LESZ: Utolsó figyelmeztetés a Budapest Airportnak
Ha a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetősége a mai határidőig nem tesz érdemi lépéseket a hónapok óta húzódó sztrájk-tárgyalások előmozdítása érdekében, akkor a Légiközlekedés Egyesült Szakszervezet (LESZ) kénytelen munkabeszüntetéssel súlyt adni a dolgozók jogos követeléseinek.
2008. december 9. 15:45

A legnagyobb hazai légiközlekedési érdekképviseleti szakszervezet, a LESZ, idén szeptember 5-én jelezte a BA vezetőségének, hogy követeli a jogsértő „lopakodó leépítések” leállítását, a biztonságos működéshez szükséges dolgozói létszám biztosítását, a pihenőidők szabályos kiadását, átlátható és kiszámítható beosztási és munkarendek készítését. A szakszervezet szót emelt a túlmunkavégzés elrendelésére vonatkozó szabályok betartásáért is.

A dolgozók joggal kifogásolják a repülőtéren uralkodó rossz, embertelen munkakörülményeket, az elmaradt infrastrukturális fejlesztések miatt a pihenő és mellékhelyiségekben kialakult minősíthetetlen állapotokat. A szeptemberi hivatalos megkeresésben szerepelt, hogy a szakszervezet betekintést kér a munkaadó állományt érintő terveibe is. A repülőtéren ugyanis előzetes leépítési tervek nélkül, a törvényeket megkerülve, egyesével és kis csoportokban mondanak fel a dolgozóknak, bizonytalanságban tartva valamennyi munkavállalót. A Munka Törvénykönyvének rendelkezései értelmében a LESZ sztrájkbizottságot alakított, és munkaügyi egyeztetéseket kezdeményezett.

Az azóta eltelt negyed év nem hozott érdemi változást: a BA Zrt. elzárkózott az érdemi követelések teljesítése elől, a tárgyalások során a halogatás, az időhúzás lehetőségeit kereste, nem a megegyezéséit. A cég nevében tárgyaló személyek nem is rendelkeztek a megállapodáshoz szükséges döntési jogosítványokkal, felhatalmazással. Azóta is mindennaposak a túlmunkára vonatkozó szabályok megsértései, és összesen több mint ötven dolgozónak mondtak fel. A menedzsment időközben, a tárgyalások közepén, minden előjel nélkül felmondta a hatályos kollektív szerződést is. Koncepció mentén lefolytatott fegyelmi eljárásokkal félemlítik meg a munkavállalókat, és vesznek rá szakszervezeti képviselőket, tisztségviselőket a repülőtér elhagyására.

A fentiek miatt a LESZ egy utolsó határidőt adott a cég vezetésének a jogos munkavállalói követelések teljesítésére. Amennyiben a ma tizenegy órára javasolt tárgyalási fordulón a cég nem képviselteti magát, vagy továbbra sem hajlandó érdemi engedményekre, a LESZ által képviselt dolgozók sztrájkba lépnek a cégnél. A munkabeszüntetés időpontjáról és időtartamáról a LESZ a határidő letelte után hoz döntést. Az akció természetesen kiterjed a BA száz százalékos tulajdonában lévő leányvállalatára, a Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft-re is, ahol szintén mindennaposak a hasonló jogsértések, és nincs kollektív szerződés.

Egy másik repülőtéri szakszervezet, az RDSZSZ is munkabeszüntetést helyezett kilátásba, részben azonos érdeksérelmek miatt. A LESZ úgy fogja időzíteni sztrájkját – amennyiben az elkerülhetetlenné válik –, hogy az egybeessen a másik érdekképviselet akciójával. A legnagyobb szakszervezetnek meggyőződése ugyanis, hogy a munkavállalói oldal egységes fellépése, a közös kiállás és cselekvés szolgálja a dolgozók érdekeit.

***

A LESZ 2008 őszén, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.

gondola
  • Budapest felett az ég
    Visszajöttek, akik annyira hiányoztak, visszajöttek, akikért megint rajongunk. Gyurcsány és az SZDSZ.
  • Újra kell tanulnunk a demokráciát
    A „létező demokrácia” részének kell tekintenünk az idegen titkosszolgálatok videókészítését és az időzített nyilvánosságra hozást. A külföldi tőzsdespekulánsok kampányfinanszírozó tevékenységét. A külföldi propagandaközpontok itthoni buzgólkodását.
MTI Hírfelhasználó