Szuperexpressz vinne Kolozsvárra
A Budapest-Kolozsvár nagy sebességű vasút 300 kilométeres hazai szakaszán akár egy óra alatt átszáguldanak majd a szerelvények, amennyiben megvalósul a közös magyar-román beruházás. A fejlesztés előkészítésére megvalósítási tanulmány készül, amelynek pályázati felhívása a közeli napokban jelent meg a közbeszerzési értesítőben.
2020. február 5. 17:49

Aki manapság vasúton kíván eljutni Erdélyország fővárosába, a Hargita IC fedélzetén 7 óra 28 perc alatt teheti meg az utat. Ha azonban megvalósul a Budapest–Kolozsvár vonal, akkor a magyar oldalon a 250-300 kilométeres szakaszt egy óra alatt letudja majd a szuperexpressz, és várha­tóan a mintegy 170 kilométeres erdélyi szakaszon is legfeljebb egy óráig tarthat majd az út. Vagyis a jelenlegi menetidő negyede is elég lesz majd a két város közötti utazásra.

Mindez az uniós közbeszerzési értesítő felhívásából derül ki. A leendő kivitelező feladata a Budapestet Kolozsvárral összekötő nagy sebességű vasút országhatárig történő kiépítésére vonatkozó, költség-haszon elemzést is tartalmazó részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, össz­hangban a korábbi kormányhatározattal.

Kiemelt figyelmet kell fordítani a helyzetfeltárásra, a keresletelemzésre, forgalmi modell készítésére, a többszintű változatelemzésre, a kiválasztott változat vázlattervszintű kidolgozására, költségbecslésére, érzékenységvizsgálatra, kockázatelemzésre. A környezetvédelmi elemzés ideje alatt kell meghatározni a szükséges környezetvédelmi engedélyezési eljárást.

A nagy sebességű vasútvonal építésekor jelentős szintkülönbségeket kell majd áthidalni, ami megdrágíthatja a beruházást a romániai szakaszon Fotó: 123RF

Maga a vasúti pálya magyarországi szakasza vonalvezetéstől függően 250-300 kilométer hosszú, óránként 250-300-350 kilométeres sebességre tervezett, amelyen évente legalább ötszázezer utast lehet szállítani. Kikötés, hogy két, legalább hetvenezer lakosú nagyváros közösségi közlekedési rendszerébe csatlakozzon a vasútvonal intermodális csomóponton keresztül.

Nagyobb folyók, folyamok – a Tisza, a Körösök –, valamint nagy forgalmú közutak keresztezésénél, városi környezetben, nehéz domborzati viszonyok között műtárgyakat, hidakat, alagutakat kell tervezni. A szerződés teljesítése idején legalább két folyami hídra, illetve két közúti keresztezésre lehet számítani az elemzések alatt. A tervezésnél figyelembe kell venni, hogy a hagyományostól eltérő, speciális, nagyobb teljesítményű, sebességű, kapacitású járműveket kell használni.

A tervezőnek a hazai szakaszra vonatkozóan a kiválasztott változat pályageometriai tanulmánytervszintű kidolgozása lesz a feladata, közel 250-300 kilométer hosszú, egybefüggő vasúti pályára vonatkozóan, a meglévő vasúti vonalak részbeni felhasználásával. Emellett a nyertes ajánlattevő felelőssége a rendszeres egyeztetések megtartása és kapcsolattartás hazánk és Románia képviselőivel, illetékes szerveivel, szervezeteivel, hatóságaival, valamint a szerződés teljesítéséhez szükséges kapcsolattartókkal.

A nagy sebességű vasútvonal építésekor problémát jelenthet, hogy a Nagyvárad–Kolozsvár szakaszon jelentős szintkülönbségeket kell figyelembe venni, ezek olyan műszaki megoldásokat követelnek, amik megdrágíthatják a beruházás romániai szakaszát.

magyarnemzet.hu
  • Fel kell venni a harcot a gravitáció ellen!
    A normalitás elleni háború légnyomást okozott magas poszton is.
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
MTI Hírfelhasználó