II. Harcos pillanatok...
Fidesz: Milyen járványügyi kockázatot jelent Európa számára az illegális migráció?Jobbik: A kiskunhalasiak és környékbeliek válaszokat várnak a most bejelentett járványkórház megépülésével kapcsolatban. MSZP: Mi lesz most? LMP: Kérdések a veszélyhelyzettel kapcsolatban. Párbeszéd: Mi folyik itt?
2020. március 22. 18:48

MOTTÓ: Csupa szín, csupa legenda!  Mert hiába bölcs dolog előrenézni, ha nehéz messzebbre tekinteni, mint ameddig ellátni. Megbecsülni, s ha kell dicsérni mások kiválóságát pedig fölöttébb nem könnyű. Kiváltképp a parlamentben!

A mentelmi jog birtokában látványosan dúlt a szólásszabadság. A jó hír elillant, a rossz nem távozott! Köptek sarat és minden mást. Minél inkább ütötték a vasat, annál inkább szikrázott! Az azonnali kérdések zöme költőnek is mondható volt, szerepelt már bennük az „ítélet” is.Rákattintva, szerényen stilizálva, a szolidabb zajokat, tapsokat is jelezve, olvashatók az Országgyűlés márciusi 16.-i napját színesítő azonnali kérdések és válaszok. – Kellemes találkozást!

 

Milyen járványügyi kockázatot jelent Európa számára az illegális migráció?

DUNAI MÓNIKA, (Fidesz): - Államtitkár Úr! Sajnos kijelenthetjük, hogy nemcsak hazánk, hanem az egész világ minden idők egyik legnagyobb kihívása előtt áll, aminek még messze nem járunk a végén. Most, a világjárvány idején figyelemre, fegyelemre és összefogásra van szükség. Mindannyian tudjuk, hogy egy világjárvány egyik legalattomosabb jellemzője, hogy senki sem tudhatja a másikról, ki hordozza a vírust, hiszen az képes akár másfél-két hétig is tünetmentesen lappangani szervezetünkben. Így van ez azon egészségügyi szempontból fejletlenebb országokban is, ahonnan illegális bevándorlók százezrei érkeznek folyamatosan Európa irányába. Ott nemcsak az egészségügyi állapotok, de adott esetben a tájékoztatás és a szervezettség szintje is messze elmarad a magyartól és az európaitól. Mint tudjuk, ma Irán lehet a koronavírus-járvány egyik gócpontja, ahol tömegek fertőződnek meg, és sajnos magas a halálozások száma is. Ezen irányból már eddig is illegális migránsok százezrei érkeztek Európába vagy annak határára. Ki kell mondanunk, hogy magas egészségbiztonsági kockázatot is magában foglal az, ha Európa ezen veszélyekkel teli időszakban sem szab határt az illegális migrációnak.

- Államtitkár Úr! Ezekben a nehéz időkben is mindent el kell kövessünk határaink védelme érdekében. Komolyan felmerül a kérdés: vajon milyen járványügyi kockázatot jelent Európa számára az illegális migráció? (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

MENCZER TAMÁS, (Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára): - Képviselő Asszony! A világ összes gondját megoldani nem tudjuk, a magyar kormány elsősorban természetesen a magyar emberekért felelős. A bevándorlás, a migráció, illetőleg a vírus kapcsolatáról eddig azt tudtuk, hogy a bevándorlás biztonsági kockázatot jelen. Erre sajnos volt számos példa: sok halálos áldozat, több mint ezer sérült és nagyjából 30 nagy terrortámadás történt az elmúlt években. Most azonban már azt is tudjuk, hogy a bevándorlás nem csak biztonsági, hanem az egészségmegőrzés szempontjából is kockázatot jelent.

- Két folyamatot látunk egyszerre: egyrészt a világon terjed a koronavírus, másrészt a helyzet súlyosbodott Szíriában, Törökországban és a török-görög határon is. Természetesen senki nem tudja azt, hogy az illegális bevándorlók között kik vannak, ez sajnos bebizonyosodott már a terrortámadásoknál is, és így azt sem tudjuk, hogy honnan jöttek, mely országokon haladtak keresztül, és azt sem tudjuk, hogy az egészségi állapotuk milyen. Ha átengedik őket a görögök, a határvédelmet feladják, vagy a határvédelmi falat a bevándorlók áttörik, és el tudnak indulni Európa belseje felé, az felmérhetetlen és beláthatatlan egészségügyi kockázatot is jelent a biztonsági kockázat mellett. (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

