Több pénzből kevesebb vonat
A 2009-es vasúti menetrend részleteiről
Több pénz, kevesebb vonat - nagyjából így foglalhatóak a 2009-es vasúti menetrendben található változások. Ritkítások, hiányzó csatlakozások, menetrendi "lyukak", és néhány pozitív változás.
2008. december 9. 12:07

Budapesti előváros

1. Budapest – Győr – Hegyeshalom

A vonal menetrendi koncepciója lényegében nem változott, ritkítások így is történtek. Nagyon zavaró Budapest és Győr között délelőtt egy gyorsvonatpár kivétele, mely egy 4 órás menetrendi lyukat hozott létre.

Talán e vonalon a legszembetűnőbb a koncepciók, az igazi költségcsökkentő intézkedések, az egyes közlekedési ágak összehangolásának teljes hiánya: Budapest és Győr között továbbra is közlekednek majd a vasúttal teljesen párhuzamos, mást ki nem szolgáló expressz autóbuszjáratok.

2. Budapest – Esztergom

Az egyetlen budapesti elővárosi vonal, mely megúszta a ritkítást, az előző évekhez képest változás nem történt.

12. sz. Tatabánya – Oroszlány vonal

Napközben az órás követés kétórásra ritkult, a közvetlen budapesti járatok megszűntek. Ezt enyhítené a megfelelő tatabányai csatlakozás (a személyvonatok a budapesti gyorsvonatokhoz csatlakoznak), azonban az 1-es vonalon egy csatlakoz gyorsvonatpár törlése azt eredményezi, hogy délelőtt 4 órán keresztül nem tud a vasút jó eljutást biztosítani.

30a. Budapest – Székesfehérvár

Az elővárosi forgalomban bevezették az ütemes menetrendet, ez azonban felemásra sikerült: a megfelelő csatlakozások hiányoznak. A székesfehérvári személyvonatok óránként közlekednek, Budapest-Kelenföld és Érd felső között zónázóként, elveszik ezzel a közvetlen eljutás Camponától a székesfehérvári vonal állomásaira. További negatívum, hogy a reggeli csúcsidőszakban nincsenek gyorsított vonatok Székesfehérvárról Budapestre, ezáltal jelentős a kapacitáscsökkenés az ingázók számára. A ritkításoknak köszönhetően az eredetileg tervezett fél órás követés helyett napközben csupán óránként közlekednek a martonvásári betétjáratok.

40a Budapest – Pusztaszabolcs

Ez a vonal is az ütemes vonalak közé tartozik majd, a belső gyűrűben félórás közlekedés a ritkítás áldozatául esett, csupán órás követése áll majd az utasok rendelkezésére. Pozitívum a közvetlen Budapest-Dunaújváros vonatok közlekedése. A 30a vonal ritkításával együtt a vasút használhatatlan lesz Dél-Buda elérésére (az eredeti tervekben 15 percenként lett volna vonat Budafokról a Déli pályaudvar felé).

70. Budapest - Vác – Szob

Ritkítás áldozatául esett iskolaszünetben 5 pár Budapest-Vác személyvonat, órásra növelve a félórás követési időt

71. Budapest - Vácrátót – Vác

Tanítási szünetekben nem közlekednek a gyorsított vonatok. E csúcsidei járatok törlésének köszönhetően a csúcsidei félórás követés órásra ritkul.

80a Budapest – Hatvan

A tanszüneti ritkítás áldozatául estek a napközbeni Budapest-Gödöllő vonatok, órásra ritkítva a félórás követést.

100a Budapest – Cegléd – Szolnok

Tanítási szünetekben Budapest – Monor viszonylatban munkanapi vonatok közül 3 pár nem közlekedik, továbbá kettő Budapest-Nyugati és Szolnok viszonylatú személyvonat csak Monorig közlekedik. A monori járatok törlése miatt a félórás követés bizonyos időszakokban órásra ritkul.

120a Budapest – Újszász – Szolnok

Napközben és koraeste a félórás követés Budapest és Mende között órásra ritkul.

142. Budapest – Lajosmizse

Pozitív változás a lajosmizsei személyvonatok Nyugati pályaudvarig való közlekedése

150. Budapest – Kunszentmiklós-Tass

Napközben egy gyorsvonatpár megszűnt, reggel majdnem kétórás személyvonati lyuk Budapest és Kunszentmiklós-Tass között.

Belföldi távolsági és regionális forgalom

1.      Budapest – Győr – Hegyeshalom

A délelőtti órákban egy gyorsvonatot töröltek, ezért 4 órán keresztül nincs Győr felől Budapest irányába gyorsvonati kapcsolat. E gyorsvonatokhoz csatlakoznak a Tatabánya-Oroszlány vonal személyvonatai, így a ritkítás érinti az elővárosi forgalmat is.

A Budapest-Szombathely IC-k továbbra is ütemtelenül közlekednek.

Talán e vonalon a legszembetűnőbb az igazi költségcsökkentő intézkedések és az egyes közlekedési ágak összehangolásának teljes hiánya: Budapest és Győr között továbbra is közlekednek majd a vasúttal teljesen párhuzamos, mást ki nem szolgáló expressz autóbuszjáratok.

