Mel Gibson és Passiójának kálváriája
Számtalan botrány tette már bemutatása előtt híres-hírhedtté Mel Gibson Amerikában ma megjelenő moziját, a Passiót. Kérdések, ellentmondó vélemények, az antiszemitizmus vádja és egyre növekvő kíváncsiság kíséri a Jézus utolsó tizenkét óráját bemutató filmet.
2004. február 25. 00:01
Kapcsolódó cikkeink
> Tolerancia mindenekfölött!
Kapcsolódó oldalak
> A film hivatalos honlapja

„Boldogan odaadnám a Krisztus szenvedéséről tartott szentbeszédeimet e film néhány jelenetéért.”
Dario Castrillon Hoyos vatikáni bíboros

„A leggonoszabb sztereotípiákat újjáélesztve úgy tünteti fel a zsidókat, mint akik gyűlölettel és fanatizmussal készek lennének megtapsolni Jézus Krisztus keresztre feszítését.”
Eugene Korn, Rágalmazás Elleni Liga vezetője

„Ha már úgyis mindenki kívülről fújja a sztorit, mi értelme van egyáltalán foglalkozni vele?”
Russell Crowe, színész

Három, egymással szögesen ellentétes vélemény, ám egyben mégis közösek. Mindhárom „kritikus” ugyanarról a filmről, Mel Gibson már eddig is nagy port kavart alkotásáról beszél, amelyet ma mutatnak be Amerikában. A Passió – pontosabban Krisztus passiója – címet viselő film, amely Jézus életének utolsó tizenkét óráját dolgozza fel, nyár óta borzolja a kedélyeket, vált ki ellenérzést és szimpátiát keresztények, zsidók és a vallással nem foglalkozók körében.

Nem kis kálváriát járt be Mel Gibson, amióta forgatni kezdte Jézus életéről szóló moziját. Az ausztrál származású színész maga írta, rendezte és – kényszerből – maga finanszírozta a filmet: huszonötmillió dollárt szánt a botrányokat kirobbantó alkotásra. A nagy hollywoodi forgalmazó cégek egymás után zárkóztak el a kényes témájú filmtől, hiszen nem egy stúdió elevenen emlékszik még a hasonló tematikájú és hasonlóan rázósnak minősített filmekre. Annak idején Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című munkája kellemetlen fiaskó volt a Universal számára. Az anyagi bukás mellett még egyéb nem kívánatos jelenségeket is magával hozott. "Majd egy millió levelet kaptunk, huszonötezren vonultak fel a stúdió épülete előtt" - mesélte a Newsweek-nek egy régi belsős. "Halálosan megfenyegettek minket, évekig külön biztonságiakat kellett alkalmaznunk."

Nem éri meg?

„Ha hoz is pénzt, nem lesz egy Titanic, nem éri meg a balhét.” – vélték a stúdiók. Ráadásul Gibson a sorozatos – főként antiszemita – vádakat megelégelve azt is előrevetítette, hogy a latinul, arámiul és ógörögül beszélő film feliratok nélkül jelenik majd meg.

Végül egy független céget, a Newmarketet bízta meg Mel Gibson a film amerikai és kanadai forgalmazásával, Magyarországon a Budapest film vállalta magára a terjesztést.

De a nagy stúdiók úgy tűnik, hogy tévedtek. A rengeteg vita hatalmas népszerűséget hozott a filmnek még jóval a bemutató előtt. A film internetről letölthető trailere az egyik legkeresettebb filmelőzetes lett, a Newmarketnek pedig az eredetileg tervezett 2500-ról négyezerre kellett növelnie a film kópiáinak számát. A Fandango Online jegyárusító vásárlóinak 70 százaléka a Gibson-mozira váltott jegyet, így a film, amelyet ma, hamvazószerdán 2800 észak-amerikai mozi tűz műsorára, a második lett a Gyűrűk ura – A király visszatér mögött. A Variety magazin egyenesen úgy látja, hogy a film minden várakozást felülmúlva nagy üzlet lesz: az előzetes adatok szerint az első hétre több mint 15 millió dollár bevétellel számolhat majd.

Mit szól ehhez a pápa?

A bevezető idézetek közül az elsőt Dario Castrillon Hoyos vatikáni bíboros mondta, miután Mel Gibson decemberben elküldte készülő filmjének egy példányát a pápának, hogy kikérje a véleményét. A bíboros ennél többet is áradozott a filmről: gyönyörű, költői műnek tartotta, amely keresztény lélekből fakad. Értetlenül állt a rasszista és antiszemita vádak előtt.
„Vallásos film, a legmagasztosabb értelemben, a művészet és a hit diadala.”

A pápai kulturális tanács korábban azt javasolta, hogy a nyilvános bemutató előtt vetítsék le Rómában a filmet tudományos kongresszuson, ahol a legnagyobb katolikus egyetemek szakértői vesznek részt, és amelynek témája Jézus és a film. Ám ezt Mel Gibson elutasította. A film társproducere viszont átadta a Passió dvd-jét a pápa személyi titkárának, Stanislaw Dziwisznek, tehát az alkotást a római kúria vezetőinek egy szűk köre megnézte. Arról azonban már igen ellentmondásos hírek érkeztek, hogy a pápa áldását adta volna rá. A decemberi olasz lapok Dziwiszre hivatkozva arról tudósítottak, hogy II. János Pál magánlakosztályában megtekintette a filmet, nagy művészi erejűnek ítélte, és jóváhagyta azt.
"Azt mondja el, ami történt" – mondta a lapok szerint a pápa film vége felé.

