Emelkedik az e-matrica díja, megszűnik a négynapos matrica
A tervek szerint január elsejével az euró/forint árfolyam változásához igazodva átlagosan 7,5 százalékkal emelkedik az autópálya e-matricák díja; a díjstruktúra legfontosabb újdonsága, hogy a heti (10 napos) matrica fenntartása mellett megszűnik a 4 napos jogosultság a D1 kategóriában - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MTI-vel szerdán.
2011. december 7. 19:29

A közlemény szerint a változások azt jelentik, hogy a személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a két hétvégét magába foglaló heti (10 napos) lesz.
Az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíj-rendszeréhez; a módosítások az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása érdekében szükségesek.


A tárca kitér arra is, hogy az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. A döntő részben külföldi teherautósok által vásárolt 1 napos jogosultság esetében az irányelv adta tűréshatár kihasználásával 12 százalék feletti mértékben emelkednek a díjtételek.


A még matricás útdíjfizetési rendszert használó európai országokban a legrövidebb érvényességű, teljes hálózaton használható matrica a heti jogosultságot adó. A környező országokban megvásárolható legrövidebb jogosultság Ausztriában 10 nap, Szlovákiában és Szlovéniában pedig 7 nap, így az átutazók lényegesen kedvezőbb feltételek mellett vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi útjait, mint ahogyan a magyar autósok közlekedhetnek a külföldi utakon - közölte a szaktárca.


A közlemény szerint a D1 kategóriában a bruttó díjtételek a következőek: a heti matrica 2.975, a havi 4.780, az éves pedig 42.980 forint lesz 2012. január 1-jétől.


Az NFM tájékoztatása szerint a tervezett jogszabályi változásokkal szűkül az állami szektor díjmentesített járműveinek köre, szigorodik a díjellenőrzés, több szervezet, így például a rendőrség is jogosult lesz rá.
A jövőben lehetőség nyílik az elővásárolt e-matricák visszaadására, a díjköteles útszakaszt jóhiszeműen sorozatosan díjfizetés nélkül használó autósok mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető - közölte a tárca.

Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. A döntő részben külföldi teherautósok által vásárolt 1 napos jogosultság esetében az irányelv adta tűréshatár kihasználásával 12 százalék feletti mértékben emelkednek a díjtételek.

A még matricás útdíjfizetési rendszert használó európai országokban a legrövidebb érvényességű, teljes hálózaton használható matrica a heti jogosultságot adó. A környező országokban megvásárolható legrövidebb jogosultság Ausztriában 10 nap, Szlovákiában és Szlovéniában pedig 7 nap. Így az átutazók lényegesen kedvezőbb feltételek mellett vehetik igénybe Magyarország gyorsforgalmi útjait, mint ahogyan a magyar autósok közlekedhetnek a külföldi utakon. A személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a továbbiakban a két hétvégén át használható heti (10 napos) lesz. A motorkerékpárosok kedvezményes, félárú jogosultsága értelemszerűen áttevődik a heti matricára.

2012. január 1-jétől érvényes bruttó díjtételek

Díjkategória: 1 napos / Heti / Havi / Éves
D1: - / 2 975 / 4 780 / 42 980
D2: 3 375 / 8 255 / 13 970 / 123 975
D3: 3 375 / 12 600 / 20 370 / 184 985
D4: 3 375 / 15 875 / 25 785 / 234 950

A tervezett jogszabályi változásokkal szűkül az állami szektor díjmentesített járműveinek köre. Szigorodik a díjellenőrzés, több szervezet, így pl. a rendőrség is jogosult lesz rá.

A jövőben lehetőség nyílik az elővásárolt e-matricák visszaadására. A díjköteles útszakaszt jóhiszeműen sorozatosan díjfizetés nélkül használó autósok mentesülhetnek a többszörös büntetések egy része alól. Az évente egy alkalommal benyújtható kérelem alapján a kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség két esetre mérsékelhető.

MTI
  • A szélsőbaloldal új fasizmusa
    József Attila a kommunizmust szapulta, Trump most az úgynevezett „liberalizmus” – neveztessék éppen „neoliberlizmusnak” vagy cinikus hazugsággal „neokonzervativizmusnak” – rombolása ellen próbálja megvédeni hazáját. A gyökér azonos.
  • Kártérítést a hungarocídiumért
    Vétkesek közt cinkos, aki néma – idézhetnénk Babitsot, de Brüsszelben ez is kárörvendő röhögést váltanak ki az ottani rasszista hungarofóbokból. Ezért is kell kártérítést követelnünk, tehát követelnünk kell a kártérítést a hungarocídiumért.
  • Nagyot tévedett Dobrev Klára
    Fej fej melletti küzdelmet vizionált Dobrev Klára egy Népszavában megjelent interjúban a Fidesz–KDNP és az ellenzék között, elmondható azonban, hogy Gyurcsány Ferenc felesége téved – jelentette ki a lapunknak készített elemzésében Nagy Dániel, a Nézőpont Intézet közvélemény-kutatási igazgatója. Hozzátette: mivel az ellenzéki tábor nem egységes, ezért számos szavazót veszíthetnek a baloldali pártok azok közül, akik a közös listából nem kérnek.
  • Az apokalipszis négy lovasa
    A nyílt társadalom ideológiái: a kommunizmus, a liberalizmus, a globalizmus és a rasszizmus.
  • Utcai zavargásokat hozhat az ősz Magyarországon
    A koronavírus-járvány alapjaiban írta át a politikai közbeszédet, így a pandémiát megelőző időszakhoz képest jelentősen háttérbe szorult az ellenzéki pártok között végbemenő dominanciaharc, sőt sokáig a pártok belső konfliktusairól sem lehetett hallani – fejtette ki Deák Dániel a Magyar Nemzetnek készített elemzésében.
MTI Hírfelhasználó