Balassi mai fiatal hívei
Igyekszem kortárs alkotóval, alkotással párhuzamba állítani a mű típusát, a megjelenített problémát, a szituációt. Szinte mindig találok valamilyen kapcsolódási pontot, feldolgozást, filmet, zenét, amely így közelebb hozza a művészt. Sok a rajzolni szerető diák, így a művekhez gyakran kapok illusztrációt, örömmel teszem ki a tanterem falára a rajzokat.
2020. május 20. 00:03

A tanév elején „Kortársunk Balassi” címmel hirdetett meg irodalmi versenyt az egri Eszterházy Károly Egyetem. A versenyre való felkészülés során a középiskolásoknak meg kellett ismerkedniük a költő életművével és az alkotásokat elemző szakirodalommal is. A verseny írásbeli fordulóval indult ősszel, amelyre 13 középiskola 24 csapata jelentkezett Ózdtól egészen Győrig. A februári szóbeli fordulóra a legjobban teljesítő 9 csapat mehetett el. Az alapvetően gimnazistákat megszólító versenyen részt vett a gyöngyösi Vak Bottyán János Katolikus Műszaki és Közgazdasági Szakgimnázium 3 diákja is, akik egy osztályban, közgazdasági ágazaton tanulnak.

Gyöngyösi diákok az egri versenyen - Blahó-Kiss Katalin felvétele

A XVI. századi európai költőóriás fölidézése nagy élményt adott a tizenéveseknek. Mint utóbb az iskolai honlapra írt cikkben három diáklány fogalmazott: „Összességében nagyon színvonalas és jó hangulatú versenyben volt részünk, ahol megtartottuk az írásbeli fordulón elért 5. helyezésünket. Köszönjük szépen Blahó-Kiss Katalin tanárnőnek a felkészítést és a biztatást. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk, hogy egyszer részt vegyen egy ilyen megmérettetésben." Blahó-Kiss Katalinnak tett föl kérdéseket a Gondola.

- Tanárnő, a több mint négy évszázada viharos életet élt poéta istenes, szerelmes, vitézi költészetét hogyan lehet mai, sokféle szellemi hatásnak kitett tizenévesek érdeklődéséhez, sőt talán lelkéhez közel vinni?

- Ez minden egyes költő tanításánál komoly feladat. Az alkotások elsődleges értelmezése után, miután a költő életének körülményeihez illesztettük a mondanivalót, igyekszem kortárs alkotóval, alkotással párhuzamba állítani a mű típusát, a megjelenített problémát, a szituációt. Szinte mindig találok valamilyen kapcsolódási pontot, feldolgozást, filmet, zenét, amely így közelebb hozza a művészt. Sok a rajzolni szerető diák, így a művekhez gyakran kapok illusztrációt, örömmel teszem ki a tanterem falára a rajzokat.

Az Eszterházy Károly Egyetem - programturizmus.hu

Balassi Bálint költészetét a tanulók kilencedikes korukban tanulják, a tanév vége felé közeledve. A vitézi élete érdekes (nálunk többségében fiúk tanulnak), a szerelmi élete izgalmas, az istenes versei pedig bensőségesek és a hétköznapi ember hangján szólnak. A versenyre a 11. E osztályos lányokkal készültünk. Különösen tetszett nekik a Szép magyar komédia története és a Balassa-kódex rejtélyessége. Sok délutánt átbeszéltünk a felkészülés során, ez alapján úgy gondolom, hogy a lelkükhöz épp ezáltal került közel Balassi. Nem egy régen élt költő régen írt verseiről beszélgettünk, hanem az emberről, aki érzett, gondolkodott, átélt, segítséget kért, buzdított, véleményt alkotott…

- Mennyire és hogyan sikerül bátorítani diákokat arra, hogy megtanuljanak egy, akár több Balassi-verset?

- A versek megtanulására egyre nehezebben ösztönözhetők a diákok. Folyton idő szűkében vannak, nincs idejük memorizálni. Balassi Bálint versei közül az Egy katonaének című alkotást kérem számon, rendszerint jól fel is mondják, így ötösökkel gazdagodnak.

A Vak Bottyán János nevét viselő gyöngyösi tanintézmény - wikipedia

További versek megtanulására akkor hajlandók, ha szeretnének még ötöst kapni. Szívesen megtanulják a Hogy Júliára talála, így köszöne néki vagy az Adj már csendességet kezdetű verseket.

- Hogyan segít a versek iránti érdeklődés felcsigázásában a néhány - részben a Misztrál együttes által - megzenésített Balassi-vers mai hangzású dallama?

- Ez a kérdés rátapintott a gyengémre. Nagyon szeretem a Misztrál együttes feldolgozásait, sőt sok más együttes versek által ihletett dalait is. A zene ennek a korosztálynak az életében is nagy szerepet játszik, a versek szövege a zene segítségével sokkal hamarabb rögzül. Gyakran viszek az óráimra zenét, van, hogy zenével indítom egy-egy alkotás befogadását, és így máris az „ismerős”-t üdvözlik az alkotóban, az ismertet az üzenetben. A Kávészünetet, a Red Bull Pilvakert szokták ismerni a diákok, a Misztrál együttes érdekes újdonságként hat Balassi verseinek tanulása közben.

Blahó-Kiss Katalin magyartanár

- Diákjai Egerben versenyeztek, ahol Balassi négy évig volt lovas kapitány, Hatvanban pedig vásárütést hajtott végre 1580 tavaszán. E két város között fekszik Gyöngyös, ám arról, hogy itt is megfordult volna - ami erősen valószínű -, nem szólnak írásos források. Ennek ellenére hogyan sikerül színezni, gazdagítani, pezsdíteni a Balassi-kultuszt a Mátraalján?

- Balassi a sok komoly feladata közepette mulatni is szeretett, a jó bort sem vetette meg. A szóbeli érettségi tételeink egyike a regionális kultúrához kapcsolódik, amely a városunkat mint egyik bortermelő vidék középpontját mutatja. A tétel kapcsán sorra vesszük a borivásról, a mulatozásról szóló vagy a bánatot italba fojtó dalokat, így Balassi Bálint Borivóknak való című alkotását is gyakran feldolgozzuk.

gondola
  • A nyugat-európai liberálisok vallása a hungarofóbia
    Annyira nem bigottak, hogy ezért a vallásért Husz Jánosként a máglyára menjenek. Nem akarnak mártírok lenni, noha a mártír legyőzhetetlen ellenfél. Az ő vallásuk másról szól. Vallásuk másik fontos rítusa ugyanis: sorakozás a kasszánál.
  • Horror bohózat a párizsi ügyészségen
    Noha maguk a rendőrök sem mernek behatolni a város jó néhány területére, az ügyészség egy sokkal súlyosabb bűncselekménnyel foglalkozik: a német WDR köztelevízió 37 éves munkatársa szerint Giscard d'Estaing a párizsi irodájában rögzített interjú során háromszor is megérintette a fenekét.
MTI Hírfelhasználó