Az oroszok tehették tönkre a magyar aranyvonatot
Az államalapítás ünnepén ismét kiállítják az aranyvonatot, amely az eredeti, 1938-ban készített, de a II. világháború során megsemmisült vasúti kocsi mása.
Utoljára frissítve: 2022. augusztus 18. 18:17
2022. augusztus 18. 18:00

Fortepan Erky-Nagy Tibor

Az aranyvonat kifejezés kapcsán a legtöbb ember a II. világháborúra asszociál, amikor is Budapestről két aranyvonat indult Nyugatra. Az egyikben a magyar állam aranytartalékát vitték el, a másik szerelvényen pedig a zsidóktól elkobzott javakat szállítottak. Pedig már évekkel korábban szerepelt egy aranyvonat a híradásokban, amelyet azért építettek 1938-ban, hogy méltó módon járhassa be az országot a Szent Jobb. Az elnevezés megtévesztő, hiszen valójában nem vonatról, hanem egy vasúti kocsiról volt szó, ráadásul aranyat sosem vitt, a színéről kapta az elnevezést.

A nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus nyitányára készítették el 1938-ban, csupán négy hónap alatt. A pompás díszítésű vasúti kocsi tetején a Szent Korona mása és négy angyal is helyet kapott. A vasúti kocsinak aztán a II. világháború zűrzavarában nyoma veszett

.

Az új aranyvonat idén is a nemzeti ünnep egyik látványossága lesz. Fotó: MTI-archív/Balogh Zoltán

Zákonyi Gyula, vasúti személykocsi szakértő két szemtanúval is beszélt s ez alapján állítja, az aranyvonatot a szovjetek alakították át. „Az egyik szemtanú gyerekként látta az aranyvonatot a dunakeszi főműhelyben kiégett állapotban, a másik pedig azt is, hogy ugyanott a koronát és az angyalokat, valamint a különböző díszítéseket leszerelték róla és üzemi kocsivá alakította át a Vörös Hadsereg.

Járművek, főleg harckocsik javítására szolgált szervízkocsiként. Az átalakított vasúti kocsi valószínűleg a dunántúli harcokban semmisült meg” – mondja Zákonyi Gyula, aki azt is hozzátette, a magyar katolikus egyház és a MÁV fele-fele arányban állta a költségeket, s egy 1911-ben gyártott, favázas poggyászkocsit alakítottak át a Szent Jobb tiszteletére 1938-ban.

A kommunista rendszerben természetesen szó sem lehetett arról, hogy az aranyvonatot ismét megépítsék, ám 2010-ben nem csupán felvetődött az ötlet, de neki is kezdtek az aranyvonat másának megtervezéséhez. A kocsi a magyar kormány anyagi támogatásával készült el, ugyanabban a méretben mint az eredeti. Az új aranyvonat már tavaly is látható volt augusztus 20-án, az államalapítás ünnepén és idén is megtekinthetik majd az érdeklődők Budapesten, az Alkotmány utcában, nem messze a Parlament épületétől. Idén újdonságként a Szent Jobb ereklyetartójának mása is látható lesz. Az aranyvonat a nemzeti ünnep után visszaköltözik a pesti Vasúttörténeti Parkba.

Sal Endre

----------------------------------------

Aranyvonat a Kossuth téren

A Szent Korona és a jogar, valamint a Szent Jobb élethű másolatával idén is megtekinthetik ikonikus nemzeti kincsünket, az Aranyvonatot az ország főterén augusztus 19. és 21. között. Az impozáns kocsiszerelvény történelmi eseményeket idéz fel: 1938-ban, Szent István király halálának 900. évfordulója alkalmából az uralkodói ereklyét, a Szent Jobbot az Aranyvonatnak hívott vasúti kocsin vitték országos körútra. A második világháború idején azonban megsemmisült az egykori ereklyeszállító. A Budakeszi Kulturális Alapítvány kezdeményezésére indult el rekonstrukciója 2015-ben, aminek eredményeként két éve adták át a feltámasztott Aranyvonatot.

Évek óta sokakat vonz a hosszú évtizedek után az elmúlásból visszatért Aranyvonat csodája. A Magyar Vasúttörténeti Parkban mutatták be két éve az évtizedek óta tervezett és öt év alatt rekonstruált Aranyvonat szerelvényét. Az újjáépített jármű egyszerre felel meg a mai vasúti közlekedési szabványoknak és a történelmileg hiteles rekonstrukciós elvárásoknak.

A második világháború végén elpusztult egykori ereklyeszállító díszkocsi rekonstrukcióját a Kárpát-medencei hadisírgondozói tevékenységéről vagy Gyimesbükkön a legkeletibb magyar vasúti őrház felújításáról ismert Budakeszi Kulturális Alapítvány kezdeményezte 2010-ben a Magyar Koronaőrök Egyesületével, melyet a magyar királyi koronaőrség még élő kilenc tagjával 1991-ben alapítottak e történelmi hagyomány ápolására. 

A magyar kormány az ügyet felkarolva 2015-ben a Magyar Nemzeti Múzeumot bízta meg a rekonstrukció elkészítésével. Az újjáépítés koncepciójának meghatározását a múzeum a rekonstrukciót kezdeményező egyesületekkel egyeztetve alakította ki és a tervezésbe bevonta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot és a Vasúttörténeti Parkot.

Az átadáskor elhangzott, hogy a korhű belső tér kialakításához az eredetire nagyon hasonlító, a Vasúttörténti Parkban ma is látható, Da 6404-es kocsit használták fel. A rekonstrukció a hosszú távú és rugalmas hasznosíthatóság érdekében úgy készült, hogy a díszkocsi ne csupán helyhez kötött kiállítási tárgyként funkcionáljon, hanem mozgatás, illetve a vasúti forgalomba való bekapcsolódás révén országszerte és széles körben ismertté válhasson, bemutatható legyen. 

A feladat világszinten is egyedülálló volt, hasonló újraépítést még sehol nem végeztek, hiszen a korabeli építési sajátságok mellett a modern vasúti közlekedés szabályait is figyelembe kellett venni a munka során.

A Magyar Nemzeti Múzeum oldalán olvasható, hogy aprólékos, történeti forrásokra épülő szemlélet határozta meg a több évig tartó munkafolyamat egészét. Napjainkban, amikor a vasúti kocsik sorozatgyártásban készülnek, rendkívüli kihívást és egyúttal sikert jelentett a minden megoldásában egyedi, korabeli és modern műszaki megoldásokat egyaránt alkalmazó ereklyeszállító díszkocsi kivitelezése, a mai biztonsági elvárásoknak és szabványoknak is megfelelő, de mégis a korabeli kialakításhoz hű anyagok megtalálása, bizonyos kézművestechnikák rekonstruálása, újratanulása.

A rekonstrukció szempontjából a legfontosabb a díszkocsi központi tere volt, amelyben egykor az ereklyét helyezték el. Terveit Urbányi Vilmos készítette, aki az 1938-as eucharisztikus kongresszus kültéri rendezvényeinek díszítéséért is felelt. 

Az újjáépített Aranyvonat (Fotó: Havran Zoltán)

A dísztér koncepciótervének kialakítása során ezért nagy figyelmet fordítottak arra, hogy ha azt minden részletében nem is tudják pontosan rekonstruálni, szellemisége megfeleljen Urbányi korabeli elképzeléseinek. A fekete-fehér fotográfiák is érzékeltették ennek a teljes egészében kárpitozott teremnek az egykori pompáját, amely azonban éppen egyszerűségéből, a díszítés visszafogottságából, a különböző anyagokkal való játékból eredt.

A kárpitozás színeit az egykori sajtóbeszámolók alapján, valamint korabeli miseruhák segítségével határozták meg.

Az eredeti vasúti kocsi a Magyar Államvasutak dunakeszi főműhelyében készült, és most ennek utódvállalata, a TMH-csoport és a Magyar Vagon tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavító végezte a rekonstrukció tervezési és kivitelezési munkáit.

MNO




 

mandiner.hu
  • Javaslat a Korrupcióellenes Munkacsoportnak
    A baloldali politikus ugyanis 2015. szeptember 29-én egy online újságnak az ügyre utalva a következőket mondta: „Amúgy nem azt mondtam, hogy az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel. Hanem azt, hogy az SZDSZ is tele van korrupciós ügyekkel. Fontos az az is.” Egészen különleges üzenet ez a veterán politikustól.
  • Csengey Dénes legendája filmalkotásban
    Csengey mint ikon is fontos volt az MDF-nek, farmeröltönyt viselt, hosszú haja, szakálla volt, a fiatalokat vonzotta ezzel a megjelenéssel. Jó párost alkottak 1989. március 15-én a televízió előtt Cserhalmi Györggyel: a színész Kiáltványt olvasott fel Csengey beszéde előtt.
  • Novák Katalin Sergio Mattarella olasz elnöknél
    Az orosz-ukrán háború volt a fő témája Novák Katalin köztársasági elnök és Sergio Mattarella olasz elnök megbeszélésének kedden Rómában.
  • Új csúcson a magyarországi működőtőke-beáramlás
    Töretlen a külföldi befektetők bizalma a magyar gazdaság iránt, amit a magyarországi befektetésösztönzés történetében rekordnak számító 2022. évi 6,5 milliárd euró beruházási volumen is alátámaszt. Összesen 92 kiemelt működőtőke-beruházás kapcsán született pozitív döntés, amelyekhez mintegy 15 ezer új munkahely létrehozása és több tízezer megőrzése köthető. A keleti országok továbbra is fontos szerepet játszanak többek között Dél-Koreának köszönhetően, amely 2019 és 2021 után harmadik alkalommal volt a legnagyobb befektető a beruházási volumen alapján. Az ágazatok közül a járműipar, az elektronika és az élelmiszeripar megőrizte domináns helyét. Mintegy 20 projekt és több ezer új munkahely jöhet létre ugyanakkor magas hozzáadott értékű szolgáltatóipari befektetések keretében, ami Magyarország azon erőfeszítését is jelzi, hogy a jövőben a tudásintenzív fejlesztések kerüljenek fókuszba.
  • A korrupt EU Tiranából nézve (is) nevetséges
    Teljesen nevetséges szituációt okozott a brüsszeli korrupciós botrány. A jó példaként tündökölni akaró EU-központ hemyzseg a megvesztegetett politikusoktól.
MTI Hírfelhasználó