„Fillérekért” eladó a Malév
A feltűnően alacsony ár miatt a Fidesz az ÁPV Rt. felügyelő bizottságába delegált tagján keresztül haladéktalanul vizsgálatot kezdeményez az ügyben. A vizsgálatnak ki kell térni arra is, hogy van-e személyi összefonódás a MALÉV-re pályázó cégek és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, illetve az MSZP között.
Utoljára frissítve: 2005. augusztus 11. 15:59
2005. augusztus 10. 17:46
A Fidesz vizsgálatot kezdeményez az ÁPV Rt. felügyelő bizottságánál, és ha kell, az Állami Számvevőszékhez fordul a Malév magánosításának ügyében. A párt szakértői ugyanis úgy gondolják, hogy a légitársaságot 160 millió forintért nem szabad eladni. Az igazsághoz tartozik, hogy a cégnek óriási adóssága van és több olyan kötelezettsége is, ami majd az új tulajdonost is terheli.

Áron alul, 160 millió forintért, két budai lakás áráért és 3 milliárd forintos tőkeemelésért akarja az állam eladni a nemzeti légitársaságot, miközben a Malév anyagi helyzete stabil - állítja a Fidesz. A kormány viszont azt mondja, hogy 36 milliárd forint adósságot halmozott fel a cég, hitelei vannak és kötelezettségei. Ilyen helyzetben lehet-e egyáltalán valós képet alkotni a Malévről?

- Lehet reális képet alkotni. Látni kell, hogy a légiipar helyzete meglehetősen nehéz, tehát a hagyományos légitársaságok komoly problémákkal szembesülnek. Piaci verseny, illetve a kerozinár növekedése, ami az olajárakhoz kapcsolódik - ez a két alapvető tényező, amely jelentősen megnehezíti a légitársaságok gazdálkodását – mondta a Portfolio.hu elemzője, Pallag Róbert. Ha a Malévra térek ki, tény, hogy 36 milliárd forintos adósságállománya van, és a kötelezettség-állománya pedig még ennél is magasabb, így ennek megfelelően nyilvánvalóan nem lehet egy kimondottan attraktív cég egyetlen vásárló számára sem. Konkrét stratégiai, illetve koncesszionális elképzelések kellenek ahhoz, és nagyon pontos tervek, hogy ennek megfelelően az elképzelések megvalósulására sor kerülhessen, és ezt követően látni lehessen azt, hogy nagyjából mikor lesz képes nyereséges működésre. Szerintem ezzel magyarázható elsődlegesen, hogy meglehetősen kevés érdeklődő jelentkezett.

- Nagyon sokszor próbálták magánosítani a nemzeti légitársaságot.

- Az 1990-es évek eleje óta ez állandóan napirenden van és próbálták megoldani, mert a Malév azóta küszködik.

- Tényleg irreálisan kevés ez a pénz, amiért eladná az ÁPV Rt. a Malévot?

- A Malév jelenlegi helyzetében, ha megnézzük mondjuk az előző egyéves időtávot, hogy mi történt ott, milyen elképzelések, ezeknek egy része ígéretesnek tűnt, de ennek ellenére látjuk, hogy 10 milliárd forintos tőkeemelésre biztosan szükség van ahhoz, hogy megteremtődhessen a nyereséges működés alapja. Azt gondolom, hogy akár egy forint sem lehet kevés ezért a légitársaságért.

Forrás: Magyar Rádió
Címkék:
  • Demokráciaexport után iszlámexport várható világszerte
    Dinamikus Egyesült Államokra lenne szükség. Ehhez képest a jelenlegi elnök csupán egy videóüzenetben emlékezett meg a húsz évvel ezelőtti tragédiáról. Mert így nem veszítette el a beszéd fonalát. Nem tévesztette össze az országokat. Vagy ne adj Isten, nem aludt el.
  • Átadták az újjáépült Lovardát a budai Várban
    Ünnepélyes keretek között átadták az újjáépült Lovardát a Budavári Palotanegyedben pénteken, a kulturális örökség napjai rendezvénysorozat országos megnyitóján, amelyen bejelentették a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzékének új elemeit is.
  • Tehetséggel, akarattal és hittel sikeres lesz az újrakezdés
    Ésszel, tehetséggel, akarattal és hittel "nemcsak a járványt győzzük le, de az újrakezdés sikere sem marad el" - hangoztatta a köztársasági elnök pénteken Budapesten, amikor a Sándor-palotában fogadta a Magyarország Barátai Alapítvány tagjait.
MTI Hírfelhasználó