17. Szombathely – Nagykanizsa

A vonal menetrendjét nem lehet ütemesnek nevezni, mindössze három Pécs-Szombathely gyorsonat maradt meg az eredeti tervekről, a követés 4-8 óra.

(Az ütemesen, kétóránként közlekedő Pécs-Szombathely-(Sopron) gyorsvonatok lettek volna a dunántúli ITF egyik alapelemei, fontos kapcsolatot teremtve nagykanizsai, zalaszentiváni és szombathelyi átszállásokkal a Dunántúl városi között. A járatritkításoknak köszönhetően e csatlakozásokból semmi nem lett.)

29. (Budapest) – Székesfehérvár – Tapolca

A nyári hónapok kivételével megszűnik a közvetlen budapesti kapcsolat a vonal számos, gyorsvonatokkal nem érintett állomásáról. Mivel a Balatoni forgalom az őszi és tavaszi hétvégéken is erős, komoly utasvesztésre lehet számítani.

30. Budapest – Székesfehérvár – Nagykanizsa

Folytatódik a vonal állapotának romlása, a Budapest-Nagykanizsa menetidők elfogadhatatlanul hosszúak. A nyári hónapok kivételével megszűnik a közvetlen budapesti kapcsolat a vonal számos állomásáról. Mivel a Balatoni forgalom az őszi és tavaszi hétvégéken is erős, komoly utasvesztésre lehet számítani. A közvetlen budapesti vonatok száma drasztikusan csökken.

45. Székesfehérvár-Sárbogárd,

46. Sárbogárd – Bátaszék

A ritkítás legnagyobb áldozatai. Ez a vonal lett volna a dunántúli ütemes menetrend másik fontos eleme a Baja-Szekszárd-Székesfehérvár-Komárom közvetlen vonattok közlekedésével. Fejlődés helyett visszafejlődés, a 46-os vonalon megszűntek a közvetlen budapesti és székesfehrévári vonatok is. A vonal csatlakozásai Budapest felé gyakorlatileg megszűntek: Budapest csak hosszú várakozással, két átszállással érhető el.

80. Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely

Egy Budapest-Eger vonatpár rövidülése Hatvan-Eger közé, ez a járat adott volna csatlakozást Hatvanban Salgótarján és Jászberény felé, így ez a ritkítás több budapesti kapcsolatban jelent 4 órás lyukat (vagy bumlizást személyvonattal).

Hasonló ritkítás történt Sátoraljaújhely-Szerencs között.

Szombaton és vasárnap ritkulnak az IC járatok, nagy kérdés, hogy nem vezet-e ez pótjegyhiányhoz. Ne feledjük, a két éve bevezetett ütemes menetrend egyik nagy eredménye volt, hogy megszűnt az IC pótjegy hiány, nem kellett hetekkel előre pótjegyet venni a miskolci, debreceni IC vonatokra.

89. Miskolc – Nyékládháza – Tiszaújváros - Tiszapalkonya-Erőmű

A miskolci közvetlen vonatok nagy része megszűnik, a megyeszékhely csak nyékládházi átszállással érhető el. A célállomástól 13 kilométerre átszállásra kényszeríteni az utasokat szinte biztos utasvesztést okoz majd.

100. Budapest – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony

A Budapest-Nyugati pályaudvar - Nyíregyháza között közlekedő InterCity vonatok szombat déltől vasárnap délig ritkítva közlekednek, az órás követés kétórásra ritkul. Kérdés nem vezet-e ez pótjegyhiányhoz.

Az IC vonatok 45 perces menetideje a 77 kilométeres Szolnok-Püspökladány szakaszon tarthatatlanul rövid, ez a kör IC járatoknál komoly problémát, késéseket okozhat. Hétvégén megszűnnek a személyvonatok Szolnok-Debrecen között, csak a 2 óránkénti gyorsvonatokkal lehet közlekedni, az órás követés kétórásra ritkul.

120. Budapest - Szolnok – Békéscsaba – Lökösháza

Nagy probléma a vonalon közlekedő IC vonatok kapacitása: délelőtt csak IC-vel lehet Békéscsabára eljutni, a vonatokon azonban kevés lesz az eladható pótjegyek száma. Nagy esély van arra, hogy visszatérnek a régi idők, és utasok maradnak le pótjegy hiány miatt az IC vonatokról.

140. Cegléd – Szeged

Délben 1 pár IC vonat csak pénteken és hétvégén közlekedik. Az utolsó Szegedről Budapestre tartó gyorsvonat csak vasárnap közlekedik, elveszik ezzel a kínálati menetrend egyik fontos eleme: a késő éjszakáig biztosított eljutás.

150. Budapest – Kunszentmiklós-Tass – Kelebia

Távolsági forgalomban megszűnik 2 óránkénti ütemes menetrend, a késő esti vonat nem közlekedik, így Kőbánya-Kispestről 18.06-kor indul a napi utolsó vonat Kiskunhalasra
gondola
Címkék:
  • Vakulástól látásig
    Mondom, 1998-ban a világ még boldog (?) volt. De eltelt harminc év és most nem vagyunk annyira boldogok. És talán azért nem, mert felébredtünk. Azt nem mondanám, hogy buták voltunk, de mégsem láttunk semmit.
  • Rágalmazás mint politikai művelet
    Egy jelöltet undorító rágalmakkal illetni – ez a „demokrácia” része.
MTI Hírfelhasználó