Megszűnhet a MALÉV?
A Fidesz birtokába jutott vételi ajánlat szerint az AirBridge akár öt év múlva meg is szüntetheti a MALÉV márkanevet, sőt a légitársaság jelenlegi adósságait is az államra terhelné. Ezen felül az elkövetkező egy esztendőben 700 ember elbocsátását is tervezik. Mindezek tudatában a Fidesz ismét felszólította a kormányt, hogy azonnal állítsa le a Malév privatizációját.
2005. augusztus 17. 13:15
„A legnagyobb ellenzéki párt ismét felszólítja a kormányzatot, hogy azonnal állítsa le a Malév folyamatban lévő privatizációját” – kezdte szerdai sajtótájékoztatóját Wintermantel Zsolt, a Fidesz országgyűlési képviselője, aki új információkat ismertetett a légitársaság magánosításának részleteiről. Leszögezte: továbbra is keveslik a 160 millió forintos vételárat, és emellett nemzetbiztonsági kockázatot is látnak abban, hogy a vállalat orosz tulajdonba kerülhet. A Fidesz birtokába került új információk azonban ennél is messzebb vezetnek.

A fideszes honatya rámutatott, hogy az AirBridge vételi ajánlatában az szerepel, hogy 2006. december 1-éig 700 embert küldhet el a társaság Malévtól, ami elsősorban az alacsonyabb beosztásban lévő, szerényebb fizetésű munkavállalókat érinti majd. Mint fogalmazott, az az állítás sem állja meg a helyét, hogy a cég hatalmas adósságállománya az oka a privatizációnak. Wintermantel a cég ajánlatára hivatkozva ugyanis elmondta: az AirBridge olyan vételi ajánlatott tett, melynek eredményeként továbbra is minden kockázatot a magyar állam visel.

Az adósság továbbra is az államot terhelné

„Az ajánlattévő azt kéri a magyar államtól, hogy hozzon létre egy 100 százalékos állami tulajdonú céget, amelybe átkerülne a Malév mintegy 20 milliárd forintos MFB-tartozása; a tartozás átvállalásáért cserébe az új cég a Malévtől két Boeing 767-es gépet kapna, amelyet a Malév visszabérelne” – ismertette a részleteket az ellenzéki politikus, kiemelve: ez jól mutatja, hogy a MALÉV csődjének anyagi vonzatát az államra akarják ráterhelni. Ez az összeg akár az 50-70 milliárd forintot is elérheti – fűzte hozzá. Wintermantel Zsolt kitért arra is, hogy az AirBridge mindössze 5 évig tartaná meg a nemzeti légitársasági státuszt. Ezek után senki sem akadályozhatja meg, hogy az idő lejártával megszüntethessék a Malév márkanevet, vagy bárki másra átruházhassák azt – figyelmeztetett.

A képviselő kiemelte, hogy a nemzeti légitársasági státusz nagyon fontos jogosítványokat tartalmaz, mely nemzetközi viszonylatban különleges repülési jogokat biztosít. Rámutatott: az AirBridge jelenleg csak egy kicsi orosz regionális légiszövetség - amelynek egyik tagja az ajánlattevő Kras Air -, ezért joggal feltételezhető, hogy nem is annyira a Malévra, hanem nemzeti légitársasági státuszára és az ezzel járó jogokra van szüksége a cégnek. Wintermantel Zsolt komolytalannak nevezte a céget, ugyanis mint fogalmazott három magánszemély frissen alapított, mindössze 20 millió forintos alaptőkével, miközben a légitársaság akár 5-10 milliárd forintot is megér.

Mint mondta, a lehetséges vevő hárommilliárd tőkeemelést vállal, de nincs garancia arra, hogy például két hónap elteltével ne szállítsa le a Malév tőkéjét. A fideszes politikus meggyőződése, hogy a Malév jelenleg képes törleszteni hiteleit saját árbevételeiből. Wintermantel Zsolt végül üdvözölte az SZDSZ elnökének reggeli tévényilatkozatát.

Kuncze: Nem kell kapkodni

Az SZDSZ elnöke szerint nem kell most eredményt hirdetni a Malév-privatizációban, mert egyik ajánlatban sem biztosítottak a garanciák, ugyanakkor a Malév privatizációjának nincs alternatívája. Kuncze Gábor a Nap-kelte szerda reggeli műsorában felhívta a figyelmet arra, hogy feltehetően azért nincs 10-15 milliárdos ajánlat a légitársaságra, mert kötelezettséget kell vállalni a meglévő több mint 30 milliárdos adósságállomány részbeni vagy egészbeni visszafizetésére és az azonnali tőkeemelésre.

"A két ajánlat e tekintetben nem megnyugtató, a garanciák egyik esetben sem biztosítottak. Ha így marad a helyzet, akkor azt gondolom, hogy nem kell most eredményt hirdetni, hanem eredménytelennek kell nyilvánítani (a pályázatot)" - tette hozzá. Véleménye szerint a jelenlegi helyzet még nem érett meg egy pozitív döntésre, ugyanakkor a Malév privatizációjának nincs alternatívája, mert a kormánynak az uniós szabályozás miatt nincs eszköze arra, hogy a légitársaság veszteségét kompenzálja. A politikus szerint azonban lehet, hogy az idei évet a veszteség szempontjából

Címkék:
  • Demokráciaexport után iszlámexport várható világszerte
    Dinamikus Egyesült Államokra lenne szükség. Ehhez képest a jelenlegi elnök csupán egy videóüzenetben emlékezett meg a húsz évvel ezelőtti tragédiáról. Mert így nem veszítette el a beszéd fonalát. Nem tévesztette össze az országokat. Vagy ne adj Isten, nem aludt el.
  • Átadták az újjáépült Lovardát a budai Várban
    Ünnepélyes keretek között átadták az újjáépült Lovardát a Budavári Palotanegyedben pénteken, a kulturális örökség napjai rendezvénysorozat országos megnyitóján, amelyen bejelentették a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzékének új elemeit is.
  • Tehetséggel, akarattal és hittel sikeres lesz az újrakezdés
    Ésszel, tehetséggel, akarattal és hittel "nemcsak a járványt győzzük le, de az újrakezdés sikere sem marad el" - hangoztatta a köztársasági elnök pénteken Budapesten, amikor a Sándor-palotában fogadta a Magyarország Barátai Alapítvány tagjait.
MTI Hírfelhasználó