DUNAI MÓNIKA: - Államtitkár Úr! A Fidesz képviselőcsoportja kezdettől fogva hangsúlyozza, hogy az illegális migráció kérdésében nemcsak hatalmas fokú biztonsági, hanem egészségügyi kockázata is van. Most ez hatványozottan és összehasonlíthatatlanul nagyobb nagyságrendekben sajnos bekövetkezik, bekövetkezni látszik. Kérem, hogy tegyen meg mindent annak érdekében a Külgazdasági és Külügyminisztérium, hogy az Európai Unió, Európa többi országa is ezt belássa. Ennek már látjuk a jeleit, de azt nem, hogy a szavak mögött majd milyen tettek fognak érvényesülni. Az emberi élet a legfontosabb, és bízunk abban, hogy a mi szavaink, a miniszterelnök úr szavai és a kormány szavai most végre meghallgatásra találnak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

***

MENCZER TAMÁS: - Képviselő asszonnyal teljesen egyetértve szeretném arra is felhívni a figyelmet, hogy különböző jelentések alapján arról van tudomásunk, hogy van itt azért még egy nagy probléma. Jelesül az, hogy egyes szervezetek pontosan az egészségügyi kockázatra hivatkozva görögországi táborokból evakuálni akarják a migránsokat. Be akarják őket hozni a görög szigetekről Görögország belsejébe, ahonnan aztán értelemszerűen már tovább tudnak indulni Európa más részei felé, így Magyarország felé is. Tehát azt szeretném hangsúlyozni, hogy látunk olyan törekvéseket, amelyek arra irányulnak, hogy ezeket az egészségügyi kockázatot is hordozó embereket elindítsák Európa belseje felé, - ez elfogadhatatlan! Természetesen őket sem szabad magukra hagyni, de biztos, hogy nem az a megoldás, hogy a bajt ráhozzák Európa belsejére! (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

A kiskunhalasiak és környékbeliek válaszokat várnak a most bejelentett járványkórház megépülésével kapcsolatban.

FARKAS GERGELY, (Jobbik): - Államtitkár Úr! A tegnapi napon az operatív törzs sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy Kiskunhalason, választókerületem körzetében, központjában egy úgynevezett járványkórház fog épülni. A Jobbik részéről itt a kialakult koronavírusos helyzetre elmondtuk, hogy nemcsak a szakmai lépések megtétele, hanem a tájékoztatás is kiemelkedően fontos. Úgy érezzük, nemcsak mi, hanem a visszajelzések alapján több ezer kiskunhalasi és környékbeli ember is, hogy ebben az esetben sem a tegnapi napon, sem a ma délelőtti sajtótájékoztatón nem volt teljes körű a tájékoztatás, pedig nagyon jól tudjuk, hogy ilyen helyzetben minden óra, minden perc, ami bizonytalanságban tartja az embereket, növeli az aggodalmukat, a bizonytalanságukat. Ezért is nagyon fontos lenne néhány dolgot tisztázni, és ennek érdekében szeretnék én feltenni néhány kérdést, bízván abban, hogy megnyugtató választ fogunk ezekre kapni.

- Államtitkár Úr! Mi alapján választották ki a kiskunhalasi helyszínt? Tudom jól, hogy Bács-Kiskun megyében a halasi kórház van kijelölve járványügyi kórházként, de biztos-e az, hogy az ország szempontjából egy periférián lévő település a legjobb választás? Nem lett volna-e logikusabb Budapesten helyet találni, ez ország központja, és a fertőzések nagy többsége is oda kötődik. Kérdés még: honnan érkezik Kiskunhalasra az egészségügyi személyzet? Már csak azért is kérdés ez, mert ha valahonnan érkezik, az máshonnan hiányozni fog.

