Új terminál készül Ferihegyen a fapadosok utasainak
Már zajlik Ferihegyen az új fapados­terminál építése — erősítette meg a Magyar Nemzet értesülését a Budapest Airport. A beruházás a tervek szerint az év végéig befejeződik, a könnyűszerkezetes épületben a 21. századi igényeknek megfelelő komfort várja az utasokat.
2019. szeptember 25. 10:29

Új épületszárnyat épít a Budapest Airport a diszkont-légitársaságok utasainak kiszolgálására a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – értesült lapunk építőipari forrásokból. Kérdésünkre a Budapest Airport (BA) megerősítette a hírt, ugyanakkor azt írták, hogy a fejlesztés részleteiről a későbbiekben adnak tájékoztatást.

Úgy tudjuk, hogy a korábban tervezett Ferihegy 2C terminál – tehát nem a jelenlegi bádogváros – helyén épülő egyszintes létesítmény alapozása már zajlik. Az épületszárnyat a jelenlegi B terminálon keresztül érik majd el az utasok.

 

A könnyűszerkezetes létesítményben a 21. századi igényeknek megfelelő komfortot alakítanak ki Fotó: Kurucz Árpád

A könnyűszerkezetes épületben a 21. századi igényeknek megfelelő komfort, azaz ülőhelyek, fűtés-hűtés, mosdók és élelmiszer-vásárlási lehetőség várja az utasokat, akik a terminál kapuin át a reptéri betonra lépnek majd, azonban nem lesz szükségük negyedórás sétára, mint most, mert autóbuszok viszik majd őket a repülőgépek közelébe.

A kormány már július végén bejelentette, hogy a reptérkezelő átépíti a diszkontjáratok be- és kiszállítására szolgáló bádogépületeket és a hozzájuk tartozó sétálós folyosórendszert. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter egy korábbi kormányinfón azt mondta, hogy 2020. január 1-jével rendeleti úton tiltják be a bádogterminál használatát, ha nem lesz változás.

Májusban volt öt éve, hogy megnyitották kapuikat a diszkont-légitársaságok utasait kiszolgáló bádogépületek Ferihegyen. A Budapest Airport szóhasználatában egyszerűsített beszállítókapunak nevezett eszközök közül a B oldalon lévőket már felszámolták, amikor megépült a 2B utasmóló. Az Európán belüli úti célokra repülő fapadosok utasai azonban azóta is a bádogtető alatt várakoznak.

Az egyszerűsített beszállítókapuk kezdetben fém utasterelő kerítést, valamint sörsátrakat jelentettek, amelyeket azután állítottak fel a reptér betonján, hogy a fapadosokat átköltöztették Ferihegy 1-ről. Mindez 2012 őszén, a Malév leállása után fél évvel történt.

A könnyűszerkezetes fémépületek, amelyekbe befúj a szél és az aljukban nagyobb esők után megáll a víz, valamivel komfortosabb megoldást jelentettek a korábbiaknál, azt azonban nem sokan gondolták, hogy fél évtized múlva még mindig együtt kell élni a bádog esőbeállókkal. A reptéren uralkodó állapotok miatt a kormány Fürjes Balázs államtitkár vezetésével 77 pontból álló követeléscsomagot fogalmazott meg, és egyértelművé tették, hogy az üzemeltető komoly szank­ciókra számíthat, ha gondatlan a saját tulajdonával.

Gulyás Gergely emlékeztetett, hogy a reptéri parkolóház építését a plázastop miatt állították le, de hozzátette: tűrhetetlen, hogy a helyszínre tervezett építkezés ellehetetlenítse a gyorsvasút kialakítását.

Azóta több változás történt a reptér-üzemeltetőnél, új kommunikációs igazgatót és új vezérigazgatót neveztek ki. Vélhetően ennek hatására gyorsult fel a bádogváros felszámolása. A korábbi vezetés fejlesztési terveiben a 225 milliárd forintos (700 millió eurós) 3-as terminál beruházás befejezését csak 2024-re ígérték, addig az európai repülőterek gyakorlatában szokatlan, kevéssé komfortos építményt üzemeltették volna.

A kormány jelezte: az üzemeltető szankciókra számíthat, ha gondatlanul bánik a tulajdonával Fotó: Kurucz Árpád

A légikikötőkben gyakori megoldás, hogy a drágább jegyeket áruló légitársaságok utasai a terminálok emeleti szintjéről, utashídon közvetlenül a repülőgép fedélzetére léphetnek, míg a diszkontok a reptér betonjához közeli, földszinti helyiségekben gyűjtik össze egy-egy járat utasait.

Ferihegyen hasonló körülmények uralkodtak addig, amíg az 1-es terminál szolgálta a diszkontjáratokat, a 2-es terminálon azonban nagyobb a fizikai távolság az épület és a fapadosok által használt parkolók között. A budapesti bádogterminál megépítését utólag a BA a légitársaságok költségtakarékosságával indokolta, míg a Wizz Air vezére, Váradi József a BA profitéhségével magyarázta a vitatott megoldást.

magyarnemzet.hu
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
  • Niedermüller nekiment az egyházaknak Erzsébetvárosban
    A VII. kerületi polgármester, Niedermüller Péter botrányt okozó nyilatkozata óta most tartottak először képviselőtestületi ülést az Erzsébetvárosban. Várható volt, hogy szóba kerül a polgármester nagy felháborodást keltő kijelentése a fehér, keresztény, heteroszexuálisokról, a DK-s kerületvezetés keresztény egyházak iránt viselt ellenszenve azonban tettekben is megmutatkozott.
  • Választás Szlovákiában: a magyar pártok összefogására van szükség
    Fontos kérdés, hogy a három politikai erő összefogásából álló Magyar Közösségi Összefogás bejut-e a parlamentbe. Szakértők szerint magyar párt nélkül nem alakult stabil kormány Szlovákiában.
  • Nem vár a végtelenségig a Fidesz az EPP válaszára
    Az Európai Néppárt tegnap még nem reagált az Orbán Viktor által jegyzett, a néppárt vezetőségének is eljuttatott memorandumra, ám a néppárt spanyol, olasz és francia tagpártjai szívesen vették a reformot sürgető szavakat.
MTI Hírfelhasználó