Az összes halottat kiemelték a lezuhant repülőből
Negyvenkét halottja és egyetlen túlélője van a jelenlegi adatok szerint a szlovák katonai repülőgép katasztrófájának, amely csütörtökön az esti órákban történt a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce községtől hat kilométerre keletre, a magyar-szlovák államhatártól tíz kilométerre. A gép Pristinából szállt fel, Kassára tartott, összesen 43 K-FOR katonát szállított a fedélzeten.
Utoljára frissítve: 2006. január 20. 18:05
2006. január 19. 22:38

Három kilométerrel letért a pályájáról az a szlovák repülőgép, amely csütörtökön este zuhant le Hejce közelében - közölte Juhász Ferenc honvédelmi miniszter. A Kassára tartó gép, miután szlovák légi irányítás alá került, 3 kilométerrel letért a pályájáról - mondta a tárca vezetője, aki részt vett a belügyminiszter budapesti sajtótájékoztatóján.

A gép fekete dobozát péntek délelőtt találták meg, de hogy a gép pilótája miért tért el az engedélyezett útvonalról, azt nem lehet tudni - közölte az Index nevű hírportál.

Az áldozatok többsége a nyugdíjba vonulás szándékával tért volna haza

A repülőgépet tapasztalt pilóták irányították - közölte pénteken reggel a szlovák védelmi tárca. Az első pilóta eddig 3 329 repülőutat tett meg és összesen 1931 órát repült. A másodpilóta 2 696 repüléssel 1 836 órát tartózkodott a levegőben. Nem hivatalos pozsonyi értesülés szerint valószínű, hogy a katasztrófa egyetlen túlélője a gép első pilótája volt. A túlélő röviddel a gép becsapódása után telefonon felhívta a feleségét, de a beszélgetés néhány mondat után megszakadt. A túlélőt még csütörtök este a kassai kórházba szállították.

Mintegy 220 fős magyar mentőegység, valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona vesz részt a kutatásban. A helikopterek a közelben nem tudnak leszállni, ezért a mentő szervezetek Egerből speciális eszközöket rendeltek a holttestek leszállításához.

Dzurinda bejelentette: szlovák katonai mentők és szakértők nem sokkal a baleset után Magyarországra indultak, hogy a magyar honvédséggel és mentőkkel együtt mindent megtegyenek, amit ilyenkor kell.

Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő ismeretei szerint 43 ember utazott a lezuhant szlovák katonai repülőgépen. A szlovák kormány illetékes miniszterei, a hadsereg vezérkara és a baleset nyomán létrejött válságstáb együttes ülése után Dzurinda közölte, hogy a repülőgépen utazó, Koszovóból jövő szlovák katonák közül többen véglegesen, éppen a nyugdíjba vonulás szándékával tértek volna haza.

Lubomír Bulík vezérezredes, a szlovák hadsereg vezérkari főnöke is a szerencsétlenség helyszínére repült. A helyszínre érkezett a szlovák hadsereg egy mentőhelikoptere is.

A szlovák fegyveres erők püspöki helynöke az egyik áldozatot

Jelenleg hatszáz fő van a helyszínen. A katasztrófa elhárításában részt vevő szervek pénteken reggel 7.30 órakor ismét nappali körülmények között megkezdték a szemlét.

Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke az első név szerint ismert áldozata a Magyarországon lezuhant szlovák katonai szállító repülőgép katasztrófájának - közölte a Szlovák Püspöki Konferencia sajtóirodája.
Jozef Kovácik tájékoztatási igazgató hivatalosan is megerősítette, hogy a vikárius egyike annak a 42 személynek, akik nagy valószínűség szerint nem élték túl a légi katasztrófát.

Könnyű sérülései vannak a túlélőnek

Az orvosok szerint csodával határos, hogy a Magyarországon lezuhant szlovák katonai repülőgép egyetlen túlélője könnyű sérülésekkel túlélte a szerencsétlenséget. A kassai kórház orvosainak pénteki tájékoztatása szerint a férfit sokkos állapotban, nem sokkal hajnali három óra után a magyar mentőszolgálat szállította a kassai kórházba, ahol azonnal orvosi ellátásban részesült. Dr. Peter Belus altatóorvos úgy nyilatkozott, hogy a beteg legsúlyosabb sérülése agyduzzanat, de annak következményeiről csak két nap múlva tudnak biztosat mondani: várhatóan két hét kórházi kezelésre lesz csupán szükség. A túlélő testén ezen kívül csak néhány horzsolás és enyhébb égési sérülés található.

Szinte biztos, hogy ő az, aki nem sokkal a gép lezuhanása után telefonon felhívta a feleségét és elmondta: balesetet szenvedtek, s egy erdős területen összeroncsolódott gép roncsai közül beszél.
A beszélgetés ezután megszakadt, a túlélő telefonja a későbbiekben már nem válaszolt.