- Államtitkár Úr! Több száz kórházban dolgozó és beteg érdeklődik: maradnak-e a halasi kórházban. Ha maradnak, akkor mi alapján fognak megoszlani a kezelések, és mi garantálja a kórház fertőzésmentességét? Kérdés még, hogy országos illetékességű lesz-e a kórház, vagy inkább csak a környező megyékből szállítanak majd ide betegeket, fertőzéssel gyanúsítottakat. És talán, ami a legjobban érinti a kiskunhalasiakat: hogyan veszik elejét, hogy az ott dolgozók és a betegek által ne erősödjön az eddigi fertőzésmentes környéken a járvány veszélye. Milyen megnyugtató óvintézkedéseket tud mondani a kiskunhalasiak számára, amelyek garantálják, hogy az ott dolgozók ne terjesszék az eddig fertőzésmentes településen és környékén a járványt? (Taps a Jobbik soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN, (agrárminiszter): - Képviselőtársam!Tegnap született döntés arról, annak ismeretében, hogy a vírusjárvány és maga a fertőzés az egyéni fertőzésekből a csoportos fertőzési stádiumba fog átlépni gyakorlatilag egy hónapon belül, ezért erre megfelelő választ kell adni. A döntés a helyet, a helyszínt érintette, a hogyan, mikor, miként, az ezután fog következni. És ahogy a tegnapi első döntésről is megkapták a helyes és a hiteles információt, úgy a következő lépésekről is természetszerűen megkapják. Lehetőség van arra, hogy állami területen, állami beruházásként nagyon gyorsan fölhúzzák ezt a konténerkórházat, hiszen ezt megépíteni, működtetni kell, de ez a következő döntések sorozata.

- Képviselőtársam! Egyet tudok önnek mondani: nem úgy történik mindez, ami a kiskunhalasi polgárokra veszélyhelyzetet teremtett volna. Minden eshetőséget az operatív törzs megvizsgált, a helyszín alkalmas, ezért fog ott megvalósulni. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

***

FARKAS GERGELY: - Miniszter Úr! Köszönöm a válaszának a végén lévő megnyugtató szavakat. Szerintem a kiskunhalasiakat leginkább ez érdekli, hogy az ott dolgozókat hogy tudják elszeparálni, mert azért mégse elvárható, hogy majd bemennek dolgozni, s nem jöhetnek ki. Arra sem kaptunk magyarázatot, hogy miért pont Kiskunhalasra esett a választás? Ez a döntés már megtörtént, a kiskunhalasi kórházzal milyen viszonyt fog ápolni ez az új járványkórház? Én bízom benne, hogy ezekre még tudok választ kapni, arra kérem önöket, hogy a kiskunhalasiak és a környékbeliek érdekében tegyék meg a tájékoztatást. Higgyék el, önöknek is jó, ha az emberek nem aggódnak feleslegesen, hanem megnyugtatóan tudnak ehhez a helyzethez állni. (Taps a Jobbik soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN: - Képviselő Úr! Az teljesen természetes, hogy kérdések merülnek föl. Joggal. Minden ott élő kérdezheti, amikor új intézmény készül a településükön, vagy annak közelében, akkor az hogy fog működni, jelent-e rá veszélyt vagy sem? Azt kell mondjam önnek: tudjuk nagyon jól, hogy a vírus természeténél fogva egy hónap múlva már dübörögni fog a csoportos fertőzés, és az, hogy kellő karantént tudjunk fölállítani, ahhoz hely kell. Budapest környékén nem volt más lehetőség, az országban prompt, azonnali megoldásként, ahol ezt föl lehet építeni. Ennek megvan a maga technológiája, a szakemberek ezt tudják, hiszen a világ más részein is épül ilyen. Kiskunhalason találtunk olyan állami területet, ahol az azonnali kivitelezés megtörténhet, a járvány megelőzését és a karantént tudja szolgálni. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Mi lesz most?

HARANGOZÓ TAMÁS, (MSZP): - Miniszter Úr! Az MSZP nevében is szeretnénk részvétet nyilvánítani az első elhunyt családjának. Az ő esete is határozottan rámutat arra, hogy az a protokoll, amit ma a kormánynak, illetve az egészségügynek a tesztekkel végeznie kell, nem jó.Egyszerűen józan paraszti ésszel, a másik koronavírusos esetből is tudjuk, hogy kétszer lázasan elment a háziorvoshoz, majd hazaküldték. Harmadszorra mentővel vitték be a kórházba, és csak akkor tesztelték le. Vajon a kettő között hány emberrel találkozhatott, és hány fölösleges fertőzést továbbított akarata és szándéka ellenére? Ugye, tudjuk, hogy azóta tucatjával kellett orvost karanténba zárni Budapest több kórházában, mert kiderült, hogy napokon keresztül koronavírusos embereket légúti megbetegedéssel, lázasan kezeltek úgy, hogy nem tesztelték le a betegeket.

