A Balaton legöregebb gőzösén – képes beszámoló
Augusztus 22-én véget ért a balatoni hajózási főszezon. Az idén közel ötödével esett vissza az utasok száma, ám a gondola az utolsó napok egyikén mégis meglátogatta az 1891-ben vízre bocsátott Helka nevű gőzöst, és sétaútra indult rajta.
2004. augusztus 23. 02:14

Több, mint 150 éves a balatoni gőzhajózás

"Az eszme 'Balatonra gőzöst állítani' közvetlen nem enyim. Én annak csak egyik közvetett ügyvivője vagyok..." kezdi Széchenyi István az 1846. április 2-án, Pesten kiadott röpiratát, a Balatoni Gőzhajózást-t.

Széchenyit ott találjuk a magyarországi gőzhajózás bölcsőjénél is, ezért amikor felvetődött az ötlet: állítsunk a Balatonra gőzhajót, Széchenyihez fordultak.

Az 1846. április 6-án, Pesten megtartott közgyűlésen magalakult a Balaton Gőzhajózási Társaság. Széchenyit - Kossuth javaslatára - örökös elnöknek választották. Ő itt jelentette be, hogy az első balatoni gőzhajó gőzgépe már készül Angliában, faváza pedig az Óbudai Hajógyárban. A hajót - kívánságára - a Balaton költőjéről Kisfaludy-nak keresztelték. (Ez látható a megjelent emlékbélyegen.) Közreműködésének elismeréséül 1846. szeptember 21-én, 55. születésnapján bocsátották vízre. 300 utas szállítására volt alkalmas. I. osztályú termét felesége, Crescence ízlése szerint alakították ki: a belső burkolat fehér és arany volt, mahagóni oszlopokkal, párnázott ülésekkel és a falakon tükrökkel. Tágas étkezőhelyiség és könyvtár is volt a hajón.

A "Kisfaludy" 1847 májusától az egész nyári idényben minden hétfőn, szerdán és pénteken reggel hat órakor indult Keszthelyről Füredre, majd Kenesére. Minden kedden, csütörtökön és szombaton pedig fél hatkor Füredről Keszthelyre szállította hátán a Balaton mentieket és a gazdag kirándulókat. A hajó levelet is szállított: fél lat súlyhatárig Füred és Keszthely között 4 kr viteldíjért.

Egészen 1888-ig egyedül járta a Kisfaludy a Balatont. Csak az ekkor megalakult új gőzhajózási rt. bocsátotta vízre a Baross és a Kelén, majd Helka és Jókai gőzösöket.

A két matuzsálem

A Balaton két jelenleg is működésben lévő legrégebbi hajója az 1891-ben épült Kelén és Helka, melyek többszöri átépítés, modernizálás után is megtartották a XIX. század végére jellemző külső kialakításukat. Ez tette őket a Balaton legkedveltebb, legszebb nosztalgiahajóivá. Az 1964-es korszerűsítés után, a hajót 1980-ban kivonták a forgalomból, partra került és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden a főút mellett. 1994-ben a MAHART visszavásárolta, majd 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezte. Jelenleg egy állandó járású SKL motor van benne, irányváltós meghajtással, kormányszerkezete hidraulikus.

Helka

Legnagyobb hossz: 35.22 m
Legnagyobb szélesség: 5.28 m
Főgépek teljesítménye: 220 kW
Befogadóképessége: 120 fő

Egyre kevesebben a hajókon

Augusztus 22-ével fejeződött be a balatoni hajózási főszezon, így kevesebb járat közelekedik a vizeken az október 10-ig tartó utószezonban. A Balatoni Hajózási Rt. (BH) tapasztalatai alapján elmondható: a német turisták száma drasztikusan csökkent, a magyaroké némileg nőtt. Az elmúlt évek negatív tendenciája tovább folytatódott, azaz utaslétszám szintjén közel húsz százalékos (!) visszaesést regisztráltak. Idén július végéig 343 ezren utaztak a BH hajóival, ami a tavalyi adatokat is ötödével alulmúlta.

Ötödével csökkent az utasforgalom a Balatoni Hajózási Rt. menetrend szerinti járatain. A kedvezményes árú hajójegyek állami támogatásának megszűnése miatt is veszteségeket kell elkönyvelnie az önkormányzati többségi tulajdonú társaságnak. Az augusztusi forgalom némi javulást mutat, de érdemben már nem befolyásolhatja az üzletág eredményességét.

gondola - aargh
megmondó
Korruptak voltak Honecker alatt, korruptak voltak Medgyessy alatt, és „megbízhatóak”újabb bő évtized elteltével Brüsszelben az Európai Unió égisze alatt is.
  • Soros után
    „A kommunistáktól még nehéz lesz megszabadulni, mert senki nem olyan veszedelmes, mint egy bukott eszme haszonélvezője, aki már nem az eszmét védi, hanem a zsákmányt.”
  • Resurrexit tertia die
    Protonok, elektronok, neutronok élettelen parányaiból ragyog fel a csodálatos, megfoghatatlan, de azért körülírható és csodálatos érték: a szeretet.
  • Korlátozni a napi hülyeséget
    Állítólag Einstein mondotta egyszer, hogy a világűr és az emberi butaság végtelen – de különösen az utóbbi.
  • Gyűlölet és politika
    A kis párt elnöke utóbb bebújt egy pénzember hóna alá, olyan milliárdos hajlatába, amely figura korábban a nagy párt elnökének bizalmasa, diáktársa volt.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI