Az Ikarus újra nagyra nőhet
Újra magyar kézbe került a hungarikumnak számító Ikarus buszgyár. A tulajdonos nagyszabású tervei Székesfehérvártól Iránon át Kínáig vezetnek. Sőt, fővárosunk közlekedését is forradalmasítani kívánja a régi-új hazai cég.
2006. február 2. 15:40

Visszavásárolta az Ikarus márkanevet, technológiát és a gyártóbázist a Műszertechnika csoport – jelentette be péntek délben Széles Gábor, a Műszertechnika többségi tulajdonosa. A másfél évig tartó tárgyalássorozat adásvételi szerződését tavaly december 20-án írták alá a FIAT csoporttal. A teljes vételár 2006. február 1-én, szerdán került kifizetésre. Az összeget mindkét fél üzleti titokként kezeli.  

Az Ikarusbus Rt. követi a világpiaci folyamatokat így Magyarországon kissorozatú buszgyártást indít be – mondta Széles Gábor –, évi 200-400 darabos volumenben. A központ Székesfehérvár lesz, ahol ennek már tradicionális hagyományai vannak. Innen látjuk majd el a hazai és a közép-európai piacot.  

Az Ikarus keletre indul 

A leendő partnerek közt konkrét ajánlatot adott már Oroszország, ahol kb. 150 ezer darab Ikarus busz rója ma is az utakat. A megállapodás egyelőre évi kétezer darab busz felújításáról szól, de a volt szovjet köztársaságokban is nagy az érdeklődés mind a felújításra, mind az új buszok megvásárlására.  

A másik stratégiai partner Kína. A hatalmas ország hatalmas piacot is jelent az Ikarusnak. Már öt körzet is megkereste az új vezetést, amiből egyelőre hármat járt végig a magyar szakember gárda. Ennek nyomán kiderült, óriási az igény a magyar buszokra. Állami és magántőke is szeretne részt venni az üzletben, dollármilliárdos nagyságrendben. Elképzelhető, hogy tajvani tőke is belép a piacra – jelezte Széles. 

Indonéziában ma is a legmodernebb gázüzemű Ikarus buszok gurulnak a főváros, Dzsakarta utcáin, ám az indonéz kormány jelezte, szükségük lenne további 150 darabra. Irán is élénk érdeklődést mutat az Ikarus iránt, ám az arab ország főleg a technológia transzfer iránt érdeklődik.

Születőben egy multinacionális cég  

Az Ikarus stratégiájának egyik alapeleme, hogy kihelyezi a gyártást nagy felvevő piacokra – tájékoztatott Széles. Ez annyit jelent, hogy hazánk adja a technológiai hátteret, itthon zajlik majd a fejlesztés, amire különösen nagy hangsúlyt helyeznek. Ezenkívül a háttéripart is Magyarországon építik ki, hazai beszállítói körrel. 

Külföldön az összeszerelés folyik majd. Kínában évi tízezer buszt kívánnak ily módon gyártani. Ez olyannyira olcsó, hogy még szállítással együtt is megéri onnan ellátni az európai piacot. Ezzel nem tudunk mit kezdeni, sajnos el kell fogadjuk – mondta látható borúval Széles.  

Modern technológia, komoly fejlesztések – új munkahelyek 

Az új munkahelyek számáról Széles Gábor nem tudott konkrét számokat mondani. Azt viszont elmondta, a fejlesztésbe több szakembert kívánnak bevonni, mint a gyártásba. A háttéripar kiépítése pedig a hazai vállalkozóknak ad majd munkát, ők pedig minden bizonnyal új munkahelyeket teremtenek.  

A környezetvédelem és a takarékosság a két legfontosabb kritérium. A fejlesztések is ez irányba haladnak – mondta Széles. Az Ikarus 200, 300, és 400-as szériánál is olyan technológiát alkalmazunk, melyek az üzemeltetési költségeket jóval a Mercedes vagy a Volvo buszok fenntartási költségei alatt lesznek. Így lehet versenyképes újra az Ikarus. El szeretnénk érni, hogy megint mindenki az Ikarust másolja, ahogy volt az a 70-es években – mondta az ambiciózus üzletember. 

Az év végére átalakulhat Budapest felszíni tömegközlekedése 

Forradalmasítani akarjuk Budapest közlekedését – mondta lelkesen Széles. Olyan új energetikai rendszerű járműveken dolgozunk – tette hozzá –, ami már egy helyen működik a világon, nálunk pedig az Ikarus szeretné bevezetni. A felszíni tömegközlekedést teljesen megváltoztathatja – titokzatoskodott a tulajdonos. Mint mondta, ez év áprilisában vagy májusában jönnek ki az újdonsággal, de ezt utána még a Fővárosi Közgyűlésnek is el kell fogadnia. Legkorábban tehát szeptemberre lehet változás.  

Érzelmileg kötődtünk, és most újra kötődünk ehhez a Hungarikumhoz – mondta végezetül Széles Gábor. Újságírói kérdésre az is kiderült, az első igazi magyar Ikarusok március végén, április elején gördülnek bele újra mindennapi életünkbe.

Pénzes Dávid
Címkék:
  • Az egyezmény, aminek nyomán marhavagonokba zártak 76 ezer magyart
    Embereket nem lehet marhacsordaként az egyik országból a másikba átterelni – idézi Lloyd George egykori brit miniszterelnök kijelentését Ligeti Dávid. Mégis megtörtént: a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár történészével a csehszlovák-magyar lakosságcsere-egyezményről beszéltünk.
  • Sztálin nem indul az előválasztáson
    A komoly jelöltek még kivárnak, és lebegtetik indulásukat. A szándékaikról szóló találgatás a legjobb nekik, mivel addig is róluk beszélnek.
  • Mindenki regisztráljon a vakcináért
    A kormányfő mindenkit arra kért pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, hogy regisztráljon a koronavírus elleni vakcináért. Így húsvétra az összes jelentkező megkaphatja az első adagját, és ezzel pedig Magyarországon lesz messze a legmagasabb az átoltottság az unióban - tette hozzá Orbán Viktor.
MTI Hírfelhasználó