Erősíteni kell a nemzethez való kötődést a Z generáció tagjaiban
Tózsa István, a Corvinus Egyetem professzora szerint a hangsúlyt az alapvető nagy értékekre kellene fektetni, amelyek már több generáción keresztül időtállóak voltak. Tantárgya segítségével a magyar hagyományokra, irodalomra és a történelem fontosságára próbálja felhívni a fiatalok figyelmét.
2019. november 24. 15:47

Heves politikai csatározások zajlanak jelenleg Magyarországon – erről beszélt Tózsa István, a Corvinus Egyetem professzora a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorában. Véleménye szerint előtérbe kellene helyezni az emocionális intelligenciát az iskolai oktatásban. Akármennyire is nagy a tudásátrétegződés, a magyarságnak és a nemzethez való kötődésnek meg kell maradnia – emelte ki. Úgy véli, ha ez nincs meg, akkor a gazdasági, a nemzetközi és a társadalmi kapcsolatban könnyen alul találhatja magát Magyarország, mert nem lesz identitása.

Szerinte a hangsúlyt az alapvető nagy értékekre kellene fektetni, amelyek már több generáción keresztül időtállóak voltak. Ezeknek mindenképp be kellene kerülniük a fiatalok tudástárába is, és idővel sikerrel tudják majd használni.

Tózsa István a hungarikumok és nemzeti örökségtervezés elnevezésű tantárgyat tanítja a Corvinus Egyetemen. Célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a magyar nemzeti értékek menedzselésére, megőrzésére és hasznosítására a turizmus, a gazdaság, a külkereskedelem, a településmarketing és a közigazgatás területén is.

Alapvető hiányosságokra helyezi a hangsúlyt

A tantárgyat 2014 óta folyamatosan, minden szemeszterben oktatja, 2018-tól pedig már a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Közigazgatási Karán is választható tantárgy. Megjegyezte, nem arról van szó, hogy a makói hagymáról, a herendi porcelánról vagy Széchenyi István örökségéről tanuljanak a hallgatók, hanem alapvető hiányosságokra helyezi a hangsúlyt.

Elmondása szerint ugyanis az 1995 után született Z generáció tagjai nemcsak azt nem tudják, hol van Szentes vagy Gyula, de nem tudják, merre található Tokaj vagy Pannonhalma, és az olyan néprajzi tájegységekről, hogy Ormánság, Kalotaszeg vagy Göcsej, elképzelésük sincs.

A kulturális hiányosságok

Felmérést is készített a hallgatók körében, hogy felmérje a magyar identitásuk kognitív szintjét, és kiderült, hogy száz hallgató közül egy sem ismeri fel a Rákóczi- vagy a Klapka-induló dallamát. Nem ismerik a híres köztéri szobrainkat, festményeinket, műemléki épületeinket. Elmondta, olyan mértékben hiányzik a magyarságukra vonatkozó kulturális ismeretük, mintha sohasem jártak volna általános iskolába, vagy mintha sohasem tettek volna emelt szintű érettségit magyar irodalomból vagy történelemből.

Felméréseivel a politika figyelmét is szerette volna felhívni, amely a nemzetállamok erősítéséről és a nemzetben való gondolkodásról beszél, de a jövő értelmisége, a jelenlegi egyetemisták körében nem mutatkoznak meg ezek az értékek.

Azt ugyanakkor elmondta, hogy nem az államigazgatás és az egyetem felelőssége, hogy a hallgatók a nemzeti tantervben szereplő, az alap- és középfokú oktatásban elsajátított, nemzeti identitással kapcsolatos tudásanyagot elfelejtik. Szerinte sok múlik azon is, hogy a tanár hogyan adja át az ismereteket, mennyire tudja megkedveltetni a verseket, a történelmi tényeket.

A magyar nemzeti értékek népszerűsítése

Hozzátette, mivel a digitális fejlődés is nagy szerepet játszik napjaink oktatási rendszerében, ezért tantárgyát gyakorlati részekkel is igyekszik kiszínesíteni. Olyan feladatok is vannak, amelyben valamilyen mobilapplikáció, elsősorban játék segítségével próbálnak meg egy-egy magyar nemzeti értéket népszerűsíteni.

Úgy véli, a mobileszközök tanórai megjelenése, a közösségben való aktív mobilapplikációs tanulás és alkotás akkor tartja életben a nemzeti identitást, ha az ilyen foglalkozások tárgya a magyar irodalmat, történelmet és földrajzot, valamint a magyar hagyományokat az érzelmi intelligenciára alapozzák. Így nemcsak magyarnak fogják érezni magukat a fiatalok, de kreatívabbak is lesznek.

hirado.hu - Kossuth Rádió Vasárnapi Újság
  • A nyugat-európai liberálisok vallása a hungarofóbia
    Annyira nem bigottak, hogy ezért a vallásért Husz Jánosként a máglyára menjenek. Nem akarnak mártírok lenni, noha a mártír legyőzhetetlen ellenfél. Az ő vallásuk másról szól. Vallásuk másik fontos rítusa ugyanis: sorakozás a kasszánál.
  • Horror bohózat a párizsi ügyészségen
    Noha maguk a rendőrök sem mernek behatolni a város jó néhány területére, az ügyészség egy sokkal súlyosabb bűncselekménnyel foglalkozik: a német WDR köztelevízió 37 éves munkatársa szerint Giscard d'Estaing a párizsi irodájában rögzített interjú során háromszor is megérintette a fenekét.
  • Már épül a Magyar Zene Háza üvegfala
    Már épül a Magyar Zene Háza egyes szakaszokon 12 méter magas, vízszintes szerkezeti osztás nélküli, egybefüggő homlokzati üvegtáblákból álló homlokzati üvegfala, amely a maga nemében egész Európa legnagyobbja lesz.
  • Magyarország elsőként fogja megszüntetni a különleges jogrendet
    Magyarország sikeresen zárta le a koronavírus elleni védekezés első szakaszát, amelyet követően az uniós tagállamok között elsőként fogja megszüntetni a különleges jogrendet - jelentette ki Varga Judit igazságügyi miniszter az EUObserver című brüsszeli hírportálon csütörtökön megjelent írásában.
  • Gulyás: iskolaőrséget hoz létre a kormány
    Iskolaőrség létrehozásáról döntött a kormány - közölte a Miniszterelnökség vezetője csütörtöki online sajtótájékoztatóján, ahol arról is beszámolt: 2021. január 1. helyett 2021. július 1-jével tiltják be Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat.
MTI Hírfelhasználó