Több pénzből kevesebb vonat
A 2009-es vasúti menetrend részleteiről
Több pénz, kevesebb vonat - nagyjából így foglalhatóak a 2009-es vasúti menetrendben található változások. Ritkítások, hiányzó csatlakozások, menetrendi "lyukak", és néhány pozitív változás.
2008. december 9. 12:07

Budapesti előváros

1. Budapest – Győr – Hegyeshalom

A vonal menetrendi koncepciója lényegében nem változott, ritkítások így is történtek. Nagyon zavaró Budapest és Győr között délelőtt egy gyorsvonatpár kivétele, mely egy 4 órás menetrendi lyukat hozott létre.

Talán e vonalon a legszembetűnőbb a koncepciók, az igazi költségcsökkentő intézkedések, az egyes közlekedési ágak összehangolásának teljes hiánya: Budapest és Győr között továbbra is közlekednek majd a vasúttal teljesen párhuzamos, mást ki nem szolgáló expressz autóbuszjáratok.

2. Budapest – Esztergom

Az egyetlen budapesti elővárosi vonal, mely megúszta a ritkítást, az előző évekhez képest változás nem történt.

12. sz. Tatabánya – Oroszlány vonal

Napközben az órás követés kétórásra ritkult, a közvetlen budapesti járatok megszűntek. Ezt enyhítené a megfelelő tatabányai csatlakozás (a személyvonatok a budapesti gyorsvonatokhoz csatlakoznak), azonban az 1-es vonalon egy csatlakoz gyorsvonatpár törlése azt eredményezi, hogy délelőtt 4 órán keresztül nem tud a vasút jó eljutást biztosítani.

30a. Budapest – Székesfehérvár

Az elővárosi forgalomban bevezették az ütemes menetrendet, ez azonban felemásra sikerült: a megfelelő csatlakozások hiányoznak. A székesfehérvári személyvonatok óránként közlekednek, Budapest-Kelenföld és Érd felső között zónázóként, elveszik ezzel a közvetlen eljutás Camponától a székesfehérvári vonal állomásaira. További negatívum, hogy a reggeli csúcsidőszakban nincsenek gyorsított vonatok Székesfehérvárról Budapestre, ezáltal jelentős a kapacitáscsökkenés az ingázók számára. A ritkításoknak köszönhetően az eredetileg tervezett fél órás követés helyett napközben csupán óránként közlekednek a martonvásári betétjáratok.

40a Budapest – Pusztaszabolcs

Ez a vonal is az ütemes vonalak közé tartozik majd, a belső gyűrűben félórás közlekedés a ritkítás áldozatául esett, csupán órás követése áll majd az utasok rendelkezésére. Pozitívum a közvetlen Budapest-Dunaújváros vonatok közlekedése. A 30a vonal ritkításával együtt a vasút használhatatlan lesz Dél-Buda elérésére (az eredeti tervekben 15 percenként lett volna vonat Budafokról a Déli pályaudvar felé).

70. Budapest - Vác – Szob

Ritkítás áldozatául esett iskolaszünetben 5 pár Budapest-Vác személyvonat, órásra növelve a félórás követési időt

71. Budapest - Vácrátót – Vác

Tanítási szünetekben nem közlekednek a gyorsított vonatok. E csúcsidei járatok törlésének köszönhetően a csúcsidei félórás követés órásra ritkul.

80a Budapest – Hatvan

A tanszüneti ritkítás áldozatául estek a napközbeni Budapest-Gödöllő vonatok, órásra ritkítva a félórás követést.

100a Budapest – Cegléd – Szolnok

Tanítási szünetekben Budapest – Monor viszonylatban munkanapi vonatok közül 3 pár nem közlekedik, továbbá kettő Budapest-Nyugati és Szolnok viszonylatú személyvonat csak Monorig közlekedik. A monori járatok törlése miatt a félórás követés bizonyos időszakokban órásra ritkul.

120a Budapest – Újszász – Szolnok

Napközben és koraeste a félórás követés Budapest és Mende között órásra ritkul.

142. Budapest – Lajosmizse

Pozitív változás a lajosmizsei személyvonatok Nyugati pályaudvarig való közlekedése

150. Budapest – Kunszentmiklós-Tass

Napközben egy gyorsvonatpár megszűnt, reggel majdnem kétórás személyvonati lyuk Budapest és Kunszentmiklós-Tass között.

Belföldi távolsági és regionális forgalom

1.      Budapest – Győr – Hegyeshalom

A délelőtti órákban egy gyorsvonatot töröltek, ezért 4 órán keresztül nincs Győr felől Budapest irányába gyorsvonati kapcsolat. E gyorsvonatokhoz csatlakoznak a Tatabánya-Oroszlány vonal személyvonatai, így a ritkítás érinti az elővárosi forgalmat is.

A Budapest-Szombathely IC-k továbbra is ütemtelenül közlekednek.

Talán e vonalon a legszembetűnőbb az igazi költségcsökkentő intézkedések és az egyes közlekedési ágak összehangolásának teljes hiánya: Budapest és Győr között továbbra is közlekednek majd a vasúttal teljesen párhuzamos, mást ki nem szolgáló expressz autóbuszjáratok.

17. Szombathely – Nagykanizsa

A vonal menetrendjét nem lehet ütemesnek nevezni, mindössze három Pécs-Szombathely gyorsonat maradt meg az eredeti tervekről, a követés 4-8 óra.

