Mi az igazság IMF és Magyarország ügyben? - Cognopol-értékelés (3)
Az újabb kölcsön - ha akarja is adni az IMF - csak a korábbi adósságrezsim érdekeit, a meghaladott állapotok fenntartását szolgálná.
2010. szeptember 5. 09:41

Az IMF és az EU statisztikai „bemérése” is szigorodik

Magyarország helyzetét rontja, hogy a 2004-es csatlakozástól eltelt időszak alatt a statisztikai leképezés 2010-re már mind nyilvánvalóbb ellentmondásokat vet fel, és a szakértők időnként csodálkoznak vagy értetlenkednek a magyarországi helyzet felett.

Ugyanakkor az EU-t és más nemzetközi tényezőket sem érdekel (mert alapjában alig hihető, hogy egy ország saját pozícióit rontaná hamis vagy nem megbízható adatok, vagy mulasztások elkövetésével), hogy milyen adatokkal számolt jelentések küldöz ki az aktuális magyar kormány, csak az számít, hogy a megadott adatokhoz képest hogyan alakul a hiány.

Ennek megfelelően Magyarország csapdahelyzetben van. A nemzetközi gyakorlatban a nemzeti kormányok generálta „nemzeti adósságot” államadósságra és önkormányzati adósságra osztják, de a terhelést az adósság egészére tekintettel mérik. Az USA 2002-es pénzügyi évének fordulóján „nemzeti adóssága” 6.106.580.130.014 USD volt, és minden amerikai polgárra 21.232,04 dollár adósság jutott. Ekkor napi 1,1 millió dollár adósság termelődött (!), ami sokkal jobb adat, mint a magyar, mert nálunk az akkori napi 3 milliárd forint napi adósságtermelés mára már 5 milliárdra emelkedett.

 

Miből áll az eladósodottság, mi vezet hozzá?

A kormányzati és államdósságtermelés-növekedés folyamata az eladósodottságig, ami Magyarországon ténykérdés, feltérképezetlen nálunk. Számtalan külföldi szakértő értetlenkedése áll rendelkezésünkre a magyar nemnövekedés miatt, s most az IMF és az EU tárgyalásvezetőinél érezni lehet a magyar helyzet nem teljes ismerete miatti bizonytalanságot, amit a „politikai vezetőinkkel szembeni bizalmatlansággal palástoltak”.

A magyar ipari kultúra haldoklásával (több hagyományos ágazat lepusztulása, a mikroelektronika hiánya) szemben egy európai csontvázipar kialakulása áll szemben, a mezőgazdaság összeomlásával szemben semmi, a szolgáltató szektor meg olyan amilyen…, vagyis a termelő gazdaság visszaesése után máig sem tudott érdemben megújulni annyira, hogy a megtermelt nemzeti jövedelem elég legyen a megnövekedett társadalmi terhek viseléséhez.

A pénzgazdaság virágzik, de csak a fiskális politika bravúrjainak köszönhetően. És azon az áron, hogy állandó hitelfelvétellel és adósságszolgálattal tud működőképes költségvetést biztosítani. A működőképes költségvetés pedig csak azon az áron áll össze, hogy évről évre százmilliárdokat kell kivonni az állami intézményrendszer működési költségvetéséből, ezért a magyar állam összeomlóban van. Ma már ezer milliárd forint fölött van az éves adósságszolgálat, miközben lassan húsz éve nincsenek források az éves korszerűsítések végrehajtására sem.

Az 1972-2005 közötti időszakban kialakult és az időszak végére kifutott, az „olcsó hitelpénz forgatására” alapozott pénzpolitika uralma Magyarországon teljesen elhasználta a magyar társadalom, állam, és környezet forrástartalékait. Majd a folyamatos megszorításokkal összetákolt költségvetések korszakában, a kialakult súlyos forráshiányban a társadalmi újratermelés nagyrendszereiből minden forrás eltűnt, és amikor 2005-ben bevallották e pénzpolitika hívei, hogy az adósság már nem nőhető ki, akkorra a modernizáció is megszűnt.  