43 K-FOR katonát szállított a gép

Korábban Orodán Sándor, a Belügyminisztérium szóvivője elmondta, hogy este 8 óra előtt néhány perccel a szlovákok jelezték, hogy a radarjukról eltűnt egy repülőgép. Ez a magyar radarrendszeren is észlelhető volt.

A gép Pristinából szállt fel, Kassára tartott, összesen 43 K-FOR katonát szállított a fedélzeten. Borsod-Abaúj-Zemplén megye Hejce községe mellett nem lakott területre zuhant le a gép. A szlovák légi mentés engedélyt kért arra, hogy az ő felderítő helikopterük szállhasson fel, mert csak pár kilométerre van a határtól, és hamarabb érnek a helyszínre, mint a magyar mentőegységek.

Kormos Péter egykori hejcei erdész a mentőkkel együtt az elsők között ért ki a katasztrófa helyszínére. Mint azt a Magyar Rádiónak elmondta, szörnyű látvány fogadta őket. A gép roncsai két-háromszáz méteres körzetben szóródtak szét. A szemtanú szerint évekkel ezelőtt helyben már egyszer volt lezuhant repülőgépről szóló riasztás, az azonban vaklármának bizonyult. A helybeliek először most is erre gondoltak, csupán a mentők és a tűzoltók megjelenése után vették komolyan a hírt.

A magyar katasztrófavédelmet azonnal riasztotta Lamperth Mónika belügyminiszter, aki ilyen helyzetben – a légi katasztrófák esetében – Magyarországon az intézkedő miniszter. A katasztrófavédelem, a tűzoltóság a helyszínre indult, a magyar határőrség, a magyar rendőrség illetékes alakulatai, az Országos Rendőr-főkapitányság és a Határőrség parancsnoka is a helyszínre indultak.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök telefonon beszélt Mikulás Dzurinda szlovák miniszterelnökkel a Hejce közelében lezuhant szlovák katonai repülőgép ügyében - közölte Batiz András kormányszóvivő. Mikulás Dzurinda megköszönte magyar kollégája érdeklődését, és megállapodtak abban, hogy egész éjjel tartják a kapcsolatot és figyelemmel kísérik a mentést.

Kóka János közlekedési miniszter az MTV esti hírműsorában elmondta, hogy a gép Hejcétől három, a szlovák határtól tíz kilométerre zuhant le – nehezíti a mentést, hogy a gép egy 700 méteres hegynek csapódott, a környéken az erdő is kigyulladt.

A lezuhant gépet 1969-ben gyártották, és 2006. május 27-én kellett volna generáljavításra mennie. semmi nem utal arra, hogy a szerencsétlenségben esetleg műszaki hiba játszott volna közre. A magyar honvédségnél An-24-es gépek nincsenek, és a polgári közlekedésben is ritkaságnak számít.

A pilóták megbízható, jól vezethető gépnek tartják az An-24-es repülőgépet

Az Antonov An-24-es repülő először 1960-ban emelkedett a magasba. A kétmotoros, turbópropelleres gépet polgári és katonai célokra egyaránt használták. Az első legyártott darab 1963-ban az orosz Aeroflot légierő kötelékébe került. Magyarországon 1968-tól 92-ig két An-24-es teljesített szolgálatot a magyar haderőben. A gépeket személy- és teherszállításra használták.

Nagy József alezredes, a kecskeméti repülőbázis szállító repülőszázadának parancsnoka elmondta:

- Nem volt jellemző a műszaki meghibásodás, nem is nagyon emlékszem olyan esetre, hogy katasztrófák műszaki meghibásodásokból adódtak volna.

1978-ban egyébként Ukrajnában leállították a típus gyártását, a munkát Kína vette át. Összesen több mint 1100 An-24-es gép készült. Ebből mintegy 800 lehet még forgalomban.

Magyarországon tehát 1992 óta a haderőben nem, a közlekedési minisztérium főosztályvezetője, Kiss László szerint azonban polgári repülési célokra még használnak AN-24-eseket.

A szlovák történelem egyik legnagyobb repülőgép-szerencsétlenségének minősítette a csütörtöki balesetet Simon Zsolt szlovák mezőgazdasági miniszter. Éppen ezért a hétfő déltől kedd délig tartó időszakot (január 23. és 24.) nemzeti gyásznappá nyilvánította a kormány. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy magyar származású szlovákiai katonák vannak-e az áldozatok között.

Magyar Rádió, Index, HírTV nyomán
Címkék:
  • „Tudományos” látásmód
    Ilyen körülmények között lefordíthatjuk-e Lenint magyar pénzből angolra?
  • Eltüsszentett forradalom
    Tényleg feltámadt a baloldali ellenzék, legalábbis sok éves tespedését felszámolva mintegy varázsütésre in concreto a tettek mezejére lépett.
MTI Hírfelhasználó