Január elején azonban a Vatikán tagadta, hogy II. János Pál pápa elismerően szólt volna a film bibliai hitelességéről. A pápai titkár ekkor már úgy nyilatkozott, hogy a Szentatya senkivel sem közölte véleményét.
„Egyedül nézte meg a filmet otthonában, és nem beszélt róla senkinek. A művészet e formája fölött ő nem ítélkezik, azt a szakértő kritikusokra bízza.”

Antiszemita a film?

A kedélyeket leginkább a - vélt vagy valós - antiszemita vádak borzolták. Mindehhez tudni kell, hogy Gibson egész családjával egy ultrakonzervatív katolikus közösség tagja, amely elutasítja a II. Vatikáni Zsinat számos intézkedését, és a teljes katolikus megújulást. E közösség tagjai például még mindig a zsinat előtti szertartásrend szerint, latinul miséznek.(A II. Vatikáni Zsinat mondta ki például először, hogy a zsidók nem felelősek Jézus haláláért. Ennek nyomán indult meg a párbeszéd a két felekezet között.) A U. S. Conference of Bishops szerint Gibson filmje a zsidókat teszi felelőssé Krisztus megfeszítéséért. Eugene Korn, Rágalmazás Elleni Liga vezetője azt állította, hogy a film gyűlöletkeltésre alkalmas módon ábrázolja a zsidó hatóságokat és a korabeli zsidó társadalmat. Marvin Hier rabbi, a Simon Wiesenthal Központ képviselője pedig arról számolt be, hogy már most több tucat gyűlölködő levelet és telefonhívást kaptak a film miatt.

„Megsértettek, amikor úgy tüntettek fel, mint az antiszemita rágalmazások szóvivőjét. Minden ilyen vádat elutasítok, és tagadom, hogy a film úgy ábrázolja a zsidókat, mint akik felelősek Jézus vértanúságáért és haláláért. Egész életemben, mint férfi, mint hét gyermek apja, mint a vallási és rasszista diszkrimináció ellen küzdő ember, az éltetett, hogy gyakorló katolikusként az Evangélium és nem pisztoly van a szobám asztalán” – mondta a színész-rendező a vádakra reagálva.

Tovább bonyolítja a dolgot, hogy Mel Gibson apja a múlt hét hétfőn egy rádióinterjúban úgy nyilatkozott, hogy a holocaust nagy része kitaláció.
„Az egész – vagy talán nem az egész, de a nagy része kitaláció” – mondta. A színész szóvivője nem akart reagálni az interjúban mondottakra, de korábban Mel Gibson kijelentette, szereti az apját, és nem akar ellentmondani neki.

Akik már látták...

Rengeteg vér, kínzások és speciális effektek, párbeszédek latinul és arámiul – huszonötmillió dollárért – írják velősen a kritikák. A filmről szóló, eddig megjelent írások gyomorforgató borzalmakról és megrendítő jelenetekről tanúskodnak. „A jelenetek annyira véresek voltak, hogy sok néző kénytelen volt becsukni a szemét vagy elfordítani a fejét” – írja az Corriere della Sera kritikusa. „Mások sírtak az elérzékenyüléstől, de csak annál a kevés jelenetnél, amiben visszafordultunk a múltba: egy visszapillantásban például, a gyermek Jézus elesik, és Mária, az anyja mondja neki „Én itt vagyok”. Vagy amikor Jézus, fiatal arcán tiszta mosollyal, ácsként dolgozik egy asztalnál. Ezek teszik a filmet páratlanná.”
Más kritikus is arról számol be, hogy edzett esztéták is bénultan ültek a film végén.

Hogy miként váltakoznak a véres jelenetek megható képekkel, arról csak március 25-e után győződhetünk meg: ekkor kerül ugyanis a film a hazai mozikba. A főbb szerepekben Jon Caviezelt (Jézus), Monica Beluccit (Mária Magdolna), Rosalinda Celentanót (Sátán), Ivano Marescottit (Pilátus), Claudia Gerinit (Pilátus felesége) és Maia Morgensternt (Mária) láthatjuk majd.

Címkék:
  • A kormány az ország biztonságát és a gazdaságot is megvédi
    Az elhúzódó háborús helyzetben az új magyar kormány két legfontosabb feladatának az ország biztonságának és gazdaságának megvédését nevezte a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön a Kormányinfón. Gulyás Gergely bejelentette, hogy péntektől csak magyar rendszámú autók tankolhatnak rezsicsökkentett árú üzemanyagot, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig a kormány által nyolc területen bevezetendő extraprofit-különadó részleteiről számolt be.
  • A Kádár-rendszer feltárása nélkül nem érthetjük a jelent
    Száztíz évvel ezelőtt született Kádár János, aki hazánk XX. századi történelmének egyik legmeghatározóbb figurája lett.
  • A digitalizált világ diktatúrába torkollhat
    „Ha a mesterséges intelligenciának átadjuk a döntést, akkor valóban jöhet egy fordulat, amikor valóban már egzisztenciális fenyegetést fog jelenteni az emberi létezésre” – mondja Miklos Lukacs de Pereny.
MTI Hírfelhasználó