(Az ütemesen, kétóránként közlekedő Pécs-Szombathely-(Sopron) gyorsvonatok lettek volna a dunántúli ITF egyik alapelemei, fontos kapcsolatot teremtve nagykanizsai, zalaszentiváni és szombathelyi átszállásokkal a Dunántúl városi között. A járatritkításoknak köszönhetően e csatlakozásokból semmi nem lett.)

29. (Budapest) – Székesfehérvár – Tapolca

A nyári hónapok kivételével megszűnik a közvetlen budapesti kapcsolat a vonal számos, gyorsvonatokkal nem érintett állomásáról. Mivel a Balatoni forgalom az őszi és tavaszi hétvégéken is erős, komoly utasvesztésre lehet számítani.

30. Budapest – Székesfehérvár – Nagykanizsa

Folytatódik a vonal állapotának romlása, a Budapest-Nagykanizsa menetidők elfogadhatatlanul hosszúak. A nyári hónapok kivételével megszűnik a közvetlen budapesti kapcsolat a vonal számos állomásáról. Mivel a Balatoni forgalom az őszi és tavaszi hétvégéken is erős, komoly utasvesztésre lehet számítani. A közvetlen budapesti vonatok száma drasztikusan csökken.

45. Székesfehérvár-Sárbogárd,

46. Sárbogárd – Bátaszék

A ritkítás legnagyobb áldozatai. Ez a vonal lett volna a dunántúli ütemes menetrend másik fontos eleme a Baja-Szekszárd-Székesfehérvár-Komárom közvetlen vonattok közlekedésével. Fejlődés helyett visszafejlődés, a 46-os vonalon megszűntek a közvetlen budapesti és székesfehrévári vonatok is. A vonal csatlakozásai Budapest felé gyakorlatileg megszűntek: Budapest csak hosszú várakozással, két átszállással érhető el.

80. Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely

Egy Budapest-Eger vonatpár rövidülése Hatvan-Eger közé, ez a járat adott volna csatlakozást Hatvanban Salgótarján és Jászberény felé, így ez a ritkítás több budapesti kapcsolatban jelent 4 órás lyukat (vagy bumlizást személyvonattal).

Hasonló ritkítás történt Sátoraljaújhely-Szerencs között.

Szombaton és vasárnap ritkulnak az IC járatok, nagy kérdés, hogy nem vezet-e ez pótjegyhiányhoz. Ne feledjük, a két éve bevezetett ütemes menetrend egyik nagy eredménye volt, hogy megszűnt az IC pótjegy hiány, nem kellett hetekkel előre pótjegyet venni a miskolci, debreceni IC vonatokra.

89. Miskolc – Nyékládháza – Tiszaújváros - Tiszapalkonya-Erőmű

A miskolci közvetlen vonatok nagy része megszűnik, a megyeszékhely csak nyékládházi átszállással érhető el. A célállomástól 13 kilométerre átszállásra kényszeríteni az utasokat szinte biztos utasvesztést okoz majd.

100. Budapest – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony

A Budapest-Nyugati pályaudvar - Nyíregyháza között közlekedő InterCity vonatok szombat déltől vasárnap délig ritkítva közlekednek, az órás követés kétórásra ritkul. Kérdés nem vezet-e ez pótjegyhiányhoz.

Az IC vonatok 45 perces menetideje a 77 kilométeres Szolnok-Püspökladány szakaszon tarthatatlanul rövid, ez a kör IC járatoknál komoly problémát, késéseket okozhat. Hétvégén megszűnnek a személyvonatok Szolnok-Debrecen között, csak a 2 óránkénti gyorsvonatokkal lehet közlekedni, az órás követés kétórásra ritkul.

120. Budapest - Szolnok – Békéscsaba – Lökösháza

Nagy probléma a vonalon közlekedő IC vonatok kapacitása: délelőtt csak IC-vel lehet Békéscsabára eljutni, a vonatokon azonban kevés lesz az eladható pótjegyek száma. Nagy esély van arra, hogy visszatérnek a régi idők, és utasok maradnak le pótjegy hiány miatt az IC vonatokról.

140. Cegléd – Szeged

Délben 1 pár IC vonat csak pénteken és hétvégén közlekedik. Az utolsó Szegedről Budapestre tartó gyorsvonat csak vasárnap közlekedik, elveszik ezzel a kínálati menetrend egyik fontos eleme: a késő éjszakáig biztosított eljutás.

150. Budapest – Kunszentmiklós-Tass – Kelebia

Távolsági forgalomban megszűnik 2 óránkénti ütemes menetrend, a késő esti vonat nem közlekedik, így Kőbánya-Kispestről 18.06-kor indul a napi utolsó vonat Kiskunhalasra
gondola
Címkék:
megmondó
Ám nem bőr feszül az ábrázatukon, ezért még évekig húzni fogják a busás adófizetői javadalmazást.
  • Liberál über alles
    Ezek a hétpróbás világharcosok hisztérikusan reagálnak mindenre, ami kritikus, ami állítólag az érdekeiket sérti.
  • Kriminalizálják az ellenvéleményen lévőket
    Vélhető, hogy ebben az esetben a hatóságnak nemcsak a menettel szemben felsorakozók ellen kellett volna intézkednie.
  • Utazás a koponyája körül
    A szügyig ateista DK itt is pápább a pápánál, elnöke és szóvivője azt is jobban tudja, melyek az ország valódi problémái.
  • Újra működik a guillotine
    Ez a zseni Emmanuel megfordította a dolgot. Azért nem ért egyet a nagykövettel, mert látja a helyzetet, és ezt el is merte mondani.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI