a törvénymódosítási javaslatot, amely elősegíti, hogy a szabályozás minél jobban megfeleljen a véleménytervezetben foglalt ajánlásoknak - közölte Trócsányi László.

Az Igazságügyi Minisztérium meggyőződése szerint a Velencei Bizottság véleménye, illetve ajánlásainak megfontolása elősegíti, hogy 2020. január 1-jén erős hazai és nemzetközi legitimációval rendelkező, független és professzionális közigazgatási bírósági szervezet kezdhesse meg működését Magyarországon, magasabb szintre emelve a bírói jogvédelmet közigazgatási ügyekben - nyilatkozta az MTI-nek a tárca vezetője.

Fékeket hiányol a Velencei Bizottság

Nélkülözik a hatékony fékeket és ellensúlyokat a közigazgatási bíróságokról szóló magyar törvények - mondta ki pénteken elfogadott állásfoglalásában a Velencei Bizottság.

Az Európa Tanács alkotmányjogi kérdésekkel foglalkozó szakértői testülete mindenekelőtt elismerte, hogy az államoknak szuverén joguk a terület szabályozása, az ilyen különálló bírósági rendszer kialakítása.

Előremutató és biztosítja a hatékonyságot, ha a testület tagjai szélesebb szakmai háttérből érkeznek, ha a közigazgatási ügyekkel foglalkozó és erre vállalkozó bírák mindegyikét átveszik az új rendszerbe, amelyet emellett megnyitnak a közigazgatásban jelentősebb tapasztalattal rendelkező jogászok előtt is - írták.

Az állásfoglalást ismertető közleményben ugyanakkor kiemelték, hogy az alkalmazott modellel több probléma is van, amelyek közül a legfontosabb, hogy "rendkívül kiterjedt hatáskörök" koncentrálódnak kevés érintett kezében, illetve hogy ez ellen "nincsenek hatékony fékek és ellensúlyok".

A közigazgatási felsőbíróság elnöke széles jogkörökkel rendelkezik nemcsak ezen testület, hanem más közigazgatási bíróságok és azok alkalmazottai felett is. Ezen jogkörök többsége önmagában nem lenne káros hatással az igazságszolgáltatás függetlenségére, de együttesen, és az igazságügyi miniszter széles jogköreit, illetve azt számításba véve, hogy az elnököt a parlament választja meg, már "kérdéseket vetnek fel" a szakértők szerint.

Aláhúzták: az igazságügyi miniszternek a bírák kinevezésére, előléptetésére és egyebekre vonatkozó széles jogkörei "kérdéseket vetnek fel a valódi jogorvoslati eljárások hiányával kapcsolatban."

Különösen problémás rendelkezés, hogy a kinevezésekben a végső döntést meghozó miniszter módosíthatja az Országos Közigazgatási Bírói Tanács személyi tanácsa által megállapított rangsort, és nincsenek megszabva feltételek vagy kritériumok, hogy milyen esetben. 

"Ebben a tekintetben hiányoznak a miniszter hatalmát korlátozó fékek és ellensúlyok" - vélekedtek.

A Velencei Bizottság ajánlásokat is megfogalmazott.

Többek között azt, hogy határozzák meg, a miniszter milyen kritériumok mentén változtathat a bírójelöltek rangsorán, és ehhez a személyi tanács egyetértésére is szükség legyen, valamint adjanak lehetőséget jogorvoslatra.

Legyen szigorúbb és precízebb azon feltételeknek a jogi ellenőrzése, amelyek alapján a tárcavezető sikertelennek nyilváníthatja a felvételi eljárásokat.
   
Fontos, hogy a közigazgatási törvényszékek elnökeinek kinevezésébe a személyi tanácsnak is legyen valódi beleszólása, és biztosítsanak jogorvoslati lehetőséget az érintettek számára.

Végezetül állapítsák meg annak módjait, hogy miként ellensúlyozhatók a felsőbírósági elnök előjogai azáltal, hogy az ügyekbe nagyobb beleszólást biztosítanak a bíráknak, a közigazgatási bírói tanácsoknak és/vagy az Országos Közigazgatási Bírói Tanácsnak, illetve legyen lehetőség jogorvoslatra bizonyos elnöki döntések esetén.

A részletes tájékoztatást és a többi ajánlást hétfőn fogják közzétenni.

A sajtóközleményben arról számoltak be, hogy a Velencei Bizottság véleményét Trócsányi László igazságügyi miniszter kérte ki, aki részt vett a testület pénteki ülésén.
   
Mint írták, a független alkotmányjogászokból álló szervezet méltányolja, hogy a magyar hatóságok néhány napja a jogszabályok módosítását javasolták, tekintettel a megküldött ajánlásokra és bírálatokra.

A jogász testület védi a külföldről pénzelés gyakorlatát

Az Európa Tanács tagállamainak lehetővé kell tenniük, hogy a szövetségek és civil szervezetek függetlenül működhessenek és külföldi finanszírozáshoz férjenek hozzá - jelentette ki az Európa Tanács (ET) égisze alatt működő Velencei Bizottság pénteken.

Az Európa Tanács alkotmányjogi szakértőkből álló testülete jelentésében kiemelte, a szövetségek és a civil szervezetek (NGO) független működésével és külföldi finanszírozásukkal kapcsolatban különösen Ukrajnában, Magyarországon és Oroszországban jelentkeztek kihívások a közelmúltban.
   
A szakértők elismerték, hogy a terrorizmus finanszírozásának és a pénzmosás megakadályozása érdekében szükséges a civil szervezetek átláthatósága, ugyanakkor mind a hazai, mind a külföldi finanszírozás biztosítását fontos feltételnek nevezték működésük és feladataik önállóan és független gyakorlásához.
   
A civil szervezetek működésének korlátozása csak akkor indokolt, ha valós veszélyt kívánnak elhárítani. A külföldi finanszírozás korlátozására irányuló intézkedésnek mindig esetinek és bizonyítékokon alapulónak kell lennie - húzták alá.
   
A jelentés szerint különbséget kell tenni a civil szerveztek finanszírozására vonatkozó jelentéstételi kötelezettség és a nyilvános közzétételi kötelezettség között. Míg az előbbi igen, utóbbi nem tekinthető a terrorizmus finanszírozása és a pénzmosás elleni küzdelem legitim céljának kielégítésére szolgáló intézkedésnek - mondták. A szakértők véleménye szerint azonban a nyilvánosságra hozatali kötelezettség kiszabható lobbitevékenységet folytató szervezetek pénzügyi forrásaira vonatkozóan, mindazonáltal a lobbitevékenységet egyértelműen meg kell határozni a jogszabályokban, és meg kell különböztetni a civil szervezetek rendes érdekképviseleti tevékenységétől.
   
Kiemelték, a külföldi finanszírozást érintő jogszabályokból eredő kötelezettségek megsértése esetén a kiszabott szankcióknak arányosnak kell lenniük. A jelentéstételi vagy közzétételi kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos szabálytalanságok nem minősülhetnek súlyos szabálysértésnek, amely indokolhatná az érintett civil szervezet feloszlatását vagy működésének korlátozását.
   
A civil szervezetek hátrányos megkülönböztetésének megakadályozása, külföldi, valamint hazai finanszírozásuk biztosítása, valamint független tevékenységükhöz való joguk megőrzése érdekében a Velencei Bizottság jelentésében egyebek mellett azt ajánlotta az Európa Tanács tagállamainak, hogy teremtsenek a civilek hatékony működését lehetővé tevő jogi környezetet. Elő kell segíteniük a finanszírozáshoz való szabad hozzáférésüket, beleértve a külföldről érkező finanszírozást is. Az anyagi forrásokra vonatkozó jelentéstételi kötelezettségeknek a terrorizmus finanszírozásának és a pénzmosás megakadályozásának céljait kell szolgálniuk, de az anyagi helyzetük nyilvánosságra hozatali kötelezettsége erre nem alkalmas.
   
A kormányoknak tartózkodniuk kell a külföldi finanszírozású civil szerveztek megbélyegzésétől, ellenük irányuló negatív kampányoktól és fellépésektől, amelyek bizalmatlanságot kelthetnek törvényes tevékenységükkel szemben. A civil szervezetek finanszírozására vonatkozó jogi rendelkezéseknek és az azokban foglalt korlátozásoknak világosnak és pontosnak kell lenniük, azokat úgy kell értelmezni és alkalmazni, hogy tevékenységüket hatékonyan gyakorolhassák - tették hozzá a jelentéstevők.

MTI
  • "...a gyanúsítottat agyonlőtték"
    Jött arra valaki, gyanúsnak találták, és lelőtték. Lehet, hogy háromgyerekes, a családjáról példamutatóan gondoskodó, kollégáival kedves agysebész volt az illető, de rosszkor jött rossz helyre: a rendőrök „gyanúsítottnak” minősítették, és ártalmatlanították.
  • Politikai stabilitás mint érték
    Az SZDSZ is megtorpedózta az 1996-os világkiállítást. A szélsőséges párt akkor bebizonyítatta, hogy komoly tényező az országban, nagy kárt tud okozni neki.
MTI Hírfelhasználó