Eltérítik a Dunántúlon a kamionokat
Könnyebben haladhatnak át az országon a kamionok az osztrák és a román határ között, ha elkészül a Zalaegerszeg és Körmend közötti 28 kilométeres gyorsforgalmi út, amelynek tervezőjét most keresi az állami beruházó. Az átkötéssel a forgalom elkerülheti az M1-es és az M0-s autópályák túlterhelt szakaszait.
2020. január 4. 10:24

Többszörösére duzzadt az áthaladó forgalom az M1-es autópályán, amelynek korábban elmaradt felújítását jelenleg is végzi a Magyar Közút Zrt., és emiatt gyakran alakulnak ki torlódások a Budapestet Béccsel összekötő sztrádán. Különösen az út fővároshoz közeli szakaszain nagy a zsúfoltság, és hasonló a helyzet az M0-s déli szektorában is.

A közlekedési kormányzat láthatóan keresi a lehetőségeket az M1-es autópálya tehermentesítésére, és ennek a célnak rendelték alá az M86-os fejlesztését is. A útvonal a nyugati határszélen alapvetően észak–déli irányban halad, fejlesztése most Szombathelytől délre, Körmendig folytatódik, ennek az előkészítése már megkezdődött.

 

Mentesítik a túlzsúfolt autópálya-szakaszokat Fotó: Havran Zoltán

Ez az a pont, ahol az M1-esből Győrnél elváló M85/86-os és az M7-esből Holládnál kiágazó, jelenleg kivitelezés alatt álló M76-os Zalaegerszeget elkerülve, Körmend mellett találkozik. A Zalaegerszeg–Körmend szakasz, amelyhez a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. most keresi a tervezőt, 28 kilométeres és kétszer két sávon halad, a legmagasabb engedélyezett sebesség 110 kilométer óránként.

Az új nyomvonal – miként az uniós közbeszerzési értesítőből kiderül – Zalaegerszeg térségéből indul, és a jelenlegi 76-os főúttól északra halad. Vas megye határát átlépve keresztezi a Rába folyó völgyét, emiatt új hidat is építenek majd. Az út másik végpontja Körmend közelében a tervezett M86-os, valamint a 8-as és 86-os főutak által határolt csomópontnál lesz.

A viszonylag rövid gyorsforgalmi útszakasz jelentősége túlnő a beruházás méretén. A hazai gyorsforgalmi úthálózat sugaras szerkezetű, vagyis a fővárosból halad az országhatárok felé. A túlterhelt M1-es, valamint az időszakosan zsúfolt M7-es autópályák alapvetően kelet–nyugati ­irányúak. A két nagy forgalmú közlekedési folyosó között az M86–M76-os átkötés teremt majd négysávos kapcsolatot.

Mivel a hazánkon áthaladó közúti áruforgalom Ausztria és Románia között zajlik, a legtöbb kamion az ­M1-esen, az M0-son és az M5-ösön halad. Azok a teherszállítók, akiknek nincs feladatuk a magyar főváros környékén, rövidebb úton és kisebb zsúfoltság mellett haladhatnak végig az országon, ha elkészül majd a Körmend–Zalaegerszeg útszakasz.

Ausztriából Szombathely térségében belépve – ez akár Sopron is lehet, az M85-ös idén elkészül – Körmendtől Zalaegerszegen át az M7-esre juthatnak ki.

Az ­M8-as autó­pálya tervezett új szakasza a Balaton keleti sarkától, Enying térségéből halad majd Dunaújváros felé, a már megépült Duna-hídon éri el Kecskemét környezetében az ­M5-öst. Az M8-as tovább épül, és csatlakozik az ­M4-es sztrádához, amely ugyancsak eléri majd a magyar–román határt. Jelenleg azonban az M5-ös autó­pálya az, amely Szegedig, valamint az ­M43-as, amely Makóig, illetve az országhatárig biztosítja a négysávos gyorsforgalmi kapcsolatot.


 
magyarnemzet.hu
  • Fel kell venni a harcot a gravitáció ellen!
    A normalitás elleni háború légnyomást okozott magas poszton is.
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
MTI Hírfelhasználó