- Miniszter Úr! Engem nem érdekel, hogy mennyibe kerül egy teszt, senkit nem érdekel, tessék megoldani, tessék a protokollt megváltoztatni, vagy mondják azt, hogy nem tudják ezt a dolgot megoldani! Az, ami ma itt elhangzott, hogy több ezer tesztre van lehetőség, az nagyon-nagyon kevés válasznak miniszter úr! Engem az érdekelne, hogy naponta hány ember tesztjét tudják ma a jelenlegi megoldással Magyarországon megvizsgálni? Ha ez annyi, amiről tudunk, ami maximum 100-200 között van, akkor milyen intézkedéseket kívánnak tenni, hogy ezt radikálisan megnöveljék? Tett-e valamit a kormány azzal kapcsolatban, hogy villámgyorsan be tudja vezetni azokat a gyorsteszteket, amelyek legalább az elkülönítés tekintetében előrelépést jelentenek? Utolsó kérdésem: a 24 óra letelt, Pintér miniszter úr tesztjével kapcsolatban mikor várhat a közvélemény valamilyen „igen” vagy „nem” választ? (Taps az MSZP soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN, (agrárminiszter): - Képviselőtársam! Valóban, az a sajnálatos haláleset is, amely bekövetkezett, kellő felelősségre kell hogy intsen bennünket, és erőt kell hogy adjon ahhoz, hogy mindennap új és új erővel és lendülettel tudjunk ebbe a küzdelembe belemenni. Azt kell mondjam önnek, hogy nem anyagi akadálya van, hogy van-e elég teszt, vagy nincs elég teszt, beszerzési kérdés is, mert külön kell tárgyalni arról, hogy Németország engedje ki azokat a védőfelszereléseket, amelyeket ott magánál tartott, tehát egyáltalán nem arról szól, hogy a magyar kormány hajlandó-e áldozni, vagy sem.

- Képviselőtársam! Az emberi élet pénzben nem mérhető, és higgye el, ha valaki megmondja, mi mennyibe kerül, ennek csak anyagi oka van, anyagi ára van. És amikor azt mondja a protokoll, hogy egyik nap ilyen, a másik nap olyan járatlan úton haladunk amelyen a minden nap tapasztalatai segítik azt, hogy merre is tudjunk továbbmenni. Nyilván, a lehetőségnek és a valóságnak mindig közelítenie kell egymáshoz, hogy a megfelelő ellátásbiztonság megtörténhessen! (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

HARANGOZÓ TAMÁS: - Miniszter Úr! Szép szavak voltak, és látom, hogy őszintén is mondta, de sajnos konkrétan semmire nem válaszolt, egyetlenegy kérdésre sem. Akkor legalább arra hadd kérjem meg, hogy képviselje már a kormányban azt, hogy ezen a területen legyen előrelépés! Még egyszer mondom: a mi mai információink szerint valószínűleg 100-200 közötti tesztet tud ma a rendszer Magyarországon megvizsgálni; ha ez így van, az nem elfogadható! 1436 tesztet végeztek el Magyarországon, amióta a járvány kitört, ez a szomszédos Ausztriában ma reggelre több mint 8 ezer. És nem számmisztikáról beszélünk, hanem arról, hogy hogyan tudjuk megfékezni, hogy emberek fertőzötten további embereket fertőzzenek, - ennek egy eszköze a teszt, nem gyógyít, de jelez.

- Miniszter Úr!  Nem válaszolt Pintér úr állapotával kapcsolatban sem. Arra is kérem, hogy az önkéntes felajánlások tekintetében vizsgálja meg a kormány azon adójogszabályokat, amelyek szerint például ha a cégek a munkavállalóknak vagy bárkinek ajándékozni kívánnának akár vitamint, akár felszereléseket, amit szja és további adóterhek terhelik, ezt legalább a veszélyhelyzet alatt töröljék el! (Taps az MSZP soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN: - Képviselő Úr! A kérdése rávilágított arra, amiért nem válaszoltam a miniszter úr állapotára nézve: mindnyájan az operatív törzs tájékoztatásából fogunk információkhoz jutni, és erre biztatok mindenkit. Annyi szóbeszéd, annyi okoskodás, összeesküvés-elmélet és a Jóisten tudja, mi nem zajlik még az internetes világban, a virtuális világban, ezért is fogalmaztam úgy, hogy a kimondott szónak óriási ereje van. A kimondott szó nagyon veszélyes tud lenni, mert embereket olyan tevékenységre ösztönöz, amelynek aztán súlyos következménye van.

- Képviselő Úr! Tudja, engem nagyon ledöbbentett az a tapasztalat - mert agrárminiszter vagyok, ezt muszáj elmondanom -, hogy senkit nem érdekelt, hogy lesz-e elég élelmiszer és ennek érdekében milyen intézkedéseket hozunk? Ezek nekem mind-mind végtelenül fontosak ahhoz, hogy kellő biztonság legyen, és azt kell mondjam önnek, hogy mindaz a vizsgálati mód, módszer nem lehet kérdéses amely az emberek ennek érdekében történik; amennyire szükség van, annyi lesz! Az adóval kapcsolatban pedig köszönöm a felvetését, megfontolandó, nagyon jó kezdeményezés, ilyen és hasonló kezdeményezéseket mindnyájan örömmel és nagy tisztelettel fogadunk. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Kérdések a veszélyhelyzettel kapcsolatban.

UNGÁR PÉTER, (LMP): - Miniszter úr, egyetértésben azzal, hogy alapvetően nagyon nagy az egyéni felelősség a jelenlegi járványhelyzetben. Együtt kell működnie minden hatósági és kormányhatározattal szinte mindenkinek ahhoz, hogy ezt valamennyire meg tudjuk fékezni, de fel kell készülni azokra az eshetőségekre is, ha valakik ezt szántszándékkal nem teszik meg. Tudom, hogy nem lehet versenyt hirdetni az országok között, de ha vannak máshol jó praktikák, azt igenis át lehet venni. Ezért azt kérdezném: Izraelből át fogjuk-e venni azt a módszert, hogy akik hatósági házi karanténban vannak, azokat a nemzetbiztonsági szakszolgálat beépített elektronikai jelzőrendszerrel figyeli, ellenőrzi, hogy nem hagyják-e el otthonukat?  

- Miniszter Úr! Nagyon sok önkormányzat jelezte, hogy rengeteg pluszköltséget kell vállalniuk. Van olyan önkormányzat, amely vállalta, hogy gyógyszerkiszállítást fog megszervezni a 65 év feletti krónikus beteg állampolgároknak, és van olyan önkormányzat is, a II. kerület például, amely azt mondta, hogy a vállalkozásokat terhelő adó, illetve a kommunális adó fizetési határidejét kitolja májusig. Ezek értelemszerűen pluszköltségként jelennek meg az önkormányzatok büdzséjében. Ezért is kérdezem: számíthatnak-e az önkormányzatok a kormány segítségére, amikor ezeket a pluszköltéseket elő kell teremteniük? (Taps az LMP padsoraiból.)

***

NAGY ISTVÁN, (agrárminiszter): - Képviselőtársam! Valóban nagy a felelősség minden egyes kormányzati szerven, a vele együttműködő hivatalokkal együtt. Személy szerint mindnyájunkon nagy a felelősség a tekintetben, hogy hogyan tartjuk be azokat az előírásokat, amelyeket az érdekünkben hoznak. Láttuk a rossz olasz példát, amely nagyban segítette a járvány feldúsulását, elterjedését. Azt kell mondanom, hogy tanulni kell a hibákból, és jó gyakorlatokat kell átvenni. Az, hogy az izraeli példát át fogjuk-e venni, nem tudom. Azért vannak a szakemberek, hogy ezt eldöntsék, megvizsgálják, hogy alkalmas-e a magyar technológiai rendszer arra, hogy ezt végre lehessen hajtani. Azt viszont tudom, hogy a magyar rend őrei a karantén alá vont személyeket ellenőrzik. Példa is volt már rá, hogy bekísérték az urat, és nyilván súlyos büntetés is vár rá azért, mert elhagyta a karantént, közveszély okozása miatt ilyen helyzetet nem lehet előidézni. Ez a rossz példa kell hogy okulásul szolgáljon arra, hogy valóban komolyan kell betartani mindazokat az óvintézkedéseket, amelyeket a magyar kormány hoz.

- Képviselőtársam! Az önkormányzati pluszköltségek különböző vállalásival kapcsolatosan egyelőre ott tartunk, hogyan tudunk segítségére lenni egymásnak, hogyan tudunk vigyázni egymásra, az elszámolás majd utána következik. Addigra biztos, hogy a módja, lehetősége és a döntések is megszületnek arra, hogy az ilyen kérdéseket hogyan és miként tudjuk eldönteni.

***

UNGÁR PÉTER: - Miniszter úr. Az izraeli példával kapcsolatos javaslatomat holnap a Nemzetbiztonsági bizottság zárt ülésén meg fogom tenni a szakszolgálatoknak. Gondolom, ez az a szakmai fórum, amit miniszter úr is javasolna jelen esetben. A pluszköltségekkel kapcsolatban pedig azt tudom mondani: minden önkormányzat tegyen meg mindent, amit tud jelen helyzetben. Bátorítást jelent, hogy pluszköltségeket vállalhatnak, akár úgy is, ha ez jelentősen meg fogja haladni a jelenlegi gazdasági teljesítőképességüket. A gyógyszerkiszállítás tud talán az lenni, illetve még az ételkiszállítás, ami tud segíteni abban, hogy az egészségügyi, illetve szociális ellátórendszer ne terhelődjön túl, akármi történik a következő időben. Remélem, hogy ezt miniszter úr, illetve a kormány is fogja tolmácsolni az önkormányzati vezetők felé! (Taps az LMP padsoraiból.)

***

NAGY ISTVÁN: - Képviselő Úr! Az önkormányzati felelősségvállalás kapcsán azt kell mondanom önnek, hogy azokat a kapacitásokat kell és kötelező is ilyenkor kihasználni, amelyek rendelkezésre állnak. A gyógyszerkiszállítás nem jelenthet olyan eszeveszett költséget, amelyet nem lehet majd egy költségvetési átcsoportosítással megoldani. Gyakorlatilag amire én várok és számítok - és ezt teljesen őszintén mondom -, az az, hogy vészhelyzetben a lakossági önkéntes felajánlások és feladatvállalások száma is megnövekszik. Most kell hogy felébredjenek azok a szándékok, azok a tettek, amelyek az embereket jó cselekedetekre sarkallják, és a kiszállítások, a bevásárlások, az egymás segítése, az odafigyelés a „vigyázzunk egymásra” keretében most megtudnak valósulni. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Mi folyik itt?

TORDAI BENCE, (Párbeszéd): - Miniszter Úr! A koronavírus elleni sikeres védekezés egyik kulcsa a politikai vezetésbe vetett bizalom, amelyet nem lenne szabad elherdálni. Mi próbáljuk ezt a bizalmat megőrizni, fenntartani, de nem könnyű. Nem könnyű, amikor Orbán Viktor azt mondja, hogy „a tanárokat fizetés nélküli szabadságra kell elküldeni, ha nem lesz tanítás.” Vagy nem könnyű ezt a bizalmat fenntartani, amikor őszinteség helyett arroganciával palástolt hazugságokat válaszolnak az újságíróknak. Nem könnyű a bizalmat fenntartani akkor sem, amikor valótlanságokat hallunk az egészségügyi dolgozók számára elérhető védőeszközökről és őszinteség helyett a Magyar Orvosi Kamarát támadja a minisztérium. Nem könnyű a bizalmat fenntartani, amikor széles körű tesztelés helyett a Csernobil-effektust látjuk megvalósulni a gyakorlatban, amikor teljesen alkalmatlan mérések után az eredményeket kommentálva azt mondják, hogy „nem jó, de nem tragikus”.  

- Miniszter Úr! Kevés a mérés, ezért kevés a fertőzött! Tudjuk a modellekből, hogy egy halálesetre nagyjából nyolcszáz ténylegesen megfertőzött ember jut, ehhez képest hallunk harmincas számokat. Nem tesz jót a bizalomnak, amikor nem működő megoldásokat kommunikálnak magabiztosan, például a külföldről érkezők karanténba zárásának megvalósulásáról vagy az egészségügyi ellenőrzésről, a lázmérésről a határokon, ami állítólag mindenkire kiterjed, aztán kiderült, hogy közel sincs így. A kérdésem miniszter úrhoz: várhatunk-e változást a kormány kommunikációjában, és a továbbiakban rá fog-e szolgálni a veszélyhelyzetben nélkülözhetetlen bizalomra a kormány? (Taps az ellenzék soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN, (agrárminiszter): - Képviselőtársam! Valóban: a bizalom nagyon-nagyon fontos! Itt van a nyakunkon egy veszély, egy nagyon komoly kihívás, amely emberéleteket veszélyeztet, ezért nagyon-nagyon fontos az, hogy mit, hogyan, mikor és miként mondunk. Tehát aki mondja, az hitelesnek tűnjön; aki mondja, az igazat mondjon; aki mondja, az úgy mondja, hogy aki hallgatja, az elhiggye, és megnyugodjon. És itt jön a felelőssége mindnyájunknak egyetemlegesen! A politikát és a politikai haszonszerzés lehetőségét, amennyire csak lehet, próbáljuk háttérbe tolni, és tudjuk azt mondani, hogy közös felelősségvállalással kell vállt vállvetve küzdenünk azért, hogy ezt a kihívást le tudjuk győzni. Ez olyan felelősség mindnyájunk számára, amellyel tartozunk egymásnak, mert az élet egyszeri és megismételhetetlen. Olyan úton járunk, amin nem jártunk még, ezért egyik nap lehet, hogy nem jó felé indulunk el, de akkor azt kell mondani, hogy igen, ezt lezártuk, és el kell indulnunk a másik felé, és kell hogy jöjjenek velünk az emberek, és tudják azt, hogy értük, az ő érdekükben cselekszünk. (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

TORDAI BENCE: - Köszönöm miniszter úr, ezt a hozzáállást és ezeket a bölcs gondolatokat. Bárcsak minden kormánytag így járna el! A jó szándékot nyilvánvalóan nem vitatjuk el egymástól. Nagyra értékeltem például a kérdésre adott válaszában, amikor azt mondta őszintén, hogy ezt nem tudom; hogy ezt majd megvizsgálják a szakemberek, és eldöntik, hogy ez egy hasznos eszköz-e, vagy sem. Ha több ilyet hallhatnánk a kormány sajtótájékoztatóin, akkor nagyobb okunk lenne a nyugalomra. - Amit problematizáltam, azok a politikai reflexek, amelyeken, úgy látszik, néhányan nagyon nehezen tudnak túllépni. A fideszes Dömötör Csaba szerint én például polgári engedetlenségre uszítottam, amikor pénteken arról beszéltem, - amit végre aznap estére a kormány is magáévá tett hivatalos álláspontként - hogy a szülők otthon tarthatják a gyerekeiket, ha ezt látják a legjobb megoldásnak. Nos, akkor éppen hogy a felelős magatartást követtem, és azt hiszem, hogy ezt nem vitathatjuk el egymástól, és a kormány sem vitathatja el az ellenzéki pártoktól. (Taps az ellenzék soraiban.)

***

NAGY ISTVÁN: - Képviselőtársam!  A jó döntésekhez megfelelő információ, megfelelő tapasztalat szükséges, és az, hogy ne legyünk abban a helyzetben, hogy csak azt mondjuk, hogy az iskolát be kell zárni, a gyerekeknek haza kell menni.Ehelyett, a képzés folytatódik, tantermen kívüli digitális változatban! Innentől kezdve megadtuk ezernyi kérdésre rögtön a megfelelő választ: lesz fizetése a tanároknak, munkaidőnek számít, érvényes lesz a tanév, tudnak érettségizni a gyerekek, és tud haladni ez az egész a normális mederben. Ehhez persze döntések kellenek, és olyan politikai környezet, amely támogató, amely elősegíti azt, hogy ezek a döntések megszülethessenek. (Taps a kormánypártok soraiban.)

I. Harcos pillanatok…

KDNP: Hogyan védjük az időseket? Fidesz: Milyen intézkedésekkel vesszük fel a harcot a koronavírus-járvány ellen? Jobbik: Mit gondol erről a miniszterelnök úr? MSZP: Mi lesz most? DK: Vállalják-e a felelősséget?

 

Bartha Szabó József
  • Gyurcsányi fordulat: igazat mondott
    A gyurcsányi cél ez volt: „visszaadni a baloldalnak a hitét, hogy megcsinálhatja, hogy nyerhet. Hogy nem kell lehajtani a fejét ebben a kurva országban. Hogy nem kell beszarni Orbán Viktortól…” Mi fűtötte? Az, hogy „ történelmet csinálok. Nem a történelemkönyveknek, arra szarok.”
  • Pluralizmus Ismét Működésben – PIM
    Ez itt a kérdés – Otthonosabbá tenni a magyar világot. Ezzel a címmel készített negyvenperces beszélgetést az M5-ös művelődési köztelevízió a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójával, Demeter Szilárd székelyföldi íróval, költővel, filozófussal.
MTI Hírfelhasználó