Egyetlen kézbe került Európa szuperexpressz gyártása
Meglepetés: engedélyezte az Európai Bizottság a Bombardier felvásárlását a francia szuperexpressz gyártójának.
2020. augusztus 5. 12:26

Francia-kanadai gyártó lehet Európa legnagyobb szuperexpressz-szállítója, miután a Bizottság – némi meglepetésre – hozzájárult az Alstom és a Bombardier felvásárlási ügyletéhez. Tavaly a testület megvétózta az Alstom-Siemens fúzióját.

Az Európai Bizottság július 31-én hagyta jóvá, hogy az Alstom megszerezze a Bombardier Transportation céget. – A nagy sebességű vasúti piac területén – a versenyjogi aggályok megoldására felkínált átfogó jogorvoslati lehetőségeknek köszönhetően – a Bizottság képes volt ezt a tranzakciót gyorsan áttekinteni és jóváhagyni – mondta Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős alelnök. Az akvizíció várhatóan 2021 első felében zárul le, feltéve, ha megfelel további más joghatóságok kívánalmainak és az ilyenkor szokásos feltételeknek – tette közzé a Railwaygazette.com. Emlékezetes, hogy milyen nagy port vert fel, amikor 2019 februárjában a Bizottság megtiltotta a német Siemens Mobility és a francia Alstom korábban javasolt egyesülését, mondván, hogy a társaságok nem kínáltak elegendő biztosítékot a szuperexpresszek piacán a versennyel kapcsolatos aggályaik kezelésére.

Egy évvel később született az egyetértési nyilatkozat, amely szerint az Alstom megvásárolja a Bombardier Transportation száz százalékát a Bombardier Inc.-től és a kanadai Québec tartománytól.

A Bombardier szerelvényei a Dunakeszi Járműjavítóban Fotó: MTI/Balaton József

Vagonok helyett repülők

Az Alstom elnök-vezérigazgatója, Henri Poupart-Lafarge szerint a Bombardier Transportation kiegészítő földrajzi jelenlétet és ipari kapacitást hoz az Alstomnak a növekvő piacokon, míg a Bombardier elnöke és vezérigazgatója, Alain Bellemare szerint a közlekedési divízió értékesítése lehetővé teszi, hogy a cég a repülőgép gyártásra összpontosítson. A javasolt ügyletről hivatalosan június 11-én értesítették az Európai Bizottságot.

Kötelezettségvállalások sorozata

Utóbbinak az EU összefonódás-ellenőrzési rendelete alapján végzett későbbi vizsgálata megállapította, hogy az eredetileg bejelentett ügylet komoly aggodalmakat vetett fel a nagy sebességű vasúti járművek piacain fennálló verseny miatt, ahol az összefonódással létrejött vállalkozás lett volna a vitathatatlan piacvezető. Ugyancsak ez volt a helyzet a nemzetközi fővonalakon használt vasúti járművek gyártása tekintetében, különösen Franciaországban és Németországban, valamint a vasúti jelzőberendezések gyártása területén, ahol az új cégnek lehetősége lett volna, hogy megnehezítse más gyártók termékeinek a fedélzeti ETCS-hez, vagyis a vonatbefolyásoló berendezéshez való kapcsolódást.

Bombardier Talent motorvonat a székesfehérvári MÁV Vagon Vasúti Jármű Gyártó és Javító Kft. telephelyén Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A Bizottság aggályainak kezelése érdekében az Alstom kötelezettségvállalások sorozatát ajánlotta fel. Ezek felölelik a Hitachival együttműködésben gyártott V300 Zefiro nagy sebességű vonatokhoz szükséges, illetve a Bombardier Transportation által gyártott eszközöket, az Egyesült Királyság HS2 projektjét, valamint a Bombardier Talent 3 motorvonatok és a Berlin melletti Hennigsdorf telephelyén található elkülönített gyártóberendezések értékesítését. A Bizottság végső engedélye a kötelezettségvállalások teljes betartásától függ.

Monopólium a munkahelyek biztosításáért

Az egyesülés révén erősebb Alstom és Bombardier jön létre – mondta Vestager. A jóváhagyást kommentálva Maria Leenen, az SCI Verkehr tanácsadó cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a két legnagyobb európai járműgyártó egyesülése óriási változást hoz majd Európában, de világszerte egyaránt. Az egyesülés előtt az új vasúti járművek 77 százalékát a világ tíz legnagyobb gyártója szállította – mondta Leenen. 2017-ben ez még csak 73 százalék volt. Az egyesülés eredményeként a koncentrációs folyamat további lendületet kap.

Még nem látni, hogy az európai vasutak milyen mértékben elégedettek az új szereplővel, amely ma például Németország piacának hetven százalékát, Franciaországénak csaknem száz százalékát látja el.

Az egyesülésre azonban sürgősen szükség van az európai vasúti munkahelyek nagy részének hosszú távú biztosítása érdekében. Leenen szerint ugyanakkor a Bizottság jóváhagyása meglepő, tekintettel az új társaság erőteljes piaci jelenlétére a fontos járműszegmensekben és országokban.

 

magyarnemzet.hu
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
  • Ősszel is folytatni kell a gazdaságvédelmi intézkedéseket
    Ősszel is folytatni kell a gazdaságvédelmi intézkedéseket, a kiemelt ágazatok védelmét a költségvetés továbbra is jelentős forrásokkal támogatja majd - jelentette ki Varga Mihály pénzügyminiszter az 58. Közgazdász vándorgyűlésen pénteken, Budapesten.
  • Megfenyegették az LMBTQ ellen fellépő gyermekvédőt
    „Óvatosan nácir*banc, mert be lesz törve a pofád! Tudom, hol laksz” – így reagált egy LMBTQ-aktivista Schittl Eszter posztjára, melyben arra kért mindenkit, hogy írja alá a CitizenGo petícióját.
  • Lenin Amerikában
    Ma, nemes egyszerűséggel ugyanazt látjuk Amerika ut­cáin, amit száz éve lehetett tapasztalni a cári Oroszországban. A rombolást, az önkéntes agitátorok erőszakos aktivitását, akik most „színes” mondókával kívánják lerombolni a normális világot... A fiatal, ütközetre vágyó embereket konspirált pozícióból hergelik idős, tapasztalt felbujtók.
MTI Hírfelhasználó