Az új magyar kormány csapdahelyzetben van, mert olyan állapotokat örökölt, amelyek a „hivatalos statisztikákkal” leírtaknál sokkal súlyosabb és egyre romló helyzetet feltételeznek. És ebből a trendből kilépni nem lehet, mert a csődöt előidéző (történelmileg és panamista jelene miatt is bűnös) baloldali rezsimek olyan és annyi kötelezettségeket hagytak maguk után, és mert a sorsunkat nagyban meghatározó nemzetközi tényezők, az EU és az IMF által kínált és elfogadott, számunkra fontos garanciák miatt is ezt az utat kell követnünk.

Akkor viszont számolnunk kell azzal, hogy a magyar társadalom romló adottságai, a magyar termelő (reál)gazdaság gyengesége, a piacaink védtelensége miatt állandó hátrányban küszködünk. És csak ezek után gondolhatunk arra, hogy ráadásul a számunkra felkínált és megkövetelt úton is egyre nehezebben érvényesülhetünk, mert a magyar szuverén adósság törlesztésbiztosítása is jóval többe, és egyre többe kerül, az IMF által feltárt nemzetközi helyzet miatt (is).

Jelenleg Németország a pozitív mérce a szuverén adósságok törlesztésbiztosítása (CDS-árazás) üzletágban, 30 bázispont körüli indexnél. Görögországé mostanság 288,3 pont, Magyarországé pedig 216,6 pont.

Az új kormány lehetőségei és álláspontja ma

Az új magyar kormány gazdasági minisztere ma kijelentette, hogy stratégiai partnere maradunk az IMF-nek, technikai segítséget kérünk és kapunk. Újabb kölcsönt azonban nem kérünk, mivel Magyarország teljes mértékben finanszírozni tudja és fogja az államadósságot. Ez világos beszéd és teljes összhangban van a IMF azon álláspontjával, amelyben kifejtette a kormányzati-állami adósságkezelés fenntarthatóságának kritériumait.

Az újabb kölcsön, ha akarja is adni az IMF, csak a korábbi adósságrezsim érdekeit, a meghaladott állapotok fenntartását szolgálná.

Matolcsy miniszter ma kifejtette, hogy az EU és az IMF létfontosságú és döntő segítséget adott Magyarországnak, e nélkül pénzügyi összeomlás lehetett volna. A kölcsönszerződés októberben lejár, új kölcsönszerződést a magyar kormány nem kíván kötni, nincs rá szüksége. A finanszírozást a pénzpiacokról kell biztosítani, ami az új gazdaságpolitika sikerével biztosítható.

A hazai társadalmi és politikai hitelesség megteremtését célzó álláspont minden tekintetben helyes, akkor is, ha a korábbi hazai adósságrezsim nyomásgyakorlói és a nemzetközi pénzügyi környezet befolyásszervezői ezt nem értékelik.

Magyarországnak belső szuverenitását vissza kell szerezni, különben a magyar belföldön szenved állandó vereséget és hátrányos megkülönböztetést a határok nélküli uniós gazdasági térben.

***

1. Goldman Sachs: Magyarország egy rejtély. 2010.09.02. 10:04. Bloomberg, Világgazdaság Online

2. 46 méter széles árkot vágna az ország közepén egy nyugdíjas mérnök. Kovács Áron. 2010.09.02., 12:29. MTI/H. Szabó Sándor, origo.hu

3. Moving Public Debt onto a Sustainable Path. IMF Survey online. September 1, 2010

imf.org

4. Crisis-Hit Countries To See Sharp Rise in Government Debt. By Carlo Cottarelli, IMF Fiscal Affairs Department, March 6, 2009

5. Szuverén (állam)adósság: Már kockázatosabb az európai államadósság, mint a vállalati. 2010. január 13., 17:16. hvg.hu

6. Magyar bankokat minősített le a Moody's. A leértékelés a magyar szuverén adósság korábbi osztályzatrontását követi. 2009.05.19 19:43, MTI

7. Matolcsy: A kormány egy hétfejű sárkánnyal harcol. MTI, 2010.09.03., 11:16. origo.hu

Csorba József, cognopol
MTI Hírfelhasználó