Karácsony hallgatni akart a fővárosi közlekedési káoszról
Bebizonyosodott, hogy a főpolgármester csak a számára kedvező témákkal áll a sajtó elé. Péntek délelőtt tartott városházi sajtótájékoztatóján az újságírók kényszerítették rá a főpolgármestert, hogy szólaljon meg a Budapesten kialakult közlekedési káosszal kapcsolatban.
2021. július 16. 21:33

A megjelent médiamunkások adták tudtára a főpolgármesternek: tartozik az embereknek azzal, hogy felelős vezetőként válaszol az dugókat érintő kérdésekre. Ő válaszul annyit üzent a budapestieknek, hogy legyenek türelmesek.

Karácsony Gergely inkább a kabinetvezetőjét tolta előre, minthogy válaszoljon a hetek óta tartó fővárosi közlekedési káosszal kapcsolatos újságírói kérdésekre. Úgy tűnik a főpolgármester menekül a fővárost érintő kellemetlen témák elől, helyette Balogh Samu adott tájékoztatást a sajtó részére péntek délelőtt.

Karácsony Gergely fél órával később egy másik – történetesen országos – témával kapcsolatban állt az újságírók elé, ahol sajtófőnöke rendre intette a sajtó képviselőit, mondván, csak a témában kérdezhető a főpolgármester.

A városházi vasszigort az újságírók nem tartották be, ezért a sajtókonferencia végén néhány kérdést mégis megengedtek a főpolgármester irányába a közlekedési dugók témájában is, ám azt gyorsan rövidre zárták.

Karácsony Gergely a közlekedési káoszt érintő kérdésre már a legelején vádaskodással reagált, szerinte a kormány három éve szerencsétlenkedik az M0-s körgyűrű hídjával, ami jelenleg is le van zárva. Továbbá okolta a csepeli hév vonalán zajló munkálatokat, és a Nyugati pályaudvar felújítását is. A főpolgármester szerint olyan beruházásokat indított el a fővárosi önkormányzat, amelyek nélkülözhetetlenek a város szempontjából. Kihangsúlyozta azt is: ezeket a kormánnyal közösen indította el.

Karácsony Gergely türelemre inti a lakókat a dugók kapcsán. Szerinte ilyen a „nagyvárosi” élet Fotó: Mirkó István

Itt megemlítendő, hogy Karácsony a kormányzat segítségével megvalósuló beruházásokat többnyire saját sikernek tudja be – erről árulkodnak a főváros-szerte kitett óriás plakátok, molinók is – ám amikor problémák adódnak, akkor a főpolgármester nézetében mindketten felelősek érte. Ami azért is érdekes, mert a kormány a főváros kezébe adta a beruházások teljes kivitelezését, a kabinet csak a forrást biztosítja azok számára.

Karácsony az újságírók előtt azzal mentegetőzött, hogy nyáron a Balaton felé, az M7-es autópályán is dugó van, de azt is megemlítette, hogy ilyen a „nagyvárosi” élet.

Azzal is indokolta a káoszt, hogy a járványhelyzet megváltoztatta a közlekedési szokásokat, most sokkal többen ülnek autóba, mint a járvány előtt, ezzel arányosan kevesebben használják a tömegközlekedést.

A főpolgármester arra kérte a budapestieket, „örüljenek annak, hogy a város fejlődik, és legyenek türelmesek.”

A főpolgármester a kormányhoz is intézett felhívást: azokat a beruházásokat, amelyek növelik a belvárosi forgalmat, elsősorban az M0-ás korszerűsítését, sürgősen fejezze be őszre. Szavaiból kiderült: amit a fővárosi dugó csillapításáért hajlandóak voltak megtenni, azt már megtették.

A fővárosi vezetők abban reménykednek, hogy a tanévkezdésre a kormány végez a saját felújítási munkálataival, ezért nem növekszik majd a közlekedési káosz. Azt viszont egyértelművé tették, hogy a körúti kerékpársávokat nem akarják megszüntetni, mert ahogy mondták: az a legkihasználtabb kerékpáros útvonal.

A sajtótájékoztatón szó esett arról is, hogy éves késésekkel indultak el a fővárosi beruházások. A pandémia éve alatt kényelmesen el lehetett volna kezdeni és mostanra végezni a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújításnak nagyobb részével. A csúszást Karácsony azzal magyarázta, hogy a kormánnyal meg kellett állapodni a változó (csökkentett) tartalmakról és a közbeszerzést is le kellett folytatniuk.

A Magyar Nemzet rákérdezett Balogh Samu kabinetfőnöknél, hogy miért nem volt jó a korábbi városvezetés által kidolgozott terv a Blaha Lujza tér kapcsán, ugyanis ha időben elkezdik, már az átadásra lehetett volna készülni. Balogh Samu úgy fogalmazott, az eredeti terv szerinti felújításra sosem volt annyi pénz, amennyi kellett volna, a becsült költség meghaladta azt, ami a költségvetésben szerepelt. Balogh szerint a terveket azért kellett lebutítani, hogy még több fa legyen a téren, és egy későbbi időpontban – amennyiben lesz rá forrás – be lehessen vezetni a Népszínház utcai villamost a Rákóczi útra.

A kabinetvezető érvelése azért is sántít, mert Karácsony Gergely főpolgármesteri széket elfoglalva fél évig nem is foglalkozott a Blaha Lujza tér rekonstrukciójának a kérdésével, már csak akkor vették újra napirendre, amikor kiderült, hogy ebben az esetben az egymilliárdos kormányzati támogatást vissza kell fizetniük, majd a határidő egy évvel történő meghosszabbítását kérték a kormánytól.

A főváros gyorsan lebutította a terveket, akkor még 1,3 milliárd forintra becsülték a költségeket a kiinduló négymilliárdhoz képest. A villamos átvezetés kérdése csak idén februárban merült fel egy civil társaság ötlete alapján, majd Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is felhívta arra a figyelmet, hogy a Blaha Lujza tér felújítása nem mehet végbe a villamosok vonalának lezárásával, mert az a későbbiekben fontos közlekedési fejlesztéseket akadályozna meg.

Vitézy úgy fogalmazott: „ne ültessenek fákat és ne telepítsenek szökőkutat a villamos átvezetésének útjába, hogy a jövőben ne legyen fakivágási botrány, és ne kelljen egy szökőkutat elbontani, amikor szeretnénk kiszabadítani a Népszínház utcai villamosvonalakat a mai szűkös végállomásukról.” A főváros részben elfogadta az érvelést, ám úgy tudni, nem változtattak jelentősen a terveken. A kabinetfőnök pénzügyi okfejtése sem állja meg a helyét, ugyanis a legutóbbi számok szerint 3,468 milliárd forintról volt szó, azaz csupán fél milliárd forinttal kevesebb, mintha másfél évvel ezelőtt a teljes projektet megvalósították volna.

Bagdy Gábor, volt főpolgármester-helyettes lapunknak korábban azt állította: a költségvetésben volt fedezet az összes tervezett felújításra, ezzel szemben a főpolgármester kabinet főnöke mást állít.

A Magyar Nemzet rákérdezett a felújítások előtt elvégezendő közlekedési forgalomra kiható hatástanulmányra is. Lapunk egy hónapja kérte ki közérdekű adatigénylésben, amelyet azóta sem bocsátottak rendelkezésünkre. Most sem kívántak reagálni a kérdésre, ezért megkérdőjelezhető annak előzetes elkészülte is. Mint ismert: hónapok óta zajlik az M3-as metró belvárosi szakaszának felújítása, erre indította rá a főváros a Lánchíd, a pesti alsó rakpart és a Blaha Lujza tér beruházásának munkálatait, amelyek együttesen leállították a belváros forgalmát, a csúcsidőben csak lépésben tudnak haladni az autók.

magyarnemzet.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó