Duna-híd: építőket keresnek
Paksot és Kalocsát, illetve a Duna két partján futó főutakat köti össze majd az új közúti híd, amelynek a kivitelezésére most keres vállalkozót az állami beruházó. A NIF tervezőt keres a Szombathely és Kőszeg közötti négysávos úthoz is.
2020. január 11. 14:55

Budapesttől délre nem könnyű átkelni a Dunán gépkocsival. Az elmúlt húsz évben összesen két nagy műtárgy épült Közép-Európa legfontosabb vízi útja felett: Szekszárdnál, majd Dunaújvárosnál. Azonban annak, aki ma Paksról Kalocsára szeretne jutni, a dunaföldvári hídhoz 65, a szekszárdihoz 71 kilométert kell autóznia. Mivel pedig a bővítés előtt álló paksi atomerőműnek a jelenleginél sokkal több munkáskézre lesz szüksége, fontos, hogy a vonzáskörzetből jól megközelíthető legyen.

Ezt a célt szolgálja majd az 512. jelű országos közút Kalocsa, valamint a Duna másik partján futó M6-os autópálya közötti szakaszának a megtervezése és megépítése, amely magában foglal egy 1133 méter hosszú hidat is. Mindez kétszer egy sávos, óránként 90 kilométeres sebességű kapcsolatot létesít majd Paks és Kalocsa között. A kétoldali ártéri hídrészek acélból készülnek, a mederhíd pedig hibrid (beton és acél) szerkezetű lesz, így gyorsabban épülhet majd meg a műtárgy. Magán a hídon kívül többek között elkészítenek még 13,2 kilométernyi egybefüggő kétszer egy sávos új közutat, felújítanak 2,9 kilométernyi meglévő útszakaszt és három új körforgalmi csomópontot. A a Duna nyugati partján futó, észak-dél irányú 5124-es út Faluhelypusztánál keresztezi majd az említett 512-est, a szakasz Gerjent köti össze Pakssal. Itt összesen 11,2 kilométernyi, kétsávos új közút épül meg.

Rengeteg munkavállalónak kell majd Paksra utaznia, fontos az atomerőmű jó megközelíthetősége Fotó: Havran Zoltán

Ugyancsak a közeli hetekben, a múlt év végén jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben egy felhívás, amelyben a nyugati határszél egyik városához létesítenek gyorsforgalmi összeköttetést. A kiírás szerint Szombathely és Kőszeg között új gyorsforgalmi kapcsolat jöhet létre 18,7 kilométer hosszan, a fejlesztéshez jelenleg a tervezőt keresik. A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. beruházásában az új nyomvonal Szombathely északi elkerülőjéhez csatlakozik majd. A gyorsforgalmi a tervezett Söptei úti új külön szintű csomóponttól indulva kétszer két sávos, fizikai elválasztással rendelkező főútként északról kerüli el a szombathelyi repülőteret, majd Gyöngyösfalu, Lukácsháza, Kőszegfalva és Kőszeg településeket, így érve el a Kőszeg-Centrum csomópontot. A szombathelyi kezdőpont és Kőszeg-Centrum között négysávos, új nyomvonalú, egybefüggően 14 kilométer hosszú szakasz épül meg. A Kőszeg-Centrum csomópont és Kőszeg északi csomópontja között kétszer egy sávos, új nyomvonalú szakasz épül. A fejlesztés azért is fontos, mert Kőszegnél határátkelő van Ausztria felé.

Szombathely az M86-os révén 2016 óta része a gyorsforgalmi hálózatnak. További fejlesztése is napirenden van, tervezik a várost elkerülő félgyűrűt és a Körmendre vezető négysávos útszakaszt.

magyarnemzet.hu
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
MTI Hírfelhasználó