Üres marad Kelenföld vasúti épülete
A MÁV-Start kiüríti a Kelenföldi pályaudvar felvételi épületét, melynek további sorsáról nincs döntés. Az Etele téren jelentős közlekedési és városképi változások várhatók, azonban a két villamos-végállomás — az 1-es és a 49-es — összevonása egyelőre meghiúsult.
2019. június 5. 11:15

A MÁV-Start a nyár folyamán leköltözteti az aluljáróba a Kelenföldi pályaudvar pénztárait – értesült lapunk. Jelenleg pénztárak, információs pont és kereskedelmi célú egységek üzemelnek a lepusztult állapotú, ám műemléki védettséget élvező indóházban.

Az 1861-ben létesült felvételi épületben legutóbb 1984-ben végeztek felújítást, a rekonstrukció ezért nemcsak szükséges, de az Etele tér városközponti fejlesztéseinek tükrében kívánatos is. Azonban úgy tűnik, ha ezt valaki elvégzi, az nem a vasúttársaság lesz: az utasok kiszolgálását a néhány éve megnyitott új aluljáróba telepítik, és kiürítik az épületet. További sorsáról, úgy tudjuk, még nem született döntés; lehetséges, hogy értékesítik.

Felújításra várva. Az 1861-ben elkészült indóház helyett a MÁV az aluljáróban folytatja az utasok kiszolgálását Fotó: MTI/Róka László

A tér multimodális közlekedési csomópont funkciója ezzel egyidejűleg tovább bővül, hiszen a tervek szerint jú­lius elején átadják az 1-es villamos meghosszabbított, Etele úti szakaszát és az új végállomást. Ezzel a téren két villamos-végállomások lesz, hiszen a 19-es és a 49-es járat a Vasút utca és a tér sarkán, az 1-esétől meglehetős távolságra fordul meg továbbra is.

Közlekedési szakértők ezt komoly hibának tartják, hiszen míg a metró, a vasútállomás, az 1-es villamos és az ­autóbusz-pályaudvar egy helyen van, addig a másik végállomás eléréséhez végig kell sétálni a téren.

Az ügyben kérdéssel fordultunk Újbuda önkormányzatához. Válaszuk szerint mivel a közösségi közlekedési hálózat fejlesztése a főváros területén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. feladatkörébe tartozik, a villamos-végállomások esetleges jövőbeni összevonásáról az önkormányzatnak jelenleg nincs információja.

Más forrásból úgy értesültünk, hogy készültek tervek, hogy a 19-es és a 49-es járatot új nyomvonalon vezessék, így a Somogyi Béla utcán haladhattak volna az 1-es végállomásáig, azonban ez az ott lakók parkolási lehetőségeit szűkítette volna. A vélhető lakossági tiltakozás miatt éppen a kerület állította le a fejlesztést – tájékoztattak iparági forrásaink.

További változást jelent az Etele téren, hogy az egykori 7-es gyorsbusz végállomása a régi pályaudvari épület előtt jórészt már használaton kívülre került. Ennek a sorsáról is kérdeztük a kerületi döntéshozókat. Azt válaszolták, hogy a tér a fővárosi önkormányzat tulajdonában van, ezért a terület rendezése fővárosi feladat.

Ugyanakkor Újbuda önkormányzata fontosnak tartja, hogy az autóbuszok által használt, ma teljes egészében burkolt terület gyalogos használatú városi köztérré alakuljon át, ahol jelentős mértékű lesz a növényzettel borított felület. Mint írták, egy korábbi szerződés alapján már elkészült a tájépítészeti terv az Etele tér átalakítására.

Az új dél-budai városközpont látványát alapvetően meghatározza a jelenleg is épülő és – miként a Futu­real-csoport lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderül – őszre szerkezetkész állapotba kerülő plázaépülete. A főbejárati homlokzatot Magyarország legnagyobb, 1200 négyzetméteres üvegfal szerkezete, valamint a homlokzaton térben kiugró és visszahúzott dobozszerkezetek formavilága határozza majd meg.

A multimodális közlekedési csomópont a következő években tovább bővül – tudtuk meg a fejlesztésekre rálátó forrásunktól. Az 1-es villamos végállomása a tervezett Galvani híd villamosvonalának is budai végállomása lesz majd.

A térről a Hadak vagy a Than Károly úton éri majd el az Andor, majd Galvani utcát a villamosvonal, a hídon áthaladva a pesti oldalon az Illatos úton jut el a Gyáli, majd Üllői úthoz. A dél-budai régió másik jelentős villamosfejlesztése nem kapcsolódik közvetlenül az Etele térhez, de a közelben halad majd.

A budai fonódó villamos újabb ága, amely a Gellért téren válik el a jelenlegi vonaltól, a Műegyetem rakparton halad tovább egészen a Kopaszi-gátig. Továbbvezetéséről is születtek tervek, a Budafoki úton egészen a Savoya parkig jár majd, ezzel igyekszik enyhíteni a közutakra nehezedő nyomást.

Ez a nyomás a következő években jelentősen nő majd nemcsak a Buda-Part fejlesztése következtében, hanem mert a Duna vonalával párhuzamosan, hosszú kilométereken át, a jelenlegi ipari zóna beépítésével a tervek szerint további irodák és lakások ezrei készülnek a következő években.

Magyar Nemzet
  • Két majom
    Az érdekes, hogy mindketten beleszóltak, mit beleszóltak, próbáltak beleavatkozni a magyar belpolitikába.
  • Hollywoodi csőcselék a demokrácia ellen
    Jót derülhetnénk rajta, de az emberiségellenes akcióban óriási a kockázat. Megszűnhet a demokrácia mint az egyik már-már utolsó rendező elv. Egy antihumánus propagandaközpont fölbérelte az agyonfizetett söpredéket, hogy hisztériázzanak a demokrácia ellen.
MTI Hírfelhasználó