A logisztika-álom pusztaországban
2008. január 27. 13:57

Van egy visszatérő álom Magyarországon. Az éppen ügyeletes rezsim rendre felhozza az Európa közepének logisztikai központja elképzelést. Eddig azonban, mint minden korábbi, hasonló álmokból (pl. hogy technológiai exportőrök leszünk kelet felé, kereskedelmi hídfőállás leszünk kelet és/vagy nyugat felé) nem lett semmi. A logisztikai álom irrealitását számos dolog mutatja, elég csak a MÁV Cargo eladására (általában véve a MÁV vagy a MAHART elképesztő állapotára) gondolni. De a logisztikaiközpontiság legalapvetőbb feltételeit tekintve, mint az infrastruktúra, az információszervezés (logisztikai információszervezési intellegencia), létesítménypark, a tárolás, a materiális és immateriálás termékek mozgatásának állapotát tekintve is abszurdnak tűnik a terv.

Mi az hogy logisztika?

A logisztika információ- és anyagáramoltatást jelent ipari méretekben, különleges gondossággal, gyorsasággal, szervezettséggel. A logisztika a termékszállítás, betárolás, raktározás, rendelésre szortírozás, kiszállítás, gyors célbajuttatás tudománya, magas gépesítettséggel, ráadásul igen kifinomult költséghatékonysággal. Ha mindegyik kritériumot figyelembe vesszük, Magyarországon nem lehetséges ilyen vállalkozásba fogni, mert már a közlekedési út- vagy szállítási viszonyok, és más infrastruktúrák állapota sem engedi meg.

Mit akar ez a kormány?

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) elkészítette a Magyar Logisztikai Stratégia (MLS) tervezetét, amelynek fő célkitűzése, hogy Magyarország 2013-ra a kelet-közép-európai térség egyik logisztikai szolgáltató központja és egyben interkontinentális átrakó központja legyen. A GKM mostani közlése szerint „a logisztika komplexitása, GDP-beli súlya, versenyképességet meghatározó jellege tette szükségessé egy kormányzati szintű, megalapozó jellegű, középtávú, 2007-2013 közötti időszakra szóló, tematikus szakstratégia megalkotását, mely a kormány logisztikával kapcsolatos átfogó fejlesztési irányait, céljait foglalja össze, és összhangban áll a közlekedésfejlesztési koncepcióval”. A szakmai halandzsa mint indokolás, persze, realitás: a közép-kelet európai régióban a gyorsan bővülő és javuló minőségű közlekedési infrastruktúra hálózat, a külföldi termelő beruházások hatására elmozdulás érezhető a tőkeintenzív raktározás, disztribúció és a magasabb hozzáadott értékű logisztikai tevékenységek felé. Márvannak nálunk európai jelentőségű disztribúciós centrumok, mint például a National Instruments Debrecenben, vagy a General Electric Nagykanizsán.

A megvalósítás alakulását éves jelentések igazolják majd, 2010-es közbenső és 2015-ös utólagos értékelés kéri számon. Félévente ülésezik a Logisztikai Monitoring Bizottság, mely az érintett tárcák (MeH, közlekedési, agrár, pénzügyi, területfejlesztési, oktatási tárca, és Logisztikai Egyeztető Fórum) tevékenységét minősíti.

Csorba József
megmondó
Burkolt rasszizmus, nyitottság, tolerancia, emberi jogok… Mintha időutazáson lennénk. A korrupcióval teli párt bornírt szólamai köszönnek vissza.
  • Flaszterparaszt és közokirat-hamisító mint kormányfőjelölt
    Jó lenne, ha az általános művelődési környezet emelkedne olyan nívóra, hogy flaszterparaszt és közokirat-hamisító még pártszékház portása se lehessen.
  • Medgyessy is, Gyurcsány is mulasztott
    „Gyurcsány Ferenc akkor is, és most is hivatalos személynek számít, márpedig hivatalos személyeknek kötelessége a tudomására jutott bűncselekményt feljelenteni.”
  • Harcoljunk a hazánkért
    Magyarországot az egykori tűzzel-vassal való támadások után sokkal veszélyesebb fegyverrel: az aljassággal támadják hosszú ideje.
  • Storcknak mennie kell
    Egy órán át emberhátrányban játszottak, és a világklasszist sorában tudó Portugáliának csak egy gólt sikerült szereznie ellenünk.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI