XXI. századi vasút kialakításán dolgoznak
Azon dolgoznak, hogy a magyar vasút hálózata, és az azon közlekedő mozdonyok, kocsik lehető legnagyobb része feleljen meg a XXI. századi vasúttal szembeni elvárásoknak, legyen környezetkímélő, gyors, kényelmes - hangsúlyozta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára szerdán a közösségi oldalára feltöltött videóban.
2021. április 28. 12:28

Elmondta, a kormány 2010-ben borzasztó helyzetet örökölt, a baloldal 38 vasútvonalat zárt be több mint 1300 kilométer hosszúságban, a még maradt, működő hálózat állapota folyamatosan romlott. A vasútfejlesztést szolgáló támogatások nem érkeztek meg időben, a MÁV pedig 300 milliárd forint adósságot halmozott fel annak ellenére, hogy szinte semmi pozitív előremutató dolog nem történt.

Schanda Tamás kiemelte, az elmúlt évtizedben folyamatosan azon dolgoztak, hogy szebb és tisztább állomások álljanak az utazók rendelkezésére, egyszerűbben lehessen jegyet, bérletet vásárolni, kényelmesebb legyen az utazás, korszerűbb műszaki adottságú, így gyorsabb és környezetkímélőbb legyen az egész vasúti rendszer.

Hozzátette, ma már el lehet mondani, hogy Magyarország 7500 kilométeres vasúthálózatának 41 százaléka villamosított, és azon dolgoznak, hogy ez az arány minél előbb elérje az 50 százalékot. Az elmúlt tíz évben mintegy 700 kilométer vasúti pályát korszerűsítettek, 2021-ben újabb 174 kilométer szakasz felújításának befejezése várható.

Folyamatosan érkeznek a sínekre az új motorvonatok és kocsik. Ezek között vannak olyanok, amelyeket vásároltak, de lehet saját fejlesztésű járművekkel is büszkélkedni, nemrégiben indították útjára a MÁV-csoport 50. saját gyártású IC+ kocsiját. Emellett egyre több szolgáltatást lehet online is megvásárolni, és azon dolgoznak, hogy a különböző menetrendek minél inkább illeszkedjenek egymáshoz - fogalmazott az államtitkár.

ITM: Bécs és Székesfehérvár felé is leágazhat majd a Budapest-Varsó gyorsvasút

Bécs és Székesfehérvár felé is leágazhat majd a Budapest-Varsó gyorsvasút - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán az MTI-vel.

A közleményben kiemelték, hogy a visegrádi országok fővárosait felfűző nagysebességű összeköttetés egy osztrák leágazással kapcsolhatja be a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba. A tervek szerint a következő évtizedben kiépülő vonal egyes szakaszain akár 320 kilométer/órás sebességgel járhatnának a vonatok. A pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, például a balatoni utazásokban versenyképesebb alternatívát kínálva a közúti közlekedésnél.

Ismertetik, hogy a tervezett nagysebességű vasútvonal Magyarország legforgalmasabb közlekedési tengelyében helyezkedik el. A Budapesttől északnyugati irányba tartó folyosó közúton, vasúton és a légi közlekedésben egyformán a legtelítettebb. Az 1. számú vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom-Rajka) a napi 70 teher- és 400 személyvonat miatt már kapacitásai határán van, és ugyanez a helyzet a naponta 70 ezer egységjármű, felerészben teherautók, kamionok által használt M1 autópályával. A térség kiemelkedő közlekedési igényeinek jelentős hányadát a nemzetközi tranzitforgalom adja, de már a budapesti elővárosi forgalom kiszolgálása is korlátokba ütközik.

A közleményben rámutatnak arra is, hogy az újonnan kialakítandó vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről kerülve Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A 350 kilométer/órás tervezési sebességű pályán a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának a vonatok. A járműveken két vagy több kocsiosztály állna rendelkezésre, mindegyik szerelvényben büfé- vagy étkezőszakasz tervezett.

Az előzetes kalkuláció szerint évente több mint húszmillió nemzetközi és belföldi utas vonatozhatna kényelmesebben és gyorsabban az itt közlekedő járatokon. A megvalósíthatósági tanulmány alapján a fejlesztés ezermilliárd forintos nagyságrendű költségei a kedvező forgalmi, környezeti és egyéb hatásokban, a gazdaság és turizmus élénkülésében megtérülnének. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vasúti vonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, több elővárosi és regionális személyszállító és több tehervonat közlekedhet. Az új vasútvonal tehermentesíti a bevezető utakat a dugóktól, az autópályákat a kamionoktól, a levegőt pedig évi akár négyszázezer tonna szén-dioxidtól. A gyorsvasút többek között az utazási idő és komfort szempontjából is állja a versenyt a közúti és légi közlekedéssel szemben - írják a közleményben.

Az Európai Unió a nagysebességű vasúti közlekedés tagországokon belüli utasforgalmát 2030-ra megduplázná, az évszázad közepére a jelenlegi háromszorosára növelné. Az ambiciózus célokhoz illeszkedő fejlesztéshez így jó eséllyel lehetne uniós pénzügyi hozzájárulásra számítani. Az előkészítő munkák folytatása is közösségi társfinanszírozással tervezett. Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2021-es kiírásában pályázott támogatásra a következő fázishoz. A környezetvédelmi munkarészek finanszírozásáról idén nyáron születhet döntés. A fejlesztési elképzelés összehangolható a Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 azonos nyomvonalsávban tervezett, Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakaszának kiépítésével is - tájékoztatott az ITM.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közleményben elmondta: "A nagysebességű vasútvonalon Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra, Prágába három és fél óra alatt lehetne eljutni. A járatok öt és fél óra alatt tennék meg a Budapest-Varsó utat. A visegrádi országok fővárosainak összekapcsolása mellett a beruházás egybenyithatja a hazai gyorsvasúti hálózatot az európaival. Az új vasútvonalnak köszönhetően az autópályáknál gyorsabb elérést biztosító belföldi vonatokon utazhatnánk a többi között Sopron, Veszprém és a Balaton felé. A munkálatok megkezdése a 2030-as évek elejére várható, de Kelenföldtől Törökbálintig akár már korábban megindulhatna a meglévő vágányok átépítése."

 Az idén 175 esztendős magyar vasút jövőjét jelentő beruházást bemutató kisfilm a https://www.youtube.com/watch?v=ArpNlb7u2M4 linken érhető el - közölte az ITM.

MTI
  • Sikeresen tért vissza a fővárosba a körverseny
    Az ausztrál Damien Howson vasárnap megtartotta a sárga trikót a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny záró etapján, a 92 kilométeres budapesti körözés végén Edward Theuns bizonyult a leggyorsabbnak.
  • Lemeszelt vagonok
    A rendőrség 1951. május 21-én, hetven évvel ezelőtt kézbesítette Budapesten az első deportálási határozatokat. Miért kell erről ma írni? Mert a múltat csak úgy lehet lezárni, ha az elkövetett tettekről, tettesekről, bűnökről tudunk, tisztázzuk azokat, hatásukat megpróbáljuk feldolgozni, mert különben kísértetként bukkannak fel, és később is rombolják a társadalom erkölcsét.
  • Galgóczi: a 16-18 évesek több mint 50 százaléka regisztrált az oltásra
    A 16-18 évesek több mint 50 százaléka regisztrált a koronavírus-elleni vakcinára, az oltások beadása jelenleg is tart - mondta a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője vasárnap a közmédiának.
MTI Hírfelhasználó