A Hableány hullámsírjához érkezett a Clark Ádám úszódaru
A Clark Ádám úszódaru átért sikeresen mind a Margit, mind az Árpád híd alatt. Újraindult a forgalom a lezárt hidakon.
Utoljára frissítve: 2019. június 7. 17:36
2019. június 7. 15:32

Jasenszky Nándor, a TEK társadalomkapcsolati osztályvezetője a Margitszigeten tartott sajtótájékoztatóján közölte, hogy 15 óra körül a Clark Ádám úszódaru várhatóan a Hableány hullámsírjának a helyszínére érkezik. Továbbra is fennáll annak a veszélye, hogy a hajóroncs összetörik a kiemeléskor. Megtörténhet az is, hogy a kiemelés a jövő héten történik meg. A szlovák vízügy beavatkozott a Duna vízszintjének a csökkentésébe, hogy a hajódaru biztonságosan áthaladjon a budapesti hidak alatt.

A dunai hajóbaleset roncsának mentése miatt átmenetileg lezárják a Margit hidat és az Árpád hidat – közölte péntek délután a rendőrség az MTI-vel.

 

A Clark Ádám hajódaru a Margit híd alatt halad át 2019. június 7-én. MTI/Máthé ZoltánFotó: MTI/Máthé Zoltán

A Budapesti Rendőr-főkapitányság közleménye szerint a 14 órától elrendelt forgalomkorlátozás addig lesz érvényben, amíg a Clark Ádám úszódaru átmegy az Árpád híd és a Margit híd alatt.

A BRFK arra kéri a járművezetőket és az üzemeltetőket, hogy a megváltozott forgalmi rend szerint, fokozott figyelemmel vezessenek.

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

TEK: négy hevedert vezetnek át a Hablány alatt a kiemeléshez

A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez – jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten.

Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt.

Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert – mondta. A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával – mondta.

Közölte, hogy a hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik.

Szólt arról is, hogy még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.

Elmondta: Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken „lehozzák” a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg „megszoruljon” az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti.

Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés.

A Clark Ádám hajódaru hald az Árpád és Margit híd között 2019. június 7-én. MTI/Balogh Zoltán

Szijjártó: példaszerű a magyar és dél-koreai mentőcsapatok együttműködése

Példaszerűnek nevezte az elsüllyedt dunai kirándulóhajó kiemelésén dolgozó magyar és dél-koreai mentőcsapatok együttműködését Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI-hez eljuttatott pénteki közleményében.

A politikus a Globsec pozsonyi biztonságpolitikai fórum margóján találkozott ismét Kang Kjung Vha dél-koreai külügyminiszterrel, akit tájékoztatta a mentési és felderítési munkálatok állásáról.

Közölte: a hajóroncs kiemelésének előkészítése folyamatban van és a mentőcsapatok példaszerűen működnek együtt. A magyar miniszter biztosította partnerét arról, hogy átfogó és alapos vizsgálatot folytatnak a tragédia minden részletének feltárása és a bűnösök felelősségre vonása érdekében.

A dél-koreai külügyminiszter megköszönte a mentés és felderítés érdekében végzett munkát, és nagyrabecsüléséről biztosított mindenkit, aki részt vett és részt vesz a munkában.   

Kutyákkal is keresik az áldozatokat Dunaújvárosnál

Három motorcsónakból speciálisan kiképzett kutyákkal is keresik a múlt heti dunai hajóbaleset áldozatait Dunaújváros térségében - közölte a helyszínen tartott sajtótájékoztatóján az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Veszélyhelyzet-kezelési Főosztályának vezetője pénteken.

Jackovics Péter elmondta: a katasztrófavédelem a dunai hajóbaleset áldozatainak felkutatása érdekében újabb önkéntes egységeket vont be a munkába, olyan különlegesen kiképzett kutyákkal, amelyek a vízben is képesek megtalálni a holttesteket.

Pénteken a kutyás egységek Dunaújváros térségében a Duna mindkét partján húsz kilométer hosszan kutatják át a vízfelszínt három mentőcsónakkal és három kutyával.

A kutatásban a szolnoki Életjel Mentőcsoport és a Miskolci Speciális Felderítő- és Mentőcsoport kutyái mellett a Szegedi Vízimentő és Tűzoltó Szakszolgálat, a Folyami Katasztrófavédelem és Speciális Mentőegyesület tagjai, valamint dél-koreai szakemberek is részt vesznek. Emellett a Magyar Honvédség helikoptere és a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság egységei is kutatnak a térségben.

Speciálisan kiképzett személykereső kutya segítségével keresik a Hableány turistahajó május 29-én történt balesetének áldozatait Dunaújváros térségében 2019. június 7-én. MTI/Mohai Balázs

Jackovics Péter azt mondta, hogy a katasztrófavédelem a hajóbaleset idején azonnal a helyszínre vonult. Csaknem száz emberrel és huszonöt technikai eszközzel vettek részt az áldozatok kiemelésében, és kilencedik napja folyamatosan dolgoznak a hajószerencsétlenség áldozatainak felkutatásában - tette hozzá.

Budapest térségében a Szent Flórián Tűzoltóhajó, valamint Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság búvárszolgálata és hivatásos keresőkutyái is részt vesznek a kutatásban, és a hajószerencsétlenség helyszínén is dolgoznak önkéntes mentőbúváraik.

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. A rendőrség a police.hu oldalon azt írta: csütörtökön Budapesten a Szabadság híd közelében a hajó legénységének egyik magyar tagját, Érdnél pedig egy dél-koreai utas holttestét találták meg. A Duna teljes déli szakaszán továbbra is keresnek még nyolc dél-koreai és egy magyar embert.
   

IDE kattintva élőben követhetik az eseményeket.

MTI
  • Rebrov nem "A Nagy Edző"
    Rebrov nem „A Nagy Edző”. Ezt a vereség utáni erőlködő nyilatkozatai is érzékeltették. Nem ő lesz az, aki magyar klubsikert emel a jövő Európájában. De talán most regenerálódik, talán csapatot formál a következő mérkőzésekre.
  • Lebegtetés a Fenyő-gyilkosság ügyében
    Nem zárható ki, hogy újabb száztizenegy év elteljen, és valaki valahol cikket írjon, így kezdve: „Százharmincegy év telt el a Margit körút és a Margit utca sarkán elkövetett Fenyő-gyilkosság óta…”
MTI Hírfelhasználó