Magyar robotrepülőgépek, főiskolások meg egy új korszak hajnala + videó
A világ élvonalába tartozó robotrepülőgépet fejleszt egy konzorcium a Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Karának aktív részvételével. A holmit nem csak katonai felderítésre lehet használni. Annyira új, hogy még az EU sem szabályozta…
2009. szeptember 2. 18:56

Egy műszaki főiskola "gyakorlati mérnököket gyárt"

A több nagy múltú intézmény egyesülésével létrejött Budapesti Műszaki Főiskola (BMF)

rendkívül modern szemléletű, gyakorlatorientált képzés folyik. A széleskörű vállalati együttműködésnek, a közösen futtatott projekteknek köszönhetően a hallgatók magas szintű elméleti tudásuk mellé már diákként jelentős naprakész gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek szakterületükön.

A műszaki szemléletű mérnökképzést a piac gyorsan visszaigazolta. A HVG "2009 Diploma" különszámában közölt felmérés megállapítja, hogy a munkáltatók a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kara mellett a Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Karán (NIK) szerzett informatikai diplomákat tartják a legértékesebbnek.

A NIK több más informatikai szakterület mellett különösen "jó" a beágyazott rendszerekben, és a hardverközeli programozásban, amely egyebek mellett a robotrepülőgép fejlesztésében is fontos szerepet játszik.

A NIK a világ 9 nagy informatikai cégével dolgozik együtt különböző projekteken, jelentős számú K + F fejlesztésben vesz részt, s emellett a karon jelenleg három az NKTH pályázatain nyertes projekt fut.

A közös konzorcium által fejlesztett robotrepülőgép programban is rengeteg tehetséges fiatal végez tudományos fejlesztő munkát.

A konzorcium és a projekt

A "Magas Intelligenciájú, Nagy Megbízhatóságú Elektronikai Felderítő Rendszer Katonai és Polgári Védelmi Célokra" című Nemzeti Kulturális és Technológiai Hivatal (NKTH) által támogatott projektet egy háromtagú konzorcium valósítja meg, melynek vezetője a BHE Bonn Hungary Kft., (BONN) tagjai pedig a Budapesti Műszaki Egyetem Mobil Innovációs Központ (BME MIK) és a BMF NIK. A projekt hároméves költségvetése bruttó 976 176 000 Ft.

A projekt kitűzött célja, hogy piacon értékesíthető terméket állítson elő, melynek mind hazai mind külföldi értékesítése prognosztizálható. A konzorciumi tagok az alábbi területeken végeznek K+F tevékenységet a projektben:

A BONN végzi a repülőgépgyártást, a fedélzeti elektronika és a kiszolgáló elektronika fejlesztését, és ő hozza létre a szükséges rendszerintegrációt, az elektronikai vezérlést is.

A BME MIK feladata a nagy intelligenciájú mobil adatátviteli rendszer fejlesztése, amely a légi és a földi irányítórendszer közötti kapcsolattartásért felelős.

A BMF NIK végzi a földi és légi egységek szoftverrendszerének fejlesztését, melynek köszönhetően a gép képes lesz objektumok észlelésére és követésére is. A virtuális pilótafülke kialakítása mellett elkészíti az adatbázis szerver működtetéséhez szükséges programokat.

Mire jó a robotrepülőgép?

A robotrepülőgép a projektben használt értelmezésben nem "modellrepülő", hiszen a fedélzeti számítógépek intelligenciáján alapuló önálló döntéseket hoz.

A pilótával rendelkező "igazi" repülőgépekhez képest olcsó az előállítása, az üzemben tartása, az irányító személyzet betanítása. Nincs szüksége hosszú kifutópályára, repülőtérre. Kis tömege (1 kg-nál "kezdődik"), és kis mérete miatt rendkívül gyorsan üzembe helyezhető - akár egy személyautóból is "elővarázsolható". A villanymotornak köszönhetően zajtalan és a legtöbbjük radarok számára nem érzékelhető. Az irányításához szükséges virtuális pilótafülke működtetéséhez egy hétköznapi laptop is megfelel.

A robotrepülőgép alkalmazása

Az elkészült rendszer polgári alkalmazására számos területen kerülhet sor. Alkalmas elektromos- és csővezetékek megfigyelésére. Hatékonyan támogathatja a tűzoltóság és a polgári védelem munkáját nagy területű tüzek terjedésének megfigyelésében, s ezzel a megfelelő tűzoltási stratégia kidolgozását. Megfelelő érzékelőkkel felszerelve segíthet árvíz idején a gátak gyenge pontjainak megtalálásában, a katasztrófa sújtotta területek megfigyelésében. Végezhet mezőgazdasági területeken terménybecslést, régészek számára légi fényképezést és alkalmazható minden más levegőből történő megfigyeléssel kapcsolatos felhasználásnál, olyan helyeken is, ahol hagyományos repülőkkel ez veszélyes, vagy drága.

Katonai alkalmazására elsősorban a felderítés területén kerül sor: úgy a harctéren, taktikai bevetésre éppen úgy alkalmas, mint a stratégiai döntések támogatására. A Honvédség a közelmúltban hadrendbe állított egy felderítési feladatok ellátására tervezett izraeli fejlesztésű robotrepülőgépet, amely a "tűzkeresztségen" Afganisztánban fog átesni.

A polgári alkalmazás úgy hazánkban, mint a környező országokban még gyermekcipőben jár. Az EU tagországai még nem szabályozták a pilótanélküli repülőeszközök használatát. Ez azonban egyre sürgetőbb feladat.

Az EU-ban a pilótanélküli légi járművek katonai piaca nagyjából 1 milliárd dollár. Ugyanez az USA-ban 2,5 milliárd dollár. A Frost & Sullivan becslése szerint ez az összeg a következő évtizedben jelentősen növekedni fog. Hasonlóképpen drámai módon ki fog szélesedni a polgári alkalmazások piaca is, azzal párhuzamosan, ahogy a piaci szereplők felismerik a robotrepülőgépekben lévő előnyöket.

 

gondola - engrin
  • Infantilizmus a parlamentben
    A gyönyörű épületet nem bohócoknak tervezte Steindl Imre, az építők, a művészek nem azért formálták csodálatosra, hogy hígvelejűek tombolhassanak benne „szabadon”, brekeghessenek, röföghessenek, nyeríthessenek.
  • Séta egy holland zöldinnel
    Írni, véleményt mondani, okoskodni nem olyan nehéz, de ha itt vagyok kettesben valakivel, akiről és akinek beszélni kellene, óvatosabb az ember.
  • Az ellenzék erőszakos fellépésre hív fel a rendőrséggel szemben
    A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint az ellenzék magatartásával és üzeneteivel erőszakos fellépésre hív fel a rendőrök ellen, a rendőrség „törvényesen és arányosan” intézkedett a szerda óta tartó tüntetéseken, amelyek szervezői és résztvevői között „Soros György kitartottjai” nagy számban vannak jelen.
  • A vezetők nélküli Európa
    Kormányzati és személyi válságok uralják a nagyobb uniós országok zömét.
  • Az ellenzéki előválasztás egy blöff
    Tarlós István főpolgármester (Fidesz-KDNP) szerint az ellenzéki előválasztás egy blöff, mert ha az ellenzéknek valóban kétharmada lenne Budapesten – ahogy az országgyűlési választás óta hallani lehet -, mindegy lenne, kit indítanak főpolgármester-jelöltként a jövő évi önkormányzati választásokon.
MTI Hírfelhasználó