Gondolatok vonalban közölve – könyv a karikatúráról
Karikatúra a betűtengerben címmel megjelent Kaján Tibor és Martin József hiánypótló kötete. A sajtóbemutatón a karikatúra hazai és nemzetközi helyzetéről is eszmét cseréltek a résztvevők. A gondola a helyszínen járt, jegyzetelt és fotózott.
2005. március 29. 15:01
Kaján Tibor karikaturista a könyve bemutatóján elmondta, hogy a mű megszületésének ötlete akkor pattant ki a fejéből, amikor egy sajtóműfaj-elmélet tankönyvben nem találta semelyik fejezetben sem a karikatúra műfaját. Eredetileg csak egy füzet terjedelmet szántak a megírandó, s egyben hiánypótló kiadványnak, de ahogy egyre több ismeretet és tudnivalót szerkesztettek bele a kötetbe, kiderült, hogy tervezett határaikat jócskán túllépték. Kaján képei mellé Martin József írta szöveget, magyarázatot, s mindenféle tudnivalót. Az idős karikaturista nagyban segítette a mű elkészültét hatalmas karikatúra-történeti tudásával és stilisztikai érzékével is.
A könyv létrehozói féltek, hogy „tarhálniuk” kell majd, hogy megjelenhessen a mű, azonban hamar megtalálták a Mundus kiadót, amely segített ezen gondjukon.

A karikatúra testvére a humor

A karikatúra helyzete ma nem túl fényes. Míg néhány „nyugati” napilap rendszeresen közöl a címlapján karikatúrát, addig ez ma Magyarországon nincsen így. A nagy napilapok közölnek egy-két rajzot a belső oldalaikon, de a mai fiatal szerkesztők – talán az oktatásuk hiányosságai miatt – nem fordítanak elég nagy hangsúlyt lapjukban a rajzban kifejezhető gondolatokra. Ez egy olyan mostoha műfaj – állapította meg Kaján Tibor – amelyik két lábon áll: a képzőművészet és az irodalom, filozófia lábán. Sem az előbbi terület, sem az utóbbi nem hajlandó befogadni a karikatúrát, mint igazi műfajt. Mindenképpen elmondható, hogy testvére a humornak, hiszen a humor egyfajta védekezés, hogy megőrizze az ember a méltóságát. Lélekfeloldó hatása van! Ez tulajdonképpen egy sűrítmény, egy embléma. Gondolkodni kell rajta. Sokszor képes megmutatni az amúgy rejtett lényeget és összefüggéseket.
Manapság kevesebb az igény erre a műfajra, pedig nagy művészettörténeti múltja van, elég, ha például Leonardo néhány rajzára gondolunk… És ma eljutottunk odáig, hogy Magyarországon nincsenek karikatúra-műhelyek, ahol – mint korábban – a fiatalok az idősebbektől tanulhatnák el a különböző technikákat.

Martin József véleménye szerint annyira van bajban a karikatúra műfaja, amennyire a minőségi újságírás.

Részlet a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonból:

"Kaján (Kalász) Tibor, grafikus, karikaturista (Miskolc, 1921. márc. 03.)
1945-50: MKF, mesterei: Berény Róbert, Kmetty János, Barcsay Jenő, Koffán Károly. 1953, 1963: Ezüst kupa, Tolentino; 1964: Bordighera, II. díj; 1953, 1968: Munkácsy-díj; 1975: érdemes művész; 1981: Munka Érdemrend arany fokozata; 1988 kiváló művész; 1992: Pulitzer-díj; 1994: Opus-díj; a Magyar Köztársaság Tiszti Érdemrendje; Aranytoll (a MUOSz díja). Rajzai, karikatúrái 1945-től jelennek meg. Indulása óta a Ludas Matyi, 1964-től a Tükör, majd Új Tükör, később a Magyar Nemzet, majd a Magyar Hírlap munkatársa volt, rajzai, karikatúrái rendszeresen megjelentek, illetve megjelennek a Lyukasóra, Magyar Tudomány, Népszabadság, Új Írás, Filozófiai Szemle, Hócipő és más lapok hasábjain is. 1970-ben a Magyar Televízió Karika-túra című filmsorozata az ő munkásságának bemutatásával indult. A karikatúra iránti érdeklődésének elmélyülésében, szemlélete kialakulásában jelentős szerepe volt Gáspár Antal rajzainak, a kettejük között kialakuló mester-tanítvány viszonynak. A "pesti humor" legnemesebb hagyományainak folytatói közé tartozik, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső és Heltai Jenő humora mellett döntő hatást gyakorolt stílusa, látásmódja formálódásában Madách Imre Luciferjének filozófiája, Daumier rajzművészete, a Swift Gulliverjéből és Rostand Cyranójából sugárzó "bölcs mosoly". Karikatúráit az eszközök ökonomikus használata, a letisztult, tömör kompozíció jellemzi; rajzai szöveg nélküliek, kizárólag a vizuális nyelv hatásmechanizmusaira épülnek. A belső történésekre figyel, rajzai a karikatúra műfaján belül az elmélyült, meditatív vonulathoz tartoznak, filozofikus mélységűek. Kiindulópontot a leggyakrabban szó-szókép kapcsolata jelenti számára, asszociációi a legtávolabbi jelentésterületeket kötik össze egymással. Ahogyan formáival a hatásosságot, lapjai mondandójánál mindig kerülte a direkt politizálást, a rajz fő szerepét a rejtett összefüggések megtalálásában, feltárásában és megfelelő formába öntésében látja. Általa létrehozott, gyakorolt műfaj az ún. nekrológkarikatúra, amelynek hőse a művész által tisztelt vagy közel álló személy, akinek halála után összefoglaló, mintegy emblémajellegű rajzot készít. (pl. Chaplin, Einstein, Liszt, Beethoven, Mándy Iván)."

gondola - paulik a.
Címkék:
megmondó
Önök miért aludtak 2002-ben, amikor a regnáló garnitúra az igazságszolgáltatással félemlítette meg a sajtószabadságot gyakorló újságírókat?
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI